آیین ­نامه اجرایی بند (ل) تبصره (۱۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲

تصویبنامه شماره ۵۰۰۵۸/ت۶۱۲۴۰هـ مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۴

وزارت نیرو

 وزارت نفت

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۳/۱۰ به پیشنهاد مشترک وزارت خانه­ های نفت و نیرو و به استناد بند (ل) تبصره (۱۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور در بخش برق را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین ­نامه اجرایی بند (ل) تبصره (۱۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲

کل کشور در بخش برق

ماده۱ـ تعرفه برق مشترکان تا سقف الگوی مصرف خانوارهای تحت پوشش کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، با تخفیف صد درصد (۱۰۰%) محاسبه می ­شود.

ماده۲ـ با هدف تشویق مشترکین خانگی که مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می ­دهند، به میزان کاهش مصرف، پاداش صرفه‌جویی با ضریبی از هزینه تأمین برق پرداخت می ­شود. با تحقق صرفه ­جویی، امکان عرضه برق صرفه‌جویی‌شده به سایر نیازهای مصرف مطابق دستورالعمل ابلاغی توسط وزارت نیرو فراهم می ­شود.

تبصره ـ در صورت کاهش مصرف برق توسط مشترکین دارای چهار فرزند و بیشتر، پاداش صرفه­جویی بیش از میزان مقرر در این ماده، به تشخیص وزارت نیرو قابل پرداخت است.

ماده۳ـ تعرفه برق مشترکین خانگی با مصرف ماهانه کمتر یا مساوی الگو، با رعایت الگوی پلکانی در مناطق جغرافیایی و ایام گرم سال، حسب مورد به طور متوسط با ضریب یک دهم (۱/۰) تا چهار دهم (۴/۰) هزینه تأمین برق محاسبه و تعیین می ­شود، به طوری که حداکثر نرخ رشد تعرفه برق این مشترکین معادل (۱۵/۱) برابر نرخ تصویب‌نامه شماره ۱۷۱۳۰۷/ت۵۹۹۰۷هـ مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۶ باشد.

ماده۴ـ در راستای اجرای مواد (۶) و (۷) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق

ـ مصوب ۱۴۰۱ـ و با هدف ایجاد فرصت برای مشترکین جهت تطبیق با الگوی جدید و واپایش (کنترل) مصرف، وزارت نیرو مجاز به اعمال تخفیف به مشترکین، حداکثر به میزان نود درصد (۹۰ %) رشد قیمت ناشی از اجرای مواد مذکور می‌باشد.

ماده۵ ـ در راستای تصویب‌نامه شماره ۱۳۹۲۶۱/ت۵۹۹۰۷هـ مورخ ۱۴۰۱/۸/۷، به مشترکان تعرفه برق مصارف چاه‌های کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۲ فرصت داده می‌شود تا نسبت به تعدیل قدرت مجاز برق در پروانه بهره‌برداری چاه آب خود و یا ایجاد زیر ساخت مناسب برای صرفه‌جویی در مصرف برق اقدام نمایند. در طی این مدت نرخ مازاد مصرف برق نسبت به قدرت خریداری شده مطابق تعرفه­ های فعلی محاسبه می ­شود.

ماده۶ ـ اوقات اوج بحرانی شبکه توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌شود. ضرایب اوج مصرف بحرانی می تواند به نحوی اصلاح شود که موجبات کاهش مصرف و مدیریت بار را فراهم کند. در هر حال وزارت نیرو موظف به حفظ پایداری شبکه برق کشور است. به این منظور، تعیین و اعمال سهمیه مصرف برای مناطق و مشترکان برق، مجاز بوده و مشترکان موظف به رعایت سهمیه مصرف تعیین شده می‌باشند. وزارت نیرو ضمن حمایت از اقدامات بهینه‌سازی مصرف، امکان عرضه برق صرفه ­جویی شده را به دیگر مشتریان فراهم می­ نماید. سهمیه این مشترکان در اوقات محدودیت عرضه برق به میزان صرفه‌جویی محقق شده افزایش می‌یابد.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا