آیین‌نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی

مصوب 1366/05/06 شورای عالی انقلاب فرهنگی

آیین‌نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

مصوب جلسات ۱۱۴-۱۱۶-۱۱۷ و ۱۲۱ مورخ ۶۶/۵/۶- ۶۶/۳/۲۶ – ۶۶/۴/۲ و ۶۶/۵/۶ شورایعالی انقلاب فرهنگی

فصل اول- حفظ حدود و اخلاق اسلامی در برخوردها و معاشرتها

۱- دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاس های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند.

تبصره- هرگاه در دانشگاهی جدا کردن کلاس های مخصوص زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از لحاظ بودجه و کیفیت تحصیل به وجود نیاورد کلاس ها باید جدا باشد.

۲- در بیمارستان های آموزشی باید کوشش شود که بتدریج بخش های بیماران زن و مرد از یکدیگر جدا باشد، و همچنین هر جا میسر است در اتاق های عمل از اختلاط زن و مرد خودداری شود و حتی المقدور از کادر پرستاری زن برای زنان و مرد برای مردان استفاده شود و مسائل شرعی رعایت گردد.

۳- در آزمایشگاه ها و بخش های تزریقات هرگاه برای تزریق و پانسمان ، هم متخصص مرد بود و هم متخصص زن ، از متخصص مرد برای بیماران مرد و از متخصص زن برای بیماران زن استفاده شود.

۴ – در محلهای تردد و نصب اعلانات در دانشگاه ها، هرگاه احتمال ازدحام رود، باید محل های جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شود.

۵ – لازم است که دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاه ها و کارگاه ها و سالن های تشریح و اتاق کامپیوتر و غیره حتی المقدور در نوبتهای خاص و بطور جداگانه استفاده کنند.

۶ – سالن‌های طراحی و مدل (آتلیه ها) و خود مدل ها باید منطبق با شوون اسلامی باشد و محیط کار حتی المقدور برای زنان و مردان جدا باشد.

۷- دانشجویان زن و مرد لازم است در گروه های مجزا به کارهای گروهی دانشجویی از قبیل انجام پروژه ها و طراحی ها و کارهای عملی و مانند آن بپردازند، مگر اینکه مجزا کردن زن و مرد منجر به مختل شدن کار یا تعطیلی آن گردد.

۸- دانشگاه ها باید تدابیری اتخاذ کنند تا در محیطهای اداری باتوجه به امکانات موجود از اختلاط غیرضروری زن و مرد تا جایی که منجر به اختلال و تعطیل کارها نشود جلوگیری بعمل آورند.

۹ – مسئولان مرد باید از منشیان مرد استفاده کنند.

۱۱ – در آن قسمت از دانشگاه ها که عموم مراجعه کنندگان مرد هستند (از قبیل خوابگاه ها) لازم است از کارمندان مرد استفاده شود و در آن قسمت که مراجعه کنندگان زن هستند از کارمندان زن.

۱۱- اماکن عمومی مانند قرائت خانه کتابخانه و خوابگاهها و اطاقهای غذاخوری باید از برای زنان و مردان جدا باشد یا برای هر جنس از نوبت جداگانه استفاده شود.
تبصره – برای اماکن ورزشی نوبت استفاده مردان باید جدا از نوبت زنان باشد.

۱۲- روابط میان استادان و دانشجویان و کارمندان باید مطابق با مقررات دانشگاهی و ضوابط اخلاق اسلامی باشد و هرگاه کسی خلاف آن را مشاهده کرد بنابر اصل نهی از منکر به متخلفان تذکر دهد و اگر تذکر او موثر واقع نشد مراتب را به مقامات مسوول دانشگاه اطلاع دهد.

۱۳ – زنان در محیط کار و تحصیل باید از پوشش اسلامی استفاده کنند و از پوشیدن لباس های تنگ و زننده و آرایش و تبرج پرهیز کنند و مردان نیز نباید از لباس های زننده استفاده کنند.

۱۴- مسوول اجرای این آئیننامه رؤسای دانشگاه ها و مدارس عالی خواهند بود که میتوانند با کمک کمیته های انضباطی یا هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری به تخلفات رسیدگی نمایند.

تذکر– فصول بعدی این آیین‌نامه متعاقباً به تصویب شورایعالی خواهد رسید.

ماده واحده (الحاقی ۱۳۸۲/۹/۲۵): سفرهای دانشجویی مشمول مقررات ذیل خواهد بود:

 ۱ـ سفرهای دانشجویی باید با تصویب و صدور مجوز توسط شورای فرهنگی دانشگاه انجام شود.

تبصره ۱- مقصود از سفر دانشجویی، کلیه مسافرت های فرهنگی و بازدیدهای علمی دسته ‎جمعی گروهی از دانشجویان یک دانشگاه است که به منظور زیارت، سیاحت و تفریح با مجوز شورای فرهنگی دانشگاه برگزار می ‎شود.

 تبصره ۲- واحدهای برگزارکننده اردوی دانشجویی غیردولتی خارج از دانشگاه، می ‎بایست نسبت به اخذ مجوز از شورای فرهنگی دانشگاه اقدام نمایند.

 تبصره ۳- سفرهای درسی و پژوهشی که با حضور استاد و مجوز گروه آموزشی دانشکده برگزار می ‎شود از شمول این مصوبه مستثنی می‎باشد.

۲ – برگزاری اردوهای مختلط (دختر و پسر) صرفاً با تأیید مکتوب مرجع صادر کننده مجوز قابل اجرا است.

۳ – در سفرهای دانشجویی، محل برگزاری اردو و مسیر آن در اطلاق مقررات به منزله محدوده دانشگاه محسوب و در این مدت رعایت مقررات انضباطی دانشگاه و سایر مقررات مربوط الزامی است.

۴- دستورالعمل اجرایی موضوع این الحاقیه توسط بالاترین مقام دستگاه مربوط برای اجرا ابلاغ می ‎شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا