دستورالعمل نقل و انتقال سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق

مصوبه شماره ۱۴۰۳/۲۲۵۵۲ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ ریس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

دستورالعمل نقل و انتقال سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق

به منظور ارائه خدمات در دفاتر اسنادرسمی فعال نمودن دفاتر بلاتصدی رفع مشکل سردفتران اسناد رسمی و تسهیل و تسریع در انجام امور مراجعین و ارائه خدمات، نقل و انتقال آنها مطابق ضوابط زیر انجام خواهد شد.

ماده ۱ – تعاریف و اختصارات

الف) قانون: قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب مورخ ۱۳۵۴/۴/۲۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی

ب ) آیین نامه: آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب مورخ ۱۴۰۰/۱/۱۰

(ب) دستور العمل: دستور العمل نقل و انتقال سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق

ت سردفتر: سردفتر اسناد رسمی و سردفتر رسمی ازدواج و طلاق ت ایثارگر افراد مشمول قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

ماده ۲- سردفتران اناثی که با کارکنان رسمی پیمانی شاغل در ادارات دولتی یا نهادهای وابسته به دولت لشکری و کشوری در خارج از محل استقرار دفترخانه مربوط ازدواج دائم نموده و به تبعیت از همسر تقاضای انتقال به محل اشتغال وی را دارند.

ماده ۳- در مواردی که همسر سردفتر اناث کارمند رسمی، پیمانی شاغل در ادارات دولتی یا نهادهای وابسته به دولت لشکری و کشوری بوده و حسب ضرورت شغلی و بدون درخواست شخصی از سوی دستگاه مربوط به خارج از حوزه ثبتی محل استقرار دفترخانه منتقل شود.

ماده ۴ – سردفتران اناث سرپرست خانواده ، معیل و سردفترانی که دارای بیش از دو فرزند زیر ۱۸ سال داشته باشند می توانند تقاضای انتقال به محل سکونت خود نمایند.

ماده ۵- سردفتری که سرپرستی یا مسئولیت نگهداری والدین ایثارگر را به جهت کهولت سن یا بیماری موضوع ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران – با ارائه گواهی از بنیاد شهید و ایثارگران خانواده شهدا و جانباز ۲۵  درصد و بالا را عهده دار باشند.

ماده ۶- سردفتران با سابقه بیش از ۵ سال سابقه اعم از سردفتری و دفتریاری اول میتوانند به حوزه ثبتی همتراز یا دو درجه بالاتر از درجه ثبتی فعلی خود ( بجز مرکز استان تهران ( تقاضای انتقال نمایند سابقه خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا دو برابر محاسبه می گردد.

چنانچه سردفتر متقاضی انتقال دارای سابقه محکومیت به مجازاتهای انتظامی درجه ۳ یا ۴ یا اعمال تبصره ماده ۴۲ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران باشد به ازای هر محکومیت یک سال به مدت مذکور افزوده می شود.

تبصره ۱- مدت اشتغال برای اقربای درجه یک خانواده شهداء ، آزادگان، ایثارگران و جانبازان دو برابر محاسبه خواهد شد.

تبصره ۲- تقاضای انتقال سردفتر از شهر مرکز استان به شهرستانهای همان استان و همچنین انتقال از حوزه ثبتی با درجه بالاتر به حوزه ثبتی درجه پایین تر در سایر استانها بدون رعایت ۵ سال سابقه می باشد.

تبصره ۳- درخواستهای مزبور در کارگروه ماده ۱۱ رسیدگی خواهد شد.

ماده ۷- چنانچه سردفتر متقاضی انتقال دارای محکومیت قطعی انفصال و یا رسیدگی به صلاحیت عملی یا اعمال تبصره ماده ۴۲ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران باشد بررسی درخواست منوط به اجرای حکم یا تصمیم رئیس سازمان یا رسیدگی نهایی به صلاحیت در دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران خواهد بود.

ماده ۸- انتقال سردفتر هیچ گونه تغییری در سمت دفتریار دفترخانه مقصد ایجاد نمی کند در کلیه موارد چنانچه قبل از صدور ابلاغ دفتریار سردفتر به هر علت به طور دائم از تصدی دفترخانه مربوط منفک شود، انتصاب دفتریار متوقف و ادامه آن منوط به معرفی و موافقت سردفتر جدید خواهد بود.

ماده ۹- چنانچه پس از اشتغال سردفتر خود ،همسر فرزندان و پدر و مادر تحت کفالت وی دچار بیماری صعب العلاج پزشکی یا معلولیت گردند؛ به گونه ای که طبق گواهی پزشکی قانونی استان مبدأ درمان یا استفاده از خدمات ضروری در محل اشتغال مقدور نباشد. در این مورد باید گواهی پزشکی قانونی دال بر معلولیت یا بیماری صعب العلاج افراد مذکور با تصریح به تاریخ شروع آن و ضرورت اقامت دائم فرد بیمار یا معلول در مقصد ارائه شود تا موضوع در هیات ماده ۸۶ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مطرح و نظر مشورتی جهت اتخاذ تصمیم لازم در گزارش مربوط درج گردد.

تبصره ۱ – در خصوص بیماریهایی که مصداق صعب العلاج ندارد و امکان خدمات پزشکی نسبت به بیماری سردفتر و افراد تحت تکفل در محل استقرار وجود نداشته باشد موضوع جهت رسیدگی به هیأت مزبور احاله خواهد شد.

تبصره ۲- چنانچه استفاده از خدمات درمانی و مراقبتی به صورت مراجعات نوبتی و معاینات دوره ای مقدور باشد سردفتر مشمول انتقال نخواهد بود.

ماده ۱۰ – پس از انتقال سردفتر چنانچه دفترخانه مقصد فاقد دفتر یار اول باشد و دفتریار دفترخانه مبدأ با انتقال به دفترخانه مقصد رضایت داشته باشد سردفتر مکلف است مطابق ماده ۱۰ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی پس از شروع به کار در مقصد نسبت به معرفی دفتریار مزبور اقدام نماید.

ماده ۱۱- درخواست سردفتر در کارگروه استانی مبدأ و مقصد متشکل از مدیر کل ، معاون امور اسناد ، رئیس بازرسی رئیس حفاظت ثبت استان و نماینده کانون سردفتران و دفتریاران بررسی و نتیجه به اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان گزارش گردد.

ماده ۱۲- صدور ابلاغ انتقال سردفتر منوط به بازرسی کلی دفترخانه ارائه مفاصا حساب ثبتی ، بدهی های معوقه ناشی از شغل سردفتری ظرف ۲ ماه می باشد.

تبصره – در صورتی که انجام امور مزبور منوط به پیگیری شخص سردفتر بوده و از انجام آن خودداری نماید صدور ابلاغ انتقال کان لم یکن میگردد.

ماده ۱۳- پس از صدور ابلاغ انتقال، سردفتر موظف است ظرف مدت دو ماه نسبت به اشتغال و اداره دفترخانه اقدام نماید. در غیر اینصورت مستفاد از ماده ۷۴ قانون دفاتر اسناد رسمی ابلاغ صادره کان لم یکن تلقی خواهد شد.

ماده ۱۴- پس از وصول مستندات تقاضای انتقال اداره کل امور استاد و سردفتران بررسی در صورت انطباق آن با ضوابط این دستورالعمل مراتب را به معاون امور اسناد پیشنهاد می نماید. معاون امور استاد پس از بررسی نتیجه را جهت اتخاذ تصمیم به رئیس سازمان گزارش خواهد نمود.

ماده ۱۵- انتقال در دوران خدمت سردفتر در صورت تقاضا برای دو نوبت به فاصله ۱۰ سال انجام خواهد شد.

ماده ۱۶- کلیه دستور العملها و بخشنامه های صادره قبلی مغایر با این دستور العمل کان لم یکن تلقی می گردد.

ماده ۱۷- این دستورالعمل در ۱۷ ماده و ۶ تبصره تنظیم شد.

حسن بابایی

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا