اعلام نتایج و ظرفیت آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه تا آخر هفته آینده

رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلای قوه قضاییه:

امسال برای اولین بار تست روانشناسی داوطلبان انجام می‌شود

تعیین میانگین ۵۰ درصد برای دعوت به مصاحبه شفاهی

پایگاه خبری اختبار- رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلا قوه قضائیه اعلام کرد که هم زمان با اعلام نتایج آزمون وکالت در هفته آینده، ظرفیت وکلایی که قرار است جذب این مرکز شوند نیز مشخص خواهد شد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، رامتین قانع درارتباط با تعداد افرادی که امسال بعد از طی کردن مراحل آزمون کتبی و شفاهی (مصاحبه) جذب می‌شوند گفت: تعداد وکلایی که جذب خواهند شد به نتایج نیازسنجی استان‌ها بستگی دارد؛ به این معنا که از الان نمی‌توان عدد مشخصی را اعلام کرد. چون امسال موضوعات جدیدی در آزمون‌ وکالت داشتیم. به عنوان مثال دانشجویان سال آخر کارشناسی و افراد مشمول نیز توانستند در آزمون شرکت کنند، سهمیه‌هایی هم مخصوص خانواده محترم ایثارگران داشتیم  و نیازسنجی‌هایی که توسط مراکز استانی انجام شده باید همه این‌ موضوعات جمع بندی شود تا ما بتوانیم در نهایت تعداد جذب نهایی وکلا را اعلام کنیم.

قانع افزود: با توجه به اینکه نتیجه آزمون نیز تا پایان هفته آینده اعلام می‌شود، تا آن زمان نتایج تعداد جذب وکلا جمع‌بندی می‌شود و ظرفیت استان‌ها نیز مشخص می‌شود.

وی در ارتباط با حد نصاب علمی که داوطلبان وکالت باید برای ورود به مرحله مصاحبه کسب کنند گفت: میانگین نمرات داوطلبان باید در آزمون کتبی به ۵۰ برسد یعنی ابتدائا باید ۵۰ درصد نمره را کسب کنند تا به مصاحبه دعوت شوند.

رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلا قوه قضائیه درباره‌ پروسه انجام مصاحبه داوطلبان با بیان اینکه «برای اولین بار ما در واقع به شکلی از کمک روان‌شناسان بهره می بریم» گفت: صرف اینکه کسی حقوق خوانده باشد به این معنی نخواهد بود که وکیل موفقی خواهد شد، یعنی باید از نظر شخصیتی نیز متناسب با شغلی که متقاضی آن است باشد. بعضی‌ها ممکن است تست خوب بزنند و اطلاعاتشان نیز خوب باشد ولی  در نهایت متخصص روان‌شناسی او را با توجه به روحیاتش مناسب شغل وکالت نداند. یک قسمت دیگر مصاحبه، مصاحبه‌های علمی است که خود آن چند لایه است که افراد به صرف اینکه خوب تست می‌زنند نتوانند وارد شود و معلوم شود که حداقل اطلاعات لازم را دارند؛ منظور ما این نیست که کسی که در ابتدای امر است مسلط به تمام امور باشد ولی باید یک حداقل‌هایی را برای شروع داشته باشد.

قانع در ارتباط با فرایند کارآموزی که داوطلبان بعد از انجام مصاحبه طی می‌کنند نیز گفت: بعد از این که داوطلب از مراحل آزمون کتبی و مصاحبه عبور کرد پذیرفته شده‌ی نهایی تلقی می‌شود و بعد از آن به کمیسیون کارآموزی معرفی می شود. کمیسیون کارآموزی فرایند آموزشی ۱۸ ماهه را برای کارآموزان تعریف کرده است که این شامل حضور در محاکم می‌شود. یعنی کارآموزان به صورت هفته‌ای یک روز در یک شعبه‌ای که با هماهنگی آموزش دادگستری مشخص می‌شود شرکت کنند و از نزدیک فرایند دادرسی را ببینند هم چنین از حضورشان باید گزارش تهیه کنند و گزارش‌هایشان را نیز ما بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم چقدر از حضور در محاکم دستاورد دارند.

رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه استان البرز خاطرنشان کرد: علاوه بر این برای کارآموزان کلاس‌های علمی برگذار می‌کنیم تا آن دروسی که برایشان کاربردی‌تر است و در دانشگاه به صورت تئوری خواندند اما الان لازم است که با جنبه‌های عملیاتی و اجراییش آشنا بشوند را بگذرانند. هم چنین کلاس‌ها و کارگاه‌های کاربردی برای کارآموزان درنظر گرفته شده است. گرایش مرکز و علاقمندی مرکز به جای تربیت وکلای عمومی به تربیت وکلای متخصص است، ما هم ترجیح می‌دهیم وکلای ما در شاخه‌های مشخصی به صورت تخصصی کار کنند. متاسفانه فرایند فعلی دانشگاه‌ها این نیست و یک سری دروس را به صورت عمومی به همه آموزش می‌دهند اما ما کارآموزمان را در معرض انواع آموزش‌ها قرار می‌دهیم تا علاقمندیشان را کشف کند و ما ترجیح می‌دهیم که وکلا به یک شاخه و موضوع خاصی در حقوق شناخته شوند.

رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلا قوه قضائیه در ارتباط با انتخاب حوزه قضایی داوطلبان که قرار است در آن حوزه وکالت کنند نیز گفت: بعد اینکه نمره داوطلبان اعلام شود و مراحل مصاحبه را پشت سر گذاشتند باید به ترتیب اولویتشان ده حوزه قضایی را انتخاب کنند. برخلاف سنوات قبل که داوطلب قبل از آزمون می‌گفت متقاضی کدام استان است الان این فرصت را به داوطلب داده‌ایم تا نمره‌اش بیاید و بعد ببیند شرایطش نسبت به سایر داوطلبان چگونه است و بعد ده اولویتش را به ما اعلام کند و ما هم براساس نمره تقسیم بندی می‌کنیم یعنی افرادی را که داوطلب یک استان هستند را براساس بالاترین نمره به آن استان اختصاص می‌دهیم و یک درصدی را هم برای بومی‌های آن استان درنظر گرفتیم که آن‌هایی که انتخابشان استان خودشان است یک اولویتی داشته باشند.

اعلام نتایج و ظرفیت آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه تا آخر هفته آینده

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۱۲۲ دیدگاه ها

  1. ای بابا اینهمه تعریف مرکز وکلا کردم.گفتم همه کاراش رو اصول و مقرراته.اینم که آخرش گند زد..این از شانس ماس به بخدا .۱۲ سال درس بخون دیپلم بگیر ۴ سال برو دانشگاه لیسانس حقوق بگیر۲ سال برو فوق بگیر ۲ سال برو سربازی ۳سال هروز درس بخون تا بخوای بشی وکیل.اونوقت یه روانشناس با یه جلسه بهت بگه شما برا این شغل مناسب نیستید.اگه این کمال بی عدالتی نیس پس چیه.ای خدا به کی پناه ببریم. دیگه نقض اصل ۲۸ قانون اساسی(آزادی انتخاب شغل رو بزار کنار)…..به خدا خستم .

  2. با سلام.واقعا متاسفم نسبت به برگزاری چنین آزمونی که شرایطش بعد از برگزاری آزمون مشخص میشه.با این اعلام بازهم صد رحمت به آزمون وکلا.

  3. اولا خیلی کم افراد بالای ۵۰درصد خواهند زد یعنی ۲۰۰۰ یا سه هزار نفرنفر
    ثانیا این تعداد افراد نزدیک هفتاد درصد از کانون احتمالش زیاد قبول بشن
    در نتیجه دست کانون مرکز خالی خواهد ماند
    این یعنی ضد هزار نفر سرکار بودن
    پول شون هم نوش جون کانون مرکز

  4. قول شرف بدم خود روانشناسان.برای فعالیت خودشون آزمون روانشناسی نداشتن. واقعا چطور میشه با یک جلسه مصاحبه فهمید یکی روانیه یا سالم. در ضمن به فرض مثال من پروانه گرفتم بعد بفهمیدید روانیم. خوب نهایتش اینکه پروانه رو ازم بگیرید. اما با نظرای شخصی افراد.وکیل لایق رو رد نکنین.به خدا پرستارا بدون این آزمونها استخدام میشن.روح و جسمتم دستشونه مشکلی هم پیش نمیاد

  5. متون فقه که هم ۴مبحث اضافه کردن هم تمام ۱۰سوالش عریی بود. مدنی و تجارت و جزا هم نسبتا سخت بود…الانم اعلام کردن برای قبولی میانگین۵۰درصد و مصاحبه علمی و روان شناسی…ای کاش این آزمون اصلا برگذار نمیشد. حیف هزینه ثبت نام و هزینه دیگه مثله چاپ جزوه متون و ثبت و کرایه تاکسی از شهرستان تا مرکز استان.حیف وقتی که تلف شد و حیف دلی که خوش کردن…

  6. اتفاقا تست روانشناسی خیلی اقدام سنجیده و خوبی بود دمش گرم وکالت کار هر کسی نیست باید همه ی جوانب مورد آزمایش قرار گرد.

  7. خانم زنده دل شما اطلاع دارید که درصد و میانگین سهمیه ها چقدر میشه؟؟
    خواهش میکنم جواب بدید

  8. این چه برنامه ای ؟چند ماه از زندگی،خانواده بزنی چندین ماه تلاش کنی الان هم بیان بگن ۵۰ درصد ها رو دعوت می کنیم ؟هدف فقط فریب دادن دانش آموختگان بدبخت حقوق واسه ثبت نام و واریز پول های کلان بود.
    آقا لطفا تعطیل کنین این مسخره بازی ها رو

  9. دوستان به آیین نامه ١٨٧ یه نگاهی بندازید
    که نوشته بودجه مرکز بخشی از ازمون تامین میشه
    انگار اینقدر تبلیغ تو تلویزیون و اونقدر شرکت کننده
    احتمالا همه سرکار هستیم تا مرکز از طریق شرکت کنندگاه آزمون منبع درامدزایی داشته باشه

  10. اوایل یقین داشتم که هدف قوه قضاییه با برگزاری آزمون مشاوران پشتیبانی از بچه های حقوق هستش اما الان متوجه شدم تو این مملکت هیچکس به فکر جوانان نیست نه اسکودا نه قوه قصاییه ۱۰۷هزارنفر هرنفر ۱۰۰هزارتومان واریز شد جمعا حساب کنید ببینید چقدر میشه؟؟؟دیگه خسته شدیم از جنگیدن و نرسیدن !!@اخه یه ادم دلسوز پیدا نمیشه؟؟؟؟؟

  11. اون قدیما میگفتن یکی بود یکی نبود و وقتی این یکی بود اون یکی نبود اما الان طوری شده که همه هستند . اما یکی نیستن . یکی میگه من عظیم زاده خوندم میری کتابش رو میگری میبینی تو امتحان کارسازنشد یکی میگه شهبازی خوندم یکی میگه تست قربانی زدم . یه سال میگن قانون محوره میری میبینی وا. ؟!!! کلا تفسیریه . یه سال کلا” آیین دارسی میخونی اعتراض ثالث طاری . اعاده دادرسی . اجرای احکام و .. میری میبینی کلا” قوانین متروک کارشناسان رو سوال دادن . تازه بعد یکماه کشمکش روی سوالات تازه بعضی ها حذف میشن . بعد یه نهادی میبینه از قافله عقب مونده . نفری صد بگیریم آزمون برگزار کنیم . ۱۰۰۰ نفر برمیداریم اون ور ۵نفر سهمیه خروجی داریم . هم رشته ای های عزیز که سالهای قبل با رتبه ۱۸۰ با او سوالات قبول شدن الان به نفر با رتبه۹۰ که به خاطر ظرفیت جامونده میگن بی سواد . هر کی از پل گذشته دلش نمیخواد سر به تن دیگران باشه . توی این یودو نبودها بخدا هرکی منفعت خودش رو داره . این وسط کتابها چاپ میشه . چه فروش هایی که نمیشه . چه کلاسهایی که برگزار نمیشه . دست آخر هم از هرکی میپرسی میگه من از هیچ کلاسی استفاده نکردم قبول شدم . اتفاقا” تست روانشناسی خیلی خوبه . واقعا” من خودم رو میگم از لحاظ روانی دیگه خسته ام . نه شب دارم نه روز . نه جمعه دارم نه تعطیلی . آخر سرهم با رتبه زیر ۱۵۰ رد میشم اونوقت وکیلی که آزمون نداده الان به من میگه بی سواد . من نمیگم امتحان نباشه . من نمیگم همه وکیل بشن . اما یه امتحان بگیرید که واقعا” مفهوم امتحان رو داشته باشه نه اینکه راجع به یه سوال ۵۰ تا متخصص نظر بدن بعد هم حذف بشه . بعد که مرحله کار آموزی شروع شد یه نفر تجربه کسب میکنه . آخه تا حالا کدوم دانشجو ی حقوق رفته توی اجرای احکام مال توقیف کرده. هرچی میگن اعصابم بشتر خورد میشه

  12. سلام
    نگران نباشید اونای که ۵۰ درصد به بالا کسب کردن زیاد نیستن یا اگه باشن بیشتر کانون قبول میشین میرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا