آیین نامه اجرای بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

تصویبنامه شماره ۹۲۵۲۳/ت۶۱۳۶۷هـ مورخ ۱۴۰۲/۵/۲۸

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت کشور

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ سازمان ملی استاندارد ایران

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۵/۲۵ به پیشنهاد وزارتخانه ­های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین ­نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین ­نامه اجرایی بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲

کل کشور

ماده۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط، به کار می‌روند:

۱ـ وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۲ـ سازمان: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای.

۳ـ سازمان شهرداری­ ها: سازمان شهرداری­ ها و دهیاری­ های کشور.

۴ـ خودرو: انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی ­بوس و ون.

۵ ـ شرکت واردکننده: شرکت‌های حمل و نقل مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی (سازمان) و وزارت کشور (سازمان شهرداری­ ها) و شرکت­ هایی که مجوز ثبت سفارش و واردات خودروهای مورد نیاز این آیین ­نامه را از وزارت اخذ می­ کنند.

ماده۲ـ خودروهای وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند:

۱ـ سن خودرو بر مبنای سال ساخت، در زمان ورود به کشور، کمتر از پنج سال باشد.

۲ـ دارا بودن حدود آلایندگی مجاز بر اساس قوانین و مقررات.

۳ـ دارا بودن استانداردهای لازم بر اساس قوانین مربوط.

تبصره ـ مجوز فعالیت خودروهای موضوع این آیین ­نامه در شبکه حمل و نقل عمومی توسط سازمان و سازمان شهرداری­ ها حسب مورد و پس از اخذ و ارائه گواهی معاینه فنی صادر می­ شود.

ماده۳ـ خودروهای موضوع این آیین ­نامه باید از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف­ کنندگان خودرو مصوب ۱۳۸۶ و آیین ­نامه اجرایی قانون مذکور موضوع تصویب­نامه شماره ۷۴۱۵/ت۵۱۶۸۱هـ مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۸ و اصلاحات بعدی آن و تأمین قطعات در کشور برخوردار باشند.

تبصره ـ به شکایات واصله در خصوص عملکرد شرکت ­های واردکننده اعم از شرکت حمل و نقل و واردکننده خودرو، وفق مقررات مربوط در مراجع ذی ­صلاح رسیدگی می­ شود.

ماده۴ـ سازمان و سازمان شهرداری­ ها موظفند حسب وجود تقاضا و پس از نیازسنجی، ترکیب و تعداد خودروهای مورد نیاز و ضوابط آنها را بر اساس نشان­ های تجاری (برند)، اعلام عمومی نمایند.

تبصره ـ وزارت موظف است نسبت به ثبت سفارش واردات خودروهای شرکت ­های واردکننده با تأیید و تشخیص سازمان و سازمان شهرداری­ ها حسب مورد اقدام نماید.

ماده۵ ـ ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین ­نامه در بنادر و گمرکات اجرایی کشور بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

ماده۶ ـ منابع ارزی مورد نیاز این آیین ­نامه، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ می ­شود.

ماده۷ـ گواهی اسقاط خودرو برای واردکنندگان خودرو یا جایگزین آن بر اساس بند (الف) تبصره (۳) ماده (۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱، باید پیش از شماره ­گذاری ارائه شود.

تبصره ـ واردات خودروهایی که با تأیید سازمان یا سازمان شهرداری­ ها حسب مورد در حمل و نقل عمومی برون ­شهری و درون ­شهری به کار گرفته می­ شوند، از پرداخت پنجاه درصد (۵۰%) سود بازرگانی معاف می­ شوند.

ماده۸ ـ ثبت سفارش کامیون­ هایی که در اجرای بند (ث) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه ­های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، در سال ۱۴۰۲ وارد شده یا می­ شوند، با تأیید و تشخیص سازمان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می ­شود. کامیون­ هایی که تاکنون ثبت سفارش نشده ­اند یا ثبت سفارش آنها نیاز به ویرایش دارد نیز مشمول این حکم می­ شوند.
وزارت مکلف است به منظور رفع مشکل آن دسته از واردکنندگان کامیون ­هایی که در اجرای بند (ث) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه­ های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۱ وارد اماکن گمرکی کشور شده ­اند (قبض انبار مورد تأیید گمرک جمهوری اسلامی ایران) لکن تاکنون ثبت سفارش نگردیده یا ثبت سفارش آنها نیاز به ویرایش دارد با همکاری سازمان در چهارچوب همان قانون و قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ با اصلاحات بعدی آن، اقدام لازم را انجام دهد.

ماده۹ـ واردات انواع خودروی موضوع این آیین ­نامه در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور بلامانع است.

ماده۱۰ـ وزارت مکلف است هرسه ماه یک­بار گزارش روند اجرای این آیین ­نامه را به کمیسیون­ های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا