ابطال مقرره امکان ثبت نام دانش آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان بدون شرکت در آزمون پایه دهم

رای شماره ۲۴۰۰۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۵/۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ دادنامه: ۵/۲/۱۴۰۲      شماره دادنامه: ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۲۴۰۰۵۴    شماره پرونده: ۰۰۰۱۱۵۸

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: خانم اکرم صالحی

طرف شکایت: وزارت آموزش و پرورش موضوع شکایت و خواسته: ابطال ردیف ۵ از جزء « (د ـ ۱) ضوابط و شرایط ثبت نام« ذیل بند (د) دستورالعمل آزمون های ورودی دبیرستان های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ (موضوع ابلاغیه شماره۵۰۱/۱۰۴ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)

گردش کار

شاکی به موجب دادخواست و لایحه ارسالی ابطال ردیف ۵ از جزء « (د ـ ۱) ضوابط و شرایط ثبت نام« ذیل بند (د) دستورالعمل آزمون های ورودی دبیرستان های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ (موضوع ابلاغیه شماره۵۰۱/۱۰۴ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خالصه اعلام کرده است: “

موضوع مورد شکایت مغایر با بند ۹ اصل ۳ و اصل ۱۹ قانون اساسی می باشد با این توضیح که:

دانش آموزان پایه نهم تیزهوشان می توانند بدون شرکت در آزمون تنها با شرط معدل ۱۶ در پایه دهم تیزهوشان ادامه تحصیل دهند در حالی که داوطلبان عادی علاوه بر شرکت در آزمون می بایست شرط معدل ۱۹ نیز داشته باشند. این موضوع بی عدالتی فاحش است. دانش آموزانی که امسال بدون شرکت در آزمون در مدارس تیزهوشان مقطع متوسطه دوم پذیرش می شوند همان دانش آموزانی هستند که از راه آزمون شبهه ناک سال ۱۳۹۷ وارد مدارس سمپاد شده اند که اغلب تست های آن عینًا در کتاب های کمک آموزشی بازار وجود داشت و چون داوطلبان با یک آزمون ناصحیح سنجیده و پذیرش شده اند لازم است که هم اکنون در آزمون تیزهوشان پایه به آزمون پایه هفتم اکتفا نمود. با توجه به پذیرش بدون آزمون این دانش آموزان در پایه دهم نهم به دهم شرکت نمایند و نمی توان صرفًا مدارس استعدادهای درخشان، عمده ظرفیت این مدارس تکمیل می شود. ظرفیت بسیار کم باقی مانده به شکل تکمیل ظرفیت در اختیار سایر داوطلبان است. ممکن است ظرفیتی هم باقی نماند که برای آن آزمونـی برگزار شـود. مثل سال تحصیلـی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵ که تعـداد دانش آموز پایه نهم در مدارس استعدادهای درخشان تهران ۲۴۵۳ نفر بود در حالی که میزان ظرفیت پذیرش پایه دهم در مدارس استعدادهای درخشان ۲۰۷۰ نفر بود. در آن سال نه تنها هیچ داوطلب عادی به مدارس ورود پیدا نکرد، بلکه با اجرای سیاست غلط پذیرش بدون آزمون این مدارس با کمبود ظرفیت برای ۳۸۳ نفر مواجه شدند. همچنین با تأیید سازمان استعدادهای درخشان، آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم در سال ۱۳۹۹ ۱۳ سوال غلط داشته است و در نتیجه افرادی که در آزمون تیزهوشان به خطا و ایراد در سال ۱۳۹۹ پذیرفته شدهاند در سال ۱۴۰۲ بدون آزمون مجدد به مدارس تیزهوشان مقطع متوسطه دوم راه پیدا میکنند در حالی که این موضوع مخالف صریح عدالت است.”

متن مقرره مورد شکایت

 “ضوابط و شرایط ثبت نام داوطلبان ورودی دبیرستان های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان

د ـ ضوابط و شرایط ثبت نام ………

۵ ـ «دانش آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان مطابق ماده ۱۵ مصوبه ۱۶ جلسه کمیسیون شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۴/۷/۱۳۹۷ می توانند بدون شرکت در آزمون در پایه دهم این مدارس ثبت نام کرده و ادامه تحصیل دهند.» “

در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر حقوقی، امالک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش به موجب لایحه شماره ۱۳۳۸۲۰/۸۱۰ ـ۱۰/۸/۱۴۰۰ توضیح داده است:

به منظور فراهم آوردن زمینه اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ویژه تحقیق ویژگی های مدرسه در افق چشم انداز ۱۴۰۴ مبنی بر «دارا بودن ظرفیت پذیرش تفاوت های فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاسخگویی به نیازها، علایق و رغبت دانش آموزان در راستای مصالح و چهارچوب نظام معیار اسلامی» و نیز رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان بر پایه تنوع استعدادها و توانمندی های جامعه نخبگانی، مندرج در چشم انداز (سند راهبردی کشور در امور نخبگان) دستورالعمل آزمون ورودی دبیرستان های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان به شماره ۵۰۱/۱۰۴ ـ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ (که موضوع ابطال قرار گرفته)تصویب گردید.

 ایرادات شکلی:

۱ـ با ملحوظ نظر قرار دادن قاعده فقهی (البینه علی المدعی) و با عنایت به این مهم که مطابق بندهای (ت) و (پ) ماده ۸۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، در ابطال مصوبات می بایست حکم شرعی، مواد قانونی مغایر و خروج از اختیارات مقام تصویب کننده تصریح گردد، مع ذلک خواهان در تنظیم دادخواست وفق موازین یاد شده اقدام ننموده و بر همین اساس مطابق قسمت اخیر بند ۳ ماده ۸۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صدور قرار رد دادخواست مشارالیها مورد تقاضاست.

۲ـ فحوای خواسته شاکی بیشتر از آن که درخواست ابطال باشد به طور غالب اعلام و ادعای تضییع حق فرزند است که رسیدگی به این موضوع داخل در صلاحیت شعب بدوی دیوان عدالت اداری می باشد.

دفاعیات ماهوی:

 ۱ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۱۳ـ۱۷/۷/۱۳۹۷ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مشتمل بر یک مقدمه، ۴ فصل، ۱۷ ماده و ۸ تبصره را تصویب نمود. این در حالی است که به موجب مصوبات شماره ،۳۸۸ ،۳۹۲ ،۳۹۳ ،۴۰۷ ،۴۰۸ ۴۰۹ ـ ۲۰/۸/۱۳۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تعیین جایگاه، اهداف و وظایف شورای مزبور به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری تعیین خط مشی، تصمیم گیری، هماهنگی و هدایت امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی کشور در چهارچوب سیاست های کلی نظام به صراحت تصمیمات و مصوبات آن شورا در حکم قانون شناخته شده است.

 ۲ـ برابر ماده ۶ و بندهای ۵ و ۷ ماده ۷ اساسنامه فوق الذکر، بررسی و تأیید مقررات و آیین نامه های خاص آموزشی و پرورشی مربوط به شناسایی و پرورش دانش آموزان صاحب استعدادهای برتر به ویژه مدارس استعدادهای درخشان و نیز نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه سازمان و برنامه های مصوب از وظایف هیأت امنای سازمان استعدادهای درخشان با ترکیب اشخاصی از جمله وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و …. می باشد.

 ۳ـ سازمان مزبور در اجرای بند یکم ماده ۳ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، تبصره ۵ ماده ۱۶ آیین نامه دوره دوم متوسطه (مصوب جلسه ۹۳۲ شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۷/۳/۱۳۹۵) و به استناد بند ۲ ماده ۴ کلیات نظام تربیت استعدادهای برتر در آموزش و پرورش مصوبه جلسه ۹۳۲ شورای عالی آموزش و پرورش، دستورالعمل آزمون ورودی دبیرستان های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان را تصویب نمود. بنابراین مقرره مزبور به صورت کاملا قانونی و توسط اشخاص ذیصلاح به تصویب رسیده است.

 ۴ـ به استناد بند سوم مصوبه سی امین جلسه هیأت امنای سمپاد (۱۷/۱۲/۱۳۹۹) دانش آموزان سال سوم راهنمایی مدارس سمپاد از شرکت در آزمون ورودی دبیرستان معاف شدند. لکن جهت تکمیل ظرفیت دبیرستان های استعدادهای درخشان (سمپاد)مقرر شد آزمون ورودی دوره متوسطه با حضور داوطلبان سایر مدارس و با ضوابطی که سمپاد اعلام میکند برگزار گردد.

 ۵ ـ به موجب کلیات نظام تربیت استعدادهای برتر در آموزش و پرورش (مصوب جلسه ۹۳۲ ـ ۱۷/۳/۱۳۹۵ شورای عالی آموزش و پرورش) شناسایی، تربیت و هدایت نظام مند دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان از مهم ترین اهداف نظام تربیت استعدادهای برتر در آموزش و پرورش است. بنابراین اصل بر استمرار ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و تلاش برای هرچه بیشتر شکوفا کردن استعدادهای برتر دانش آموزانی است که به عنوان استعداد برتر وارد مدارس سمپاد می گردد و نه انفکاک آنان از سیستم مزبور و سوق دادن به مدارس عادی.

 ۶ ـ بر اساس تبصره ۵ ماده ۱۶ آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه مصوب نهصد و سی و دومیـن جلسه شـورای عالـی آموزش و پرورش، پذیـرش دانش آموز در مـدارس استعدادهای درخشان، تابع ضوابط و مقررات خاص و متفاوت از مدارس عادی می باشد. در تعقیب مطلب فوق به موجب تبصره ۳ ماده ۲۳ آیین نامه مارالذکر، انتقال دانش آموزان بین مدارس استعدادهای درخشان در صورت دارا بودن نمره آزمون ورودی در سطح حداقل نمره مدرسه مقصد و وجود ظرفیت خالی در آن مدرسه مجاز خواهد بود.

با توجه به اینکه در جابجایی داخلی بین مدارس سمپاد نمره و معدل تا سطح معینی مورد نیاز بوده، به طریق اولویت کسب چنین شاخص هایی جهت ورود مقدماتی به مدارس استعدادهای درخشان اجتناب ناپذیر می باشد و لذا به صرف عدم کسب نمره توسط برخی از دانش آموزان نمی توان قوانین و مقررات را نادیده گرفت. با اوصاف فوق و با توجه به اینکه اتخاذ تصمیم در خصوص شرکت دانش آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان در آزمون ورودی پایه دهم مدارس بر اساس سیاست گذاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بوده که در این راستا دانش آموزان پایه نهم مدارس سمپاد مطابق مصوبه هیأت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در جلسه مورخ ۲۳/۱۰/۱۳۸۹ (سی امین و آخرین جلسه هیأت امنا) با داشتن شرایط لازم از شرکت در آزمون ورودی دبیرستان معاف می باشند. لذا با عنایت به ابالغ اساسنامه سازمان مصوب جلسه ۸۱۳ ـ ۱۷/۷/۱۳۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی، در خصوص تصمیم گیری پیرامون پذیرش دانش آموزان پایه نهم به دهم، دانش آموزانی که شرایط لازم مطابق ماده ۱۵ مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۴/۷/۱۳۹۷ (حداقل معدل ۱۶) را کسب نکرده باشند، امکان ادامه تحصیل در مدارس دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان از آنان سلب خواهد شد. بنابراین نظر به این مهم که مطابق بند ۱ ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ رسیدگی به شکایات از مقررات دولتی، یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یاتجاوز و یا سوء استفاده از اختیارات یاتخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص می شود. از جمله صلاحیت ها و وظایف هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است و نظر به اینکه در مانحن فیه هیچ گونه مغایرتی با شرع یا قانون یا عدم رعایت موارد ذکر شده در ماده پیش گفته مشاهده نگردیده، بنابراین رسیدگی و رد شکایت مورد استدعاست.

 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۵/۲/۱۴۰۲ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

 براساس بند ۹ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینهه ای مادی و معنوی از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است و مطابق اصل نوزدهم قانون اساسی، مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و به موجب اصل بیستم قانون اساسی، همه افراد مّلت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. بنا به مراتب فوق و نظر به اینکه ردیف ۵ از جزء « (د ـ ۱) ضوابط و شرایط ثبت نام« ذیل بند (د) دستورالعمل آزمون های ورودی دبیرستان های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ (موضوع ابلاغیه شماره۵۰۱/۱۰۴ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) با عنوان ضوابط و شرایط ثبت نام داوطلبان ورودی دبیرستان های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان دائر بر امکان ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان بدون شرکت در آزمون پایه دهم، مصداق تبعیض ناروا و عدم ایجاد امکانات عادلانه برای آحاد مّلت است، بنابراین با بند ۹ اصل سوم و اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمتعلی مظفری

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۳۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    همه شما درمورد بچهایی نوشته اید که به هر دلیلی قبول نشده یا بد آورده یا مریض شده یا اینکه چند درصدی نمره کم آورده والان ناراحته حال یه لحضه به اون فردی فکر کنید که باتلاش موفق شده سه سال در این مدرسه زحمت کشیده درس خونده حال موقع امتحان همان چند درصد نمره راکمتر بگیره یا حالش خوب نباشه وحد نصاب نمره را دریافت نکنه ایا برای این دانش اموز تیز هوش روحیه ای باقی میمونه که ادامه بده ؟

  2. من امیدوارم مسئولین محترم اموزش و پرورش به این نکته توجه کنند عمده دانش آموزانی که در المپیاد های بین‌المللی و جشنواره ها صاحب رتبه می‌شوند از بچه های سمپاد هستند که معمولا از کلاس نهم فعالیتشون را شروع می کنند . اگر این دانش آموزان بخواهند مجددا خودشان را برای یک آزمون ارزشیابی ، که هفتاد درصد نتیجه اش مشخصه آماده کنن ،دیگه فرصتی برای کارهای پژوهشی پیدا نمی کنند
    به‌نظر من اگر مسئولین اموزش پرورش برای حفظ کیفیت مدارس سمپاد نمی خواهند ظرفیت را زیاد کنند می تونند پذیرش در ورودی هفتم را کم کنند و به همون میزان تعداد ورودی در دهم زیاد بشه و شایستگی دانش آموزان در شرایطی بهتری محک بخوره .

      1. در تمام مقاطع تحصیلی، وقتی تغییر مقطع انجام می شود با آزمون همراه است. مثلا از کاردانی به کارشناسی و یا از کارشناسی به کارشناسی ارشد حتی اگر محل تحصیل دانشجو همان قبلی باشد باز هم آزمون انجام می شود که برسد به اینکه هم تغییر مقطع باشد و هم محل تحصیل تغییر کند. به نظر من عادلانه این است که آزمون برای همه در شرایط یکسان برگزار شود.

    1. باید همه آزمون بدن.
      این بی عدالتی است که سمپادی ها بدون آزمون بدن پایه دهم.
      اگه شما به بچه هاتون مطمئن هستید خوب دوباره ازمون میدن و قبول میشن

      چرا حق بقیه بچه ها ضایع بشه

  3. این کاملا بی عدالتیه
    دختر من نه کلاسی رفته نه در آزمونی شرکت کرده خودش با سن کمش با زحمت خودش نشسته تست زده و قبول شده
    یه فرقی بین این دانش آموزان و کسانیکه وقت خودشونو تلف کردن باید باشه
    منظور اقلیت کسانی نیست که روز آزمون مریض شدن یا مشکل واسشون پیش اومد که این اتفاق ها برای همه حتی آزمون دوم هم ممکنه بیافته
    انشالله اعتراض به درستی پیگیری میشه و حق دانش آموزان پر تلاش ضایع نمیشه
    و یا سهمیه خوبی باید به این دانش آموزان داده بشه
    بالاخره تو این سن کم میتونستند اینا هم تلاشی نکنند و بزارن واسه مرحله آخر
    در ضمن کسانیکه کشش نداشته باشند اخراج میشن
    بجای اینکار باید ظرفیت مدارس سمپاد رو در نیمه دوم بالا میبردن و با برای کسانیکه در مدارس عادی و نمونه و… درس می‌خوانند و دانش آموزان مستعدی هستند و در مسابقات کشوری و …امتیازات بالایی آووردن سهمیه قرار میدادند ،و برای دانش آموزانی که در شهرستانهای محروم هستند امکاناتی قرار میدادند که بتونند ثبت نام کنند و شهریه ندن و…

  4. این آزمون نهم به دهم برای همه دانش آموزان باید باشد دانش آموزان سمپاد هم باید آزمون دهم این عین عدالت است الان مدارس انرژی اتمی و مفید هم برای ورودی دوره دوم دوباره آزمون می گیرند

    1. منم اگه مدیر مدرسه ای بودم که هر سال دانش اموزاش ۳۰ میلیون شهریه میدن همین کارو میکردم

  5. با سلام
    ضمن تشکر ، این عین عدالت هست . فقط همین توضیح رو بدم که پسر من در پایه ششم با اینکه در یکی از بهترین مدارس مشهد درس میخواند اما متاسفانه چند روز از قبل آزمون کسالتی برایش پیش امد و در آزمون نتوانست با آمادگی لازم شرکت کند . و با اختلاف خیلی کمی پذیرفته نشد . میخواهم بگم برای خیلی ها ممکنه این وضعیت پیش بیاد . چرا شانس دوباره آزمون دادن رو در تمامی مقاطع تحصیلی از این دانش آموزان بگیریم . و از طرفی هستند که ممکنه در دوره اول مدارس سمپاد دانش آموز موفقی نباشند . بعد به نظر شما عدالت هست که همینطوری به مقطع دوره دوم راه پیدا کنند.
    ضمن اینکه آزمون در مقطع دوم گرفته شود هر یک از دانش آموز عزیزی که شایستگیش رو داره وارد دوره دوم میشود . و این عین عدالت هست

    1. به نظر بنده بسیار کار درست و به جایی است ،انشالله که بدرستی اجرا شود.تا حق دانش آموزانی که در روز امتحان ششم به هفتم مشکلی داشتند ضایع نشود امید اینکه بر اعلام نتایج هم نظارت بشود،تا هیچ حقی تضییع نشود.دانش آموزی که تواناییش را دارد بدون شک در آزمون نهم به دهم هم موفق می شود.

  6. عدالت همین هست که همه دانش اموزان نهم فرصت برابر داشته باشند . من خودم دبیر سمپاد دوره دوم هستم و میبینم که بعضی دانش اموزان ضعیف سمپادی از دوره اول براحتی به دوره دوم میان و بعضی دانش اموزان قوی مدارس عادی بعلت ظرفیت پذیرش خیلی کم نمیتونن قبول شن . اصلا عدالت نیست . اگر ازمون تعیین مرکز حذف شه، سطح علمی مدارس سمپاد بالاتر میره

  7. موافقم…عدالت واقعی همینه که ازمون از همه ی دانش اموزان سمپادی و غیر سمپادی گرفته شود و در کنار هم رقابت یکسانی داشته باشند امیدوارم که این قانون هر چه سریعتر اجرایی شود

    1. خطاب به « سارا » سازمان سمپاد خودش همون دانش اموزای ضعیف رو به شرطی که پیشرفتی نکنن و استعدادی نداشته باشن شناسایی و اخراج میکنه. شما نمی خواد بشی اسکنر سازمان سمپاد…

  8. عدالت یعنی همین
    انشاالله که این رای به درستی اجرا شود .
    نباید فقط به دانش آموزان مدارس سمپاد بیندیشیم .دانش آموزان سمپاد اگر به درستی از امکانات و …استفاده کرده باشن پس به راحتی در متوسطه دوم سمپاد پذیرفته می شوند .
    لطفا کمی هم به شرایط روحی دانش آموزان عزیزی بیندیشیم که با اختلاف چند صدم در آزمون پذیرفته نشده اند
    آیا این درست است که امید این کودکان عزیزدبستانی را بکلی نا امید کنیم و…
    نباید با خودخواهی همه امید این عزیزان را در آغاز دوره نوجوانی نا امید کرد
    همه حق دارند در رقابت یکسان شرکت کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا