گفت و گو با هادی موسیوند رتبه ۱ حقوق جزا و جرم شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ (سهمیه ایثارگران)

پایگاه خبری اختبار– هادی موسیوند متولد ۱۳۷۹ خرم آباد، ساکن اهواز و دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱  موفق به کسب رتبه ۱ گرایش حقوق جزا و جرم شناسی در سهمیه ایثارگری (۵ درصد) شده است.

گفت‌وگوی او با اختبار درباره نحوه کسب آمادگی برای این آزمون را در ادامه بخوانید:

از کی  مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟

بنده از اردیبهشت ۱۴۰۰ همزمان با ترم هفتم کارشناسی شروع به مطالعه کردم. چند ماه اول به دلیل مشکلات شخصی و امتحانات پایان ترم حداکثر ۴ ساعت در روز مطالعه داشتم که صرف دروس تخصصی جزا می شد.

از شهریور ۱۴۰۰ مطالعه جدی را شروع کردم و روزانه بین ۶ تا ۸ ساعت مطالعه داشتم. چون شاغل نبودم فرصت مطالعه کافی داشتم. ترتیب مطالعه به این صورت بود که در طول هفته، یک برنامه ی دو روزه  سه بار تکرار می شد.

  هر روز  سه درس را مطالعه می کردم. به این ترتیب که  روز اول جزای عمومی و متون حقوقی و جزا اختصاصی و روز دوم آیین دادرسی کیفری و قوانین خاص کیفری و متون فقه را مطالعه می کردم، این برنامه سه بار در هفته تکرار می شد. چون پایه اطلاعاتم در گرایش جزا  در طول دوره کارشناسی قوی بود بیشتر مطالعه خودم را بر تسلط بر مطالب متمرکز کردم.

منابع مطالعاتی شما چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

بنده با مشورت گرفتن از آقای میثم ایمانی دانشجوی دکتری و  قاضی دادگستری اهواز منابع مطالعاتی خود را انتخاب کردم. برای درس های جزای عمومی و جزای اختصاصی کتاب های کمک حافظه دکتر عظیم زاده (کمک حافظه جزای عمومی، جزای اختصاصی جلد اول و جلد دوم) را مطالعه کردم و از کتاب تست جزا عمومی و اختصاصی آقای احمد غفوری  استفاده کردم.

برای درس آیین دادرسی کیفری، کتاب نکته ها در قانون آیین دادرسی کیفری از دکتر علی خالقی را مطالعه کردم  بعلاوه کتاب تست آیین دادرسی کیفری آقای غفوری. با توجه به ماده محور بودن این درس پیشنهاد می کنم داوطلبین تمرکز خود را روی تسلط بر مواد قانونی و مرور زیاد آنها بگذارند.

برای درس متون حقوقی از کتاب زبان تخصصی حقوق مدرسان شریف و کتاب ۵۰۴ واژه ضروری متون حقوقی انتشارات دوراندیشان استفاده کردم.  برای درس متون فقه  از کتاب شرح لمعه عربی و کتاب فقه استدلالی که ترجمه شرح لمعه است استفاده کردم. بعلاوه کتاب ۱۰۰۰ پرسش چهارگزینه ای برگزیده متون فقه از آقای محسن سینجلی. متاسفانه  به دلیل عدم مطالعه کامل مطالب متون فقه درصد خیلی خوبی در این درس کسب نکردم.

نکته قابل توجه در آزمون ارشد طرح سوال از قوانین خاص است که داوطلبین باید تسلط کافی داشته باشند. بنده از مجموعه قوانین خاص کیفری انتشارات دوراندیشان استفاده کردم. همچنین مطالعه آراء وحدت رویه اخیر را نباید فراموش کرد. در آزمون از قوانین خاص و آراء وحدت رویه چندین سوال طرح شده بود.

بیشتر بخوانید:

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

سوالات امسال  نسبت به سال های قبل آسان تر بودند. برخی سوالات جزا عمومی از مباحث تقریبا ساده ای طرح شده بودند ولی شیوه طرح سوالات، تسلط داوطلب بر آن مطالب را می سنجید.

پیشنهاد می کنم داوطلبین حتما ۲۱۶ ماده اول قانون مجازات اسلامی را کامل مطالعه و در دوره های منظم مرور کنند. روشی که به بنده کمک کرد در این درس درصد بالایی کسب کنم طرح سوالات تستی از آن بود که باعث می شد مطالب تثبیت شوند.

در درس آیین دادرسی کیفری انتظار داشتم سوالات سخت تری طرح شده باشد. بهتر است داوطلبین یک هفته قبل از آزمون، هر روز آزمون های سال های قبل سنجش  را در زمان استاندارد آزمون پاسخ بدهند. این کار به روان شدن پاسخ دهی و مدیریت زمان در جلسه آزمون کمک زیادی می کند.

بنده معتقدم که دانشجویان حقوق فارغ از این که از چه دانشگاهی فارغ التحصیل می شوند با توکل بر خدا و تلاش زیاد  و مطالعه منظم می توانند بهترین نتیجه را از آزمون کارشناسی ارشد کسب کنند.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مدنظر دارید؟

 ان شاءالله در رشته جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران تحصیل خواهم کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. لر ها بیشترین امار قضات را دارند و علاقه فراوانی به حقوق جزا و جرم شناسی دارن و همیشه در این گرایش حرف لول را می زنند

  2. با سلام
    لطف کنید با رتبه های برتر دکتری حقوق جزا و جرم شناسی مصاحبه داشته باشید تا بتونیم استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا