نماد سایت پایگاه خبری اختبار

آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت کشور ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۶/۲۲ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ب) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین ­نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده۱ـ سکونت­گاه ­های غیررسمی موضوع این آیین ­نامه شامل جزء (۶) بند (۱) سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت ­های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع تصویب­نامه شماره ۷۴۹۰۰/ت۴۸۶۰۱هـ مورخ ۱۳۹۳/۷/۲ می ­باشد.

ماده۲ـ اداره کل راه و شهرسازی استان موظف است نسبت به شناسایی جمعیت ساکن مناطق موضوع ماده (۱) این آیین ­نامه اقدام نموده و با تصویب ستاد بازآفرینی شهری استان، فهرست این مناطق و جمعیت ساکن مشمول را حداکثر تا یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین ­نامه به سازمان مدیریت و برنامه­ ریزی استان اعلام نماید.

تبصره ـ مسئولیت شناسایی جمعیت ساکن و مناطق با اداره کل راه و شهرسازی استان است.

ماده ۳ـ سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی استان مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین ­نامه با همکاری مرکز آمار ایران نسبت به تعیین و تدقیق جمعیت ساکن در مناطق سکونت­گاه ­های غیررسمی خارج از محدوده شهرها برحسب نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ و تعیین جمعیت ساکن در مناطق سکونت­گاه ­های غیررسمی داخل محدوده شهرها براساس مطالعات اداره کل راه و شهرسازی استان مصوب ستاد بازآفرینی استان برای تصویب در شورای برنامه ­ریزی و توسعه استان اقدام نماید.

ماده ۴ـ شورای برنامه ­ریزی و توسعه استان موظف است اولویت طرح (پروژه)­ها و محلات را براساس جمعیت ساکن به عنوان محرک توسعه محلی با رویکرد محرومیت­زدایی و بهسازی سکونت­گاه ­های غیررسمی و برای تأمین زیرساخت ­های لازم در این مناطق اعم از مسجد، مدرسه، زیرساخت ­های فرهنگی ـ هنری، باشگاه و کلانتری، روشنایی معابر، ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی، ارتباطی، بهداشتی، تأمین آب و برق و فاضلاب و سایر تأسیسات شهری مورد نیاز و چهارچوب طرح­ های مصوب و بالادستی، آمایش سرزمینی و براساس استعدادهای اقتصادی و با رعایت معیارهای زیست محیطی و مراقبت در منابع آب و خاک کشاورزی و ایمنی در مقابل سوانح طبیعی و امکان استفاده از زیرساخت ­ها و شبکه شهری و سطح­ بندی شهرهای کشور و جلوگیری از افزایش و گسترش بی­رویه کلان شهرها تعیین نماید که می‌بایست حداکثر ظرف دو سال تکمیل و به بهره­برداری برسد.

تبصره۱ـ دستگاه ­های اجرایی ذی­ربط موظفند معادل سهم مصوب شورای مذکور و اعلام­ شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی استان برای هر سکونت­گاه غیررسمی از محل عوارض موضوع ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای احداث و تکمیل طرح (پروژه­)های موضوع این آیین ­نامه هزینه نمایند.

تبصره۲ـ شورای یادشده می ­تواند از محل اعتبارات عوارض موضوع ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، موضوع بند (ب) تبصره (۱۱) قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به نسبت جمعیت ساکن در منطقه سکونت­گاه غیررسمی به کل جمعیت شهر مربوط برای این امر اختصاص و هزینه نماید.

ماده ۵ ـ اولویت اختصاص اعتبار به طرح (پروژه)­های نیمه ­تمامی که به تشخیص ستاد و بازآفرینی شهری معرفی شده­اند و اهداف آن مشترک با رویکردها، اهداف و عملیات قانون مربوط است توسط شورای برنامه ­ریزی و توسعه استان تعیین می­شود.

تبصره ـ دستگاه ­های اجرایی ذی­ربط متناسب با وصول منابع از محل ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، موضوع بند (ب) تبصره (۱۱) قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور نسبت به اجرای طرح (پروژه)­ها اقدام نمایند.

ماده ۶ ـ استاندار مکلف است گزارش عملکرد این آیین ­نامه را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید. وزارت کشور مسئول حسن اجرای این آیین ­نامه است.

 معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر
خروج از نسخه موبایل