آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۷۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تصویبنامه شماره ۵۴۶۹۶/ت۵۹۹۸۸هـ مورخ ۱۴۰۲/۳/۳۰

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

سازمان ثبت احوال کشور

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

هیئت وزیران در جلسه ۲۰/۱/۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (الف) ماده (۷۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ ، آیین­ نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­ نامه اجرایی بند (الف) ماده (۷۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده۱ـ در این آیین­ نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­ روند:

۱ـ قانون: قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ .

۲ـ سازمان: سازمان بیمه سلامت ایران.

۳ـ وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

۴ـ خانوار: خانواده متشکل از زن و شوهر، زن/ شوهر و فرزندان در چهارچوب قوانین مربوط.

۵ ـ درآمد خانوار: واحد تعیین و اندازه ‌ ­گیری مجموع درآمد اعضای یک خانوار با عناوین مختلف.

۶ ـ ارزیابی وسع: بررسی و تعیین وضعیت دارایی و درآمدی خانوار به منظور تعیین استحقاق و میزان برخورداری از یارانه دولت جهت حق بیمه سلامت.

۷ـ پایگاه: پایگاه اطلاعات برخط بیمه‌شدگان درمان کشور موضوع بند (چ) ماده (۷۰) قانون.

۸ ـ حق بیمه: هفت درصد (۷%) درآمد خانوار مطابق ماده (۷۰) قانون.

۹ـ سایر سازمان ­ها: دستگاه­ های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری  ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ صندوق­ ها، شرکت­ ها و مؤسسات فعال در حوزه سلامت و بیمه سلامت کشور در بخش­های دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه.

۱۰ـ افراد فاقد پوشش بیمه: افرادی که در هنگام درخواست بیمه، فاقد هرگونه پوشش بیمه پایه معتبر (براساس پوشش بیمه استعلام از پایگاه) باشند.

ماده۲ـ افراد فاقد پوشش بیمه در شهرهای با جمعیت بالاتر از بیست هزار نفر مشمول این آیین­ نامه می‌‌باشند.

ماده۳ـ سازمان موظف است در چهارچوب حق بیمه دریافتی، نسبت به برقراری پوشش بیمه پایه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور که فاقد پوشش بیمه سلامت می ­باشند، بر اساس ضوابط این آیین­ نامه اقدام نماید.

ماده۴ـ سازمان ثبت احوال کشور، وزارت و سایر سازمان ­ها موظفند اطلاعات مورد نیاز و مرتبط با پایگاه (نظیر مشخصات هویتی، شماره ملی، ساختار خانوار، متولدین جدید و نشانی قانونی) را حسب درخواست سازمان به صورت رایگان، برخط و مستمر از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات در اختیار سازمان قرار داده و با پایگاه مذکور به اشتراک گذارند.

ماده۵ ـ نحوه پرداخت و میزان حق بیمه و سهم سرپرست خانوار بر اساس جدول زیر از محل یارانه دولت متناسب با تعرفه­ های خدمات تشخیصی درمانی سالانه تعیین می‌شود:

دهک‌های درآمدی میزان مشارکت در پرداخت حق بیمه
۱ تا ۵ رایگان
۶ (۲۰%)
۷ (۳۰%)
۸ (۴۰%)
۹ (۵۰%)
۱۰ (۱۰۰%)

ماده۶ ـ استفاده از مزایای بیمه سلامت برای بیمه‌شدگانی که بیش از یک ماه از تاریخ انقضای بیمه‌نامه آنها گذشته باشد به استثنای موارد بستری مشمول دوره انتظار (۱۰) روزه می‌باشد.

تبصره ـ خانوارهایی که مشمول حق بیمه رایگان هستند، مشمول دوره انتظار نمی ­باشند.

ماده۷ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است نتیجه ارزیابی وسع متقاضیان را به صورت برخط به سازمان اعلام نماید. افرادی که نتیجه ارزیابی وسع آنها از سوی وزارت اعلام نشده است، می­ توانند با دریافت بیمه سلامت همگانی رایگان، برای یک­بار به مدت یک­ماه از مزایای پوشش بیمه سلامت بهره­ مند شوند.

ماده۸ ـ مراکز درمانی مکلف به استحقاق سنجی (احراز وضعیت بیمه) پوشش بیمه آحاد کشور از پایگاه می ­باشند و بیمارانی که درهنگام بستری فاقد پوشش بیمه می‌باشند با انجام استحقاق­ سنجی (احراز وضعیت بیمه) مشمول استفاده از پوشش بیمه با رعایت ماده (۶) این آیین­ نامه خواهند شد.

ماده۹ـ وزارت موظف است نتایج ارزیابی وسع فهرست ارسالی از سوی سازمان را در ابتدای هر سال به صورت یک­جا و کلی ظرف یک هفته و سایر موارد را با برقراری ارتباط خدمات برخط (وب سرویس) در اختیار سازمان قرار دهد. اعتبار ارزیابی وسع انجام گرفته برای تمامی مشمولین این آیین­ نامه یک­سال است.

ماده۱۰ـ سازوکارهای لازم برای پاسخگویی به متقاضیان در خصوص نتایج ارزیابی وسع که از طریق بررسی اطلاعات ثبتی، خوداظهاری و بازدیدهای میدانی صورت می ­گیرد مطابق شیوه ­نامه ­ای خواهد بود که توسط وزارت و سازمان تهیه و ابلاغ می­ شود.

ماده۱۱ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه اعتبارسنجی ایرانیان، سازمان امور مالیاتی کشور، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر دستگاه­ های اجرایی ذی­ربط مکلفند بر اساس درخواست وزارت و با رعایت محرمانگی و طبقه‌­بندی نسبت به ارایه اطلاعات مربوط به وزارت به صورت برخط و رایگان اقدام نمایند.

ماده۱۲ـ در صورت تقاضای فرد جهت تقسیط حق بیمه، سازمان مجاز است نسبت به تقسیط حق بیمه اقدام و اقساط مربوط را از یارانه فرد متقاضی کسر نماید.

ماده۱۳ـ وزارت موظف است در زمان تعیین و ارسال خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه ­ها نسبت به استعلام از پایگاه اقدام نماید و در صورت نداشتن پوشش بیمه معتبر با اطلاع رسانی و تعیین بازه زمانی برای پوشش بیمه‌ای نسبت به ارسال اسامی افراد یارانه ­بگیر اقدام نماید.

ماده۱۴ـ اعتبار مورد نیاز برای اجرای این آیین­ نامه از محل اعتبارات مصوب مربوط در قانون بودجه سال جاری تأمین و برای سنوات آتی به پیشنهاد مشترک وزارت، سازمان و سازمان برنامه و بودجه کشور در لوایح بودجه سنواتی پیش­ بینی می­ شود.

ماده۱۵ـ تصویب­نامه شماره ۷۰۵۶۰/ت۵۶۲۷۸هـ مورخ ۹/۸/۱۳۹۸ لغو می­ شود.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا