رئیس کانون وکلای اصفهان: آیا با آموزش کارآموزان، به آنها ظلم می‌کنیم؟

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان از تلاش مجلس برای تصویب قوانینی جهت حذف آزمون های مراحل کارآموزی وکالت انتقاد کرد.

به گزارش اختبار به نقل از کانون وکلای دادگستری اصفهان، دکتر حسین ادیب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، در چهل و هشتمین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت این کانون گفت: هر زمان که ما جشن استقلال یا تحلیف داریم، متاسفانه از سوی برخی نهاد‌ها با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شویم که باعث ناراحتی و نگرانی ما می‌شود، چالش‌هایی که نهاد وکالت را هدف قرار داده است، اما وکلای ما این شرایط را درک می‌کنند.

آیا با آموزش کارآموزان، به آنها ظلم کردیم؟

دکتر حسین ادیب افزود: اکنون بهترین موقعیت برای طرح این پرسش است که آیا کارآموزانی که امروز سوگند وکالت یاد می کنند با ٢ سال قبل خود یکی هستند؟ آیا با زمان شروع کارآموزی که نگران جلسات و طی دوره بودند و امروز که قدرت استدلال و استنباط مسائل حقوقی دارند؛ یکسان هستند؟ چرا این عزیزان، اکنون تا این حد اعتماد به نفس دارند که می توانند خود به تنهایی دفترشان را اداره کنند و مشکلات مردم را حل نمایند؟ چرا ما مرتبا به آنها توصیه می کنیم که به سمت داوری بروند و مشکلات مردم  را با صلح و سازش حل نمایند؟ زیرا دو سال تلاش کردند و آزمون های مختلف را سپری نمودند.

وی ادامه داد: آیا کانون وکلا به آنان ظلم کرد که برایشان کلاس های آموزشی گذاشت؟ آیا کانون وکلا از اختیاراتش سوء استفاده کرد و این عزیزان را در جلسات متعدد کارآموزی توانمند نمود؟ پس چرا با کانون وکلا اینگونه برخورد می شود؟ چه سودی یا پولی در جیب کانون های وکلا و نهاد وکالت رفت؟ مسلما این کارآموزان با تلاش، توانستند گردنه های سخت کارآموزی را طی نمایند اما آیا کانون وکلا نمی توانست نسبت به این موفقیت ها بی تفاوت باشد؟

بله کانون های وکلا می توانستند هیچ اهمیتی به موفقیت و ارتقای سطح مهارت کارآموزان ندهند و بگویند همین که وارد کانون وکلا شده اید، بدون هیچ آموزشی، چهار بار دادگاه بروید و در آخر پروانه وکالت را دریافت نمایید.

بر سر ابتدائیات و بدیهیات بحث می‌کنیم

ما با مجلسی مواجه شده ایم که بی صبرانه در صدد تصویب قوانینی جهت حذف آزمون های مراحل کارآموزی وکالت است. متاسفانه آمال و آرزوی بعضی نمایندگان مجلس همین شده که آزمون مراحل کارآموزی وکالت را حذف نمایند، ضرر این موضوع به چه کسانی می رسد؟ ایا این وکلا نمی‌خواهند از جان و مال و کیان و حیثیت مردم دفاع کنند؟ اعطای پروانه بدون طی مراحل قانونی وفق آیین نامه اجرایی قوه قضاییه در نهایت ضررش به مردم خواهد رسید. چرا وکلای امروز می توانند دشوارترین آزمون ها و مسائل حقوقی را حل نمایند و استدلال کنند؟ چون زحمت کشیدند و ما از آنان آزمون های بسیاری گرفتیم.

رئیس کانون وکلای اصفهان افزود: تحویل وکیلی ضعیف و ناتوان و فاقد قدرت استنباط که هنر نیست ظاهراً در حال حاضر به سمتی می رویم که صدور و تمدید و ابطال پروانه را به اشخاصی غیر از کانون های وکلا می سپارند. حتی صدای قوه قضائیه هم درآمده است. متاسفانه ما داریم بر سر ابتدائیات و بدیهیات بحث می کنیم.

وکلا به آینده امیدوار باشند 

وی ادامه داد: معاونت حقوقی قوه قضائیه در نامه ای دوران کارآموزی را در راستای ارتقای سطح علمی کارآموزان عنوان کرد. معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در نامه ای به رئیس مجلس در مورد استفساریه ماده ۵ قانون تسهیل می گوید که حذف آزمون های مراحل کارآموزی وکالت، فاقد وجاهت قانونی می باشد و مقدرات مردم را نباید به دست چنین اشخاصی سپرد ولی متاسفانه مجلس کار خودش را می کند.

بیشتر بخوانید:

مخالفت معاون حقوقی رئیس‌جمهور با طرح استفساریه قانون تسهیل

ادیب در پایان گفت: ولی شما وکلا، امیدوار باشید، حتما جامعه راه خودش را به درستی پیدا خواهد کرد؛ این مسائل خواهد گذشت اگر ما مسائل را درست تحلیل نماییم حتما آینده روشنی خواهیم داشت. کسی که خوب کار کند و پیگیر مشکلات مردم و اهل مطالعه و بررسی و مشورت باشد و دلسوزانه به دنبال بهترین راه برای حل مشکل پرونده و احقاق حق باشد، مسلما چالش های موجود در وکالت بر حرفه او اثر منفی نخواهد گذاشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. با آموزش ظلم نمی شود اما با آزمون گرفتن به بهانه آموزش و سپس کاشت درخت انحصارطلبی برای سال های بعدی (با امید به تغییر و حواس پرتی مجلس آینده) و سپس احتمالاً دریافت ۵ میلیون از هر کارآموز بابت “آموزش” به آنها ظلم می شود… وگرنه آموزش ظلم نیست…

  2. یه جوری میگن نگاه اقتصاد محور که انگاری کانون وکلا یک نهاد خیریه است که اعضای آن جز خدمت به ضعفا به چیز دیگری فکر نمیکنند (این تذهبون)!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا