بهار پُر اعدام

پایگاه خبری اختبار- از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اخبار مربوط به اجرای احکام اعدام از نقاط مختلف کشور به گوش می رسد این در حالی است که رهبر انقلاب در فرمان عفو به مناسبت عید سعید فطر، با تبدیل مجازات اعدام ۱۲۰ محکوم به زندان موافقت کردند و اجرای احکام قصاص نفس چنین محکوم با اعلام گذشت اولیای دم متوقف شده است.

اعدام حبیب اسیود

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ از اجرای حکم اعدام حبیب فرج الله چعب ملقب به حبیب اسیود، سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه طلب حرکهالنضال، که چندین عملیات تروریستی را در داخل کشور سازماندهی و اجرا کرده بود، خبر داد.

اعدام دو نفر به جرم سب نبی و توهین به مقدسات

مرکز رسانه قوه قضائیه از اعدام دو نفر که براساس رای صادره از دادگاه کیفری یک استان مرکزی، صدرالله فاضلی زارعی، به اتهام سب‌النبی، ارتداد فطری، قذف مادر پیامبر اکرم (ص)، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن، توهین به مقدسات و انتشار تصاویر خصوصی دیگران بدون رضایت و یوسف مهرداد به اتهام سب النبی و توهین به مقدسات دینی و اسلامی به اعدام محکوم شده بودند در روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ خبر داد.

اعدام قاتل شهید دالمن در اهواز

فرمانده انتظامی استان خوزستان از اجرای حکم اعدام یک سارق مسلح که با شلیک گلوله مرتکب قتل شهید ستوان یکم سجاد دالمن شده بود در سحرگاه دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ خبر داد.

اعدام اعضای باند پنجک

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ حکم اعدام سه نفر از اعضای یک باند توزیع مواد مخدر موسوم به پنجک که در سال ۱۳۹۳ در کرج دستگیر شده بودند اجرا شد، مقامات پلیس گفته بودند این باند به مدت ۱۰ سال به طور گسترده مشغول تولید، قاچاق و فروش مواد مخدر بوده اند.

اعدام یک محکوم به قصاص در زندان رجائی شهر

بنا بر گزارش رسانه ها ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ هم ۴ محکوم در زندان رجایی‌شهر کرج پای چوبه دار رفتند، که از میان آن ها یک نفر که به جرم قتل عمد یک زن محکوم به قصاص شده بود به دار آویخته شد و حکم یک محکوم به قصاص دیگر به علت عدم حضور اولیای دم و حکم دو محکوم دیگر به جرم تجاوز به عنف به علت بررسی توبه آن ها اجرا نشد.

اعدام محکومان پرونده خانه اصفهان

در حالی که هفته گذشته اخباری درباره احتمال اجرای حکم اعدام سه محکوم پرونده موسوم به «خانه اصفهان» به گوش می رسید، روز چهارشنبه یک منبع نزدیک به قوه قضائیه اعلام کرد که این خبر صحت ندارد، با این وجود روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ خبر اجرای حکم اعدام این سه نفر در رسانه ها منتشر شد.

اعدام الکس

پس از آن روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ هم خبری در مورد اجرای حکم اعدام فردی به نام شهروز سخنوری معروف به الکس به جرم قاچاق انسان به قصد فحشا در تهران اعدام شد.

اعدام قاتل شهید قاسمی شیری

روز سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از اجرای حکم اعدام یک قاچاقچی مسلح که به جرم افساد فی‌الارض از طریق قاچاق مسلحانه مواد مخدر به اعدام و قتل عمد شهید رحیم قاسمی شیری از نیروهای انتظامی به قصاص محکوم شده بود در زندان مرکزی بند عباس خبر داد.

اعدام ۵ قاچاقچی مسلح در بندرعباس

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان پیش از آن هم از اجرای حکم اعدام  ۵ قاچاقچی مسلح مواد مخدر دیگر در محل زندان‌های بندرعباس و میناب خبر داده بود.

اعدام در ملاء عام در مراغه

دادستان شهرستان مراغه هم روز پنج شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ در حاشیه اعدام یک محکوم در ملا عام به رسانه ها گفت: متهم به بهانه ازدواج از طریق جعل عناوین شغلی و فیش‌های حقوقی مجهول و کارت‌های بازرگانی، زنان و دختران را اغفال می‌کرد و در روابط نامشروع با زنان و دختران از آنان فیلم تهیه می‌کرد.

موافقت رهبر انقلاب با عفو ۱۲۰ محکوم به اعدام

لازم به ذکر است که در همین مدت علاوه بر ۱۲۰ نفر محکومانی که به موجب عفو رهبر انقلاب به مناسبت عید سعید فطر از اعدام نجات یافته اند، اجرای حکم اعدام برخی محکومان دیگر نیز با پذیرش درخواست اعاده دادرسی از آنان متوقف شده است.

همچنین با تلاش مسئولان قضایی و مردم، اجرای احکام متعدد قصاص نفس در نقاط مختلف کشور با جلب رضایت و اعلام گذشت اولیای دم مقتولان متوقف و منتفی شده است.

اجرای اعدام -فارغ از نوع رفتار مجرمانه- به عنوان مجازات، همواره از جهت تعارض با حقوق بشر محل بحث هایی بوده است و برخی کشورهای جهان اجرای آن را متوقف کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. یعنی شما میفرمایید یکی مثل الکس باید راست راست بچرخه؟!
    مگر این فرد و سایرین که در همین دسته گنجانده میشوند، به حکم شرع و مهدورالدم بودن نباید اعدام شوند؟
    یکی از اهداف مهم مجازات مجرم، بازدارندگی از ارتکاب جرم هست،اگر پشت شعارهایی مثل حقوق بشر پناه بگیریم،میشویم نمونه یک کشور مدعی حقوق بشر مثل امریکا که در روز روشن براحتی یک سیاه پوست زیر زانوی یک سفیدپوست خفه میشود و بعد از مدتی فراموش…
    اگر قرار بر مهربانی و عطوفت باشد،خداوند نهایت رحمانیت است و بس
    لطفا کاسه داغ تر از آش نشویم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا