خندانی: کسانی که بر اساس قانون تسهیل جذب مشاغل حقوقی می‌شوند، به زودی بزرگترین معضل کشور خواهند شد

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: روند فعلی در جذب سردفتران جدید افتضاح است و کسانی که دروس اصلی را صفر درصد بزنند هم در آزمون قبول می‌شوند.

به گزارش اختبار به نقل از روزنامه جام‌جم، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور گفت: در دولت سیزدهم شاید برای شکستن این انحصار بود که قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار اجرایی شد و تقریبا به همه حوزه‌های شغلی ازجمله سردفتری اسناد رسمی تسری یافت. علی خندانی اما به این قانون بسیار بدبین است و آن را مجالی برای ورود افراد کم سواد به حرفه سردفتری می‌داند. رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور باور دارد که برداشتن فیلترهای گزینش علمی داوطلبان، اکنون به تولید بی‌ضابطه سردفتر انجامیده که صدای افتادن طشت آن در کمتر از دو سال آینده بلند خواهد شد. چرا و چگونه را البته باید از زبان خود وی خواند.

سردفتری همیشه جزو مشاغلی به‌شمار می‌رفت که ورود به آن دشوار بود تا جایی که گفته می‌شد این شغل موروثی است. برای همین قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار نوشته شد و به آزمون‌های سردفتری تسری یافت. آیا این قانون اجرا می‌شود؟ دستاوردهای آن تاکنون چه بوده است؟

ابتدا در مورد موروثی بودن سردفتری و ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی توضیح بدهم که اصلا این‌طور نیست که این شغل به ارث برسد بلکه براساس این ماده، سردفتر بازنشسته می‌تواند فرد مورد نظر خود را برای جانشینی ظرف مدت دو ماه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیشنهاد بدهد. بنابراین سردفتر فقط کار معرفی را انجام می‌دهد و واجد شرایط بودن را سازمان ثبت تعیین می‌کند. پس ادعای موروثی بودن شغل سردفتری درست نیست.

سردفتری اگر موروثی نباشد قطعا شغلی خانوادگی و فامیلی است. این را که قبول دارید؟

بله، خانوادگی بودن را قبول دارم. علتش هم این است که وظایف دفترخانه خطیر و حساس است و باید افرادی در دفاتر کار کنند که سردفتر به آنها اعتماد داشته باشد، چون هر خطایی که در دفترخانه صورت بگیرد، سردفتر باید پاسخگوی آن باشد.

بااین‌حال دفاتر اسناد رسمی بی‌اشتباه کار نمی‌کنند و علاوه بر برخی تخلف‌ها، مواردی از بی‌دقتی هم در کارشان قابل مشاهده است.
من یک سؤال می‌پرسم: تنها جایی که شما اوراق را نخوانده امضا می‌کنید، کجاست؟

دفترخانه، چون متن ثقیل اسناد را درک نمی‌کنیم(خنده).
اما می‌گویم شما نخوانده امضا می‌کنید، چون به دفترخانه اعتماد دارید.

بله، این نکته هم درست است.
پس این اعتماد بی‌دلیل شکل نگرفته و حاصل سال‌ها کار و تلاش سردفتران است. در مورد تخلفات هم می‌توانم ادعا کنم که یکی از سالم‌ترین بخش‌های کشور دفاتر اسنادرسمی هستند. البته نمی‌گویم تخلفی صورت نمی‌گیرد ولی میزان تخلفات در مقایسه با میزان صلاحیت‌ها و اختیارات قانونی دفاتر و با توجه به پراکندگی‌مان در کشور قابل توجه نیست.

بیایید به قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار برگردیم. این قانون چه تاثیری بر صدور مجوز سردفتری داشته است؟

معتقدم قانونگذار در این حوزه چندان خوب عمل نکرد و غبطه و صلاح (مصلحت) مردم را در نظر نگرفت. کسانی که از این پس وارد حرفه سردفتری می‌شوند اولا تعدادشان بسیار زیاد است و یکباره هم وارد این شغل می‌شوند مثلا سال گذشته بیش از ۹۰۰۰ نفر ورود کردند، آن هم افرادی که مرحله اختبار (آزمون شفاهی برای بررسی صلاحیت حرفه‌ای) را دیگر پشت سر نمی‌گذارند و به صرف پذیرفته‌شدن در یک آزمون، مشغول کار می‌شوند. طبیعی است کسی که برای به دست آوردن یک جایگاه تلاش کرده، قدر آن را می‌داند و کسی که تلاش چندانی صورت نداده، قدر نمی‌داند. در کنار اینها سؤال اساسی این است که مگر می‌شود بدون در نظر گرفتن نیازهای جامعه، حکم به برپایی کسب و کارها داد؟ قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار در آزمون‌های سردفتری مهم‌ترین کاری که انجام داده بی‌توجهی به نیاز جامعه به سردفتر است. اگر قرار باشد در محله‌ای یک سوپرمارکت یا میوه‌فروشی باز شود، صاحب کار کشش آن محله را بررسی می‌کند؛ چون اگر کشش وجود نداشته‌باشد، این کسب و کار به نتیجه نمی‌رسد. پس چطور است که این نیازسنجی در مورد تاسیس دفاتر اسناد رسمی نادیده گرفته شده‌است؟ وقتی ما این حرف‌ها را می‌زنیم، می‌گویند اینها دلشان نمی‌خواهد کسی وارد حرفه‌شان شود، در حالی که ما خود را تابع قانون و برگزاری آزمون سالانه سردفتری می‌دانیم اما بر لزوم نیازسنجی‌های منطقه‌ای، صلاحیت علمی، اختبار، کارآموزی و آموزش شروع خدمت و ضمن خدمت نیز تاکید داریم.

شما در مورد جذب نیروهای جدید طوری صحبت کردید که گمان می‌رود این افراد در آزمون ورودی‌شان خیلی بد عمل کرده‌اند، درست است؟

بله، کسانی در این آزمون قبول شده‌اند که چهار درس اصلی را صفر درصد زده و جذب شده‌اند.

البته این مشکل فقط متوجه شغل سردفتری نیست بلکه سطح سواد نیروهای جذب شده در همه بخش‌ها افت محسوسی دارد. 

بله چون ایراد از خود ماست و بد عمل می‌کنیم. الان وضع طوری شده که باید گفت قبلا که کارها براساس ماده ۶۹ یعنی معرفی گزینه سردفتری توسط سردفتر بازنشسته انجام می‌شد، گزینش‌ها به مراتب سختگیرانه‌تر بود و افراد باید ضمن قبولی در آزمون، مراحل کارآموزی و اختبار و نوشتن مقاله و… را هم پشت سر می‌گذاشتند. روند فعلی در عوض افتضاح است چون می‌گویند فقط یک آزمون کتبی بده و اگر دروس اصلی را صفر درصد هم زدی مهم نیست، کارآموزی و آزمون شفاهی هم لازم نیست. این روند باعث شده تا هم سردفتر به دردسر بیفتد و هم مردم. اما این قانون در واکنش به خواسته خیل گسترده فارغ‌التحصیلانی که عملا تعارض منافع به آنها اجازه نمی‌دهد در این شغل شاغل شوند، از سوی مجلس طراحی شد. در حالی که شما آن را مشکل‌ساز می‌دانید! بله و این سیاستی است که برخلاف اصل ۲۹ قانون اساسی در پیش گرفته شده‌است. طبق این اصل، دولت باید بر اساس نیاز جامعه موقعیت شغلی ایجاد کند اما اکنون نیاز جامعه مدنظر نیست. به اعتقاد من افرادی که براساس قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار، جذب مشاغل حقوقی و از جمله سردفتری می‌شوند، کمتر از دوسال دیگر تبدیل به بزرگ‌ترین معضل برای کشور می‌شوند. یکی از معضلات این است که اگر دانش‌آموخته‌های حقوق قبل از این فقط بیکار بودند، حالا تبدیل به بیکاران بدهکار می‌شوند چون برای ایجاد شغلی که به واسطه بی‌توجهی به کشش و ظرفیت بازار، درآمد ندارد زیر بار وام و قرض رفته‌اند و از پس پرداخت بدهی‌ها برنمی‌آیند. تبعات این اتفاق بسیار سنگین و جمع‌کردن آن بسیار سخت است.

و شما معتقدید افزایش تخلفات سردفتران یکی از پیامدهای آتی این قانون باشد، درست است؟

 قطعا این‌گونه خواهدبود؛ زیرا وقتی یک سردفتر ببیند که به اهداف مالی مدنظرش دست نیافته، به اعمال خلاف رو می‌آورد و شک نکنید در آینده نزدیک سردفتران متخلف، اغلب جزو همین سردفترانی خواهند بود که اکنون به‌راحتی جذب می‌شوند. وقتی همه ضوابط و چارچوب‌های انتخاب برداشته می‌شود؛ هر فردی وارد یک شغل می‌شود و وقتی نتواند درآمد داشته باشد یا از کار استعفا می‌دهد یا به تخلف رو می‌آورد. رفتار قانونگذاران در کشور ما واقعا عجیب است. از یک سو صلاحیت دفترخانه‌ها را کم می‌کنند و از سوی دیگر آدم اضافه می‌کنند. ریشه مشکل این است که در کشورمان براساس نیازها قانون تدوین نمی‌شود، بلکه براساس جو جامعه قانونگذاری صورت می‌گیرد.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۴۱ دیدگاه ها

  1. با سلام خدمت همه دوستانی که به نحوی مخالفت خود را با بیانات جناب خندان مطرح کردند.
    بنده نیز به عنوان یک تحصیلکرده رشته حقوق در حال حاضر مشغول برای مطالعه جهت پذیرفته شدن در وکالت یا سردفتری می باشم.
    اما به نظر بنده مهم ترین تغییری که باید ایجاد کرد این است که صلاحیت دفاتر اسناد رسمی را افزایش داد. به عنوان مثال تنظیم سند خودرو که قبلا در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی بود به نیروی انتظامی محول شد. که اینکار باعث افت شدید کسب درآمد دفاتر گردید. در حال حاضر نیز می توان با افزایش صلاحیت دفاتر اسناد رسمی به نتیجه های مطلوبی دست یافت از جمله:
    ۱-با افزایش موارد الزامی تنظیم سند رسمی که در نتیجه باعث دقت نظر فراوان در تنظیم اسناد می گردد باعث کم شدن بار دستگاه قضایی گردید
    ۲-به تبع افزایش صلاحیت دفاتر اسناد رسمی نیاز جامعه نیز به این کسب و کار افزایش زیادی پیدا کرده و زمینه برای جذب سردفتر بیشتر در این کسب و کار فراهم خواهد شد.

  2. جالبه که ایشون جوونای این مملکت که توی دانشگاه های‌ همین مملکت درس خوندن و از وزارت علوم همین مملکت مدرک گرفتند و در آزمون همین مملکت شرکت کردند و مسئولین همین مملکت سوال طرح کردند و برگه ها رو تصحیح کردند و نمره قبولی دادند
    و مطابق قانون مصوب مجلس همین مملکت، اعلام نتایج کردند
    رو
    معضل آینده کشور میدونن.

    متشکرم.

    چقدر نازیبا و بخیل.

  3. شرایط ورودی سر دفتری که بسیار مشکل دار بود ولی راهش افتادن از این سوی بام نیست ، در رابطه با تخلف کاملاً موافق هستم،پرونده ای در دست دارم که موکل علی رغم در دست داشتن سند رسمی ، متوجه شده که طی یک تخلف چندین میلیارد تومانی چندین هکتار از املاکش توسط یک دفترخانه و با همکاری افرادی به نام غیر انتقال رسمی پیدا کرده و انتقال گیرنده نیز چندین دست ملک را فروخته است و اکنون کلیه افراد من جمله سردفتر مربوطه از کشور خارج شدند.
    علی رغم سرنوشت این پرونده و اینکه در نهایت ملک قابل برگشت می‌باشد اما پول‌هایی که این وسط نابود شده ( در واقع خریداران ضرر اصلی را متحمل می‌شوند) است به راحتی قابل برگشت نخواهد بود و این در حالی است که هنوز ورودی‌های طرح تسهیل منجمله سردفتران مربوطه مشغول به کار نشده‌اند.
    همین امر می‌تواند برای کارشناسان رسمی و رای‌های خریداری شده کارشناسی ۹ نفره و ۱۳ نفره و ۱۵ نفره و … اتفاق بیفتد.
    البته علت این مفاسد تعداد بالای سردفتر و غیره نخواهد بود بلکه نبود درآمد کافی برای ایشان و تصورات درآمدی بالا از قبل ، علت است.

  4. عوض این کارا جلو دانشگاها رو بگیرین دلواپسا اگه رشته شغل نداره چرا واقعا سالانه ۱۰هزار دانشجو پذیرش میشه اونم بدون ازمون اونم انواع اقسام دانشگاه موسسات؟میگین خانوادگیه الا شما به پسر دخترتون انتقال میدین دفترخونه رو یا به یه غریبه مفتی؟ این موروثی نیست چیه؟

  5. نخستین جلسه هم اندیشی اعضای کمیسیون اختبار استان خراسان رضوی با حضور مدیر کل ، معاونین ، رییس اداره حفاظت و اطلاعات ، روسای ستادی مرتبط و اعضای قضایی کمیته اختبار در محل سالن جلسات اداره کل برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با توجه به مصوبه اصلاح موادی از آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۲ رئیس قوه قضاییه، پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی سردفتری اسناد رسمی باید در مرحله مصاحبه پس از طی مراحل مقتضی شرکت کنند که با توجه به ۸۵۴ نفر پذیرفته شده آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۴۰۱ استان خراسان رضوی این جلسه به منظور هم اندیشی و بررسی نحوه انجام هر چه بهتر برگزاری مراسم اختبار با حضور کلیه اعضای کمیته شامل شش نفر قاضی و مدیر کل و معاون امور اسناد ثبت استان به عنوان اعضا و روسای ستادی مرتبط برگزار گردید.

    گفتنی است در این جلسه ابلاغ اعضای قضایی کمیته اختبار استان نیز توسط مدیر کل اعطا گردید
    سازمان ثبت گذاشته برید بخونید

  6. جناب خندانی عزیز موارد ذیل را لطفاً در نظر داشته باشید؛
    ۱- همانطور که بیان داشته و قبول دارید سردفتر و مجموعه آن شعل خانوادگی است و در حقیقت در کل مملکت نوعی انحصار خانوادگی در این صنف شکل گرفته پس قطعاً فارع التحصیلان حقوق که جزء این خانواده نیستند بیکارالدوله خواهند ماند.
    ۲- بنده دوستانم همگی سردفتر هستند اما هیچکدام نه منزل استیجاری دارند و نه دفتر استیجاری. در ضمن در مشهد و شمال و … خانه و ویلا هم دارند .
    ۳-اینکه جامعه وکلا و سردفتران در کشور به طبقه مرفه و ثروتمند تبدیل شده و زندگی لاکچری دارند هم شک نکنید یا اطلاع دارید و یا خود را به تجاهل می زنید، پس توزیع مشاغل و فرصت های شغلی بر اساس قوانین قبلی در این دو صنف کاملاً یک سویه و ظالمانه و اجحافی بزرگ در حق فارغ التحصیلان رشته حقوق بوده است.

    1. آقای صمد یعقوبی دوستات شما از چه سالی سردفتر بودن؟؟؟ وضع اقتصادی دهه هشتاد و اوایل دهه نود با الان مقایسه می کنی. برو ببین وضع سردفترهای ۹۷ چه طوره. چند تاشون تونستن تو عرض سه سال فقط یه ماشین بخرند؟؟؟

  7. من سردفترم ازمون سردفتری ۱۴۰۱ را شرکت کرده بودم هیچ مطالعه ایی نداشتم با تراز ۷۵۰۰ قبول شده ام درس عربی را صفر و درس احکام شرعی را منفی زده ام. با توجه به نمره های من حق با آقای خندان است احتمالا ترازهای ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ تعداد زیادی از درس ها را منفی زده اند.

      1. نه آقای حسینی ثبت ۶۰ درصد زدم. ولی تجارت و مدنی را ۲۰ درصد زدم‌. دوست عزیز این نمره ها اصلا خوب نیست و من با تراز ۷۵۰۰ قبول شدم‌ مطمئنا تراز ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ خیلی پایین تر از این نمره هاست.

    1. سلام
      من هم شرکت کردم:
      مدنی ۶۵ درصد
      ثبت ۵۵ درصد
      آئین نامه ۴۵درصد زدم
      و عملا درصد های دیگه ۲۰ تا ۴۰ بوده
      ترازو هم ۷۵۰۰ بود.
      نمیدونم
      چطوری شما با صفر درصد این تراز رو آوردی

      1. آقا محمد یا کارنامه شما اشتباه تصحیح کردن یا مال من. تجارت و مدنی ۲۰و جزا ۴۴ و احکام شرعی منفی ۱۱و ثبت ۶۳ و آیین ۴۴. تراز ۷۳۵۰

  8. معضل شماها هستین که فکر می‌کنید دفاتراسناد رسمی و وکالت فقط مال شماها هست وباعث انحصار وبیکاری درجامعه شدینه که به علت بیکاری جوونهاناراضی شدن از دولت واغتشاش کردن

  9. با سلام
    متاسفانه انحصار و مافیا یعنی همین
    بخدا دروغ دارن میگن و جو روانی رو به سمت انحصار خودشون پیش می برند.
    من خودم قبول شدم، میانگین درصد کسب شده ی سه درس اصلی برای من بالای ۵۰ درصده

  10. واقعا آقای خندان شما به فکر جوانان هستید
    به فکر اشتغالشون یا به فکر خالی کردن جیبشون
    چرا فکراتون رو همون اول نکردید
    حالا که هر فرد بابت هزینه پزشکی قانونی .روانشناسی .گوش و حلق بینی ۳ میلیون پرداخت کرده این حرفا رو میزنید
    معلومه چقدر به فکر مایید
    واینکه اگر کسی درصد صفر میزند باید همه شرکت کنندگان آزمون سردفتری که بیشتر از ۱۲۰ هزار نفر بودن قبول میشدم آیا اینطوره؟

      1. اشتباه کردید متأسفانه
        نود و پنج هزار نفر شرکت کردند
        نه هزار و پانصد تا قبول شدند
        یعنی یک دهم.

    1. اعتراضمونو باید رسانه ای بکنیم و مجلس بکشیم باید بدونن دانشجوها حقوق چه میکشن فقط اتحاد اتحاد

  11. آنقدر آزمون کانون وکلا سخت بود که به نظرم کسانی که در این آزمون قبول شوند صد پله از وکلایی که قبل از قانون تسهیل قبول شده اند با سواد ترند…میتوانید برای امتحان کردنه خودتان سوالات مدنی را که درسی مشترک با آزمون سردفتری است پاسخ دهید ببینید توانایی صحیح زدن چند مورد را دارید…زمانی که شما آزمون دادید سوالات بسیار مبتدی بوده اند و منطقی است که درصد های بالا کسب میکردید!

  12. با سلام و احترام خدمت شما رییس کانون سردفتران عزیز که اینهمه دغدغه خدمت به مردم را دارید
    چند سوال مهم ذهن بنده حقیر را مشغول کرده.

    آیا پروانه های پزشکی قابل انتقال به غیر می‌باشد و موروثی است؟ آیا مهندسین در منصب‌های گوناگون امکان موروثی کردن منصب خود را دارند؟ چرا؟

    آیا یک شغل حقوقی و غیر حقوقی اداری دیگر غیر از سردفتری که باید برای اولین بار فقط با آزمون علمی به این منصب رسید و بعد از آن موروثی باشد سراغ دارید؟

    لطفاً کارنامه افرادی که فرمودید با ۴ درس اصلی صفر درصد پذیرفته شده اند را حتما منتشر کنید

    ۷۰ درصد نمره ۱ درصد برتر
    حتما میدانید آزمون امسال ۵۲۰۰۰ هزار شرکت کننده داشته. ۱ درصد این تعداد می‌شود ۵۲۰ نفر
    پس میانگین ۵۲۰ نفر برتر کشور ۳ درس اصلی را صفر درصد امتحان داده اند!! احسنت.

    فرمودند کسانی که تلاش نکرده اند پذیرفته شده اند
    لطفا آماری که از میزان تلاش ایشان گرفته اید منتشر نمایید

    مثال میوه فروشی با سوپر مارکت را فرمودید بیشتر جالب بود.
    از شما که حقوقدان هستید انتظار بیشتری در کاربرد کلمات داشتم. در مثال شما شخص به نتیجه می‌رسد که کسب و کار را نیازسنجی کند نه بقیه کسبه آن محله کاری که در حال حاضر شما در حال انجام آن هستید. این یک معنا بیشتر ندارد: «انحصار»

    جهت یادآوری

    اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی‏، بیکاری‏، پیری‏، از کارافتادگی‏، بی سرپرستی‏، در راه ماندگی‏، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی‏.

    سپاس فراوان

    1. امکان نداره کسی با میانگین صفر یا منفی قبول شه بشه هم از سهمیه ایاس که رقابت کمتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا