توصیه‌های حقوقی وزارت دادگستری به زائران اربعین

پایگاه خبری اختبار- معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با اعلام توصیه‌هایی به زائران ایرانی اربعین، خواستار دقت مسافران به قوانین کشور عراق شد.

به گزارش اختبار به نقل از قوه قضائیه، عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با اشاره به فرارسیدن اربعین سالار شهیدان و عزیمت زائرانی از کشورمان به عراق توصیه‌هایی را در این مورد مطرح کرده است.

دارو‌های مجاز و غیرمجاز در سفر اربعین

وی در این رابطه گفت: شایسته است زائران محترم قبل از تشرف نسبت به دستورالعمل‌ها و قوانین کشور عراق دقت کافی به عمل آورند؛ زائران گرامی از به همراه داشتن قرص‌های استامینوفن کدئین دار، دیازپام، فلورازپام، ترامادول، متادون، بوپرنورفین (b۲) و همچنین دارو‌های مربوط به بیماری صرع و سرطان که به نوعی دارای ترکیبات مخدر است و هرگونه داروی گیاهی شبهه‌ناک خودداری کنند.

جلالیان همچنین تاکید کرد: در صورت کشف این داروها، ضمن ممانعت از ادامه سفر، برای زائر پرونده قضایی تشکیل می‌شود و این مسئله جدا از مشکلات شخصی برای فرد و خانواده او، هزینه‌های سیاسی نیز به کشور تحمیل خواهد کرد؛ زائرانی که به هر دلیل نیاز به استفاده از دارو دارند، برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، نسخه انگلیسی یا عربی دارو‌های خود را به همراه داشته باشند.

خودداری از قبول امانات اشخاص ناشناس

معاون امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به تجارب دستگیری ایرانیان در خارج از کشور به دلیل همراه داشتن دارو‌های ممنوعه که گاه منجر به محکومیت‌های ناعادلانه برای آن‌ها شده است، تاکید کرد: زائران از قبول امانات اشخاص ناشناس خودداری کنند و در تمامی مراحل سفر از گذرنامه و مدارک شناسایی خود مراقبت کنند.

به گفته جلالیان، در صورت کشف مواد مخدر و روان گردان از هر زائر، به موجب ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، فرد متخلف در مرحله اول یک تا ۵ سال و در مرحله دوم ۵ تا ۱۵ سال ممنوع الخروج خواهد شد.

وی در پایان از زائران اربعین تقاضا کرد که به قوانین کشور عراق احترام بگذارند و به تذکرات ماموران ایرانی توجه جدی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

فهرست داروهای ممنوعه کشور عراق (سفر اربعین)

شرایط ثبت نام گذرنامه زیارتی اربعین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا