آیین نامه نظارت و بازرسی سازمان پدافند غیرعامل کشور از دستگاه های اجرایی در امور مرتبط با پدافند غیرعامل
مقدمه
سازمان پدافند غیرعامل کشور به عنوان متولی اُمور پدافند غیرعامل، گستره نظارتی وسیعی در کشور و همه دستگاه های اجرایی دارد، بنابراین نیازمند واپایش و بازرسی مستمر برای حصول اطمینان از دستیابی به اهداف مقرر و حسن اجرای مقررات پدافند غیرعامل در کشور است. این آیین نامه با هدف نظارت، بازرسی و ارزیابی برنامه ای و عملیاتی اثربخش سازمان پدافند غیرعامل کشور بر اجرای سیاست ها، برنامه ها و مصوبات کارگروه دائمی پدافند غیرعامل در دستگاه های اجرایی و حصول اطمینان از اجرای صحیح آنها و آگاهی از میزان انحراف یا تعلل دستگاه های اجرایی کشور در اجرای مقررات پدافند غیرعامل و شناسایی کاستی ها، نارسایی ها و نقاط بحرانی از طریق ساماندهی و ایجاد وحدت رویه در فرآیند عملیات نظارت و پاسخگویی به مسئولیت سازمان پدافند غیرعامل کشور ـ موضوع تبصره۴ ماده واحده قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور ـ تدوین شده است.
ماده۱ـ تعاریف، اصطلاحات و اختصارات مندرج در این آیین نامه در معانی مشروح زیر به کار می رود:
۱ـ قانون تشکیل: قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور؛
۲ـ اساسنامه: اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) موضوع ابلاغیه شمارۀ ۹۵/۱۲۷/۱/۲۶۱۲ مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۹ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح؛
۳ـ دستگاه اجرایی: کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛
۴ـ کارگروه دائمی: کارگروه(کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور؛
۵ ـ سازمان : سازمان پدافند غیرعامل کشور؛
۶ ـ بازرسی: سنجش، ممیزی و ارزشیابی دقیق، متقن، عمیق، برنامه ریزی شده و هدفمند، به منظور حصول اطمینان از اجرای صحیح مصوبات کارگروه دائمی شامل سیاست ها، طرح ها، برنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه ها در دستگاه های اجرایی است.
۱ـ۶ ـ بازرسی برنامه ای(مستمر): بازرسی به صورت عادی، مداوم و بر اساس برنامه منظم؛
۲ـ۶ ـ بازرسی فوق العاده: بازرسی حسب دستور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) یا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کارگروه دائمی یا به پیشنهاد هر مقام مسئولی که به نظر رئیس سازمان، ضروری تشخیص داده شود.
۳ـ۶ ـ بازرسی موردی: بازرسی بر مبنای گزارش های ناظر بر تخلف، تعلل یا استنکاف از اجرای مصوبات کارگروه دائمی در موارد مشخص؛
۴ـ۶ ـ بازرسی عملیاتی ویژه: بازرسی فوری درصورت وقوع تهدیدات و بروز حوادث و مخاطرات مخل امنیت ملی؛
۷ـ بازرس: شخص واجد صلاحیت، تعهد، تخصص، تجربه و مهارت لازم برای بازرسی است که به نمایندگی از سازمان و با حکم رئیس آن، اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل را برابر بازبینه موضوعی مربوط یا هر دستور خاص ابلاغی، مورد بازرسی قرار می دهد.
بازرسی در قالب یک گروه و با مشارکت بازرسان دارای تخصص های مختلف انجام می شود و اعضای گروه بازرسی نیز باید واجد ویژگی های مذکور باشند.
۸ ـ نظارت: واپایش(کنترل) و ارزیابی مستمر نحوه اجرای مصوبات کارگروه دائمی شامل سیاست ها، طرح ها، برنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه های پدافند غیرعامل در دستگاه های اجرایی است که با سؤالات بازبینه اختصاصی، نهادینه شده است.
۹ـ بازبینه(چک لیست): فهرست و مجموعه ای از رئوس و مصادیق تکالیف، سیاست ها، طرح ها و برنامه ها و مصوبات کارگروه دائمی یا مؤلفه هایی از فعالیت ها، اقدامات و الزامات دستیابی به آن هاست که کمّیت و کیفیت انجام آن، با تعیین ضریب اهمیت، مشخص و قابل سنجش باشد.
۱۰ـ استنکاف: هرگونه رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که منجر به ایجاد مانع یا عدم اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل در کشور شود یا از اجرای آن ها جلوگیری کند.
۱۱ـ تخلّف: عدم رعایت یا عدم اجرای کامل یا نقض مقررات لازم الاجرای پدافند غیرعامل در کشور توسط اشخاص مشمول که با عناوین مقرر در قانون رسیدگی به تخلفات اداری (مصوب۱۳۷۲/۹/۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی) منطبق باشد.
۱۲ـ خسارت: هرگونه ضرر و زیان ناشی از استنکاف اشخاص مشمول مقررات لازم الاجرای پدافند غیرعامل در کشور.
ماده۲ـ کلیه دستگاه های اجرایی و مقامات، مسئولان، مدیران و کارکنان آن ها و سایر اشخاص موضوع قانون تشکیل و اساسنامه سازمان، در امور مرتبط با پدافند غیرعامل، مشمول این آیین نامه هستند.
تبصره ـ تمشیت و راهبری اجرای این دستورالعمل در سازمان های نیروهای مسلح بر عهده شورای راهبردی پدافند غیرعامل نیروهای مسلح است.
ماده۳ـ در اجرای تبصره ۴ ماده واحده قانون تشکیل و وظایف مقرر در ماده۱۰ اساسنامه و برای نظارت بر حسن اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل، نظارت و بازرسی برنامه ای(مستمر) از دستگاه های اجرایی انجام و نحوه اجرای الزامات و مقررات مربوط و توافق نامه های پدافند غیرعامل و تعیین درجه رشد و ارتقاء و نیل به اهداف مقرر در سیاست ها و برنامه های مصوب کارگروه دائمی و شناسایی آسیب ها و نقاط ضعف و قوت و فرصت ها در دستگاه های اجرایی، توسط سازمان یا از طریق سازمان بازرسی کل کشور، بررسی و ارزیابی می شود.
تبصره ـ نظارت و بازرسی های برنامه ای(مستمر) موضوع این ماده، در چارچوب تفاهم نامه سازمان با سازمان بازرسی کل کشور انجام می شود.
ماده۴ـ تشخیص دستگاه مشمول بازرسی در اُمور مرتبط با پدافند غیرعامل، با سازمان است. دستگاه اجرایی نظارت شونده باید با سازمان همکاری و شرایط انجام بازرسی را فراهم نماید و هرگونه ادعای دستگاه اجرایی تحت بازرسی، باید کتباً (ظرف یک ماه) به سازمان اعلام شود و نظر نهایی رئیس سازمان، ملاکِ عمل است.
ماده۵ ـ انجام هرگونه نظارت و بازرسی درحوزه پدافند غیرعامل، مستلزم صدور حکم بازرسی توسط رئیس سازمان و ابلاغ آن به بالاترین مقام دستگاه نظارت شونده است.
تبصره۱ـ کلیه بازرسان مرتبط با فعالیت های دارای طبقه بندی سری یا بالاتر، نیازمند اخذ تأییدیه صلاحیت امنیتی و تعیین سطح دسترسی موردنیاز از حفاظت اطلاعات سازمان هستند.
تبصره۲ـ استانداران به عنوان رؤسای شورای پدافند غیرعامل استان، در حوزه مأموریتخود می توانند در مورد بازرسی های موردی بر مبنای دستور سازمان، برای صدور احکام مأموریت نظارت و بازرسی پدافند غیرعامل در مراکز با سطح بندی مهم و قابل حفاظت (حسب مورد در مراکز حیاتی و حساس با تأیید رئیس سازمان) اقدام نمایند. هدایت گروه های بازرسی و نظارت استان ها بر عهده معاونت های ذی ربط سازمان است.
ماده۶ ـ در موارد ضروری و بحران های ناشی از حوادث یا وقوع تهدیدات احتمالی دشمن، رئیس سازمان در سریع ترین زمان ممکن درخصوص تشکیل و اعزام گروه های نظارت و بازرسی عملیاتی ویژه اقدام می کند. گروه نظارت و بازرسی با مشاهده میدانی، انطباق اقدامات با الزامات و مقررات پدافند غیرعامل را بررسی و مستندسازی نموده و ضوابط و اقدامات اضطراری را برای پیشگیری از بروز خسارت های احتمالی ابلاغ می کند. کلیه دستگاه های اجرایی موظف به همکاری در این خصوص هستند.
ماده۷ـ به منظور ارتقای کیفی گزارش های نظارت و بازرسی، سازمان می تواند با توافق مسئولان دستگاه های اجرایی، از ظرفیت کارشناسان، متخصصان و امکانات آن ها و همچنین از اشخاص حقوقی غیردولتی دارای گواهینامه تخصصی بازرسی پدافند غیرعامل با رعایت الزامات و ملاحظات حفاظتی و سایر ضوابط و مقررات مربوط، به عنوان شبکه همکاران پدافند غیرعامل در فرایند نظارت و بازرسی استفاده نماید.
تبصره۱ـ رئیس گروه نظارت و بازرسی باید از کارکنان رسمی سازمان انتخاب شود و اعضای گروه تحت هدایت وی انجام وظیفه می نمایند. رئیس گروه نظارت و بازرسی، مسئول نظارت عالی بر امور مربوط است.
تبصره۲ـ سازمان می تواند در امر نظارت و بازرسی امور مرتبط با پدافند غیرعامل در دستگاه های اجرایی از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی رسمی(با هماهنگی سازمان ذی ربط) یا نیروهای بازنشسته سازمان های نیروهای مسلح با حداقل درجه سرهنگی یا هم تراز آن که اشراف لازم در مورد دستگاه نظارت شونده و مقررات حاکم بر آن یا موضوع بازرسی را داشته باشند، استفاده نماید.
ماده۸ ـ بازرس یا گروه نظارت و بازرسی موظف است قبل از شروع بازرسی، اقدامات زیر را انجام دهد:
۱ـ کسب آگاهی های لازم و شناخت کافی در مورد موضوع مأموریت؛
2ـ توجه کامل به اهداف مأموریت محول شده و بررسی و انتخاب روش های مطلوب نیل به آن ها؛
3ـ تدارک طرح نظارت و بازرسی نظیر تهیه بازبینه (چک لیست)، رجوع به سوابق و گزارش های موجود در سازمان، مطالعه مقررات حاکم بر دستگاه یا موضوع نظارت و بازرسی، شناسایی و تعیین منابع موثق برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز، آشنایی با محیط مورد نظارت و بازرسی با کسب اطلاعات اجمالی از وجود برنامه ها و طرح های اجرایی مرتبط با موضوع مأموریت.
تبصره ـ چارچوب بازبینه(چک لیست)های موردنیاز بازرسی و مجموعه الگوهای گزارش جمع بندی نظارت و بازرسیبا تصویب رئیس سازمان به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود و مبنای عمل بازرسان و ناظران قرار می گیرد.
ماده۹ـ سازمان موظف است تا ۱۰روز قبل از تاریخ شروع بازرسی، موارد زیر را به دستگاه اجرایی نظارت شونده ابلاغ نماید:
۱ـ نوع مأموریت بازرسی و نظارت؛
2ـ مشخصات رئیس و اعضای گروه نظارت و بازرسی؛
3ـ موضوعات نظارت و بازرسی در حوزه پدافند غیرعامل(سیاست ها، برنامه ها، مصوبات کارگروه دائمی و سایر)؛
4ـ سطح دسترسی بازرس یا اعضای گروه نظارت و بازرسی به اسناد دارای طبقه بندی؛
5 ـ زمان شروع و پایان مأموریت گروه بازرسی و نظارت؛
6 ـ پشتیبانی های موردنیاز از گروه نظارت و بازرسی(از قبیل؛ مکان استقرار، تجهیزات و سایر)؛
7ـ جلسات موردنیاز گروه نظارت و بازرسی در طول انجام مأموریت.
ماده۱۰ـ دستگاه نظارت شونده موظف است پس از دریافت حکم بازرسی، هماهنگی ها و اقدامات لازم را برای حضور و فعالیت اثربخش بازرس یا گروه نظارت و بازرسی را در زمان انجام مأموریت، فراهم نماید.
ماده۱۱ـ نماینده دستگاه نظارت شونده توسط رئیس آن دستگاه تعیین و به سازمان معرفی می شود که باید از ابتدای فرایند نظارت و بازرسی تا انتهای آن، مسئولیت کلیه هماهنگی ها و اقدامات مرتبط با اجرای بهینه مأموریت نظارت و بازرسی را برعهده داشته باشد. این نماینده موظف به همکاری و همراهی با بازرس یا گروه نظارت و بازرسی است؛ مگر در مواردی که سازمان یا بازرس یا رئیس گروه بازرسی، همراهی وی را ضروری نداند.
ماده۱۲ـ بازرس یا رئیس گروه نظارت و بازرسی سازمان موظف است در آغاز مأموریت خود با هماهنگی نماینده معرفی شده در جلسه معارفه با حضور مسئولان پدافند غیرعامل، حراست و مدیران سطوح سازمانی دستگاه اجرایی نظارت شونده، اهداف، نحوه، موضوع و مصادیق نظارت و بازرسی را تشریح نماید.
تبصره ـ بازرس یا گروه نظارت و بازرسی در هنگام نظارت و بازرسی، در صورت لزوم برای توجیه و برطرف نمودن ابهامات، هدایت و راهبری مجریان در اجرای سیاست ها، برنامه ها و مصوبات ابلاغی کارگروه دائمی اقدام می نماید.
ماده۱۳ـ در پایان مأموریت نظارت و بازرسی، جلسه اختتامیه با حضور بازرس یا رئیس گروه نظارت و بازرسی و رئیس دستگاه اجرایی نظارت شونده به منظور برطرف نمودن معایب و نواقص جزئی، بیان رئوس کلان محاسن، معایب و نواقص و چگونگی اجرای سیاست ها، برنامه ها و مصوبات ابلاغی کارگروه دائمی برگزار گردیده و آخرین نظرات و پاسخ های مربوط دریافت و صورتجلسه تنظیم می شود.
ماده۱۴ـ بازرس یا رئیس گروه نظارت و بازرسی درخصوص تهیه گزارش نهایی مأموریت و ارزیابی تخصصی با استفاده از بازبینه های تکمیل شده برابر برگه های جمع بندی در سرفصل های زیر اقدام می نماید.
۱ـ مشخصات بازرس یا اعضای گروه نظارت و بازرسی؛
2ـ محاسن موضوعی(قابل تعمیم و خاص سطح سازمانی)؛
3ـ معایب اساسی، نام مرجع و مهلت زمانی برطرف نمودن آن ها؛
4ـ نواقص اساسی، نام مرجع و مهلت زمانی برطرف نمودن آن ها؛
5 ـ تجزیه و تحلیل موضوعی (مهلت اجرا و تعیین مجری)؛
6 ـ پیشنهادهای موضوعی؛
7ـ صورتجلسه برطرف نمودن معایب و نواقص؛
8 ـ پیشنهاد تشویق یا تنبیه برابر دستورالعمل های ابلاغی.
ماده۱۵ـ بازرس یا رئیس گروه نظارت و بازرسی موظف است گزارش نهایی مأموریت خود را ظرف ۴۸ ساعت پس از خاتمه آن به رئیس سازمان یا مقام مجاز صادرکننده حکم مأموریت، ارائه نماید.
تبصره ـ طبقه بندی گزارش های سازمان، تابع بالاترین سطح طبقه بندی اسنادی است که به آن ها استناد می شود و افزایش سطح طبقه بندی گزارش با پیشنهاد بازرس یا رئیس گروه نظارت و بازرسی و موافقت رئیس سازمان یا مقام مجاز صادرکننده حکم مأموریت، مجاز است.
ماده۱۶ـ گزارش های نظارت و بازرسی پس از بررسی و تأیید نهایی، با امضای رئیس سازمان و یا مقام مجاز از طرف وی، با احتساب امتیاز کسب شده و اعطای فرصت مناسب، به بالاترین مقام دستگاه اجرایی نظارت شونده ابلاغ می شود تا برای رفع معایب و نواقص مندرج در آن اقدام کند. امتیاز کسب شده، مبنای تصمیم گیری درخصوص نوع اقدامات تشویقی یا تنبیهی است.
۱ـ امتیاز «عالی»، «خیلی خوب» یا «خوب» بنا به مورد، موجب تشویق یا تقدیر، برابر ضوابط و اختیارات دستگاه اجرایی است.
2 ـ امتیاز «متوسط» یا «قابل قبول» موجب تذّکر شفاهی و اخذ تعهد از اشخاص مسئول در دستگاه اجرایی برای برطرف نمودن معایب مندرج در گزارش است که توسط رئیس سازمان ابلاغ می شود.
3ـ امتیاز «ضعیف» موجب تذکر کتبی و اخذ تعهد از اشخاص مسئول در دستگاه اجرایی به منظور برطرف نمودن معایب مندرج در گزارش با قید مهلت رفع آن ها و اعلام موضوع به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه اجرایی ذی ربط برای رسیدگی است.
4 ـ امتیاز «غیرقابل قبول» موجب تهیه گزارش اختصاصی و ارجاع آن به هیئت رسیدگی به استنکاف، تخلف و تعلل از اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل (موضوع آیین نامه اجرایی ماده۲۶ اساسنامه سازمان ـ مصوبه شماره ۳۱۰۱/۱/ک۱۶۰ مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۰۸ کارگروه دائمی) برای رسیدگی قضایی و صدور حکم قانونی است.
ماده۱۷ـ سازمان موظف است پس از ابلاغ نتایج نظارت و بازرسی، برای اجرای پیشنهادها و رفع و ترمیم نواقص مشهود توسط دستگاه اجرایی ذی ربط تا زمان حصول اطمینان از تحقق کامل آنها، از طریق مکاتبه، دعوت از مسئولان ذی ربط، انجام بازرسی مستمر (اعزام بازرس یا گروه نظارت و بازرسی) یا هر طریق قانونی دیگر، اقدام نماید و در صورت عدم اجرای آن ها بدون عذر موجه، اقدامات زیر را انجام دهد:
۱ـ تذّکر و تأکید مجدد بر اجرای پیشنهاد به مسئول مربوط در مهلت مقرر؛
2ـ تهیه گزارش استنکاف از اجرای پیشنهادهای قانونی سازمان و ارسال آن به هیئت رسیدگی به استنکاف، تخلف و تعلل از اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل.
ماده۱۸ـ سازمان می تواند ضمن نظارت و بازرسی از زیرساخت ها و مراکز و اماکن دارای سطح بندی «حیاتی»، «حساس» و «مهم» که فعالیت های طبقه بندی شده انجام می دهند، اطلاعات و مدارک لازم را برای اعمال نظارت و بازرسی مطالبه کند. مسئولان ذی ربط دستگاه اجرایی مکلفند با فوریت(ظرف ۲۴ ساعت) به مکاتبات، استعلامات شفاهی و کتبی، حسب درخواست سازمان، بازرس یا رئیس گروه نظارت و بازرسی، پاسخ دهند و مواردی مانند کسب مجوز از مقام مافوق و لزوم هماهنگی با وی یا سایر مراجع ذی ربط، مانع قانونی پاسخ به درخواست مذکور تلقی نمی شود.
ماده۱۹ـ کلیه اطلاعات، اسناد، مدارک و اخبار مرتبط با محتوای پرونده های نظارت و بازرسی سازمان، دارای طبقه بندی حداقل «محرمانه» است و افشای آن ها در تمامی مراحل و فرایند نظارت و بازرسی، جز به درخواست مسئولان ذی ربط سازمان و مراجع ذی صلاح قانونی مجاز نیست.
ماده۲۰ـ عملکرد و رفتار بازرسان در محیط مورد نظارت و بازرسی باید مبتنی بر اخلاق حرفه ای و درچارچوب قانون و مصوبات کارگروه دائمی باشد و نباید در حریم خصوصی کارکنان دستگاه های اجرایی مداخله شود.
ماده۲۱ـ اعمال نظارت و بازرسی، تحقیقات، کسب اطلاعات و تهیه مدارک و اسناد باید به گونه ای باشد که در روند امور جاری دستگاه های اجرایی ایجاد وقفه یا خلل ننماید و موجب تعطیلی یا کند شدن امور جاری دستگاه نظارت شونده نشود و انگیزه اقدام و فعالیت را از مدیران سلب نکند.
ماده۲۲ـ رئیس سازمان یا مقام مجاز از طرف وی می تواند برای آگاهی، اطلاع و تنویر افکار عمومی درخصوص نتایج نظارت و بازرسی و سایر اقدامات اثربخش مرتبط با حوزه پدافند غیرعامل و تسهیل در مدیریت بحران ها و حوادث غیرطبیعی اطلاع رسانی کند.
تبصره ـ در موارد ضروری و با رعایت محدودیت ها و ملاحظات قانونی، انجام مصاحبه و اطلاع رسانی عمومی درخصوص مراحل نظارت و بازرسی و مفاد گزارش های قطعی و نهایی مربوط، با مجوز رئیس سازمان امکان پذیر است.
ماده۲۳ـ ادارات کل پدافند غیرعامل دستگاه های اجرایی و سایر واحدهای ذی ربط آن ها در سطوح ملی و استانی موظفند در چارچوب این آیین نامه برای انجام نظارت و بازرسی مستمر سالانه و ارزیابی فنی و تخصصی در مورد میزان تحقق سیاست ها و اجرای برنامه ها و مصوبات کارگروه دائمی و سایر مقررات لازم الاجرای پدافند غیرعامل از سطوح سازمانی خود اقدام و نتایج آن را به صورت سالانه به سازمان گزارش نمایند.
ماده۲۴ـ سازمان موظف به حمایت قانونی از اشخاص و گزارش دهندگان، بازرس، اعضای گروه نظارت و بازرسی، شهود و اشخاص مطلع در فرایند همکاری و انجام نظارت و بازرسی در امور مرتبط با پدافند غیرعامل است.
ماده۲۵ـ چنانچه بعد از خاتمه فرایند نظارت و بازرسی و ارسال گزارش آن به مبادی ذی ربط، دلایل و مدارک جدیدی به دست آید که بازنگری، اصلاح و تکمیل گزارش را، ضروری سازد، سازمان موظف است به ترتیب مقرر در این آیین نامه، موضوع را در فرایند بررسی مجدد قرار دهد و حسب مورد، درخصوص اصلاح و تکمیل تمام یا بخشی از گزارش اقدام نماید.
ماده۲۶ـ این آیین نامه نافی وظایف قانونی و مأموریت سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای نظارتی نیست.
تبصره ـ رؤسای دستگاه های اجرایی به عنوان رؤسای کارگروه(کمیته) پدافند غیرعامل همان دستگاه، مسئولیت نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه دائمی درحوزه فعالیت دستگاه اجرایی متبوع خود را دارند.
ماده۲۷ـ هرگونه اصلاح در این آیین نامه منوط به پیشنهاد هر یک از اعضای کارگروه دائمی و تصویب در کارگروه دائمی است.
ماده۲۸ـ سازمان موظف است ضمن نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه، نحوه اجرای آن را به صورت سالانه به کارگروه دائمی گزارش کند.
ماده۲۹ـ این آیین نامه مشتمل بر بیست و نه ماده و یازده تبصره در یکصدمین جلسه کارگروه دائمی به تاریخ بیست و نهم مهرماه سـال یکـهزار و چهـارصد و چهار هجـری شمسـی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجراست.
آیین نامه نظارت و بازرسی سازمان پدافند غیرعامل کشور از دستگاه های اجرایی در امور مرتبط با پدافند غیرعامل، مشتمل بر بیست و نه ماده و یازده تبصره که در تاریخ ۱۴۰۴/۰۷/۲۹ در یکصدمین جلسه کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به تصویب رسید، به استناد تبصره۱ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور برای اجرا ابلاغ می گردد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی



