بخشنامه معاون دادستان کل کشور درباره ارائه خدمات قضایی به زائران اربعین

پایگاه خبری اختبار- معاون حقوق عامه دادستان کل کشور بخشنامه‌ای درباره تامین امنیت و ارائه خدمات به زائران اربعین صادر کرد.

به گزارش اختبار، در این بخشنامه به همکاری با ستاد اربعین، فعال شدن مرکز فوریت‌های قضایی به‌ویژه در مرزهای خروجی با استقرار قضات ویژه، تأمین امنیت مطلوب در توقفگاه‌های خودرو و همچنین نظارت هوشمند بر سامانه‌های پایش هوشمند در مسیرهای تردد اشاره شده است.

متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است:

با توجه به در پیش بودن پیاده روی بزرگ اربعین حسینی(ع) و نقش آن در تعظیم شعائر مذهبی و ایجاد فضای معنوی در کشور، شایسته است نسبت به تدابیر ذیل توجه لازم معمول گردد:

۱- ضمن همکاری شایسته با ستاد استانی اربعین مستقر در استانداری ها، یکی از معاونین دادستان موضوع اقامت، اسکان، تغذیه و تردد زائرین را به‌صورت مستمر تحت پایش قرار داده و مراقبت‌های لازم را از حیث رعایت حقوق عامه به منظور حفظ امنیت، سلامت، بهداشت، جلوگیری از ازدحام جمعیتی، کاهش تأخیر و معطلی، حذف هزینه‌های غیرضرور، ارائه خدمات با کیفیت، کنترل قیمت‌ها به ویژه بلیت اتوبوس، هواپیما و قطار در مسیرهای بازگشت معمول نماید.

۲- ضمن نظارت بر سامانه‌های پایش هوشمند در مسیرهای اصلی تردد از حیث ذخیره‌سازی و وضوح تصاویر، تأمین امنیت مطلوب در توقفگاه‌های خودرو، پیشگیری از سرقت اموال زائرین (به ویژه زورگیری، کیف‌زنی، جیب‌بری، موبایل قاپی، سرقت وسایل داخل خودرو) در فضاهایی که با ازدحام جمعیتی مواجه است در اولویت تدابیر اجرایی باشد.

۳- جلسات فوق‌العاده ستاد استانی کنترل مجرمان حرفه‌ای، به‌صورت هفتگی با حضور اعضای اصلی برگزار و تمهیدات مناسب برای کاستن از تحرکات مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار و تشدید نظارت‌های انتظامی اتخاذ گردد.

۴- در خصوص حوادث ترافیکی که با صدمات یا خسارات جزئی همراه است با هماهنگی راهور، پزشکی قانونی و شرکت‌‌های بیمه تدبیری اتخاذ گردد که تشکیل پرونده قضایی مانع ادامه سفر یا تأخیر در آن نشده و در صورت لزوم از ظرفیت ماده۳۱ قانون بیمه اجباری و احاله پرونده کیفری استفاده گردد.

۵- حسب درخواست سازمان بهزیستی و هماهنگی به‌عمل آمده نسبت به تسهیل و رفع موانع قانونی اعزام نوجوانان فاقد سرپرست، اقدام لازم معمول گردد.

۶- از فعالیت کودکان خیابانی، متکدیان، معتادان متجاهر در مسیرهای تردد زوار جلوگیری گردد.

۷- مرکز فوریت‌های قضایی و استقرار قضات ویژه در مرزهای خروجی به‌صورت شبانه‌روزی به منظور ارائه خدمات سریع به مراجعین تحت نظارت مستقیم دادستان فعال شده و در استان‌های مرزی در صورت اقتضا در مرزهای خروج رسمی حسب مورد به تعداد کافی دادیار برای ارائه خدمت مستقر گردد.

۸-  همچنین به منظور پیگیری مسایل قضایی زائرین در عراق با وزارت امور خارجه همکاری لازم معمول گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا