دانلود رایگان قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲

یکی از قوانین خاص مهم درس آیین دادرسی مدنی آزمون‌های حقوقی

دانلود رایگان قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲/۶/۲۲ مجلس شورای اسلامی یکی از قوانین خاص درس آیین دادرسی مدنی از پایگاه خبری اختبار با آخرین متن موجود در ذیل انجام دهید.

اهمیت قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲

قانون شوراهای حل اختلاف یکی از قوانین مهم مرتبط با آیین دادرسی مدنی در نظام حقوقی محاکم ایران می‌باشد و همچون قانون دیوان عدالت اداری یکی از قوانین خاص آیین دادرسی مدنی است.

بنابراین مطالعه دقیق این قانون برای ماده امتحانی آیین دادرسی مدنی در آزمون های حقوقی همچون وکالت، قضاوت و دکتری و کارشناسی ارشد حقوق ضرورت خواهد داشت.

از آنجا که در قانون جدید نوآوری های زیادی نسبت به قانون گذشته رخ داده است، در آزمون های پیشرو مطالعه این قانون جدید التصویب مهم است.

تغییرات مهم در قانون شوراهای حل اختلاف جدید التصویب

قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲ در ۴۱ ماده‌ احکام مهمی را در خود جای داده است. مهمترین تغییرات این قانون میتوان به تشکیل دادگاهی به نام «دادگاه صلح» و نیز تعیین تکلیف کارکنان شوراهای حل اختلاف اشاره کرد.

صلاحیت های دادگاه صلح چیست؟

بخش مهمی از آرای دادگاه صلح قطعی است و صلاحیت‌های آن به شرح زیر خواهد بود:

  • دعاوی مالی تا نصاب یک‌میلیارد ریال
  • دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق
  • دعاوی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا نصاب یک‌میلیارد ریال
  • کلیه دعاوی و درخواست‌های مربوط به تخلیه عین مستأجره و تعدیل اجاره‌بها به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه
  • اعسار از پرداخت محکومٌ‌به در صورتی که دادگاه صلح نسبت به اصل دعوا رسیدگی کرده باشد
  • حصر ورثه، تحریر ترکه، مهر و موم و رفع آن
  • تأمین دلیل
  • تقاضای سازش
  • جنبه عمومی و خصوصی کلیه جرائم غیرعمدی ناشی از کار یا تصادفات رانندگی
  • جرائم عمدی تعزیری مستوجب مجازات درجه هفت و هشت
  • دعاوی اصلاح شناسنامه، استرداد شناسنامه، اصلاح مشخصات مدرک تحصیلی، الزام به أخذ پایان کار، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه، تصحیح و تغییر نام

جذب کارکنان شوراهای حل اختلاف براساس قانون جدید

مطابق قانون ظرف پنج سال ۱۰ هزار نیرو از میان اشخاص واجد شرایط از طریق آزمون عمومی و تخصصی به‌صورت پیمانی یا قرارداد کار جذب شورا‌های حل اختلاف می‌شوند.

الویت‌های استخدام کارکنان شوراهای حل اختلاف مطابق قانون به شرح زیر خواهد بود:

  • کارکنان تمام وقت شورای حل اختلاف (اعم از اعضا یا سایر کارکنان) که تا تاریخ ۲۹ اسفند سال ١۴٠١
  • بر اساس معیارهای توانمندی، سوابق همکاری، تخصص، مدرک تحصیلی و حسن رفتار در آیین‌نامه‌ای که ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد

دانلود رایگان قانون شوراهای حل اختلاف جدید

قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲/۶/۲۲ با ۴۱ ماده با آخرین تغییرات گردآوری شده توسط پایگاه خبری اختبار از زیر میتوانید رایگان دانلود کنید:

قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲

لایحه شوراهای حل اختلاف از سال ۱۳۹۹ به دلیل ایرادات شورای نگهبان و برگشت به مجلس شورای اسلامی بی نتیجه باقی مانده بود که نهایتا در سال ۱۴۰۲ به تایید این شورا رسید. با توجه به تغییرات متعدد در این لایحه تا تصویب آن، در مطالعه متن نهایی و صحیح آن دقت کنید.

قانون پیشین شوراهای حل اختلاف همچنان نیاز هست؟

طبق ماده ۳۶ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲، تا زمان تشکیل دادگاه‌های صلح، به دعاوی و شکایات مطابق قوانین و مقررات جاری کشور ازجمله قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴/۹/۱۶ (قانون سابق) رسیدگی می‌شود.

مفهوم آن این است که تا زمان تشکیل دادگاه‌های صلح در هر حوزه قضائی، شوراهای حل اختلاف آن حوزه، در محدوده مقرر در ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴ صلاحیت رسیدگی خواهند داشت و سایر موارد داخل در صلاحیت دادگاه صلح که خارج از محدوده مذکور است حسب مورد در دادسرا یا دادگاه عمومی حقوقی یا کیفری رسیدگی خواهند شد.

از قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲

ماده ۴- قوه قضائیه مکلف است حداکثر ظرف یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، در هر حوزه قضائی شهرستان، شعبه یا شعبی از دادگاه‌ها را تحت مدیریت و نظارت رئیس آن حوزه قضائی به‌عنوان دادگاه صلح تعیین کند.

در حوزه قضائی بخش، وظایف و اختیارات و صلاحیت‌های دادگاه صلح می‌تواند بر عهده دادگاه بخش باشد که بر اساس احکام این قانون رسیدگی می‌کند. …

ماده ٣۶- تا زمان تشکیل دادگاه‌های صلح، به دعاوی و شکایات مطابق قوانین و مقررات جاری کشور ازجمله قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴/۹/۱۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی رسیدگی می‌شود.

کتاب قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲

کتاب قانون شوراهای حل اختلاف کاری از گروه پژوهش و گردآوری پایگاه خبری اختبار شامل آخرین متن قانون همراه با قانون سابق شوراهای حل اختلاف و آیین نامه میاجیگری در امور کیفری می‌باشد. این کتاب علاوه بر متن قانون مواد مرتبط سایر قوانین و توضیحات تکمیلی را به صورت زیرنویس ارائه داده است.

برای تهیه این کتاب از سراسر کشور از لینک زیر میتوانید اقدام کنید:

کتاب قانون شوراهای حل اختلاف

همچنین برای راهنمایی سفارش کتاب میتوانید با شماره ۰۲۱۶۶۴۹۲۵۸۱ تماس بگیرید.

کتاب قانون شوراهای حل اختلاف ۱۴۰۲ پایگاه اختبار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا