روش ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان در مدارس

پایگاه خبری اختبار- ثبت نام الکترونیکی دانش‌آموزان در مدارس از اول تیرماه در پنجره واحد خدمات آموزش و پرورش آغاز شده است.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، ثبت نام مدارس از اول تیرماه به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir و به شکل حضوری برای مناطقی که دسترسی لازم برای ثبت نام الکترونیکی ندارند آغاز شده است.

ثبت نام خودکار دانش آموزان میان پایه

از آنجایی که از میان ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز، ۱۳ میلیون نفردانش آموز میان پایه هستند، برای ثبت نام «میان پایه» یعنی کلیه پایه‌ها به جز مقطع اول ابتدایی، هفتم و دهم متوسطه، در صورت عدم درخواست جابجایی و انتقال دانش آموز به مدرسه جدید برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲، نیاز به اقدامی نیست و ثبت نام دانش آموز به صورت خودکار انجام می‌شود.

امکان ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس به صورت “الکترونیکی و حضوری”

به گفته سید مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت وزارت آموزش‌ و ‌پرورش، در ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش به مدارس، ثبت نام امسال به صورت “الکترونیکی و حضوری” تعریف شده است و از این رو مدیران تمامی مدارس به ویژه مناطق محروم این آمادگی را دارند که در صورت مراجعه حضوری خانواده‌ها فرآیند ثبت نام را از مدرسه به صورت الکترونیکی برای دانش آموز انجام دهند.

در صورت عدم دسترسی خانواده ها به اینترنت برای ثبت نام الکترونیکی دانش آموز چه اقدامی باید انجام دهند؟

خانواده‌ها می‌توانند به طور حضوری به مدرسه مراجعه و از مدیر بخواهند ثبت نام دانش آموز را انجام دهد اما در صورت در اختیار داشتن وسایل الکترونیکی و اینترنت هیچ ضرورتی به مراجعه حضوری به مدارس برای ثبت نام دانش آموز نیست و مدارس نیز نباید خانواده‌ها را مجبور به حضور در مدرسه برای ثبت نام کنند.

ثبت نام الکترونیکی پایه‌های ورودی

ثبت نام الکترونیکی پایه‌های ورودی یعنی پایه‌های اول، هفتم و دهم صرفا از طریق پنل والدین و نه دانش آموزان امکان پذیر است. همچنین ثبت نام از این طریق مشروط به تایید محل سکونت از سوی والدین است.

بدین منظور والدین باید ابتدا وارد my.medu.ir شده و با انتخاب نقش “والدین” از طریق درگاه دولت وارد این پنجره واحد واحد شوند.

ثبت نام الکترونیکی پایه‌های ورودی

به محض ورود، سامانه پیغامی را برای تایید آدرس محل سکونت والدین نمایش می‌دهد که در صورت تایید والدین، پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش باز می‌شود و در صورت انتخاب گزینه “نادرست است” توسط والدین، گزینه ثبت آدرس جدید در سامانه املاک و اسکان نمایش داده می‌شود و والدین موظف‌اند آدرس جدید خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

در صورت ثبت آدرسی جعلی برای ثبت نام دانش آموز در مدرسه چه اتفاقی می افتد؟

با توجه به اینکه بعضا ممکن است برخی والدین آدرسی جعلی برای ثبت نام فرزند دانش آموزخود در مدرسه‌ای خاص که از نظر جغرافیایی نزدیک محل سکونت آنها نیست را وارد سامانه املاک و اسکان کنند؛
رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، گفته است: «طبیعتا اگر شخص مالک باشد اطلاعات از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام می‌شود و اگر مستاجر باشد منابع اطلاعاتی مختلف از سامانه رهگیری و یا سامانه معاملات املاک وزارت راه  اخذ می‌شود و اینگونه اطلاعات منتقل می‌شود. تا وقتی که دو نفر نتوانند یک آدرس مشترک داشته باشند، آن آدرس جعلی تلقی نمی‌شود. طبیعتا یک کد پستی را دو نفر نمی‌توانند به خود تخصیص دهند. از سوی دیگر فرآیندهایی که وزارت راه و شهر سازی و سامانه اسکان و املاک در نظر گرفته، پوشش دهنده این هم ‌پوشانی‌ها است.»

تغییر آدرس منزل در سامانه اسکان و املاک تنها با گوشی هوشمند امکان پذیر است

با این وجود گویا برای ثبت و استعلام آدرس جدید در سامانه اسکان و املاک باید برای احراز هویت، تصویر فرد گرفته شود و از این رو والدین باید حتما از طریق گوشی هوشمند یا تبلت که قابلیت عکس گرفتن از تصویر فرد را دارد، تغییر آدرس منزل را از طریق سامانه اسکان و املاک انجام دهند. این امر خود محل نقد است که چرا متقاضیان نمی‌توانند فعلا از طریق سیستم و یا لپ تاپ آدرس جدید محل سکونت را ثبت کنند.

ثبت نام دانش آموزان پایه دهم پس از هدایت تحصیلی در سامانه

در حال حاضر تنها ثبت نام پایه‌های اول و هفتم از این طریق انجام می‌شود و ثبت نام پایه دهم پس از انجام مراحل هدایت تحصیلی آغاز خواهد شد.

از این رو پس از آنکه والدین با تایید آدرس محل سکونت وارد پنجره واحد خدمات آموزش و پرورش شدند، باید از بخش “خدمات الکترونیکی عمومی” گزینه “پیش ثبت نام” را انتخاب کرده و سپس و با انتخاب پایه تحصیلی، وارد کردن مشخصات فردی دانش آموز و انتخاب مدرسه مورد نظر برای  تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ سایر مراحل ثبت نام را طی کنند.

استعلامات بر خط برای ثبت نام دانش آموزان

سجاد سیاح، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه پیش ثبت نام مدارس از ابتدای اردیبهشت ماه شروع شده است و تا کنون قریب به ۷۰۰ هزار نفر ثبت نام ابتدایی خود را انجام داده‌اند، اظهار کرده است: قطعی شدن ثبت نام دانش آموز منوط به احراز محل سکونت است و این قابلیت در پنجره واحد خدمات یکپارچه وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده است و فرآیند ادامه دارد.

به گفته وی امسال ثبت نام‌ها جز در برخی  نقاط که والدین دسترسی به اینترنت ندارند تماما الکترونیک انجام می‌شود و بدین منظور برای راحتی حال والدین و عدم مراجعه حضوری به مدارس، از ۵ الی ۶ پایگاه استعلامات بر خط در خصوص اطلاعات دانش آموز گرفته می‌شود.

سیاح با بیان اینکه تغییر و جابه‌جایی مدرسه دانش آموز از طریق پنجره واحد خدمات یکپارچه وزارت آموزش و پرورش و طبق تقویم آموزشی خاص خود انجام می‌شود، افزود: پیش ثبت نام پایه اول و مدارس خاص ما هم از اردیبهشت ماه اتفاق افتاده است و عملا در حال اجراست.

آیا والدین برای ثبت نام دانش آموز ملزم به ارائه مدارک خاص هستند؟

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که بعضا برخی مدارس از والدین برای ثبت نام دانش آموز مدارک خاص نظیر سند خانه یا قبض آب و برق اخذ می کنند، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش خود را ملزم به الکترونیکی کردن شرایط می‌داند. ضمانت‌های اجرایی گام به گام انجام می‌شود و اولین قدم ما احراز محل سکونت و پیش ثبت نام الکترونیک بود. اگر مدیر مدرسه‌ای قبض آب و برق برای ثبت نام دانش آموز اخذ کند عملا بلا استفاده است چراکه در سامانه ما امکان ثبت این مدارک وجود ندارد. استعلامات در سامانه بر خط است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا