رونمایی از سامانه بازطراحیشده ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری
پایگاه خبری اختبار- معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با راهاندازی سامانه بازطراحیشده ثبت شرکتها، زمان ثبت شرکت از یک ماه به دو روز و ثبت تغییرات شرکتها از دو هفته به دو روز کاهش یافته است.
به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، آیین رونمایی از سامانه بازطراحی شده ثبت شرکتها با حضور فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع روز یکشنبه مورخ ۳۰ آذرماه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.
سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد این سازمان در نشست مشترک با فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع و همچنین آیین رونمایی از سامانه بازطراحی شده ثبت شرکتها با اشاره به اسناد بالادستی و قانون برنامه هفتم پیشرفت، افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شده است تا در حوزه ثبت شرکتها اقداماتی انجام دهد و فرایند امور از حالت سنتی به الکترونیکی تغییر یابد که در راستای تکمیل فرایند ارائه خدمات ارزان، سامانه ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری بازطراحی شد.
وی ادامه داد: اکنون به منظور تسریع در ارائه خدمات سعی داریم تا با بهرهگیری از فناوریهای نوین، نقش عامل انسانی را کم کنیم.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اکنون بخشی از این برنامه و اهداف محقق شده است و درصدد هستیم تا با بازطراحی این سامانه در سال ۱۴۰۵ زمان ثبت شرکتها و ثبت تغییرات شرکتها را به استاندارد و میانگین بینالمللی برسانیم.
سعادتیان اظهار کرد: هدف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استفاده حداکثری از فناوریهای روز و هوش مصنوعی و استفاده کمتر از عامل انسانی و کارشناسان مستقر در ثبت شرکتها است و با بهرهگیری از فناوری اطلاعات بهویژه تکمیل و استقرار دولت الکترونیک همچنین به حداقل رساندن رویارویی خدمت گیرنده و خدمت دهنده همچنین ایجاد بستر ارائه خدمات الکترونیک و هوشمند را پیگیری میکنیم.
وی ادامه داد: یکپارچه سازی اطلاعات در نظام مالی و اقتصادی کشور، بهرهگیری از روشهای نوین تحلیل داده برای افزایش توان اقتصادی کشور، پیشبینی و پیشگیری از هرگونه جعل در ثبت شرکتها از دیگر اهداف بازطراحی سامانه ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری بوده است.
سعادتیان با اشاره به طراحی سند الکترونیک کسب و کار، گفت: در سامانه بازطراحی شده ثبت شرکتها موضوعاتی از قبیل دفاتر تجاری، تعیین نام، احراز هویت که تا پیش از این باید حتما حضوری انجام میشد، با یکپارچه سازی سامانه کاملا غیرحضوری و به صورت الکترونیکی انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: در نظام سنتی و پیش از این هر شرکت باید در پایان سال چند دفتر خریداری میکرد و دفاتر تجاری باید از طریق پست یا مراجعه حضوری به اداره کل ثبت شرکتها طی فرایند طولانی و سخت پلمب میشد، اما اکنون در این سامانه هم اظهارنامه و هم پلمب دفاتر کاملا الکترونیکی و در کمترین زمان ممکن انجام و شناسه یکتا صادر میشود و این اقدام تکالیفی است که در ماده چهار بند ج قانون برنامه هفتم تعیین و عملیاتی شده است.
سعادتیان یادآور شد: قبلا تعیین نام قبلا توسط عامل انسانی انجام میشد و طبیعتاً سلیقه شخصی در آن دخیل بود، اما اکنون با تشکیل بانک اطلاعاتی هوشمند، سامانه «نامیار» راهاندازی شده است و هر فردی که درخواست تعیین نام داشته باشد از طریق سامانه طرح موضوع میشود که یا تایید است و اگر تایید نشود، سه نام پیشنهاد داده میشود و مجدد امکان نام پیشنهادی جدید هم وجود دارد تا مجدد مورد بررسی قرار گیرد.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: احراز هویت که پیش از این به صورت رویت مدارک هویتی مانند شناسنامه یا کارت ملی بود، اکنون به صورت بیومتریک و امضای الکترونیک دیجیتال در سامانه ثنا ابلاغ میشود.
سعادتیان افزود: در این سامانه همه اقدامات کاغذی و فیزیکی حذف شده است و همه امور به صورت تمام الکترونیک انجام میشود.
وی تصریح کرد: ارتقای امنیت سامانه، تعامل با پلتفرمهای دیجیتال، حذف مراجعات حضوری، استفاده از هوش مصنوعی، توسعه خدمات خودکاربری و سادهسازی فرایندها از جمله اهدافی است که در بازطراحی سامانه ثبت شرکتها دنبال شده است.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: اکنون تمامی خدمات در این سامانه خودکاربری است و اگر فردی امکان استفاده از آن را نداشته باشد، همه دفاتر اسناد رسمی کشور به عنوان پیشخوان خدمات این سامانه پیشبینی و در اختیار کاربران قرار دارد.
سعادتیان افزود: در این سامانه کارتابلی برای متقاضی جهت پیگیری امور ایجاد شده است همچنین احراز هویت کاملا دیجیتال انجام میشود و استعلامهای مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت برخط انجام میشود و در نهایت نیز پرداختها به صورت الکترونیکی انجام میشود.
وی اظهار کرد: این سامانه از دو ماه قبل در ثبت شرکتهای شهرستانهای استان تهران، قم، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، قزوین زنجان و مرکزی فعال است و برای عملیاتی کردن این سامانه از استانهای بزرگ شروع کردیم تا سامانه را ارزیابی و چالشها و موانع را برطرف کنیم.



