جزئیات افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد کارگران در سال ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- شورای عالی کار پس‌از ساعت‌ها چانه‌زنی و مذاکره‌ی سخت و فشرده، سرانجام حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳ را با ۳۵ درصد افزایش و بدون امضای نمایندگان کارگری تصویب کرد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، نشست نهایی دستمزد شورای عالی کار که عصر دوشنبه (۲۸ اسفند) با حضور وزیر کار و نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی آغاز شد و مدتی بعد با پیوستن وزیر صمت ادامه یافت، پس‌از گذشت ساعت‌ها چانه‌زنی و مذاکره فشرده، سرانجام با تصویب افزایش ۳۵.۳ درصدی حداقل دستمزد بدون موافقت گروه کارگری و امضای آنها پایان یافت.

بر این اساس حداقل دستمزد کارگران از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان به ۷ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۰۶ تومان افزایش یافته است که با احتساب مبلغ بن خواروبار، کمک‌هزینه مسکن، حق اولاد و سایر مزایای جانبی، مزد به بیش‌از ۱۱ میلیون تومان افزایش یافت.

مبلغ حق مسکن بدون تغییر باقی ماند

شورای‌ عالی کار در خصوص کمک‌هزینه مسکن مصوبه‌ای نداشت و همچنان مبلغ حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان بدون تغییر باقی ماند ولی مبلغ بن خواروبار را از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یک‌میلیون و۴۰۰ هزار تومان افزایش داد. حداقل مزد روزانه نیز ۲۳۸ هزار و ۸۷۲ تومان مقرر شد و حق عائله‌مندی به ۷۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

اختصاص حق تاهل به کارگران

اما مصوبه مهم و جدید شورای عالی کار اختصاص حق تاهل به کارگران بود. حق تاهل برای اولین‌بار در دریافتی کارگران منظور شده که مبلغ آن ۵۰۰ هزار تومان برای همه کارگران متاهل اعم از زن و مرد است‌.

پایه سنوات هم از ۵۳۷ هزار تومان به ۷۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. سایر سطوح مزدی نیز ۲۰ درصد به‌اضافه ۶۹۰ هزار تومان حدود ۷۰۰ هزار تومان تعیین شد.

بیشتر بخوانید:

 به دنبال افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۳ دریافتی کارگران با احتساب مبلغ بن خواروبار، کمک‌هزینه مسکن، حق اولاد و سایر مزایای جانبی، مزد به بیش‌از ۱۱ میلیون تومان افزایش یافت.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با عرض سلام و تبریک سال جدید ۱۴۰۳
    خوب است دقت نماییم که هم اکنون درآمد مردم به ویژه کارگر و کارمند با ریال محاسبه می شود ولی هزینه واقعی زندگی مردم با دلار است و همخوانی ندارد و محاسبه پاقعی تورم بایستی با قیمت جهانی طلا محاسبه گردد
    سال گذشته یا ده سال گذشته طلا چه قیمتی بوده است؟
    حقوق کارگر و کارمند هم همان مقدار باید افزایش داشته باشد

    پس بهترین کار حذف ریال و تومان رضاخانی است که ۹۴ سال است در کشور جاری است و نیز حذف دلار آمریکا و انگلیس و حذف تدریجی ۳۶ بانک افزون طلب و با عملکرد ربایی در کشور است

    و در نهایت راه حل اصلی ، جایگزینی پولطلا و پرداخت حقوق و گردش مالی جامعه با طلای دیجیتال اسلامی و بانکداری اسلامی است و لا غیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا