سال آینده قطعا در دانشگاه آزاد افزایش شهریه خواهیم داشت

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی:

سال آینده قطعا در دانشگاه آزاد افزایش شهریه خواهیم داشت

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش میزان شهریه دانشجویان این دانشگاه در سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر سعید کاردار در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های کوتاه و بلند مدت خود برای اداره این معاونت اظهار کرد: ما سه استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای برنامه‌های خود در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت خود تصریح کرد: تغییر آیین نامه‌ها و به روز رسانی آن‌ها، ایجاد ساختار زیربنایی جدید و اتوماسیون اداری، درخواست ریزنمره از طریق تلفن همراه، برنامه‌هایی است که در کوتاه مدت قصد داریم آنها را انجام دهیم که البته مورد سوم به صورت آزمایشگاهی راه اندازی شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه تفاهم نامه‌ای با صندوق رفاه وزارت علوم امضا کردیم که وام ۱۰۰ درصدی به تغذیه دانشجویان دانشگاه آزاد تعلق بگیرد گفت: در حال حاضر صندوق رفاه دانشگاه آزاد به معاونت دانشجویی منتقل شده همچنین با موسسه نگار نصر بسیج به توافق رسیدیم که وام کارآفرینی به دانشجویان بسیجی تعلق بگیرد که مبلغ آن سه میلیون تومان است که البته در تلاشیم این وام به همه تعلق بگیرد.

کاردار با تاکید بر حذف واسطه‌ها در نقل و انتقالات دانشجویان گفت: در بحث نقل و انتقالات دانشجویان برخی واسطه‌ها وجود داشتند که یکی از اولین دستورهای دکتر میرزاده حذف این واسطه‌ها بود بنابراین سامانه نقل و انتقالات را راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به صدور کارت هوشمند دانشجویی برای دانشجویان خاطر نشان کرد: در تلاشیم کلینیک سلامت را به زودی و در حد بین المللی راه اندازی کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه برنامه بلند مدت ما انجام نقل و انتقالات دانشجویان بدون ایجاد دغدغه برای والدین است، اظهار کرد: در بحث وام‌های صندوق رفاه دو نوع وام وجود دارد که مورد اول وام صندوق رفاه وزارت علوم است که مقدار آن حدود ۴۰ میلیارد تومان برای این ترم است که حدود پنج تا هفت درصد دانشجویان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کاردار با اشاره به مبالغ این وام‌ها گفت: مبلغ این وام‌ها برای دانشجویان کارشناسی ۵۰۰ هزار تومان، کارشناسی ارشد یک میلیون تومان و دکتری ۲.۵ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه کل مبلغ وامی که در طول این چند سال از وزارت علوم دریافت کرده‌ایم ۴۶۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: در صندوق رفاه دانشگاه آزاد نیز سه وام کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وجود دارد که در وام کوتاه مدت دانشجو باید با ارائه چک تا پایان ترم و قبل از شروع امتحانات وام خود را تسویه کند.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد افزود: وام میان مدت نیز باید پیش از فارغ التحصیلی تسویه شود اما وام بلند مدت مشابه وام صندوق رفاه وزارت علوم است که بازپرداخت آن ۹ ماه پس از فارغ التحصیلی آغاز شده و بین ۴۸ تا ۶۰ ماه طول می‌کشد.

کاردار خاطر نشان کرد: در طول این سالها صندوق رفاه دانشگاه آزاد حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به دانشجویان وام داده است.

وی با بیان اینکه تعداد افرادی که تا کنون وام صندوق رفاه دانشگاه آزاد را دریافت کرده‌اند چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سال است، تصریح کرد: صندوق رفاه وزارت علوم از سال ۸۵ کارش را با دانشگاه آزاد شروع کرد و صندوق رفاه دانشگاه آزاد نیز از سال ۷۴ در دانشگاه مستقر شد.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه سال آینده قطعا افزایش شهریه خواهیم داشت، گفت: میزان این افزایش شهریه هنوز مصوب نشده و پس از تصویب معاونت برنامه ریزی دانشگاه آنرا اعلام خواهد کرد.

کاردار با بیان اینکه اگر شهریه افزایش پیدا نکند به مسائل جاری دانشگاه هم نمی‌رسیم، گفت: برای دانشجویانی که نمی‌توانند شهریه خود را تامین کنند نیز همان چهار مقوله وام مذکور در نظر گرفته شده است که وام کوتاه مدت تا ۵۰ درصد مبلغ شهریه بدون محدودیت به همه دانشجویان می‌تواند تعلق بگیرد اما میان مدت و بلند مدت بر اساس اعتباراتی است که به واحدها می‌دهیم و آنها خودشان تصمیم گیری می‌کنند.

وی با اشاره به نحوه تعامل دانشگاه با دانشجو گفت: به اعتقاد من دانشگاه وجود دارد چون دانشجو وجود دارد بنابراین ما جز تعامل با دانشجو راهی نداریم و مطمئنا اگر موارد انگشت شماری هم وجود دارد قطعا تعمدی در کار نبوده و رویکرد دانشگاه اینگونه نیست.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عدم ارائه برخی دروس به دانشجویان مهمان تصریح کرد: ممکن است دانشگاهی درسی را در یک ترم خاص ارائه ندهد اما به این گونه نیست که به دانشجوی خاصی واحدی ارائه نشود.

کاردار با بیان اینکه در ترم جاری ۱۷ هزار دانشجو در واحدهای دیگر مهمان شدند که معادل یک درصد دانشجویان دانشگاه آزاد است، خاطر نشان کرد: سیستم مهمانی باید به شکلی برگردد که دانشجو شهریه ثابت را هم در مبدا و هم در مقصد پرداخت کند چرا که مهمانی دانشجو برای هر دو واحد هزینه دارد و ۹۹ درصد دانشجویان نباید هزینه یک درصد دیگر را بدهند.

وی افزود: هرچند که ما برای بازگرداندن دانشجوهایی که ازدواج می کنند استقبال می‌کنیم و مشکلات حاد دانشجویان نیز قابل بررسی است.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد درباره برگزاری کلاس‌های واحدهای دانشگاهی در روز پنج شنبه گفت: مطمئنا در برنامه سال آینده بسیاری از کلاس‌های دانشگاهی در روز پنج شنبه نیز راه اندازی می‌شود و در ترم جاری نیز کلیه واحدهایی که در حذف و اضافه متقاضی داشته باشند باید در روز پنج شنبه واحد ارائه دهند.

کاردار با اشاره به فعالیت ۲۷۸ صندوق رفاه در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد به بیان میزان وام‌های قابل ارائه به دانشجویان پرداخت و گفت: وام اجاره مسکن تنها یک بار به متاهلان مبلغ هفت میلیون ریال و به مجردها مبلغ شش میلیون ریال تعلق می‌گیرد. همچنین ملزومات کمک آموزشی بین پنج تا شش میلیون ریال، وام ازدواج ۱۵ میلیون ریال، وام درمان ۱۰ میلیون ریال، پایان نامه ۳ میلیون ریال و سفر به خارج از کشور تا سقف ۱۰ میلیون ریال قابل ارائه به دانشجویان دانشگاه آزاد است.

وی افزود: در بحث میهمانی قطعا با بازنگری آیین نامه نقل و انتقال این موضوع را نیز پیگیری می‌کنیم که میزان پرداخت شهریه توسط دانشجو بسته به شهرهای جابجا شده دانشجو باشد.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به بیمه‌های قابل ارائه به دانشجویان این دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر بیمه سلامت برای دانشجویان دانشگاه آزاد وجود دارد که دانشجویان می‌توانند با پرداخت ۲۱۵۰ تومان در ماه بیمه شوند.

کاردار خاطر نشان کرد: بیمه سلامت از این ترم اجباری نخواهد بود اما اگر بتوانیم تا پایان سال تحصیلی آن را نهایی کنیم مطمئنا اخذ کارت ورود به جلسه امتحان منوط به داشتن بیمه سلامت دانشجویان خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمامی دانشجویان سراسر کشور بیمه حوادث هستند گفت: برای دانشجویان بیمه تکمیلی نیز در نظر گرفته شده که این موضوع اختیاری است و مطابق وزارت علوم به کلیه متقاضیان این بیمه، وام ۱۰۰ درصدی اختصاص داده می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به جزئیات بیمه تکمیلی دانشگاه آزاد اظهار کرد: این بیمه در دو قالب متفاوت با هزینه‌های ۵۲۰۰ تومان و ۸۵۰۰ در ماه است که بسته به پوشش بیمه‌ مربوطه است.

کاردار همچنین از برنامه برای ایجاد اداره کارآفرینی و خلاقیت در معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد خبر داد و گفت:‌ اعتقاد من این است که ما دانشجو و انسان بی استعداد نداریم اما استعداد شناخته شده زیاد داریم که این اداره به صورت واقعی به دانشجویان مشاوره می‌دهد تا بتوانند از پتانسیلی که دارند استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به برنامه معاونت دانشجویی برای ایجاد دفتر آینده پژوهی تصریح کرد: این ایده از نقطه نظرات حوزه معاونت دانشجویی و ریاست دانشگاه برگرفته شده که در این زمینه مدنظر ما این است که دانشگاه امروز با دانشگاه دهه ۶۰ متفاوت است بنابراین باید اقدامات خاص زمانی برای هر دانشگاه درنظر گرفته شود.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد همچنین با اشاره به ایجاد اداره برنامه ریزی و ارزیابی از عملکرد مدیران دانشگاه‌ها در سراسر کشور در آینده نزدیک گفت: در مورد بوفه‌ها و انتشارات دانشگاه‌ها نیز به دنبال این هستیم که رویه متحد الشکلی داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا