آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

تصویبنامه شماره ۱۳۱۲۹۹/ت۶۱۴۰۷هـ مورخ ۱۴۰۲/۷/۲۵هیئت وزیران

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت کشور ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۶/۲۲ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ب) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین ­نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده۱ـ سکونت­گاه ­های غیررسمی موضوع این آیین ­نامه شامل جزء (۶) بند (۱) سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت ­های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع تصویب­نامه شماره ۷۴۹۰۰/ت۴۸۶۰۱هـ مورخ ۱۳۹۳/۷/۲ می ­باشد.

ماده۲ـ اداره کل راه و شهرسازی استان موظف است نسبت به شناسایی جمعیت ساکن مناطق موضوع ماده (۱) این آیین ­نامه اقدام نموده و با تصویب ستاد بازآفرینی شهری استان، فهرست این مناطق و جمعیت ساکن مشمول را حداکثر تا یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین ­نامه به سازمان مدیریت و برنامه­ ریزی استان اعلام نماید.

تبصره ـ مسئولیت شناسایی جمعیت ساکن و مناطق با اداره کل راه و شهرسازی استان است.

ماده ۳ـ سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی استان مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین ­نامه با همکاری مرکز آمار ایران نسبت به تعیین و تدقیق جمعیت ساکن در مناطق سکونت­گاه ­های غیررسمی خارج از محدوده شهرها برحسب نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ و تعیین جمعیت ساکن در مناطق سکونت­گاه ­های غیررسمی داخل محدوده شهرها براساس مطالعات اداره کل راه و شهرسازی استان مصوب ستاد بازآفرینی استان برای تصویب در شورای برنامه ­ریزی و توسعه استان اقدام نماید.

ماده ۴ـ شورای برنامه ­ریزی و توسعه استان موظف است اولویت طرح (پروژه)­ها و محلات را براساس جمعیت ساکن به عنوان محرک توسعه محلی با رویکرد محرومیت­زدایی و بهسازی سکونت­گاه ­های غیررسمی و برای تأمین زیرساخت ­های لازم در این مناطق اعم از مسجد، مدرسه، زیرساخت ­های فرهنگی ـ هنری، باشگاه و کلانتری، روشنایی معابر، ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی، ارتباطی، بهداشتی، تأمین آب و برق و فاضلاب و سایر تأسیسات شهری مورد نیاز و چهارچوب طرح­ های مصوب و بالادستی، آمایش سرزمینی و براساس استعدادهای اقتصادی و با رعایت معیارهای زیست محیطی و مراقبت در منابع آب و خاک کشاورزی و ایمنی در مقابل سوانح طبیعی و امکان استفاده از زیرساخت ­ها و شبکه شهری و سطح­ بندی شهرهای کشور و جلوگیری از افزایش و گسترش بی­رویه کلان شهرها تعیین نماید که می‌بایست حداکثر ظرف دو سال تکمیل و به بهره­برداری برسد.

تبصره۱ـ دستگاه ­های اجرایی ذی­ربط موظفند معادل سهم مصوب شورای مذکور و اعلام­ شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی استان برای هر سکونت­گاه غیررسمی از محل عوارض موضوع ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای احداث و تکمیل طرح (پروژه­)های موضوع این آیین ­نامه هزینه نمایند.

تبصره۲ـ شورای یادشده می ­تواند از محل اعتبارات عوارض موضوع ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، موضوع بند (ب) تبصره (۱۱) قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به نسبت جمعیت ساکن در منطقه سکونت­گاه غیررسمی به کل جمعیت شهر مربوط برای این امر اختصاص و هزینه نماید.

ماده ۵ ـ اولویت اختصاص اعتبار به طرح (پروژه)­های نیمه ­تمامی که به تشخیص ستاد و بازآفرینی شهری معرفی شده­اند و اهداف آن مشترک با رویکردها، اهداف و عملیات قانون مربوط است توسط شورای برنامه ­ریزی و توسعه استان تعیین می­شود.

تبصره ـ دستگاه ­های اجرایی ذی­ربط متناسب با وصول منابع از محل ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، موضوع بند (ب) تبصره (۱۱) قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور نسبت به اجرای طرح (پروژه)­ها اقدام نمایند.

ماده ۶ ـ استاندار مکلف است گزارش عملکرد این آیین ­نامه را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید. وزارت کشور مسئول حسن اجرای این آیین ­نامه است.

 معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر
نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا