دستورالعمل نحوه پذیرش مستقیم شکایات مردم توسط دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان قضایی

بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۱۵۱۵۲۷/۱۰۰۰ مورخ ۹۹/۱۱/۱۳ رییس قوه قضاییه

پایگاه خبری اختبار- رییس قوه قضاییه دستورالعمل نحوه پذیرش مستقیم شکایات مردم توسط دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان قضایی را به مراجع قضایی سراسر کشور ابلاغ کرد.

متن دستورالعمل نحوه پذیرش مستقیم شکایات مردم توسط دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان قضایی

مراجع قضایی سراسر کشور

در اجرای قانون آیین‌دادرسی کیفری، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به منظور افزایش دقت و سرعت در ارائه خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی در تقدیم شکایات و اطلاع رسانی به اصحاب پرونده در مراحل تحقیقات مربوط، از تاریخ صدور این بخشنامه مراجع قضایی، ضابطان دادگستری و مرکز آمار و فنآوری اطلاعات قوه قضاییه موظف به رعایت و اجرای موارد زیر می باشند.

۱- در صورت مراجعه شاکی به دادسرا، دادستان ها در اجرای ماده ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری، شکایات کتبی و شفاهی را همه وقت قبول و نسبت به ثبت الکترونیکی آن در سامانه مدیریت پرونده قضایی اقدام نموده و به قید فوریت ان را حسب مورد جهت انجام اقدام قانونی با صدور دستورات لازم به ضابطان دادگستری یا به یکی از شعب دادسرا و یا شوراهای حل اختلاف ارجاع کنند. در ارجاع شکایات به ضابطان مهلت اجرای دستورات قضایی معین و در ارجاع به شورای حل اختلاف مطابق بخشنامه شماره ۱۰۰/۶۲۹۴۰/۹۰۰۰ مورخ ۲۸/۵/۹۸ با تعیین مهلت حداکثر یک ماهه عمل شود و از ارجاع پرونده در مواردی که زمینه صلح و سازش وجود ندارد خودداری شود. همین حکم برای رییس حوزه قضایی یا معاون ارجاع در مواردی که شکایت مستقیماً به دادگاه کیفری تقدیم می شود، جاری است.

۲- برابر مواد ۳۷ و ۴۴ قانون آیین‌دادرسی کیفری، ضابطان دادگستری مکلف‌اند شکایت کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول نمایند. لذا در صورت مراجعه شاکی به ضابطان، ضمن قبول شکایت، در جرائم مشهود، تمام اقدامت لازم را به منظور جمع آوری و حفظ آلات، ادوات، آثار و ادله وقوع جرم و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم به عمل آورده و تحقیقات لازم را انجام و بلافاصله شکایت و نتایج اقدامات انجام شده را نزد مقام قضایی مربوط ارسال نمایند. در جرایم غیرمشهود با قید فوریت مراتب را برای کسب تکلیف و اخذ دستورهای لازم به مقام قضایی مربوط اعلام نمایند.

۳- با توجه به الزامی بودن ثبت نام مراجعان در سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیکی)، واحدهای قضایی مستقیماً نسبت به ثبت نام الکترونیکی کلیه شکات و متهمانی که در سامانه فوق ثبت نام نشده اند، اقدام نمایند.

۴- دادستان‌ها و رؤسای دادگستری موظف‌اند بر نحوه پذیرش و ارسال شکایات و فرایند مربوط نظارت نموده و چنانچه صلح و سازش توسط شورای حل اختلاف و اجرای دستور یا تکمیل تحقیقات مقدماتی در شکایاتی که به ضابطان ارجاع می‌شود، در مهلت مقرر میسر نشود، به محض اتمام مهلت مذکور مراتب را پیگیری نمایند.

۵- مرکز آمار و فنآوری اطلاعات قوه قضاییه اقدامات زیر را ظرف سه ماه معمول می‌نماید:

الف- فراهم نمودن ارسال شکایات به صورت خودکاربری از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی در شکایاتی که فاقد پیچیدگی قضایی است؛

ب- فراهم نمودن امکان خودکاربری برای اشخاصی که دانش حقوقی لازم جهت طرح شکایت را دارند؛

پ- اطلاع رسانی به اصحاب پرونده حسب مورد در خصوص ارسال شکوائیه به مرجع ذیربط و نحوه پیگیری شکایات و نتیجه اقدامات انجام شده به ترتیب مقرر در این بخشنامه از طریق پیامک یا طریق مقتضی دیگر؛

ت- فراهم نمودن اقدامات فنی لازم برای اجرای این بخشنامه در مراجع قضایی؛

ث- فراهم نمودن امکان ارسال شکایات و نتیجه تحقیقات از طریق ضابطان دادگستری به مقام قضایی و ارسال دستورات قضایی به ضابطان از طریق الکترونیک با همکاری ضابطان دادگستری؛

ج- نظارت بر ثبت و ارسال سریع شکایات دریافتی توسط دفاتر خدمات الکترونیک به مرجع قضایی ذیصلاح؛

چ- ایجاد دسترسی الکترونیکی به دادستان ها جهت نظارت بر نحوه ارجاع شکایات.

نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه حسب مورد با رؤسای کل دادگستری و دادستان کل کشور می‌باشد.

سید ابراهیم رئیسی- رییس قوه قضائیه

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۲۲ دیدگاه ها

  1. آقای رئیسی ملت به عدالت اجتماعی و عدالت به شما چشم دوخته تا سامانی به این تشکیلات طاعوت زده شاید از طاعوت پیشی گرفته داده شود به دست مبارک و پر مهر و محبت شما دوخته است.مخصوصا در احقاق حقوق ضعفا و مستضعفین که واقعا بدست محدود قضات ناپاک و کارشناسان فقط به صرف ضعف توان مالی در تامین هزینه وکیل و کارشناس پایمال و تضییع میشود. مردم ایران به شما و توانمندی شما ایمان دارند اگر این فرصت سوخت شود. شاید دهه ها زمان صرف و تباه شود تا یک وضع قابل قبول و درخور شان این ملت در قضای کشور بوجود آید. لطفا بداد ملت و کشور برسید.شما توان و تامین عدلت را دارید.با تشکر نجفی

  2. سلام و عرض ادب
    جناب آقای رئیسی مادرم تمام ارثیه پدریش توسط تنها برادرش بوسیله ۲ قولنامه جعلی که در سال ۷۸ یعنی زمان مرگ پدربزرگم بدون اطلاع بقیه وراث نوشته شده ۲ باب ساختمان که یکی از آنها را ۲ سال بعد از فوت پدرش فروخته و دیگری را در این مدت ۲۰ سال به رهن گذاشته و با توجه به اینکه ایشان متولد ۵۲ میباشد و یکی از قولنامه های جعلی را به تاریخ سال ۵۷ تنظیم کرده و خودش را بعنوان خریدار معرفی کرده و فروخته است. در حال حاضر با کارشناس تبانی کرده و حق مادرم را ضایع کرده اند تو را به حق امام حسین شما نگذارید مادر بی پناه و بی سرپرست من که فرزندانش ارثیه پدرشان را برده اند و از طرفی هم برادرش به ناحق اموال پدریش را خورده از حق قانونی خود محروم شود. در خرم آبادظلم و ستم قضات و کارشناسها بیداد میکند و همه چی سلسله وار بهم پیوسته شده و ما هیچ پناهی جز خداوند نداریم از آنجاکه درآمد زیادی هم نداریم میترسیم پول هزینه کارشناسی هیئت ۳ نفره را بدهیم و باز هم کارشناسها حق کشی کنند از شما تقاضا دارم بخاطر خداوند و پایمال نشدن حق پیرزن بی پناه کمکمان کنید و نگزارید حق و عدالت پایمال شود.متشکریم.

  3. سلام.
    میخواستم بپرسم با اینکه همه مردم از مرکز خرید و فروش اموال سرقتی در خلازیر مطلع هستم میگم همه یعنی واقعا همه آگاهی دارن پس چرا قانون هیچ توجهی به این موضوع نمیکنه.چرا فکری برای برچیده شدن این مرکز فساد نمیکنن؟
    اموال من به سرقت رفت به جای پیگیری قانون خودم شروع کردم به گشتن تا یکی از مال خر هارو تحویل به کلانتری دادم فرداش برای رفتن به دادگاه که رفتم گفتن قاضی کشیک آزاد کرده متهم پرونده منو.خودم که پی گیری کردم دیدم بله تمام اموال من تو خلازیر به فروش رفته.
    آدم حرفش به کی بزنه؟

  4. باسلام خدمت اقای رئیسی خواهشمندیم پیگیری کنه یک سری دلاهای از خدابی خبر آب چند روستا را قطع کردن و زمینهای کشاورزی که روی خط لوله انتقال آب این روستاها هستند را خریداری وبه بهانه گاوداری با رشو پول به جهاد کشاورزی کرمانشاه میدهند وزمینهای روی لوله آب را تبدیل به ویلا سازی وقطعه بندی از آب آشامیدنی آبیاری می کنند وهیچکس جرات نداره شکایت کنند چون میدانند بهشان میگن کی شاکیه وتهدید به قتل خودش وخانواد را رقم می زند تمام دامداران این چند روستا از ترس اینها دامهای خود را میفروشند و به حومه کرمانشاه میرن آدرس کرمانشاه میاندربند نظام آباد خط لوله انتقال آب به طرف چناره خانه خدا اینها میلیارد میلیارد اختلاس میکنند به داد مردم این روستاها برس از تهران پیگیری کن چون خیلی بانفوذ هستند ممنونم پیگیری کنید

  5. سلام من با هزار بدبختی ۱۲۰ متر زمین سال ۷۰ بیرون محدوده شهر قزوین خریدم درسال ۹۰ که کم کم وارد محدوده شهرشد شهرداری قزوین بادلال بازی زمین ثبت شده مرا به بانک انصار داد. شما را قسم … فقط حق مرا بگیرید قبل از اینکه ازاین دنیا برم .دیگه ازمن گذشته که صاحب زمینم بشم .فقط بگیرید

  6. باسلام وباعرض تبریک بمناست اعیادشعبانیه وسال جدید ببخشید خونه من بامتراژ ۱۷۴متر می باشد وسه نبش همسایه بغل دست شکایت کرده ومی گوید ۳۴ متر از زمین ایشان را تصرف نمودم وبا توجه به اینکه ملک من با سند برابر می باشد و به علت اینکه شهرداری ،خیابان نبش خانه من را بجای ۱۲متر ۱۴متر خیابان احداث نموده لذا ۳۴متر از زمین ملک من توسط شهرداری تصرف شده لذا خواهشمنداست راهنمایی فرمایید که باید چکارکرد

  7. باسلام .یک زمین مسکونی برای فرزندم در مشاور املاک به من فروخته اند بعد از یک هفته فهمیدم زمین دولتی است وفروشنده ومشاور املا ک به من
    نگفتند شکایت کردم چهار ماه پیش تا
    حالا در دادگاه فلاورجان اصفهان رسیدگی نمی کنند با اینکه ثابت کرده ام زمین دولتی است با مدرک قانونی از سازمان اداره ی شهر سازی
    وشهرداری محل چه کنم . به دادم برسید .

  8. چرا درخواست طلاق از طرف زوجه از اول بهمن ماه توسط دفاتر خدمات قضایی به دادگاه ارجاع نشده؟

  9. بنظر من دفاتر خدمات قضایی مشکل زیادی رو حل نکردن و فقط محل تجمع مردم از دادگاه به دفاتر انتقال یافته و اصلا مفهوم الکترونیکی شدن دعاوی و پرونده ها جاری نیست طرف قبلا پرونده رو می برد دادگاه تبت میکرد الان میبرن دفتر ثبت میکنن فرقی نکرده باید خودکاربری کامل رو راه اندازی کنن مثل وکلا و اشخاص حقوقی۔ اشخاص حقیقی هم بتونن از امکانات سامانه استفاده کنن و خودشان که دانش حقوقی دارند دادخواست و شکایت و اظهارنامه و لایحه و۔۔۔ را ثبت و ارسال کنن به این میگن الکترونیگی ن اینکه برن دفاتر و اون همه پولو بریزن جیب مدیران دفاتر و عملا کارشون همون کار قبلی دادگاه هست که مردم ناچارا باز حضورا مراجعه کنند و نتونن الکترونیکی از خونه یا هرجای دیگر پرونده هاشونو اقدام بکنن۔

  10. آره دادسرا ها هم به همین راحتی قبول کردند.
    تو پرونده آب میخوای بخوری میگن برو دفتر خدمات بعد رییس محترم قوه دستورالعمل داده شکایت شفاهی و… را در هر حال باید بپذیرند. خنده دار نیست واقعا؟

  11. سلام.بازرسین ویژه برای هر دو یا سه شعبه در دادگاه ها قرار دهید.تا دچار رابطه ومداخله از بیرون .قاضی شعبه را به تردید نیندازد.و هیچ قاضی دچار لغزش نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا