رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری: بسیجیان مشمول سهمیه ایثارگران نیستند

رای مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۹ هیأت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی  

رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری

هیات تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی  

* شـاکــی: آقای حامد دهقان

* طرف شکایت: سازمان سنجش آموزش کشور

* مـوضـوع شکایت و خـواستـه: ابطال تبصره ۵ بند ۱-الف دفترچه راهنمای آزمون ورودی دوره دکتری سال ۹۹

رای شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۰۲۰۳ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۹

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* شاکی دادخواستی به طرفیت سازمان سنجش آموزش کشور به خواسته ابطال تبصره ۵ بند ۱-الف دفترچه راهنمای آزمون ورودی دوره دکتری سال ۹۹ به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیات عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

 سهمیه‌ها

سهمیه رزمندگان و ایثارگران

الف) سهمیه رزمندگان

۱-الف)…

تبصره ۵: نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج  مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت :

برخورداری بسیجیان فعال پایگاه های مقاومت بسیج از سهمیه ورود به دانشگاه در قالب بهره مندی از سهمیه رزمندگان در ورود به دانشگاه، از جمله تکالیف دولت است؛ چرا که:

۱- به موجب ماده ۱۰ آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۰۱ قانون استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورخ ۳؍۵؍۷۷ و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۶؍۸۰، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ مورخ ۲؍۲؍۸۰، الزام دولت به ارائه خدماتی از جمله تسهیلات ویژه جهت تحصیلات ورود به مراکز آموزش عالی به مطلق پرسنل بسیجی، مورد حکم قرار گرفته است.

۲- برخورداری بسیجیان از سهمیه ورود به دانشگاه در تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در طی مصوبه شماره ۵۹۳۸۶؍ت ۲۵۸۰۶ هـ مورخ ۲۷؍۱۲؍۸۰ مورد تصریح واقع شده است. مقرره محل شکایت این حق را از بسیجیان فعال سلب کرده، لذا مغایر با قانون و خارج از حدود اختیارات مقام واضع بوده و تقاضای ابطال آن از زمان تصویب را دارد.

* خلاصه مدافعات طرف شکایت :

اولاً این موضوع سابقاً مطروح و مردود واقع گردیده است.

ثانیاً مطابق با ماده ۷۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، کلیه قوانین و مقررات مغایر با آن لغو شده است. لذا چون در ماده ۷۰ قانون مذکور سهیمه‌ها و مشمولین آن مورد احصاء واقع شده و ذکری از بسیجیان به میان نیامده است، لذا رد شکایت، مورد استدعاست.

رای هیئت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی

نظر به اینکه

اولاً: به موجب تصویب‌نامه اصلاح ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۰۱) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شماره ۱۳۱۵۹؍ت۲۶۵۱۶هـ مورخ ۱۸؍۰۳؍۱۳۸۳ هیئت وزیران، صرفاً به اتخاذ راهکارهای مناسب توسط مراجع ذیربط برای ارتقای سطح علمی بسیجیان جهت آمادگی برای شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها اشاره شده و اساساً فاقد هرگونه حکمی برای تخصیص سهمیه‌ی خاصِ بسیجیان در آزمون‌های سراسری می‌باشد.

ثانیاً: آخرین اراده قانونگذار در خصوص سهمیه‌های قابل اعمال در آزمون‌های سراسری در ماده (۷۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و تبصره ذیل آن مصوب سال ۱۳۹۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی، بیان شده که مطابق آن: «بیست درصد (%۲۰) سهیمه ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به بیست و پنج درصد (%۲۵) افزایش یافت. حدنصاب آخرین فرد پذیرفته شده برای وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری هفتاد درصد (%۷۰) تعیین می‌شود. سهمیه ورود با پنج درصد (%۵) سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (%۲۵) و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (%۲۵) و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه به سی درصد (%۳۰) افزایش یابد. تبصره – در صورتی که سهمیه بیست و پنج درصد (۲۵%) ایثارگران (مشمولین ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نگردد و پنج درصد (۵%) سهمیه اختصاصی جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجدالشرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی بیست و پنج درصد (۲۵%) ایثارگران را مازاد بر پنج درصد (۵%) مذکور به جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد». بنابراین در ماده یادشده نیز سهمیه‌ها و افراد برخوردار از آن احصاء گردیده و تسهیلاتی برای بسیجیان در ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پیش بینی نشده است. ضمن اینکه ماده (۷۶) قانون مزبور مقرر می‌دارد: «کلیه قوانین و مقررات مغایر با قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ملغی‌الاثر می‌باشد».

 ثالثاً: آرای صادره از هیئت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی به شماره دادنامه ۱۴۸ مورخ ۲۲؍۰۷؍۱۳۹۶، ۸۳ – ۸۲ مورخ ۳۰؍۰۴؍۱۳۹۷ و ۵۰۴ مورخ ۰۱؍۰۸؍۱۳۹۸ موافق با مطالب معنونه بوده و دلالت بر عدم شمول سهمیه رزمندگان و ایثارگران به نیروهای فعال و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج دارد.

بنا به مراتب فوق مصوبه معترض عنه در حدود اختیارات مرجع وضع بوده و مغایرتی با قوانین و مقررات مذکور نداشته و قابل ابطال تشخیص نشد. این رای به استناد بند (ب) ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ظرف مهلت بیست روز از تاریخ صدور از جانب رئیس محترم دیوان عدالت اداری یا ۱۰ نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.

حسن امجدی

نایب رئیس هیئت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی

دیوان عدالت اداری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا