رئیس کانون وکلای خراسان: برای کاهش آسیب قوانین، کانون‌ها بحث کارآموزی، خودانتظامی و اختبار را جدی بگیرند

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای خراسان گفت: با حجم عظیم ورودی‌های وکلا که در حال حاضر با قانون تسهیل رخ می‌دهد، هم کانون‌های وکلا توان کارآموزی را ندارند و هم دادگستری امکانات را ندارد؛ این طرح‌ها و قوانین نهاد وکالت را تضعیف می‌کنند.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، مجتبی زاهدیان در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی که عصر روز ۱۰ شهریور در هتل پارس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وکالت جایگاه رفیعی است که ارزش و اهمیت آن برکسی پوشیده نیست و عزیزانی که آماده می‌شوند به صورت رسمی وارد عرصه وکالت و تحقق عدالت شوند، باید قدردان این جایگاه باشند.

نگران مخدوش شدن همین استقلال نیمه هستیم

وی با بیان اینکه وکالت جایگاه پرمسئولیتی در اوضاع و احوال حاضر است، ادامه داد: همه از اوضاع و احوالی که بر نظام حقوقی کشور حاکم است کم و بیش اطلاع دارند. با کشمکش‌های فراوانی در خصوص آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا مواجه بودیم و این نگرانی وجود دارد که همین نیمه استقلالی هم که در اختیار کانون‌ وکلا است، خدشه‌دار شود.

رئیس کانون وکلای خراسان با ابراز تاسف از تاثیرگذاری استفساریه مجلس در مورد قانون تسهیل، بر نتایج آزمون وکالت، گفت: این مسئله نتیجه خوبی برای نظام حقوقی کشور در پی نخواهد داشت. بحث قانون تسهیل ابتدا به صورت طرح وارد مجلس شد و جلسات مختلف با نمایندگان برگزار شد. جامعه حقوقی، اساتید و حتی  دادگستری درباره مضرات این طرح گفتند، اما مجلس شورای اسلامی این را به صورت قانون  مصوب کرد. ریاست قوه قضائیه نیز این موضوع را گوشزد کرد، اما مجلس شورای اسلامی به آن توجه نکرد. بهانه‌های مختلفی مانند انحصار و اشتغالزایی که مطرح می‌شود، جای پاسخ دارد و متاسفانه این مسیر درست نیست.

کمیسیون حقوقی، ضعیف‌ترین کمیسیون مجلس یازدهم است

زاهدیان با اشاره به طرح استفاده از نماینده به جای وکیل در شرکت‌های خصوصی، گفت:  آسیب اصلی و حتمی این طرح به مردم خواهد رسید. مجلس شورای اسلامی طرح‌محور است، یعنی به جای اینکه لایحه از سمت دولت ارسال و بر روی آن کار شود، چند نماینده طرحی را امضا می‌کنند و در دستور کار قرار می‌دهند. اگر مجلس استاندارد و با حضور افراد و حقوقدانان قوی می‌بود، می‌توانستیم به مصوبات آن در حوزه حقوقی اعتماد کنیم، اما شاهد این هستیم که خود نمایندگان می‌گویند که کمیسیون حقوقی و قضایی مهمترین اما ضعیف‌ترین کمیسیون مجلس در این دوره است.

بیشتر بخوانید:

بحث کارآموزی، خودانتظامی و اختبارجدی گرفته شود

وی ادامه داد: کانون‌های وکلا وظیفه دارند که با همین وضعیت تلاش کنند تا آسیب‌های قوانین کمتر شود و بحث کارآموزی، خودانتظامی و اختبار را جدی بگیرند. من اعتقاد دارم با اتفاقاتی که در این ایام رخ داده، هر دو بال فرشته عدالت زده شده است‌. دادگستری نیز با امکانات، محدودیت‌ها و مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه است، قطعا تضعیف خواهد شد.

رئیس کانون وکلای خراسان تاکید کرد: با حجم عظیم ورودی‌های وکلا که در حال حاضر با قانون تسهیل رخ می‌دهد، هم کانون‌های وکلا توان کارآموزی را ندارند و هم دادگستری فاقد امکانات لازم است.

بیشتر بخوانید:

زاهدیان اضافه کرد: آیا تمام کانون‌های وکلا این ظرفیت را دارند که این حجم از کارآموز را که بعضا با نمره منفی به این عرصه ورود پیدا می‌کنند، به لحاظ علمی ارتقا دهند؟ آیا نتیجه آن ضربه به نظام حقوقی کشور نیست؟ مگر ما خواهان عدم اطاله دادرسی و جلوگیری از ورود پرونده به دادگستری نیستیم؟ این طرح‌ها و قوانین برعکس عمل می‌کنند و نهاد وکالت نیز تضعیف خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. آقای زاهدیان . لطفا شما که چنین توصیه ای می نمائید , بگوئید از وکلا هم بعد از چند سال مجدد جهت اثبات روند به روز بودن آنان و اطلاعات علمی یک وکیل مجدد آزمون اختبار بگیرند , البته نه توسط خود کانون ها بلکه توسط دانشگاه های معتبر کشور و با حضور اساتیدی که وکیل نیستند و بی طرف هستند , بعد مشخص می شود کدام یک از وکلا دانش و معلومات کافی دارند و کدامیک دانشی که دارند کافی نیست و باید با این حرفه خدا حافظی کنند .

  2. آقای هزار اسم اون چه نیروی جوان و با انگیزه و با دانش روز هستش که با سه تا درصد صفر، انتظار داره وکیل بشه؟!

  3. عموما کسانی حامی طرح تسهیل هستند که سالها در آزمون کانون های وکلا شرکت کرده ولی به خاطر سطح علمی پایین خود در آزمون پذیرفته نشده اند.

  4. اینهمه مانع تراشی برای ورود داوطلبین جوان، پرانرژی و دارای علم به روز برای چیست؟ در تعجب هستیم. اتفاق خاصی نیوفتاده. محاسبه تراز باید به گونه ای باشد که باعث شود از بین ۸۲ هزار نفر شرکت کننده الزاما ۱۰۵۱۲ نفر به سمت اخذ پروانه وکالت هدایت شوند ان شاءلله من توفیق الله،

  5. سلام و احترام باز دوباره شاهد پافشاری عدهه ای خصوصا اعضای کانونها مبتنی بر مثمر ثمر نبودن قانون تسهیل هستیم .اساتید محترم توجه داشته باشید اگراستنباط شما عزیزان هم درست باشدطرح بیست سوال در هر درس هم روش خوبی برای تعیین صلاحیت افراد نیست چرا چنین تصوری وجود دارد ک اگه نمره خام ملاک باشه و نمره تراز نباشه صلاحیت افراد مشخص میشه ؟این چه حرفیه ؟ایا در ادوار گذشته کسی که یه رتبه بعد از نفر اخر رو کسب کرده یعنی صلاحیت نداشته ؟و ایا پاسخ مثبت به این پرسش ما رو‌به تشتت ارا و‌اجتماع نقیصین ک البته امری محال است نمیرساند ؟چرا اجازه نمیدهید ک عده ای بیایند و زیاد باشند ؟حالا هر کس وکیل بهتری بود در امد بهتری هم داشته باشد من قبلا هم گفتم مردم خودشون بهترین اگاهی و شعور رو‌دارم در این مورد شما اجازه بدید هر وکیلی ک وارد این رسته میشود مورد قضاوت عامه مردم قرار بگیرد و نه عده ای خاص .در نهایت با ورود عده زیادی با قانون تسهیل موجب خواهد شد تا وکلای خوب بمانند کسب اعتبار کنند و در امد کسب کنند و‌انسوتر عده ای که در این عرصه تولنی ندارند محکوم به شکست شوند بر اساس قاعده اقدام ک شما اساتید محترم به ان استخضار کامل دارید

  6. نهاد وکالت وقتی تضعیف می شود که سال ها در اختیار سالمندان باشد و نیروهای جوان و با انگیزه با دانش روزآمدتر در آن سوی ظرفیت های بی اساس معطل نگه داشته شوند… این قبیل سخنرانی ها اساس علمی ندارد… اتفاقاً یکی از بزرگترین شانس هایی که به کانون های وکلا روی آورد این است که مساله استقلال کانون های وکلا در قانون تسهیل محفوظ ماند و فقط نحوه پذیرش وکیل تغییر کرد تا از انحصار به سمت پیشرفت حرکت کنیم….
    اختیار عزیز باگ ریکپچا هتوز مثل سال های گذشته موجود است… و ما باید کامنت خود را کپی و صفحه را ریفرش کنیم تا کامنت ثبت شود.

  7. جناب زاهدیان محترم
    شما که دم از عدالت وعدالت خواهی میزنی ومیگویی طرح تسهیل باعث میشه که ادم بی سوادوارد نهاد وکالت بشه باچه نظرواصولی فرمایش میکنی.
    چناب محترم اون وکلای قدیمی شاید شما هم یکی از انها باشیدایا شما میتوانید این تست های مضحک وبی اساس وبی مورد که حتی اگه بعد از یک ماه از خود طراح سوال امتحان بگیری نتونه خودش سوالات خودش را جواب بده بعداسواد با دوتا تست مضحک که معلوم نیست بر چه اساسی داده شده توقع دارید با دوتا تست زدن معلوم بشه که طرف سواد بالایی داره اقای عزیز اینطور نیست این دوره کاراموزی واختبار باعث میشه که طرف تجربه کسب کنه ووارد عرصه وکالت بشه با دوتا تست زدن که شما گیر دادید سواد شخص مشخص نمیشه

  8. دوست عزیز چه می گوئید . اگر زیاد هم سخت بگیرند همین اختیارات رو هم از کانون ها و مرکز مشاوران قوه قضائیه بدلیل ذینفع بودن در موضوع و… می گیرند و آنها فقط حق دارند کارآموزان رو هدایت کنند برای کارآموزی و گذراندن دوره ولاغیر . پس لطفا چنین نظراتی ندهید تا همین اختیارات جزیی هم از بین برود .

  9. سلام
    به هر حال باید جدی در نظر گرفت، قطعا دادگستری توان و امکانات لازم این حجم را نخواهد داشت. اینجا عملکر کانون مهگ است
    باید همه را در صف انتظار قرار دهند تا قوانین و آیین نامه ها به صورت جدی اجرا شوند در غیر این صورت خیانت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا