آیین نامه اجرایی ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو

تصویب‌نامه شماره 243368/ت61378هـ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ هیئت وزیران

آیین نامه اجرایی ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو

ماده ۱- در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱-قانون: قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ با اصلاحات بعدی آن.

۲-وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت

۳-صندوق: صندوق مادر تخصصی حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت

۴-خودرو: خودوری موضوع ماده (۸) قانون.

۵-سن فرسودگی: سن معین شده وسایل نقلیه موتوری مطابق این آیین نامه.

۶- خودروی فرسوده: تمامی وسایل نقلیه موتوری با سن بیشتر از سن فرسودگی

۷-کلانشهر: شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت.

۸-اسقاط: اعمال تغییرات فیزیکی بر روی خودروهای فرسوده به صورتی که خودرو و قطعات أن غیر قابل استفاده و غیر قابل برگشت به چرخه حمل و نقل شود.

۹- گواهی اسقاط: گواهی الکترونیکی دارای شناسه منحصر به فرد و یکتا که نشان دهنده انجام عملیات اسقاط و از رده خارج شدن صحیح خودروی فرسوده بوده و مورد تأیید مراجع ذی صلاح می باشد.

۱۰- سامانه: سامانه ای جامع شامل تمامی فرآیندهای اسقاط موضوع قانون و امور مرتبط در حوزه اسقاط از جمله صدور گواهی اسقاط، پرداخت وجه معادل اسقاط، ارسال اطلاعات جهت شماره گذاری و سایر موارد مبتنی بر اسقاط وسایل نقلیه که تحت مدیریت وزارت فعالیت می نماید.

۱۱- فراجا: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

۱۲- مرکز: مرکز اسقاط و بازیافت خودرو که واحد صنعتی بوده و ضمن اخذ تأییدیه های فراجا و سازمان حفاظت محیط زیست پروانه بهره برداری معتبر از وزارت را اخذ می نماید و مجاز به فعالیت برابر دستور العمل موضوع تبصره (۱) ماده (۱۸) این آیین نامه در حوزه اسقاط و بازیافت خودرو میباشد.

ماده ۲- سن فرسودگی وسایل نقلیه به شرح زیر است:

آیین نامه اجرایی ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو

تبصره ۱- سن خودروهای وارداتی در صورت داشتن سابقه شماره گذاری، بر اساس کارت شناسایی وسیله نقلیه و در غیر این صورت بر اساس شماره شناسایی وسیله نقلیه (وی ای ان) سازنده محاسبه می شود.

تبصره ۲- اسقاط خودروهای حادثه دیده به هر علت از جمله آتش سوزی، تصادف سنگین و غیره که به سن فرسودگی رسیده باشند، بر اساس گزارش مراجع ذی صلاح و تأییدیه فراجا و پس از ثبت در سامانه بلامانع است.

تبصره ۳- در مورد خودروهای بالای (۱۰) سال که مطابق جدول موضوع این ماده، به سن فرسودگی نرسیده اند، در صورتی که از نظر ایمنی یا آلایندگی طی دو بار متوالی قادر به اخذ گواهی معاینه فنی نشوند مالک وسیله نقلیه می تواند نسبت به اسقاط وسیله نقلیه خود اقدام نماید. این گروه از خودروها در اولویت پرداخت تسهیلات قرار نخواهند گرفت.

تبصره ۴- سن فرسودگی اتوبوس های درون شهری مشروط به بازآمد (اورهال) و أخذ تأییدیه های مربوط به ایمنی و زیست محیطی از سازمان های ذی ربط تا ۵ سال قابل افزایش خواهد بود.

ماده ۳- وزارت مکلف است ظرف سه ماه تمامی زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای ایجاد سامانه را فراهم و اعلام عمومی نموده و به منظور تمرکز زدایی از عملکرد سامانه و پیشگیری از تخلفات صدور گواهی اسقاط، دسترسی کامل خدمت اینترنتی (وب سرویس) به سامانه را برای دستگاه های اجرایی مربوط از جمله پلیس راهور فراجا، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی ایجاد نماید.

ماده ۴- اولویت نوسازی ناوگان و محدودیت تردد خودروهای فرسوده که در سامانه ثبت نام نموده و برای اسقاط، اعلام آمادگی کرده اند به شرح جدول زیر است.

آیین نامه اجرایی ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو

تبصره۱- آن دسته از خودروهای فرسوده که در سامانه ثبت نام نموده و برای اسقاط، اعلام آمادگی کرده اند، با رعایت اولویت های جدول موضوع این ماده، حداکثر تا پنج سال و زمان ایجاد شرایط لازم و اعطای تسهیلات مزبور از طریق سامانه از محدودیت های مربوط به خودروهای فرسوده، موضوع ماده (۸) قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶، مستثنی می باشند. وزارت مکلف است در پایان هر سال بر اساس جدول یاد شده، فهرست خودروهای مشمول معافیت را به پلیس راهور فراجا جهت اعمال قانون اعلام نماید.

تبصره ۲- دارندگان خودروهایی که علی رغم ایجاد شرایط لازم و اعطای تسهیلات توسط سامانه، نسبت به خروج خودروی فرسوده خود از ناوگان حمل و نقل اقدام نکنند، پس از اعلام توسط وزارت به پلیس راهور فراجا با ممنوعیت تردد و سایر محدودیت های موضوع ماده (۸) قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ مواجه می شوند.

تبصره ۳- در صورت عدم استقبال متقاضیان در هر گروه کاربری با اولویت های مشخص شده در جدول فوق، امکان ارائه مشوق ها به خودروهای با سن فرسودگی پایین تر مجاز بوده و عدم محدودیت ایجاد شده در تردد گروه قبلی لغو می شود.

ماده ۵- کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، مسئول سیاست گذاری و اولویت بندی طرح های نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و اعلام آن به وزارت بعد از گذشت دوره پنج ساله در بازه های سه ماهه می باشد.

تبصره- وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور و صنعت، معدن و تجارت موظفند طرح های خود را در بازه های سه ماهه جهت طرح در کارگروه یادشده به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمایند.

ماده ۶- تردد خودروها پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهرها با رعایت شرایط مقرر در مواد (۳) و (۴) این آیین نامه ممنوع است پلیس راهور فراجا موظف است نسبت به تخصیص شماره (کد) جریمه خودروهای فرسوده به تمامی دوربین های نظارتی اقدام نماید.

تبصره – نقل و انتقال و تعویض پلاک خودروها به کلانشهرها پس از رسیدن به سن فرسودگی ممنوع بوده و مشمول معافیت ثبت در سامانه موضوع تبصره (۱) ماده (۴) این آیین نامه نیستند.

ماده ۷- در اجرای تبصره (۲) ماده (۱۰) قانون تولید کنندگان خودرو موظفند به صورت ماهانه درخواست گواهی اسقاط خود را از همان گروه خودرویی برابر با یک چهارم شمارگان (تیراژ) تولیدی در سامانه درج نمایند.

تبصره – در صورتی که میزان تولید گواهی اسقاط در گروه کاربری به میزان نیاز تولید کنندگان نباشد، وزارت با تأیید سازمان حفاظت محیط زیست و با توجه به میزان عرضه و تقاضای گواهی در هر گروه کاربری، مجاز به ادغام گروه های کاربری و یا صدور مجوز استفاده تولید کنندگان از سایر گروه های کاربری مطابق جدول موضوع ماده (۱۵) این آیین نامه خواهد بود.

ماده ۸- وارد کنندگان خودرو (غیر از برقی و ترکیبی (هیبریدی)) موظفند به ازای واردات هر یک دستگاه خودرو مطابق با رتبه انرژی خودروی وارداتی و با توجه به قیمت خودروی وارداتی خود مطابق با جدول زیر نسبت به ارائه گواهی اسقاط مطابق با گروه کاربری متناسب اقدام نمایند:

تبصره ۱- برای خودروهای وارداتی کار کرده که از زمان ساخت آنها حداکثر دو سال می گذرد، جدول تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای خودروهای سنگین (تجاری و عمومی) معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) و برای خودروهای سواری و موتور سیکلت معادل پنجاه درصد (۵۰%) گواهی اسقاط نسبت به جدول فوق افزایش خواهد یافت.

تبصره ۲- برای خودروهای وارداتی کار کرده که از زمان ساخت آنها بیش از دو سال (تا سقف پنج سال) می گذرد، جدول تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای خودروهای سنگین تجاری و عمومی معادل پنجاه درصد (۵۰%) و برای خودروهای سواری و موتور سیکلت معادل صد درصد (۱۰۰%) گواهی اسقاط نسبت به جدول فوق افزایش خواهد یافت.

تبصره ۳- برای آن دسته از خودروهای وارداتی کار کرده که فاقد مستندات مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص رتبه انرژی محصول وارداتی می باشند، ملاک عمل پایین ترین رتبه انرژی ((ای) (اف) و (جی)) تعریف شده در بازه های قیمتی خواهد بود.

تبصره۴- برای آمبولانس ها، خودروهای امدادی، نظامی و انتظامی و خودروهایی که کاربری اختصاصی حمل و نقل عمومی به تشخیص وزارت کشور دارند و خودروهایی که با پلاک عمومی شماره گذاری می شوند، گواهی اسقاط معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) جدول موضوع این ماده اعمال خواهد شد.

تبصره ۵- کلیه خودروهای وارداتی از جمله خودروهای وارداتی موضوع بند (ث) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، مشمول جدول فوق خواهند بود.

ماده ۹- هر گونه استفاده و نگهداری از خودروهای فرسوده دولتی فروش و واگذاری آنها در تمامی دستگاههای دولتی دو سال پس از لازم الاجرا شدن این آئین نامه ممنوع است و بدون استفاده از تسهیلات دولتی از رده خارج می شوند.

ماده ۱۰- خودروهای تولیدی تمام برقی از ارائه گواهی اسقاط و یا تعهدات مالی مرتبط معاف می باشند. وارد کنندگان خودروهای برقی موظفند به ازای واردات (۸) دستگاه خودرو، گواهی اسقاط (۱) دستگاه خودرو از همان گروه خودرویی مندرج در جدول ماده (۲) این آیین نامه را در سامانه درج نمایند.

تبصره ۱- تولید کنندگان خودروهای ترکیبی هیبریدی کامل موظفند به ازای تولید هر (۶) خودرو، گواهی اسقاط (۱) دستگاه خودرو از همان گروه خودرویی مندرج در جدول ماده (۲) این آیین نامه را در سامانه درج نمایند و واردکنندگان خودروهای ترکیبی (هیبریدی) کامل موظفند به ازای واردات هر (۳) دستگاه خودرو، گواهی اسقاط (۱) دستگاه خودرو از همان گروه خودرویی مندرج در جدول ماده (۲) این آیین نامه را در سامانه درج نمایند.

تبصره ۲- واردات و شماره گذاری خودروهای تمام برقی و ترکیبی (هیبریدی) کامل وارداتی که به منظور کاربری اختصاصی حمل و نقل عمومی به تشخیص وزارت کشور وارد می شوند، معاف از اسقاط خودروهای فرسوده می باشند.

ماده ۱۱- مراکز موظفند نسبت به عرضه گواهی های اسقاط در سامانه و با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، حداکثر ظرف (۷) روز از دریافت خودروی اسقاطی اقدام نمایند و در صورت عدم عرضه گواهی های اسقاط تولیدی خود در مهلت مقرر، امکان عرضه مجدد و فروش آنها را نخواهند داشت. گواهی های اسقاط عرضه شده در مهلت مقرر و با قیمت مصوب، تاریخ انقضا نداشته و تا زمان عرضه به متقاضیان در سامانه فعال خواهند بود.

تبصره ۱- مالکیت گواهی اسقاط با مالک وسیله نقلیه بوده و مجاز است استفاده از آن را به سایر ذی نفعان واگذار نماید.

تبصره ۲- وزارت موظف است ضمن ایجاد سازوکار فروش گواهی اسقاط در سامانه برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، حداقل قیمت خرید خودروی فرسوده را به تفکیک نوع و سال ساخت (مدل)، با و بدون احتساب قیمت گواهی اسقاط به مراکز اسقاط ابلاغ و در سامانه درج نماید.

تبصره ۳- وزارت موظف به ایجاد سازوکاری در سامانه خواهد بود تا گواهی های اسقاط تولیدی و عرضه نشده توسط مراکز، امکان فروش و عرضه خارج از سامانه را نداشته باشد و اطلاعات گواهی های اسقاط ابطال شده را به صورت برخط به فراجا و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید.

تبصره ۴- وزارت موظف است سازوکاری را فراهم نماید که تولید کنندگان و وارد کنندگان بر اساس سازوکارهای موجود و مطابق با میزان آمار تولید و واردات واقعی خود، نسبت به خرید گواهی اسقاط در سامانه اقدام نمایند.

تبصره ۵- سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان موظف است با توجه به ارائه اسناد و مدارک مثبته از ناحیه مراکز هر شش ماه یک بار نسبت به ارزش گذاری گواهی اسقاط اقدام نماید.

تبصره ۶- مراکز موظفند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، تمامی گواهی های اسقاط انباشتی خود قبل از ابلاغ این آیین نامه را با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در سامانه عرضه نمایند. پس از پایان مهلت مقرر، تمامی این گواهی ها از درجه اعتبار ساقط و غیر قابل استفاده خواهند بود.

تبصره ۷- به منظور جلوگیری از اخلال در روند تولید، در صورت عدم تامین گواهی اسقاط در سامانه، تولید کنندگان خودرو میتوانند یک و نیم درصد (۱/۵%) به مأخذ تبصره (۱) ماده (۲۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ را به صندوق پرداخت نمایند. وزارت مکلف است پس از صحت سنجی موضوع تأییدیه شماره گذاری رعایت شرط اسقاط را به پلیس راهور فراجا ارسال نماید.

تبصره ۸ – در اجرای تبصره (۴) ماده (۱۰) قانون تولید کنندگان خودروی سواری با سهم داخلی سازی کمتر از چهل درصد (۴۰%) قطعات موظف به ارائه گواهی اسقاط برابر با پنجاه درصد (۵۰%) تعداد تعیین شده برای خودروهای وارداتی مشابه تعیین شده در ماده (۸) این آیین نامه می باشند. این دسته از تولید کنندگان مشمول شرایط تبصره (۷) این ماده نخواهند بود.

تبصره ۹- وزارت موظف است با همکاری فراجا زیر ساخت سامانه های خود را برای انجام برخط تمامی فرآیندهای این ماده، فراهم کند و امکان نظارت بر روی تمامی فرآیندهای مورد نظر به سازمان حفاظت محیط زیست را ارائه نماید.

تبصره ۱۰- فراجا موظف است نسبت به ارسال دوره ای اطلاعات خودروهای فرسوده اسقاط شده (در بازه های زمانی هفتگی)، به صورت برخط به سامانه اقدام نموده و متقابلاً وزارت در همان بازه های زمانی، به صورت برخط اطلاعات مربوط به خودروهای مجاز به شماره گذاری از نظر شرط اسقاط (پرداخت عوارض شده) را به فراجا ارسال نماید.

ماده ۱۲- صندوق موظف است منابع حاصل شده را هر سه ماه یک بار به حساب خزانه داری کل کشور واریز و گزارش عملکرد مالی را به دولت ارائه نماید.

ماده ۱۳- منابع حاصل شده پس از گردش خزانه داری کل کشور به صورت صد درصد (۱۰۰%) تخصیص یافته، صرف پرداخت یارانه سود و تسهیلات بانکی به متقاضیان اسقاط خودرو و موتورسیکلت فرسوده (با اولویت موتورسیکلت و خودروهای حمل و نقل عمومی) خواهد شد.

ماده ۱۴- در اجرای تبصره (۶) ماده (۱۰) قانون به منظور جایگزینی موتور سیکلت ها و خودروهای فرسوده با اولویت خودروهای حمل و نقل عمومی وزارت نفت مکلف است با همکاری وزارت، به مبلغ مصوب شورای اقتصاد از محل سازوکار ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ و منابع بانکی تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای هر سال، تسهیلات و کمک های بلاعوض لازم که در سه ماهه اول سال تعیین می شود، پرداخت نماید.

ماده ۱۵- جدول میزان تولید گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده به شرح زیر می باشد.

جدول میزان تولید گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده به شرح زیر می باشد.

تبصره۱- جدول موضوع این ماده (معادل سازی گواهی اسقاط) صرفاً برای خودروهایی که پس از ابلاغ این آیین نامه در فرآیندهای مختلف سامانه ثبت نام می نمایند، لحاظ خواهد شد.

تبصره ۲- وزارت موظف است سازوکاری را جهت نظارت بر حسن عملکرد مراکز اسقاط در سامانه ایجاد نماید تا مراکز اسقاط و بازیافت متخلف پس از اخطار لازم به مراجع قضایی معرفی شده و پروانه فعالیت آنها لغو شود.

تبصره – وزارت نفت مکلف است کارت سوخت خودروهای اسقاط شده را ابطال نماید.

تبصره ۴- شماره گذاری خودروها و موتور سیکلت های تولید داخل منوط به ارائه گواهی اسقاط مطابق با ردیف (۱) جدول موضوع این ماده (معادل سازی گواهی اسقاط) خواهد بود.

تبصره ۵- گروه کاربری موتور سیکلت مشمول حکم مقرر در تبصره ماده (۷) این آیین نامه نخواهد بود و تولید کنندگان موتور سیلکت موظفند صرفاً نسبت به ارائه گواهی اسقاط با کاربری موتور سیکلت اقدام نمایند. گواهی اسقاط موتور سیکلت امکان استفاده در همه گروه های کاربری را خواهد داشت.

تبصره ۶ – متقاضیانی که در طرح های جایگزینی موتور سیکلت های فرسوده نسبت به انتخاب موتورسیکلت های برقی اقدام نمایند، ارزش گواهی اسقاط موتور سیکلت فرسوده آنها بدون احتساب سن فرسودگی معادل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) گواهی اسقاط، در نظر گرفته خواهد شد. نحوه تخصیص این ارزش گواهی اسقاط به ذی نفعان در طرح های جایگزینی مطابق با شیوه نامه های ابلاغی وزارت خواهد بود.

ماده ۱۶- حداقل بیست درصد (۲۰%) از خودروهای عرضه شده در قرعه کشی، به دارندگان خودروهای فرسوده (هر کدام برای یک دستگاه در صورت وجود) با اولویت حمل و نقل عمومی اختصاص می یابد، مشروط به اینکه خریدار در هنگام تحویل خودروی جدید گواهی اسقاط خودروی فرسوده خود را تحویل دهد.

ماده ۱۷- شرکت های تولید کننده و وارد کننده خودرو موظفند از ابتدای خرداد ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به ارائه دفترچه راهنمای بازیافت محصولات خود به مراکز اقدام نمایند.

تبصره- شرکت های مذکور موظفند نسبت به در نظر گرفتن ملاحظات اسقاط در فرآیند طراحی محصول خود اقدام و نحوه انجام بازیافت با بالاترین بهره وری را در اختیار مراکز قرار دهند. صدور تأییدیه شماره گذاری محصولات جدید علاوه بر تأییدیه سایر مراجع منوط به ارائه دفترچه اسقاط محصول به وزارت می باشد.

ماده ۱۸- مراکز موظفند ضمن دریافت دفترچه راهنمای اسقاط از تولید کنندگان و وارد کنندگان خودرو، نسبت به ایجاد تجهیزات و سازوکار نوین برای کاربرد مجدد و بازیافت حداکثری قطعات محصولات اسقاطی اقدام نمایند.

تبصره ۱- دستور العمل نحوه اسقاط و بازیافت، تعیین هزینه های کارشناسی، احراز اصالت خودرو، سطح فناوری و عملکرد مراکز و رتبه بندی آنها بر اساس میزان بازیافت محصولات، همچنین نحوه نظارت بر فعالیت مراکز و برخورد با تخلفات آنها ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه در چارچوب قوانین و مقررات توسط وزارت و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و فراجا و سایر دستگاه های مربوط تدوین و توسط وزارت ابلاغ می شود.

تبصره ۲- مراکز موظفند امکان استقرار، بازدید و ارزیابی شرکت های بازرسی صلاحیت دار مورد تأیید مرکز ملی تأیید صلاحیت و سایر نمایندگان وزارت از فرآیندهای اسقاط خودرو و انتقال اطلاعات مورد نیاز آنها را فراهم نمایند.

ماده ۱۹- وزارت موظف است ضمن نظارت بر حسن عملکرد مراکز اسقاط و سازوکار صدور گواهی اسقاط در سامانه با افراد یا مراکز متخلف متناسب با سطح تخلف آنها برخورد قانونی نماید.

تبصره ۱- استعلام اولیه سوابق خودرو از سه مرجع پلیس راهور فراجا، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی صورت می پذیرد. مراجع مذکور موظفند همکاری لازم را با وزارت به عمل آورند.

تبصره ۲- وزارت موظف است ضمن بهره گیری از فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی و داده کاوی در شناسایی تخلفات، دستور العمل نظارت و رتبه بندی مراکز اسقاط مشتمل بر نحوه اسقاط خودرو، بازیافت و اسقاط مجدد از قطعات را با مشارکت ذی نفعان ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه تدوین و ابلاغ نماید.

ماده ۲۰- خودروهای موضوع آیین نامه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی موضوع تصویب نامه شماره ۱۸۶۰۹۴/ت ۶۰۵۸۲ هـ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ از شمول این آیین نامه مستثنی می باشند.

ماده ۲۱- بند (۴) تصویب نامه شماره ۹۲۳۰۸ / ت ۴۰۵۸۷ ک مورخ ۱۳۸۷/۶/۷، بند (۱) تصویب نامه شماره ۲۱۲۳۲۶ت/ ۴۶۳۲۰ ه مورخ ۱۳۹۰/۱۲/۱۶، بند (۲) تصویب نامه شماره ۶۲۹۲۴/ت ۵۴۵۲۲هـ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۴ تصویب نامه شماره ۹۵۲۰۰ /ت ۵۵۵۰۷۴ – مورخ ۱۳۹۷/۷/۱۸ تصویب نامه شماره ۲۷۹۷۹/ت ۵۸۲۹۴هـ مورخ ۱۴۰۰/۳/۱۲، تبصره (۲) ماده (۴) و مواد (۱۱) و (۱۲) آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک تصویب نامه شماره ۱۰۰۶۰۲/ ت ۵۵۰۷۲هـ مورخ ۱۳۹۷/۷/۳۰ لغو می شوند.

محمد مخبر

معاون اول رییس جمهور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا