تاثیر شرایط روانی ناشی از عادت ماهانه زنان بر تخفیف مجازات

نظریه مشورتی شماره 1401-168-430 ک مورخ ۱۴۰۱/۶/۵ اداره کل حقوقی قوه قضاییه

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

درباره امکان در نظر گرفتن شرایط روانی ناشی از عادت ماهانه (PMS) بعنوان یکی از جهات تخفیف مجازات

جزئیات نظریه

شماره نظریه: ۱۴۰۱-۱۶۸-۴۳۰ ک
شماره پرونده: ۱۴۰۱-۱۶۸-۴۳۰ ک
تاریخ نظریه: ۱۴۰۱/۰۶/۰۵

استعلام

نظر به این‌که یکی از مسائل مهمی که بانوان با آن درگیر هستند، عادت ماهانه است و اغلب بانوان در این مدت و گاه چند روز پیش از آن دچار تغییرات شدید روحی – روانی می‌شوند و از جمله این امر موجب بروز پرخاشگری‌های کلامی و غیر کلامی و گاه به ارتکاب رفتار مجرمانه منجر می‌شود، لذا خواهشمند است این مرجع را ارشاد فرمایید:
۱- آیا وضعیت مذکور مصداق جهات تخفیف بند «ث» ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی می‌شود؟
۲- با توجه به این‌که حسب ماده ۱۹۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ پرسش‌های بازپرس می‌بایست مرتبط با اتهام و در محدوه آن باشد، در صورتی که مقام قضایی رسیدگی‌کننده بزه ارتکابی را ناشی از فشار‌های روحی و در نتیجه ابراز رفتار پرخاشگرانه مجرمانه تشخیص دهد، آیا پرسش از متهم در این خصوص نقض اصل مندرج در ماده پیش‌گفته است؟
۳- با توجه به تکلیف مقرر در تبصره یک ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ (ضرورت تصریح به جهات تخفیف در رأی صادره)، آیا اشاره به وضعیت مذکور در رأی، نقض حریم خصوصی افراد و دارای اشکال است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- عادت ماهانه در زنان الزاماً موجب تغییرات روحی و روانی و پرخاشگری و ارتکاب اعمال مجرمانه از سوی آنان نیست و تخفیف مجازات در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف مصرح در ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، امری اختیاری است؛ بنابراین در فرض سؤال، چنانچه قاضی احراز کند وضع خاص متهم یعنی اوضاع و احوال ناشی از عادت ماهانه در ارتکاب جرم مؤثر بوده است، بر اساس بند «ث» ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ می‌تواند مجازات وی را مطابق قانون تخفیف دهد.
۲- پرسش از متهم راجع به انگیزه ارتکاب جرم و حالات روحی و روانی او که احتمالاً در ارتکاب جرم مؤثر بوده و در تعیین مجازات (نوع و میزان) نیز ممکن است مؤثر باشد، با ماده ۱۹۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ منافاتی ندارد.
۳- قید جهات تخفیف در حکم دادگاه طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ الزامی است و در فرض سؤال نیز اگر قاضی احراز کند اوضاع و احوال متهم ناشی از عادت ماهانه در ارتکاب جرم مؤثر بوده و آن را از مصادیق بند «ث» ماده پیش‌گفته بداند، ذکر این امر در رأی دادگاه به نحوی که عرفاً باعث هتک حرمت وی نشود، در راستای اعمال تخفیف مجازات قانوناً الزامی است و نقض حریم خصوصی وی محسوب نمی‌شود.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نام حق
    بایستی سپاسگذاری ویژه ای انجام بشود از اداره حقوقی و بازپرسی مطرح کننده سوال، تنها همین یک سوال بود که در ابتدا پرسیده نمیشد و برخی دادرسان را از این مهم محروم نموده بود، که دیگر این پرسش هم مشکلی ندارد. از این به بعد روند پرونده ها با شتاب بیشتری طی خواهند شد.
    باشد که رستگار شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا