برخی ادبیات و عباراتی در مورد وکلا استفاده شده است که تعجب‌برانگیز بود

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز:

برخی ادبیات و عباراتی در مورد وکلا استفاده شده است که تعجب‌برانگیز بود

۲۳ تیرماه مهلت قانونی برای ارائه لایحه جامع وکالت توسط وزیر دادگستری به مجلس به پایان می‌رسد

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: قوه قضاییه و دادستانی در جایگاهی قرار دارند که نظارت جزو وظایف آن‌ها است و ما انتظار داریم ادبیات مورد استفاده افراد در شأن و منزلت اجتماعی جامعه باشد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی‌توانا طی سخنانی در نشست خبری با محوریت لایحه جامع وکالت، اظهار کرد: اداره یک نهاد در واحدهای اجتماعی برای تعیین روابط بین آن‌ها و سایر نهادهای عمومی، دولتی و عمومی غیردولتی مستلزم تدوین و تصویب قانون است.

وی ادامه داد: قانون اگر متعاقب با عینیت‌گرایی و به‌ دور از ذهنیت‌های فردی و گروهی تصویب شود قدرت پاسخگویی به نیازهای روز را خواهد داشت. بر همین اساس چارچوب اصول حاکم بر تقنین کشورهای موفق سعی می‌کنند با بررسی اوضاع و نیازها مقرراتی را به تصویب برسانند که ضمن هدف مندی در راستای نظم گرایی نیز موثر باشد.

نجفی توانا اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری اعم از کانون مادر و کانون‌های برادر در سراسر کشور بر اساس قوانینی اداره می‌شوند که بر اساس ضوابط حاکمه و نیازهای جامعه باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: قانون سال ۱۳۳۳ که مبدا قانون کانون است با محوریت استقلال به تصویب رسید. با استقلال کانون در دفاع از حقوق مردم گامهایی برداشته شده، البته ما تا حدی شاهد محدودیت در استقلال هستیم. چگونگی تدوین و طرح قوانین متاسفانه در کشور ما به‌جای اثر پذیری از عینیت‌ها تابع گروه‌ها و جناح‌ها بوده که کانون وکلا نیز دچار چنین مشکلی شده است.

این حقوقدان افزود: کانون وکلا در دفاع از حقوق مردم اصرار دارد. ما در راستای منطقی کردن این لایحه با متخصصان و همکاران اتحادیه نشست‌هایی را برگزار کرده‌ایم و خوشبختانه در قوای سه گانه این نگاه‌ها و نظر‌ها مورد پذیرش قرار گرفته است.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: ما برای تغییرات در لایحه جامع وکالت پیشنهاداتی دادیم که مورد عنایت قرار گرفت و در آخرین نسخه مقرر شد که تغییرات اعمال شود. بیشتر این تغییرات در مسیر استقلال دفاعی و کم کردن بار و هزینه قوه قضاییه و حاکمیت است.

نجفی‌توانا با بیان اینکه کانون وکلا یک نهاد خودگردان و مستقل است، گفت: با انتخابی که وکلا انجام خواهند داد کانون وکلا به صورت خودگردان با شناسایی مشکلات و مسائل سعی می‌کند با اجرای برنامه‌ها در مسیری حرکت کند که نیازهای جامعه در رابطه تنگاتنگ با قوای سه گانه باشد، البته کانون وکلا زیرمجموعه قوه قضاییه محسوب می ‌شود که استقلال ظاهری دارد.

وی ادامه داد: ما به دانشجویان و کارآموزان وکالت می‌آموزیم که در زمان بیان این مطالب مسائلی را بیان نکنند که باعث تشویش اذهان عمومی شود یا باعث ابهام عموم نسبت به افراد یا نهادها شود. ما سعی می‌کنیم در قانون‌گرایی و احترام به مردم با سایر مسئولان هم‌قدم شویم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز بیان کرد: برخی مسئولان در دو دهه اخیر از برخی ادبیات و عباراتی در مورد وکلا استفاده کردند که تعجب‌برانگیز بود. قوه قضاییه و دادستانی در جایگاهی قرار دارند که نظارت جزو وظایف آن‌ها است و ما انتظار داریم ادبیات مورد استفاده افراد در شأن و منزلت اجتماعی جامعه باشد.

این وکیل دادگستری گفت: ما تقاضا داریم از ادبیات متعارف استفاده شود؛ چرا که فرزندان برخی مسئولان نیز جزو وکلا هستند. بنابراین باید نسب به ادبیات مورد استفاده تجدیدنظر شود.

وی بیان کرد: برای ارائه لایحه جامع وکالت زمانی ۶ ماهه برای قوه قضاییه پیش‌بینی شده که هنوز از آن مدتی باقی مانده است که در آن مدت در قوه مجریه بر اساس رویه منطقی و قانونی با تجمیع دیدگاه‌های نهادهای ذیربط و با جلب نظر تخصصی سعی شده و می‌شود که این لایحه پاسخگوی نیاز‌های مربوط به موضوع خود باشد.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار کرد: زمان همچنان وجود دارد و امیدواریم این جمع‌بندی انجام شود چرا که ۲۳ تیرماه مهلت قانونی برای ارائه لایحه جامع وکالت به پایان می‌رسد و باید این لایحه از سوی وزیر دادگستری ارائه شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا