گفت‌وگو با احسان آقامحمدی

رتبه ۲ سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۷ کانون وکلای مرکز

پایگاه خبری اختبار- احسان آقامحمدی رتبه ۲ سهمیه ایثارگران را در آزمون وکالت سال ۱۳۹۷ کانون وکلای دادگستری مرکز به دست آورد.

از او درباره نحوه مطالعه و تجربه‌هایش از آزمون وکالت پرسیدیم و این که چرا به رغم آن که می‌توانست به راحتی در سهمیه آزاد پذیرفته شود، تصمیم به استفاده از سهمیه ایثارگران گرفته است.

حرف‌های خواندنی او را در ادامه ببینید.

احسان آقامحمدی متولد ۱۳۷۴ هستم، رتبه  دو سهمیه ایثارگری کانون وکلا ی مرکز.

در شهریور سال ۱۳۹۷ از دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد فارغ‌التحصیل شدم و در آزمون کارشناسی‌ارشد همان سال موفق به کسب رتبه یک رشته حقوق تجارت بین الملل و قبولی در دانشگاه تهران شدم و هم‌اکنون دانشجوی این دانشگاه هستم.

در آزمون‌های المپیاد دانشجویی سال ۹۶ و ۹۷  هم که به‌صورت تشریحی و در سطح کشوری برگزار می‌شود توانستم رتبه ۱۰ و ۸ را کسب کنم.

با توجه به این که در ترم اول سال ۹۷ هنوز مشغول به تحصیل بودم و برای آزمون کارشناسی‌ارشد و المپیاد دانشجویی نیز آماده می‌شدم، مطالعه برای آزمون وکالت را عملاً از مرداد شروع کردم که از پنج تا شش ساعت مطالعه در روز شروع شد و در ایام نزدیک به آزمون تا ۱۰ ساعت  هم می‌رسید. (البته این مدت‌، زمان مطالعه مفید من بود، یعنی موقع شروع به درس خواندن کورنومتر می‌گذاشتم و هر موقع می‌خواستم استراحت کنم یا به کار دیگری مشغول شوم آن را متوقف می‌کردم.)

در مدت مطالعه از کلاس‌ها و آزمون‌های آزمایشی مؤسسه وکیل‌راهنما هم استفاده کردم.

حقوق مدنی: کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان و در برخی از درس‌ها مثل مدنی ۴ و ۵ کتاب دکتر بیات را می‌خواندم.

برای تست هم از مجموعه تست دکتر شهبازی و تست‌های مؤسسه استفاده می‌کردم. به دوستانی که پایه ضعیف‌تری در این درس دارند توصیه می‌کنم ابتدا جزوه دکتر شهبازی را مطالعه کنند تا با شاکله حقوق مدنی آشنا شوند و برای دور دوم این جزوه را با کتاب استاد کاتوزیان و تست‌های دکتر شهبازی یا دکتر قربانی مطالعه کنند.

آیین دادرسی مدنی: کتاب دکتر شمس و ساده‌ساز فرحناکیان، کتاب نموداری فلاح و تست‌های مؤسسه و جزوه استاد اسماعیلی مقدم

حقوق تجارت: کتاب دکتر اسکینی، ساده‌ساز فرحناکیان، جزوه مؤسسه و قانون. توصیه می‌کنم در این درس بیشتر تمرکز بر روی قانون باشه مخصوصاً در مبحث شرکت‌ها  و ورشکستگی.

اصول فقه: مجموعه سه جلدی دکتر قافی

حقوق جزا : جزوه مؤسسه (استاد محمدی)، مجموعه تست شادی عظیم‌زاده و تست‌های موسسه و قانون

آیین دادرسی کیفری: قانون و نکات دکتر خالقی. در این درس بیشتر تمرکز باید بر قانون باشه و چون درس فراری است، بهتر است هر روز ولو نیم ساعت نص قانون را مطالعه کنید.

من معمولاً در روز دو درس را  مطالعه می‌کردم؛ صبح یک درس مشکل‌تر و مفهومی‌تر مثل مدنی و بعدازظهر یک درس آسان‌تر و حفظی‌تر مثل تجارت یا آیین دادرسی کیفری.

هروقت هم که ذهنم خسته می‌شد و کیفیت مطالعه‌ام پایین می‌آمد نص قانون را می‌خواندم. مطالب را حفظ نمی‌کردم و فقط زیاد تکرار می‌کردم تا ذهنم خودش آن مطلب را حفظ کند؛ مثل اوقاتی که یک آهنگ را آنقدر می‌شنویم که ناخوداگاه آن را حفظ می‌‌کنیم.

مباحث را طبق چارت مؤسسه مطالعه می‌کردم اما در ابتدا هر مبحث را از روی قانون میخواندم تا ببینم کلیت مطلب چیست، بعد آن را از روی جزوه‌ای داشتم مطالعه می‌کردم و در نهایت اگر جایی ابهام یا سؤالی داشتم به کتاب (منبع اصلی) رجوع می‌کردم. در ادامه تست‌های موضوعی را می‌خواندم و در نهایت یک بار دیگر قانون را می‌خواندم تا مطالبی که د ور اول نفهمیده بودم را بفهمم و اگر با نکته‌ جدید و مهمی برخورد می‌کردم آن را  در حاشیه کتاب قانونم می‌نوشتم.

چند توصیه در مورد نحوه مطالعه و برنامه‌ریزی برای داوطلبان آینده:

* از تعدد منابع جداً پرهیز کنید و سعی کنید که یک منبع را آن قدر بخوانید که کاملاً مسلط شوید.

* تست زیاد بزنید چون آزمون وکالت، آزمونی تست‌محور است و هر چقدر هم بر مباحث مسلط باشید ولی نتوانید آموخته‌های خود را در تست‌ها پیاده کنید تله‌های تستی را تشخیص دهید نتیجه مناسبی به دست نمی‌آید.

* یک برنامه‌ریزی منظم داشته باشید. اگر خواستید از مؤسسه‌های آموزشی استفاده کنید به اساتید و مشاوران خود اعتماد داشته باشید؛ به هرحال موفقیت شما باعث افزایش اعتبار آن‌هاست و برای موفقیت شما تلاش می‌کنند.

* برای درس‌های نص‌محور مانند آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی حتماً نص مواد را بخوانید و آن‌قدر تکرار کنید که تک تک واژه‌ها ملکه ذهنتان شود.

* برنامه خیلی سنگینی طراحی نکنید که مثلاً از روزی ۱۲ ساعت مطالعه شروع شود؛ بلکه سعی کنید برنامه «لاک‌پشتی» داشته باشید ( یعنی مثلاً اگر روزی ۴ ساعت درس می‌خوانید سعی کنید هر روز ۱۰ دقیقه به آن زمان اضافه کنید و بعد از یک ماه می‌بینید که ۵ ساعت به ساعت مطالعه‌تان اضافه شده بدون آن که فشاری به شما وارد شود. برنامه خواب را هم همین‌طور تنظیم کنید که اگر مثلا ساعت ۱۰ صبح بیدار می‌شدید، روزی ۵ دقیقه زودتر بیدار شوید تا ساعت خوابتان تنظیم شود.

* حتماً اهدافتان را برای خودیادداشت کنید و در جایی قرار بدهید که در معرض دیدتان باشد. اگر فکر می‌کنید که بقیه مسخره‌تان می‌کنند اهدافتان را به کسی نگویید  و  به صورت رمزی یاداشت کنید که فقط خودتان متوجه شوید.

* هر روز جلوی آیینه بایستید و اهدافتان را بازگو کنید، به خودتان بگویید که شما می‌توانید و کسی بهتر از شما نیست.

* به دنبال جادو یا راز موفیقت عجیبی نگردید. فقط تلاش و پشتکار مداوم داشته باشید و به توانایی‌های خودتون اعتماد کنید.  

* در جلسه آزمون حتماً از درس‌های حفظی که تسلط بیشتری بر آنها دارید شروع کنید مثل درس آیین دادرسی کیفری و هیچ گاه از درس مدنی شروع نکنید.

آزمون امسال کاملاً متفاوت از آزمون‌های گذشته بود، هرچند که من حدس می‌زدم با توجه به افزایش ۱۵ دقیقه‌ای زمان آزمون، سؤالات سخت باشد اما به‌نظرم این شیوه طرح سؤالات استاندارد نبود.

شخصاً زمانی که با سؤالات ابتدایی درس آیین دادرسی مدنی مواجه شدم و دیدم علیرغم آمادگی قبلی نمی‌توانم به آنها پاسخ بگویم متوجه شدم طراحان قصد تضعیف روحیه و سنجش میزان اعتماد به نفس داوطلبان را دارند، چون سه سؤال از قوانین خاص غیر متداول در ابتدای این درس آمده بود.

در چنین مواردی بهتر است داوطلبان به سراغ درس دیگری بروند و در پایان مجدداً به درسی که سؤالات سختی دارد پاسخ دهند؛ این کاری بود که من امسال انجام ندادم و توقف در درس آیین دادرسی مدنی باعث ایجاد حس اضطراب در من شد و نهایتاً هم این درس و هم سؤالات بعدی را به شکلی که انتظار داشتم پاسخ ندادم.

برخی از من می‌پرسند که چرا با وجود تسلط و پشتکاری که داشتی در سهمیه آزاد شرکت نکردی و؟ بنده در جواب این دوستان عرض میکنم بنده تعمدا در سهمیه ایثارگران شرکت کردم، چون دیدگاه غالب آن است که فرزندان ایثارگر و شاهد از نظر علمی خیلی ضعیف هستند، به شکلی که وقتی دیگران متوجه می‌شوند از سهمیه استفاده کرده‌ای تو را یک آدم کم‌اطلاعات تصور می‌کنند. به همین علت اغلب  فرزندان ایثارگران این مسأله را از دیگران پنهان می‌کنند. در صورتی که واقعاً اینگونه نیست و بنده و بسیاری از عزیزان دیگر دارای سهمیه شب و روز زحمت می‌کشیم و مطالعه می‌کنیم و درست نیست که درباره کل داوطلبان ایثارگر به این شکل قضاوت شود.

بنده افتخارم می‌کنم که فرزند ایثارگر هستم و شب و روز برای خوش حالی پدرم و دیگر جانبازان عزیز تلاش می‌کنم. مهم‌ترین انگیزه من از هر تلاشم خوشحال کردن پدر و مادرم است و لبخند رضایت آنها را به هرچیزی ترجیح می‌دهم.

امیدوارم همان‌طور که پدرم به این خاک و مملکت خدمت کرد بنده هم بتونم لااقل در زمینه علمی نقشی کوچک در اعتلای این خاک و پرچم داشته باشم.   

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام. تبریک عرض میکنم خدمت جناب آقامحمدی
    سهمیه باسواد کم هست و مشکل بزرگتر این هست که مصادیق سهمیه شامل خیلی از افراد میشه مثلا یکی پدرش یک سال رفته جبهه این ادم سهمیه دار شده که اصلا پسندیده نیست
    به هیچ عنوان راضی نیستیم

  2. با سلام و عرض تبریک
    اختبار عزیز
    پس چرا رتبه ۱ ایثارگران مرکز را مشخص نکردید چه کسی است و مصاحبه اش نیست؟
    هرچی توی سایتها گشتم ندیدم کارنامه و اسم و ترازش را

  3. باسلام وتبریکات فراوان خدمت اقای احسان اقامحمدی.ازاینکه بسیار صادقانه برنامه درسی ومنابع مطالعاتیتان رادراختیارمابچه های حقوقی قرارداده ایدکمال تشکر رادارم.هرکس تلاش وپشتکارداشته باشدمسلماموفق خواهدشد.ازمدیریت سایت اختبارعلی الخصوص جناب اقای هوشیار وسرکارخانم زنده دل بی نهایت سپاسگزاریم وممنونیم که تمام اخباروهمچنین مصاحبه بادوستان رتبه های برتررادراختیارماقرارمی دهند.سپاس.

  4. با سلام رتبه های برترهمدان نیز در سهمیه بالاتر از نفرات برگزیده شده در سهمیه ازاد بودن و در صورتی که اگر قرار بود ازاد محاسبه بشن تعدادی از دوستان سهمیه ازاد پذیرفته نمیشدند و اینور قضیه رو هم دوستان ببینند بعد نقد کنند

  5. با نظرتون درمورد دوستان سهمیه موافقم من خودم در کنکور سهمیه نداشتم و با یه رتبه ی سه رقمی در دانشگاه مازندران پذیرفته شدم امسالم اولین بار در آزمون شرکت کردم و باسهمیه موفق به قبولی شدم
    ولی متاسفانه انقدر درمورد دوستان سهمیه ای بدگفته میشه به شخصه علاقه ای ندارم به کسی بگم از سهمیه استفاده کردم
    دوست گرامی به شما تبریک میگم و امیدوهرم هممون وکلای عادلی بشیم

  6. سلام. شخصا به ایشان و پشتکاری که داشتند و نتیجه ی ممتازی که بدست آوردند تبریک میگم. و برایشان آرزوی سربلندی و سرافرازی در همه ی عرصه هایی که قدم میگذارند دارم. در خصوص موضوع مربوط به دوستانی که از طریق اعمال سهمیه پذیرفته می شوند نظری داشتند که من نیز با آن موافقم. درست نیست که درباره کل داوطلبان ایثارگر به این شکل قضاوت شود. اتفاقا هر کس که بگوید سهمیه ای ها افراد بیسوادی هستند درک درستی از موضوع نداشته و یا اینکه منظور خود را به خوبی بیان نکرده است. اگر ما بگوییم که سهمیه ای ها افراد بیسوادی می باشند پس باید به قیاس مساوی بگوییم که مثلا رتبه ۱۸۰۰ کانون مرکز نیز فرد بیسوادی است. در حالی که این نظر درست نیست. باید گفت که رتبه ۱۸۰۰ اگر امسال پذیرفته نشد به خاطر این بود که نمره علمی لازم و رتبه مورد نیاز برای قبولی را احراز نکرده است. کما اینکه ما بسیار شاهد بوده ایم که فردی در یکسال رتبه ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ را کسب کرده اما با تلاش مداوم در سال بعد موفق به قبولی در آزمون شده است. این مسئله در مورد عزیزان سهمیه ای هم صادق است. آنها افراد بیسوادی نیستند اما غالب ایشان (در کامنت های قبلی خبر های دیگر این سایت عرض کردم که با داده های موجود ۸۹ درصد از سهمیه ای های امسال برای کانون مرکز در صورت عدم اعمال سهمیه پذیرفته نمیشدند.) با تلاش بسیار کمتر یا یا احراز نمره علمی بسیار پایین تر از داوطلبین آزاد پذیرفته میشوند که این مسئله ایجاد دلخوری و دلسردی برای عزیزان سهمیه آزاد کرده است. از طرفی اگر طبق خبرهای غیر رسمی که اعلام شده تعداد کل عزیزان سهمیه ای در کانون مرکز ۴۰۰۰ نفر باشد و ۳۶۰ نفر پذیرش شده است خوب این یعنی از هر ۱۱ نفر ۱ نفر با آن شرایط علمی که غالب ایشان دارند پذیرفته شدند. در طرف مقابل از حدود ۱۸ هزار داوطلب آزاد ۸۴۱ نفر پذیرفته شدند که این یعنی از هز ۲۱ نفر ۱ نفر پذیرفته شده است. مسئولین محترم اختبار با توجه به آگاهی از حساسیت شما در پذیرش نظر و اجازه نشر تمام تلاش خودم را در جهت ارائه نظر خود در چارچوب مولفه هایی که دارید، کردم. لطفا نظر اینجانب را بدون اصلاح نشر دهید. سپاسگزارم.

  7. با درود و عرض تبریک و تحایا… نقد علمی که به سهمیه داران واقع هست همچنان جاریست و استثناء جنابعالی و اندک افراد مثل شما هرگز قاعده نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا