ابطال انتخابات سی و سومین دوره هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز
پایگاه خبری اختبار- انتخابات سی و سومین دوره هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ابطال شد.
به گزارش اختبار، هیئت نظارت بر انتخابات سی و سومین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، ابطال نتایج اعلام شده انتخابات مورخ ۱۴۰۴/۰۳/۱۰ را اعلام کرد.
این انتخابات با ۲۰۸ اعتراض کتبی به یکی از پرچالشترین انتخابات کانونهای وکلای دادگستری بدل شده بود.
تصمیم هیات نظارت پس از آن اتخاذ شد که در نظریه هیات ۳ نفره کارشناسی بر عدم صلاحیت برگزارکننده و عدم سلامت فرآیند اخذ رأی تاکید شد.
کارشناسان رسمی دادگستری در نظریه خود آورده بودند که:
«…پس از تعیین با انجام تحقیقات جامع و معموله و برگزاری جلساتی با هیئت نظارت و حضور مدیران شرکت مجری (شبکه پردازان طلوع فردا) انجام شده و تحقیقات معموله و مصاحبههای متعدد در مورخ ۱۴۰۴/۳/۱۹ ضمن اشاره به اقدامات انجام شده و دریافت و بررسی گزارش آرای شرکت کنندگان، گزارش IPهای اتصال و توزیع آنها، اخذ گزارش از رمزهای یکبار مصرف OTC تولیده شده و مقتضیات مرتبط و با دریافت اطلاعات پنل sms مورد استفاده برای صدور رمزهای یکبار مصرف و ارتباط این اطلاعات با اطلاعات پایگاه داده انتخابات، دریافت و بررسی انواع لاگهای سیستمی موجود، مطالعه و بررسی گزارشهای فنی کارشناس ناظر کانون و لحاظ مبانی نظریه کارشناسی و شرایط عملکرد نرم افزار، ملاحظه ایرادات و نواقص در ساختار داده که توسط شرکت مجری مورد توجه کافی قرار نگرفته است و اشاره به این مهم که هر برگه رأی الکترونیکی برابر نظریه کارشناسان به صورت مستقل ویکتا ذخیره نشده و ساختار لیست رأی حفظ نگردیده است و در نتیجه در نظریه کارشناس تصریح گردیده است مکانیسمهای صحت سنجی معتبر در فرایند و نتایج انتخابات مورد لحاظ کامل قرار نگرفته است و بنابراین تأیید یا بازشماری نتایج انتخابات بنا بر روشی معتبر امکانپذیر نبوده و اعتبار لازم برای دادههای موجود قابل ارزیابی نمیباشد…»
گفتنیست انتخابات روز ۱۰ خرداد، دومین انتخابات هیات مدیره دوره سی و سوم بود و اولین انتخابات که در ۱۹ مهر ۱۴۰۳ برگزار شده بود با رای دادگاه عالی انتظامی قضات ابطال شد.
بیشتر بخوانید:
- نتایج انتخابات سی و سومین دوره هیات مدیره کانون وکلای مرکز (مهر ۱۴۰۳)
- دادنامه ابطال انتخابات سی و سومین دوره هیات مدیره کانون وکلای مرکز (مهر ۱۴۰۳)
متن کامل تصمیم هیئت نظارت بر انتخابات سی و سومین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز را در ادامه میخوانید.
بسمه تعالی
تصمیم هیئت نظارت بر انتخابات سی و سومین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز درخصوص انتخابات مورخ ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
جلسه هیئت نظارت بر انتخابات سی و سومین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در تاریخ سه شنبه ۱۴۰۴/۰۳/۲۰ (بیستم خرداد ماه یکهزار و چهارصد و چهار) به تصدی کلیه اعضای هیئت نظارت در محل کانون وکلای دادگستری مرکز جهت رسیدگی به شکایات واصله درخصوص جریان انتخابات هیئت مدیره دوره سی و سوم که در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ برگزار شده تشکیل و تصمیم نهایی هیئت نظارت وفق ماده ۲۴ آییننامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری به شرح ذیل اتخاذ می گردد:
۱- گردش کار:
هیئت نظارت بر انتخابات سی و سومین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز براساس ماده ۱۱ آییننامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی در جلسه مورخه ۱۴۰۳/۰۸/۲۹ توسط هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز تعیین گردید.
هیئت نظارت پس از تشکیل اولین جلسه در تاریخ ۱۴۰۳/۹/۵، حسب ماده ۱۲ آییننامه مارالذکر بنا بر تصمیم متخذه مبنی بر ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات هیئت مدیره دوره سی و سوم نسبت به انتشار آگهی ثبت نام داوطلبان در پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای دادگستری مرکز اقدام نمود. بنا به آگهی منتشره به تاریخ ۰۵/۰۹/۱۴۰۳، مهلت ثبت نام از تاریخ ۱۴۰۳/۹/۱۲ تا ۱۴۰۳/۹/۲۶ تعیین گردید و بنا بر اطلاعیه هیئت نظارت با توجه به اینکه پایان مهلت ثبت نام در تاریخ دوشنبه ۲۶/۹/۱۴۰۳ با تعطیل رسمی مواجه گردید، لذا مهلت ثبت نام به پایان وقت اداری روز سه شنبه ۱۴۰۳/۹/۲۷ موکول گردیده و با توجه به اینکه بر مبنای مندرجات آگهی مذکور چنانچه روزهای تعطیلی تداوم یابد پایان مهلت ثبت نام پایان وقت اداری روز بعد از آخرین روز تعطیلی خواهد بود. لذا با توجه به ادامه تعطیلات، مهلت ثبت نام از داوطلبان عضویت رأس ساعت ۱۵:۰۰ روز شنبه ۱۴۰۳/۱۰/۰۱ به پایان رسید. پس از ثبت نام از داوطلبین و بررسی صلاحیت و ارسال اسامی آنان به دادگاه محترم عالی انتظامی قضات و تأیید صلاحیت ۱۱۷ نفر از واجدین شرایط که در تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۱ از طریق شعبه اول دادگاه محترم عالی انتظامی قضات اعلام گردید، بنا بر تصمیم مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۵ هیئت نظارت بر انتخابات که در مورخه ۱۴۰۳/۱۲/۱۸ در پایگاه اطلاع رسانی کانون نشر گردیده است با بررسی کلیه جوانب امر، برگزاری انتخابات به صورت تلفیقی (حضوری و غیر حضوری آنلاین) و در روز پنج شنبه ۱۴۰۴/۳/۱ تعیین و اعلام گردید و مجدداً طی نامه شماره ۱/۶۰۰/۴۷۹/۹۰۰۰ مورخ ۱۴۰۴/۱/۳۱ دریافتی از سوی دادگاه عالی انتظامی قضات نسبت به احراز صلاحیت و عدول از صلاحیت برخی از نامزدهای هیئت مدیره، اعلام تصمیم گردید و در این مرحله هیئت نظارت نسبت به انتشار اسامی در پایگاه اطلاع رسانی کانون در همان تاریخ اقدام نمود.
با عنایت به اینکه برابر تصمیم ۱۴۰۳/۱۲/۱۱ برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی حضوری و غیر حضوری و با در نظر گرفتن شرایط لازم از حیث فنی و زیر ساختها و رعایت امنیت در انتخابات مطابق ماده ۱۷ آییننامه تصویب شده بود، مذاکرات لازم با چندین شرکت از جمله شرکت ایز ایران که در مورخه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ انتخابات الکترونیکی آنلاین حضوری را برگزار نموده بود و همچنین دو شرکت دیگر از جمله شرکت دنا پویا رایانه و شرکت شبکه پردازان طلوع فردا که در مورخه ۱۴۰۴/۰۲/۰۲ با تصویب مناقصه توسط هیئت مدیره درخصوص طراحی شبکه انفورماتیک کانون (اتوماسیون) که دارای ساختارهای مختلف و از جمله پلنهای انتخاباتی نیز بود و مذاکرات متعدد بعمل آمده و با لحاظ اینکه طبق صورتجلسات تنظیمی کارشناسان شرکت ایز ایران اعلام نمودند که صرفاً امکان برگزاری انتخابات حضوری را داشته و امکان برگزاری انتخابات آنلاین را به دلیل محدودیتهای خاص ندارند، لذا در نهایت با بررسی فنی و گزارش جلسات متعدد کارشناسان شرکتهای فوق به صورت حضوری و غیر حضوری و با در نظر گرفتن مشاوره سرپرست انفورماتیک کانون که دارای تخصص در حوزههای نرم افزار و IT میباشد و همچنین با لحاظ برگزاری دو مرحله انتخابات آزمایشی و با لحاظ نتایج بعمل آمده، و نظر به اینکه نهایتاً شرکت دنا رایانه پویا همزمان متولی برگزاری انتخابات آنلاین کانون مازندران در همان تاریخ ۱۴۰۴/۳/۱۰ بوده و به جهت اینکه از هر دو شرکت قرارداد پیشنهادی نیز دریافت گردیده بود، نهایتاً قرارداد برگزاری انتخابات با در نظر گرفتن شرایط فنی و مالی و حقوقی با شرکت شبکه پردازان طلوع فردا با قید و تعیین ناظر فنی کانون وکلای دادگستری مرکز در متن قرارداد همانند قرارداد قبلی جهت برگزاری انتخابات ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۳ منعقد گردید.
هیئت نظارت بر انتخابات در تاریخ ۱۴۰۴/۲/۲۸ پس از بررسی و انجام اقدامات لازم با توجه به اعلام تعطیل رسمی روزهای پنج شنبه تا پایان شهریور ۱۴۰۴ و لحاظ جمیع جوانب مؤثر در موضوع و تحقق شرایط خاص حاکم بر نحوه برگزاری و تکمیل تشریفات ضروری مستنداً به ماده ۱۶ آییننامه اجرایی لایحه استقلال، با تغییر تاریخ قبلی انتخابات از ۱۴۰۴/۰۳/۱ به ۱۴۰۴/۰۳/۱۰ و بنا بر مفاد اطلاعیه اول به صورت حضوری و غیر حضوری اعلام نموده همچنین در اطلاعیه منتشره در سوم خرداد ماه در پایگاه اطلاع رسانی کانون، ضمن تأکید بر برگزاری انتخابات به صورت آنلاین (حضوری و غیر حضوری) و نیاز به ارسال لینک شرکت در انتخابات به تلفن همراه افراد واجد شرایط از کلیه وکلای واجد شرایط شرکت در انتخابات درخواست گردید تا تاریخ ۱۴۰۴/۳/۷ نسبت به بروز رسانی و ثبت تلفن همراه در سامانه کانون وکلای دادگستری مرکز اقدام نماید. ضمناً برابر آگهی منتشره در پایگاه اطلاع رسانی کانون در مورخ ۶ خرداد ماه اسامی نامزدهای شرکت کننده در انتخابات برای اطلاع عموم مجدداً نشر گردیده است. در تاریخ پنج شنبه ۸ خرداد ماه هیئت نظارت اطلاعیه پایان زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات را با لحاظ رعایت تکالیف مذکور در ماده ۱۷ آییننامه اجرایی لایحه استقلال منتشر و به جهت شرکت در انتخابات آنلاین به صورت حضوری در محل کانون به همراه داشتن کارت ملی تأکید نموده است. ضمناً با تصمیم هیئت نظارت، فیلم آموزشی نحوه شرکت در انتخابات نیز در تاریخ ۱۴۰۴/۳/۹ در پایگاه اطلاع رسانی کانون منتشر گردید.
در راستای مقررات ماده ۱۷ آییننامه در مورخه ۱۴۰۴/۳/۱۰ با حضور کلیه اعضای هیئت نظارت و با لحاظ تعیین ۲۰ نفر بعنوان هیئت نظار به لحاظ حساسیت انتخابات و ممانعت از پیامدهای ابطال انتخابات دوره قبل و افزایش دقت و حساسیت و با حضور چندین نفر از کارشناسان شرکت مجری با ارایه صندوق الکترونیکی رأی و تأیید ناظر فنی مبنی بر خالی بودن و صفر بودن رأی نامزدهای انتخابات رأس ساعت ۸ صبح مورخه ۱۴۰۴/۰۳/۱۰ با ارسال لینک شرکت در انتخابات به صورت پیامک به تلفن همراه کلیه شرکت کنندگان واجد شرایط که در تاریخ ۱۴۰۴/۳/۷ آخرین لیست ایشان به صورت لوح فشرده از واحد انفورماتیک کانون مرکز اخذ گردیده بود، انجام گردید.
با توجه به تعبیه تعداد ۲۰ دستگاه وب استند در محل سالن مرحوم جلالی نائینی و تعداد ۶ دستگاه لپ تاپ جهت اخذ رأی به صورت ذخیره و پشتیبان در سالن گفتگو، انتخابات با نظم و بدون هرگونه گزارش اختلال در روند کار، برگزار گردید. ضمناً در ساعت حدود ۱۵:۰۰ با قطع برق شهری، دستگاههای رأی گیری حضوری خاموش و مجدداً با وصل ژنراتور ظرف ۱۵ دقیقه، رأی گیری حضوری مجدداً ادامه پیدا نمود، اما در وقفه فوق، سامانه رأی گیری به صورت آنلاین در حال اجرا بوده است. با لحاظ وقفه بعمل آمده طبق تصمیم فوق العاده هیئت نظارت بر انتخابات زمان رأی گیری در دو مرحله، تا ساعت ۱۹:۰۰ تمدید گردید. پس از پایان رأی گیری طبق اعلام کارشناسان شرکت مجری، سامانه از حالت رأی گیری خارج گردید و با خروج افراد از سالن، نتایج استخراج شده از سیستم در پایان زمان رأی گیری با حضور نماینده شرکت مجری، اعضای هیئت نظارت و ناظر فنی برگزاری و نماینده محترم معرفی شده از پلیس فتا اخذ و استخراج و طی صورتجلسه به اعضای هیئت نظارت تحویل و اطلاع رسانی عمومی نتایج در ساعت ۱۹:۳۰ در مقابل درب ورودی کانون مرکز انجام گردید.
در تاریخ شنبه دهم خرداد ماه نتایج بدست آمده در ساعت ۲۱:۰۵ در پایگاه اطلاع رسانی کانون منتشر و در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ برابر اطلاعیه هیئت نظارت در راستای ماده ۲۴ آییننامه اعلام گردید که ظرف سه روز هر کدام از شرکت کنندگان و یا منتخبین، شکایت خود را به همراه دلایل و مستندات به هیئت نظارت اعلام و تحویل نمایند.
پس از مهلت تعیین شده و دریافت اعتراضات تا پایان مهلت قانونی در مورخه ۱۴۰۴/۳/۱۷ تعداد ۲۰۸ نفر، با دلایل مختلف اعتراض خود را به جریان انتخابات ارائه نمودند که اسامی معترضین به شرح ذیل میباشد:
دکتر محمدرضا عظیمی، دکتر محمدرضا عظیمی، سهیل نظری، بابک جعفری، دکتر محمد شاه محمدی، محدثه خسرودشستان، احسان اله حیدری، رضا شاه محمدی، مصطفی طریقی محمود، حسین نعیمی، نسیم مرادی، سیدعباس سیدحیدری، علیرضا کریمی لاریمی، دکتر مجید براتی طرقی، شهره اسفندیارپور، سید حمیدرضا موسوی، فرهاد سلیمی، نازنین عینعلی خواه، فرشته سرداری، حسن کیا، محمد ابراهیم، حسن آقاخانی، دکتر مانوش منوچهری، عاطفه رحیمیان، مهدی منصوری طهرانی، حسن کریم پور، مانا قلایی، مریم السادات موسوی، مرجان بائی، زینب مقیسه، لیلا حبیبی، نسیبه عالمی، لیلا خویشوند، مهدی داودزاده، امین قاسمی، امیرکاظم کامیار، کیمیا کورس، دکتر مهرناز مهرابی، نوشین جلیلوند، دل آرا حقیقی، دکتر سید حسن جعفریان، احمد نظری، محمد خدارحمی شهرام طاهی، مجید حق شناس، سید حسین حجازی، محمود دادستان، دکتر امین پاشاامیری، سید علیرضا حسینی، آزاده ساجدی صبا، عادل ناصری، سید کاظم حسینی، دکتر شراره مفیدیان، دکتر حمیدرضا علی کرمی، علی نصیری درونکلا، رضا اسدی، پیروزه بازدیدی تهرانی، سهیلا رجب پور، سجاد شکوری راد، کمیل شریعتمدار، احمد صیادیان، دکتر خسرو مبینی مجد، دکتر اکبر زمانی مهدی حسنی، علیرضا شجاع، رمضان علی برزمینی، فرخ فروزان کرمانی، دکتر عارف عبدالهی، مسعود سلطان احمدلو، ریحانه بهنامی، امیرحسین جودی، علی نظری، تشکل صنفی نیماد، ابراهیم ایوبی، سپهر سودائی، نیما نجاتی امین، فرهاد تقی پور، اسماعیل سلوکی، صنم صباغی، مهدی ترکاشوند، فاطمه اسلامی، مهدخت دامغانپور، الناز طهرانی، محمدرضا ذکری، سحر بهرامی، رضوان عباسی فرج زاده، علی ادراکی، عادل مقدس، مرصاد حسین زاده، محمد شیوایی، سید مسعود سیداشرفی، علی زهره وند، مهسا سادات شایسته یکتا، فاطمه باهنگه، کامران نادری، لیدا عسکرنیا، محسن جلیلوند، همایون اشتیاق، دکتر عیسی امینی، کاوه روزبان، مریم تجعفری مقدم، بهاره رزاقی، مهسان اسماعیل،هانیه سادات باقری، سینا غضنفری، عارفه دانشور، رضا جهانیان، کرم حسین یاری، حسن باغستانی، امیر رئیسان، حبیب اله تقی خانی، لیلی عیوضی، میثم مرادی، آرش دولتشاهی، دلارام نیکدل، امید طاهری، علی صریحی، ابوالفضل فیضاب شهریوری، محمد امین نیکدل، شیوا بهروز، محمددالائی، آزاده حمدالهی سراب، صالح بوبرده، کامران کهرم، بابک شید، علی یاراحمدی، دکتر وحید قاسمی عهد، فرحناز اشرفی، صمد زاهدپاشا، رسول رضائی چیانه ،ثاراله روحی، روژان رودسرابی، حسین طالع، سنجر فخری،هانیه فراهانی، ناهید شید، دکتر کارن روحانی، امیرحسین فواکه، شیما قوشه، احمدرضا اسعدی نژاد، سعیده حسین زاده، مینا حبیب زاده ،میلاد پناهی پور، دکتر داریوش اشرفی، دکتر ایوب میلکی ، عزیز ابراهیمی، سید علیرضا موسوی، محمدتقی غفاری فردویی، سارا نادی، سعید سعادتی، نسترن غیاثوند، سیامک یوسفی، ابوذر نصرالهی، سید مهدی حجتی، بهزاد روشن، محمد مهدی مظفری، امیرحسین طباطبائی پور، بیتا رزاقی، مهنوش ذوقی، مرضیه افضلی، ژیلا عابدینی، سید یاسر حسینی، فاطمه ابراهیمی ،دکتر احد خاکپور، سیدامیر سقائی، محمد سیری ، عیسی امینی، محمد آشتینه، عمادالدین رحمانی، تبسم مردانی، حسن عبداله پور، جواد پارسا، حمیدرضا نظری، سیما سهرابی شیرازی، فروزان زعفرانی فر، علی حسین پور مافی، محبوبه موسوی، مهدی اخلاقی کاسانی، مهرداد خضرائی ، امیرحافظ سلیمانی، سیدحمیدرضا دریاباری، حمیدرضا میرزائی، عبدالرضا دیوسالار، امید ریاضتی ، دکتر امیرساعد وکیل، فوزیههادی نژاد، سیده سارا حسینی، محمد فرخی، عبدالرضا سالاریان، علی ناصری، زهرا خوش کنش ،دکتر عباس کوچ نژاد، دکتر عبداله سمامی،مرجانهاشمی صدرایی، بیتا رزاقی، امین سرهنگی، دکتر کوروش جعفرپور، دکتر شهرام کیوانفر، مجید دانش پژوه، محمد صحرائی، باقر قلی زاده، اکبر حسن زاده، دکتر حیدر حسن زاده، امین قسیمی ،امیرحسین صفربیگی، الناز تقوایی
و اما درخصوص اعتراضات وارده از سوی معترضین فوق الذکر، هیئت نظارت با در نظر گرفتن مستندات قانونی، صلاحیت و اختیارات خود و دلایل تقدیمی معترضین و با بررسی مفاد آن به شرح ذیل اظهارنظر مینماید:
۱- با عنایت به اینکه برخی از معترضین به موضوع عدم فراهم بودن زیرساختهای فنی اشاره شده در تبصره ماده ۱۷ آییننامه استناد نموده اند، لازم به ذکر است، هیئت نظارت با لحاظ شاخصهای لازم و با اخذ نظر مشاورین فنی و استفاده از نظر کارشناسان امر، و با لحاظ اینکه در تبصره ماده ۱۷ به فراهم بودن امکانات فنی به تشخیص هیئت نظارت تصریح شده است، بر این اساس این استدلال که زیر ساخت فنی الزاماً در کانون مستقر باشد ضرورتی نداشته و بنابراین با وجود فراهم بودن امکانات فنی و با مدنظر قرار دادن نظر مشاور فنی در فراهم شدن امکانات فنی و تخصصی برگزاری انتخابات آنلاین و در راستای حضور حداکثری وکلا انجام انتخابات به نحو فوق قابل پذیرش بوده و ایراد مذکور وارد نمیباشد.
۲- درخصوص ایراد حذف شیوه حضوری علی رغم مصوبه قبلی هیئت نظارت با لحاظ اینکه اساساً انتخابات به صورت ترکیبی یا تلفیقی و هم حضوری و هم غیر حضوری و در راستای حفظ ماهیت تشکیل مجمع عمومی انجام گرفته است بنابراین ادعای حذف شیوه حضوری با لحاظ شرکت حضوری بیش از ۱۳۲۱ نفر در محل کانون قابلیت توجّه ندارد و لذا از نظر هیئت مردود میباشد.
۳- درخصوص ایراد عدم رعایت آییننامه معاملاتی در تعیین شرکت برگزار کننده انتخابات با عنایت به اینکه مطابق تبصره ۱ ماده ۳۱ آییننامه اجرایی لایحه استقلال، سقف اختیارات مالی رئیس کانون در ابتدای هر سال در چارچوب قوانین و مقررات به تصویب هیئت مدیره می رسد و برابر مصوبه مورخه ۱۴۰۴/۰۲/۰۲ هیئت مدیره، اختیارات حاصله به گونه ای بوده است که به لحاظ مبلغ قرارداد که کمتر از حد نصاب مقرر در معاملات متوسط موضوع قانون برگزاری مناقصات و آییننامههای مالی و معاملاتی کانون بوده است بر این اساس هیچگونه تخطی از مفاد تبصره ماده ۳۱ آییننامه اجرائی لایحه استقلال و آییننامه مالی و معاملاتی کانون احراز نگردید.
۴- درخصوص طراحی سامانه شرکت در انتخابات بدون آموزش قبلی با عنایت به اینکه در تاریخ جمعه ۹ خرداد، فیلم آموزشی نحوه شرکت در انتخابات به صورت کلیپ نشر و در فضای مجازی در دسترس عموم قرار گر فته است و اساساً هیچیک از شرکت کنندگان مشکل یا معضل اینچنینی در زمان شرکت در انتخابات به لحاظ روشن بودن و سهل الوصول بودن شرکت در انتخابات نداشتند و عموماً از نحوه استفاده از سامانه اعلام رضایت نموده اند لذا اعتراض فوق به این نحو وارد نمیباشد.
۵- درخصوص درج نام نامزدها براساس حروف الفبا در سامانه حضوری و غیر حضوری، نظر به اینکه عدالت توزیعی اقتضای چرخش اسامی و عدم شناساندن نامزدها، به صورت ثابت را داشته است و اساساً تغییر به صورت سیستمی در راستای رعایت عدالت و بهره مندی یکسان کاندیداها از فضای موجود بوده است، بنابراین عدم درج نامزدها بر حسب حروف الفبا نه تنها نقص نبوده بلکه مزیت از پیش تعیین شده ای به منظور انتخاب سالم برای شرکت کنندگان و رعایت مساوات بین نامزدهای تعیین شده آنها بوده است.
۶- درخصوص ابهام در وجود یا عدم وجود ناظر فنی، لازم به ذکر است، مطابق قرارداد فیمابین با شرکت مجری که در آن به الزامات برگزاری انتخابات آنلاین اشاره گردیده است، ناظر فنی که سرپرست انفورماتیک کانون نیز میباشد، دارای تخصص در حوزه IT است و به عنوان ناظر فنی تعیین گردیده است که مشارالیه وظیفه نظارت بر فرآیند انتخابات و بررسی نرم افزار انتخابات و اطمینان حاصل نمودن درخصوص صحت روند انتخابات از نظر فنی و رعایت استانداردهای لازم و ارایه هرگونه گزارش درخصوص اختلالات احتمالی را به عهده داشته است کما اینکه در انتخابات ابطال شده ۱۹ مهر ماه نیز مشارالیه مطابق قرارداد به عنوان ناظر فنی وظیفه کنترل و نظارت فنی بر امر انتخابات را بر عهده داشته است، و بر این اساس هیچگونه ابهام در این مورد در پیش بینی ناظر فنی ملاحظه نمی گردد.
۷- درخصوص ادعای عدم مهر و موم نمودن صندوق اخذ رأی و عدم اطمینان از خالی بودن صفحه رأی دهندگان از آراء، هرچند که مستنبط از ماده ۱۷ آییننامه آنچه برداشت می شود خالی بودن صندوق آرا به صورت سنتی و لاک و مهر نمودن و سپس رأی گیری به نحو توصیف شده میباشد، لکن نظر به اینکه قانونگذار اجازه برگزاری انتخابات الکترونیکی و یا برخط را مجاز دانسته است، در ابتدای زمان رأی گیری با حضور نماینده شرکت مجری و کلیه اعضای هیئت نظارت، صندوق آرای هر نامزد را در صفحه وب که به عنوان داشبور نظارت توسط شرکت مجری توسعه داده شده بود که نشان دهنده صندوق خالی آرا و صفر بودن رأی برای تمامی نامزدها میباشد، با لحاظ اعلام خالی بودن صندوق الکترونیکی نسبت به شروع رأی گیری اقدام گردیده است و بنابراین تخطی از مقررات ماده ۱۷ آییننامه ملاحظه نگردید.
۸- درخصوص اعتراض برخی از منتخبین و شرکت کنندگان مبنی بر ارسال لینک شرکت در انتخابات برای افراد مشمول محرومیت قانونی و وکلایی که پروانه آنها تمدید نشده است، (برخلاف مفاد ماده ۳ لایحه قانونی استقلال مصوب ۱۳۳۳) اعلام می گردد با توجه به اینکه در تاریخ ۱۴۰۴/۳/۷ لوح فشرده حاوی ۱۷۴۶۱ نفر آخرین واجدین شرایط شرکت در انتخابات که مؤید تمدید پروانه و فقدان سابقه انتظامی مؤثر بوده است و با این توضیح که اساساً تعداد وکلای کانون مرکز که پروانه آنها تمدید نشده است بیش از ۲۰ هزار وکیل پایه یک دادگستری میباشد بر این مبنا ادعای عدم رعایت مفاد ماده ۳ لایحه قانونی استقلال مصوب ۱۳۳۳ بلاوجه میباشد.
۹- همچنین درخصوص ایراد وارده از سوی یکی از معترضین مبنی بر اینکه بموجب صدر ماده ۱۲ آییننامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری صورت اسامی و مشخصات وکلایی که بموجب قانون حق انتخاب کردن و انتخاب شدن دارند ظرف یک هفته از تاریخ انتخاب هیئت نظارت از طرف کانون به هیئت مزبور داده می شود، خاطرنشان می سازد با عنایت به اینکه پس از انتخاب اعضای هیئت نظارت دو نوبت تحلیف توسط کانون مرکز برگزار گردیده و حدود ۱۸۰۰ نفر از کارآموزان موفق به پوشیدن ردای مقدس وکالت شده اند با توجه به اینکه نام ایشان در فهرست وکلای دادگستری درج نشده بود امکان شرکت در انتخابات را نداشته اند؟! در پاسخ به این اعتراض لازم به ذکر است اولاً، مطابق ماده ۳ لایحه قانونی استقلال کانون که تصریح نموده است، هیئت عمومی کانون هر ۲ سال یکبار برای انتخاب اعضای هیئت مدیره تشکیل جلسه داده و وکلایی که واجد شرایط باشند می توانند در انتخابات هیئت مدیره شرکت نمایندکه عبارت است از وکلای پایه یک و دو مشروط بر اینکه محکومیت انتظامی از درجه ۴ به بالا نداشته باشند و در حال تعلیق از وکالت نباشند. نظر به اینکه حق انتخاب یک حق ذاتی و بنیادی برای وکیل دادگستری بوده و ماده ۱۲ آییننامه اجرایی لایحه استقلال تاب مقابله و تعارض با قانون را نداشته و ایضاً ماده ۱۲ آییننامه جنبه سلبی نیز ندارد، بنابراین ادعای غیر قانونی بودن شرکت ۱۸۰۰ نفر از وکلای پایه یک در تاریخ ۱۰ خرداد محققاً محروم نمودن ایشان از حق مسلم خود در شرکت انتخابات میباشد و محمل حقوقی و قانونی نداشته و روند و جریان برگزاری انتخابات متعدد کانون نیز مؤید بی اعتباری اعتراض وارده میباشد.
۱۰- درخصوص ایراد تمدید زمان انتخابات به مدت دو ساعت بدون مجوز قانونی همانگونه که در گردش کار تصریح گردیده است با توجه به قطعی برق برای مدتی در سالن برگزاری انتخابات کانون و خارج شدن سیستمها از دسترس و با لحاظ اینکه تعیین مدت زمان برگزاری انتخابات با شرایط موجود و مقتضی از اختیارات و صلاحیت هیئت نظارت بر انتخابات بوده و این رویه در کلیه انتخابات پیشین با تصویب هیئت نظارت بر انتخابات تکرار گردیده است بر این اساس به لحاظ ضرورت تشخیص داده شده و رعایت حقوق و منافع شرکت کنندگان حاضر در محل کانون، مطابق تصمیم فوق العاده هیئت نظارت، تمدید مذکور انجام شده و در پایگاه اطلاع رسانی کانون نیز عیناً اطلاع رسانی گردیده است.
۱۱- درخصوص اعتراض وارده مبنی بر عدم رعایت ماده ۲۹ آییننامه لایحه استقلال و ادعای انقضای مدت ریاست کانون و سمت ایشان در هیئت نظارت لازم به ذکر است مطابق ماده ۴ لایحه قانونی استقلال اعضای هیئت مدیره کانون برای مدت دو سال انتخاب می شوند. همچنین مطابق ماده ۵ همان قانون هیئت مدیره کانون از بین اعضای خود رئیس و نواب را برای مدت یک سال انتخاب می نماید. با توجه به اینکه قانونگذار مدت قانونی هیئت مدیره را دو سال تعیین نموده است و در هر سال رئیس کانون تعیین گردیده است و به تعبیر دیگر مدت اضافه مطابق ماده ۲۷ آییننامه اجرایی لایحه استقلال در صورت ابطال انتخابات و تجدید آن یا حالت فوق العاده تا تعیین هیئت مدیره جدید هیئت مدیره و ریاست آن به انجام وظایف خود قیام خواهند نمود. بنابراین ادامه سال دوم همان ادامه سمت و اختیارات قانونی سابق است. کما اینکه در دورههای گذشته نیز این امر مسبوق به سابقه بوده و در رأی هیئت نظارت بر انتخابات دوره سی و دوم به تاریخ ۱۴۰۱/۶/۱۶ با توجه به اینکه دوره مدیریت رئیس وقت کانون پایان پذیرفته بود، تصریح گردیده است همه ارکان کانون به ویژه رئیس کانون با ادامه سال دوم کماکان دارای سمت و وظیفه بوده و به مأموریت خود ادامه می دهد و اقدام رئیس کانون چه در مقام مذکور و چه در مقام رئیس هیئت نظارت موجه و منطبق بر مقررات بوده و این تصمیم به تأیید دادگاه محترم عالی انتظامی قضات در مقام رسیدگی به اعتراض نیز رسیده است که خود دلیلی دیگر بر بی اعتباری اعتراض مذکور میباشد.
۱۲- درخصوص این اعتراض که هیئت نظارت، اسامی واجدان شرایط را به همراه مستندات برخلاف مقررات ماده ۱۳ آییننامه با یک روز تأخیر و خارج از فرجه قانونی و روز یازدهم ارسال نموده و این امر موجب بی اعتباری فرآیند انتخابات هیئت مدیره دوره سی و سوم میباشد، تصریح می گردد هیئت نظارت در مهلت مقرر در ماده ۱۳ برابر با آگهی منتشره در تاریخ یکم دی ماه یکهزار و چهارصد و سه پایان مهلت ثبت نام از داوطلبان را که پایان وقت ادرای روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱ بوده را اعلام نموده است. بنابراین با احتساب فرجه قانونی ۱۰ روزه، در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۱ طی نامه رسمی، اسامی واجدین شرایط احراز شده توسط هیئت نظارت داخل در مهلت قانونی ارسال گردیده است. لذا ادعای ارسال در روز یازدهم و خارج از موعد بودن آن فاقد مبنای قانونی و بلاوجه میباشد.
۱۳- درخصوص این ادعا که تعدادی از وکلا پس از درج کد ملی با این پیام مواجه شده اند که ایشان در انتخابات شرکت کرده اند و معلوم نیست چه کسی به جای ایشان رأی داده است؟! اولاً: معترض هیچگونه دلیلی مبنی بر صحت این ادعا ارایه ننموده و به صرف ادعا از طرف اشخاص ثالث نمی توان به چنین ادعایی اعتنا و اکتفا نمود. ثانیاً: هیچ گزارشی در زمان برگزاری مبنی بر وجود چنین اختلالی که می تواند مصداق تقلب یا سو استفاده از هویت رأی دهندگان باشد به هیئت نظارت واصل نگردیده است.
۱۴- درخصوص این اعتراض که تبلیغاتی در حد وسیع در مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز پس از موعد قانونی و در زمان رأی گیری انجام گرفته است باید عنوان نمود با عنایت به اینکه هیئت نظارت به لحاظ سوابق قبلی و تشکیل تونلهای تبلیغاتی و رفتارهایی که مورد ایراد دادگاه محترم عالی انتظامی نیز در انتخابات گذشته بوده است با حساسیت ویژه و با تشکیل هیئت نظار شامل ۲۰ نفر از وکلای محترم دادگستری و انجام تمهیدات لازم از جمله نصب دوبینهای مدار بسته، تغییر المان ورود به محل برگزاری انتخابات و همچنین نظارت مستمر اعضای هیئت نظارت در محل اجرای انتخابات به شکل محسوس از هرگونه تبلیغ به هر نحو ممکن از جمله استفاده از بنر، توزیع عکس، پوستر، تراکت، هدایای تبلیغاتی نوشت افزار و قبیل آن جلوگیری بعمل آورده و با اطلاع رسانی قبلی در پایگاه اطلاع رسانی کانون از هرگونه تبلیغ که می تواند به اعتبار و سلامت انتخابات لطمه وارد نماید پیشگیری نموده است. از طرفی با توجه به اینکه هیچگونه گزارش تخلف قابل اعتنا و استنادی در روز رأی گیری به هیئت نظارت واصل نگردیده لذا در نتیجه اعتراض وارده موضوعیت خارجی نداشته و مستحق رد میباشد.
۱۵- اما درخصوص اعتراضات وارده در مورد عدم رعایت استانداردهای فنی لازم و وجود برخی اشکالات فنی جهت برگزاری انتخابات آنلاین، نظر به اینکه یکی از الزامات مقرر در قرارداد برگزاری انتخابات آنلاین از طریق شرکت مجری (شبکه پردازان طلوع فردا) رعایت استانداردهای لازم و امکان وجود ساز و کارهای صحت سنجی نتایج بدست آمده در بستر الکترونیکی بوده است، و با توجه به تحقیقات میدانی وسیع بعمل آمده توسط هیئت نظارت و توجهاً به برخی از اعتراضات درخصوص ایرادات فنی در فرایند اخذ رأی و با عنایت به اینکه هیئت نظارت در جهت حفظ حقوق شرکت کنندگان و منتخبین و معترضین و رفع هرگونه ابهام درخصوص کارکرد سیستم رأی گیری در زمان انتخابات، در تاریخ ۱۴۰۴/۳/۱۲ موضوعات مطروحه را برابر تصمیم هیئت نظارت از طریق کانون کارشناسان رسمی دادگستری به هیئت سه نفره منتخب آن کانون در جهت ارزیابی سامانه و نحوه عملکرد نرم افزار و شرکت مجری ارجاع نمود. کارشناسان رسمی دادگستری پس از تعیین با انجام تحقیقات جامع و معموله و برگزاری جلساتی با هیئت نظارت و حضور مدیران شرکت مجری (شبکه پردازان طلوع فردا) انجام شده و تحقیقات معموله و مصاحبههای متعدد در مورخ ۱۴۰۴/۳/۱۹ ضمن اشاره به اقدامات انجام شده و دریافت و بررسی گزارش آرای شرکت کنندگان، گزارش IPهای اتصال و توزیع آنها، اخذ گزارش از رمزهای یکبار مصرف OTC تولیده شده و مقتضیات مرتبط و با دریافت اطلاعات پنل sms مورد استفاده برای صدور رمزهای یکبار مصرف و ارتباط این اطلاعات با اطلاعات پایگاه داده انتخابات، دریافت و بررسی انواع لاگهای سیستمی موجود، مطالعه و بررسی گزارشهای فنی کارشناس ناظر کانون و لحاظ مبانی نظریه کارشناسی و شرایط عملکرد نرم افزار، ملاحظه ایرادات و نواقص در ساختار داده که توسط شرکت مجری مورد توجه کافی قرار نگرفته است و اشاره به این مهم که هر برگه رأی الکترونیکی برابر نظریه کارشناسان به صورت مستقل ویکتا ذخیره نشده و ساختار لیست رأی حفظ نگردیده است و در نتیجه در نظریه کارشناس تصریح گردیده است مکانیسمهای صحت سنجی معتبر در فرایند و نتایج انتخابات مورد لحاظ کامل قرار نگرفته است و بنابراین تأیید یا بازشماری نتایج انتخابات بنا بر روشی معتبر امکانپذیر نبوده و اعتبار لازم برای دادههای موجود قابل ارزیابی نمیباشد.
۱۶- بر این اساس نظر به اینکه صیانت از صحت و سلامت انتخابات و ارزیابی آرای بدست آمده بصورت شفاف برای هیئت نظارت یک رکن اساسی و مفروض میباشد و با توجه به اینکه با استنباط از مقررات آییننامه جمع آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی، مصوب ۱۳۹۳ استناد پذیری آرای بدست آمده با لحاظ نظریه هیئت ۳ نفره کارشناسان که دلیلی قابل اتکا و استناد میباشد و علیرغم پیش بینی تعهد و الزام بر رعایت کلیه استانداردهای مندرج در قرارداد توسط شرکت مجری این امر رعایت کامل نشده است به جهت اینکه هرچند از نظر هیئت کارشناسان هیچگونه تقلبی احراز نگردیده است، لکن چون امکان صحت سنجی کامل نتایج آرای منتخبین به نحو علمی و فنی و قطعی و یقینی وجود ندارد، در نتیجه هیئت نظارت بر انتخابات به اتفاق آراء با اتکا به شرف و وجدان و تأکید بر صیانت از تک تک آرای وکلای دادگستری نسبت به ابطال نتایج اعلام شده انتخابات هیئت مدیره دوره سی و سوم در ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ به استناد قسمت اخیر ماده ۲۴ آییننامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ با اصلاحات و الحاق بعدی تصمیم خود را اعلام می نماید.
مطابق مقررات ماده ۲۵ آییننامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری تصمیم هیئت نظارت طی ۳ روز از تاریخ اعلام تصمیم، قابل اعتراض در دادگاه عالی انتظامی قضات خواهد بود.
دکتر بهنام حبیب زاده مؤمن مهوش افشاری دکتر رضا یزدی
رئیس هیئت نظارت عضو هیئت نظارت عضو هیئت نظارت
ناصر اشرفی رضا نوروزی
عضو هیئت نظارت عضو هیئت نظارت
درود بر شرفتان