آخرین وضعیت طرح حذف ظرفیت آزمون وکالت در کمیسیون ویژه جهش تولید

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید: آزمون های وکالت و سردفتری حذف نمی شوند

پایگاه خبری اختبار- رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از تصویب ۵ ماده از طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در جلسه دیروز این کمیسیون خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از خانه ملت، سید شمس‌الدین حسینی در تشریح نشست روز ۷ تیرماه این کمیسیون گفت: مواد ۱ تا ۵ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار امروز با حضور مسئولان وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، جهاد کشاورزی، دادگستری، سازمان محیط زیست، اتاق ایران، اتاق تعاون، اتاق اصناف، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه،کانون سردفتران ایران، کانون وکلای دادگستری دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و تصویب شد.

طبقه بندی کسب و کارها به دو بخش تایید محور و ثبت محور

وی با بیان اینکه ماده یک مهمترین ماده این طرح بود که می‌تواند فضای جدیدی را برای آغاز کسب و کار در کشور ایجاد کند، ادامه داد: براساس این ماده کسب و کارها به دو بخش تایید محور و ثبت محور طبقه بندی خواهند شد. بخشی از کسب و کارها که در بردارنده تهدیدات زیست محیطی، سلامت، منابع طبیعی و یا امنیت عمومی هستند، تحت عنوان کسب و کارهای تاییدمحور با مصوبه هیات وزیران شناسایی می‌شوند که باید برای آغاز فعالیت خود مجوز دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: عضو کمیسیون جهش تولید: کمیسیون ظرفیت گذاری عددی از آزمون وکالت را حذف کرد

نماینده مردم رامسر در مجلس یازدهم اظهار کرد: در کسب و کارهای تاییدمحور فرآیند اخذ مجوز با توجه به ماده ۷ اصل ۴۴ قانون اساسی که در اسفند سال گذشته اصلاح شد، انجام خواهد شد و در این بخش تسهیلات فراوانی پیش بینی و به نوعی از برخوردهای سلیقه ای جلوگیری شده است و دستگاه ها نمی‌توانند متقاضی را در پشت سدهای بروکراسی اداری خود نگاه دارند.

با دریافت کد یکتا، مجوز کسب و کار  صادر میشود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: اتفاق جدیدی که با تصویب ماده ۱ پیش آمده این است که به غیر از آنهایی که با عنوان تاییدمحور احصا می شوند، سایر فعالیت و کسب و کارها ثبت محور تلقی خواهند شد، به این معنا که اگر این مشاغل مطابق ضوابط در سامانه یکپارچه کسب و کار ثبت نام کرده و کد یکتای خود را دریافت کنند، این کد به منزله صدور مجوز برای آنها تلقی شده و از این پس می توانند به فعالیت بپردازند.

بیشتر بخوانید: عقب گرد هفتاد ساله در حوزه وکالت با طرح «اصلاح برخی مقررات حوزه وکالت»

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ضمن تاکید براینکه نظارت های پسینی بر این فعالیت‌ها صورت خواهد گرفت، افزود: بعد از صدور کد یکتا برای کسب و کارهای ثبت محور، به دستگاه های نظارتی، اتحادیه ها و نهادهای مرتبط اطلاع داده شده و آنها می توانند بر این کسب و کارها نظارت لازم را انجام دهند.

افراد برای ورود به حوزه سردفتران و وکالت و کارشناسی رسمی باید احراز صلاحیت حرفه ای شوند

وی با اشاره به تصویب ماده ۳ تا ۵ این طرح که به موضوع کارشناسان رسمی، سردفتران و وکلا می پردازد، نیز بیان کرد: براساس این مصوبه ضمن اینکه باید بر این حِرَف نظارت های خاص حاکم باشد، افراد برای ورود به این عرصه باید احراز صلاحیت حرفه ای شوند یعنی به موجب این مصوبه به جای رویکرد ظرفیت محور برای ورود افراد به حوزه سردفتران و وکالت و کارشناسی رسمی، رویکرد صلاحیت محور مد نظر قرار خواهد گرفت.

آزمون ها باید برگزار شوند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در اینگونه فعالیت ها، آزمون باید برگزار شود و صرفاً فارغ التحصیلی از دانشگاه برای انجام کار وکالت یا ورود به بخش سردفتری کافی نیست و براساس مواد ۳ تا ۵ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار دستگاه‌های مربوطه باید از طریق سازمان سنجش آزمون های ورودی خود را برگزار کرده و حد نصاب برای قبولی شرکت کنندگان به جای تعیین ظرفیت عددی، حد نصاب علمی و کیفی در آزمون در نظر گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: حذف ظرفیت یا حذف کیفیت؟ وکالت فروش کالای مثلی نیست

حسینی تاکید کرد: فرد شرکت کننده در ازمون باید حداقل ۷۰ درصد میانگین یک درصد بالا به لحاظ نمرات را دریافت کند و برای طی مراحل دیگر به دستگاه متقاضی معرفی شود، البته اگر چه قانون، بر سند تحول قضایی حاکم است و این سند باید ذیل قانون تعریف شود، آن چیزی که امروز در کمیسیون تصویب شده همراستا با سند تحول قضایی نیز هست و در این سند هم به جای وضع ظرفیت و سقف عددی، رویکرد احراز صلاحیت و افزایش کیفیت ورودی ها مورد تاکید قرار گرفته است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. متاسفانه در حال حاضر کانون های وکلا برنامه خاصی برای فارغ التحصیلان و حتی دانشجویان حقوق ندارند و این در حالی است که در بیشتر کشورهای جهان نهاد های مرتبط با وکالت از دانشجویان و فارغ التحصیلان حقوق حمایت می کنند و بابرنامه ریزی مناسب آینده آنان را تضمین می کنند و ان هم بصورت کاملا تخصصی . مثلا تربیت یک وکبل کیفری یا یک وکیل امور مدنی یا یک وکیل امور اداری و… ولی متاسفانه ما در ایران شاهد چنین حرکتی نیستیم . درحالیکه این از وظایف کانون وکلا هست که با برنامه ریزی مناسب و هماهنگی با وزارت علوم و قوه قضائیه این موضوعات را برنامه ریزی و پیش بینی کند ولی در حال حاضر کانون های وکلا و اسکودا هیچ گونه مداخله ای در این خصوص نمی کنند و خود را به هیچ وجه پاسخگو نمی دانند و فقط به فکر منافع صنفی خود هستند تا آینده شغلی جوانان تحصیل کرده و غنای علمی وکالت . متاسفانه این رویه باید دیر یا زود تغییر یابد . درحال حاضر اگر وکالت تخصصی شود و هر وکیل براساس فقط تخصص خودش پرونده قبول نماید ( وکیل کیفری . وکیل تجاری و… ) تا سال های سال حتی همه فارغ التحصیلان حقوق هم که جذب شوند باز وکیل کم داریم . امید است به ان سمت به زودی حرکت کنیم . انشالله .

  2. ازمون وکالت باید حذف شه تا بازار وکالت رقابتی شه هرکی مهارت و تجربه داشت پایه میدان باشه صرفا با یه ازمون اونم ظرفیت ۴درصد به زور قبولی یعنی فساد و نبود وکیل همین الانش تو خیلی از شهرها ایران تعداد وکیل خیلی کمه به طور مثال … اگه وکیل و قاضی بود تعداد بالا شاید اون همه پرونده درگیری و…نبود درسته ریشه از فرهنگم دخیله ولی وقتی طرف میبینه از طریق قانون نمیتونه کاری کنه یا از پسه هزینه حق الوکاله بر نمیاد خودش دست به سلاح میشه و باعث قتل و…میشه! ایندش تباه! با همه این تفاسیر امیدوارم ازمون برای وکالت و قضاوت برداشته شه در عوض بیان رو مهارت و تجربه کار کنن تو مقاطع پایین تحصیلی هر دانشگاهی پذیرش نکنه حقوق . شرایط سنی بزارن از ۲۴ تا ۶۵سال ۰ فردی که بازنشسته هست یا چند شغله ورود پیدا نکنه ۸۵درصد وکلا شامله قضات بارنشسته یا کارمندان سازمانی و قراردادی هستن که همگی بدون ازمون و حتی گذراندن دوره کاراموزی وکیل شدن تو کشورها نسل اول هیچ ازمونی برای هیچ شغلی نیست هرکی خواست انتخاب میکنه و میبینه ایا سازگاره باهاش یا نه امیدوارم روزی ایران هم اینطوری شه چون اینطوری میشه از حق و حقوق دفاع کرد کسانیم که نگران درامدن خیالتون تخت این دیدگاهم اینجا یادگار : کسی که تجربه و مهارت به روز داره همیشه روزیشو داره شما با تمام وجود از موکلتون دفاع کنید مطمعن باشید اون خودش میره تو شهر تبلیغاتتونو میکنه لازم نیست این سایت اون سایت این محله اون محله بیلبورد بزنید ! وگرنه بیسواد باشین و خودتونو نکشید بالا عمرا کسی حاضر شه بیاد دفترتون حتی از پس اجاره دفترتونم برنمیایین چون بیسوادین و غرور ندارین که از حقو حقوق موکلتون دفاع کنید و قسمی که خوردینو تحت هرشرایطی از موکل دفاع کنیدو فقط روخوانی کردین و بهش اعتقادی ندارین!

  3. امروزه تمام کارهای الکترونیکی شده باید کاغذبازی ها حذف شود و بایک کلیک مشکل ارباب رجوع حل شود وشاهد پیشرفت خواهید بود

  4. عوض این کارا مثله همه کشورا دنیا جلو پذیرش بدون ازمونو تو این رشته بگیرین شرایط سنی بزارین عین امریکا فرانسه و…..همین الا چندین دانشگاه ها به جز ازاد و…دارن بدون ازمون راحت این رشته پذیرش میکنن حد نصاب نمره اونم کل دروس به هیچ عنوان تغییری تو وضعیت نمیکنه بخصوص که میانگین شصت زدین خیلی از اشخاصی که قبول شدن سالا قبل به زور شاید درصد ۵۰ ۶۰ داشتن ! یادتون باشه خیلی از شرکت کننده ها به طور مثال اصول نمیخونن از طرفیم سوالات غیراستاندارده پس انتظار ۶۰درصد نباید داشت خوده ان هم با سوالات اختلافی بدون در نظر گرفتن منبعی برای شرکت کنندگان بهتر بگم چندین منبع و نظریه و در اخر معلوم نیست کی به کیه!
    همکاران عزیزم که می ترسین شغلتون بخطر بیفته مطمعن باشین اگه باسوادین و به روز به خطر نمیفته من الا سه ساله دارم وکالت میکنم فقط اشناها میان غریبه در حده مشاورس! اگه اخبارم دنبال میکنم بخاطر خواهرمه ممنون از اختبار عزیز که پیگیر و به روزترین مرجع برای ما حقوقیاس.

  5. به چه فلاکتی افتادیم که یه مشت آدم که هیچ سواد حقوقی ندارن و صرفا به دلایل سیاسی بیان در مورد وکالت نظر بدن انگار که وکلا میلیاردی پول میگیرن و اینا جا موندن غافل از اینکه پول اجاره دفتر هم در نمیاد چون مردم تمایلی به مشورت با وکیل ندارن و خودشان پیگیر پرونده هایشان میرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا