سهمیه ایثارگری در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه

شرایط و ضوابط استفاده از سهمیه ایثارگری

بر اساس ماده ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.

بنابراین مصادیق سهمیه در آزمون‌های فوق شامل این موارد است:

فرزندان شهدا

همسران شهدا

جانبازان با حداقل ده درصد(۱۰%) جانبازی و بالاتر

همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر

آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت

همسر و فرزندان آزادگان

رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه

فرزندان رزمندگان دارای دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

نحوه اخذ کد ایثارگری:

کارکنان کادر ناجا که دارای حداقل ۸ماه حضور در جبهه (با رعایت خدمت ۴/۳ داوطلبانه) در مناطق تعیین شده جنگی از تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۹ تا ۳۱/۷/۱۳۶۷ و همچنین فرزندان کارکنان ناجا که پدرشان دارای حداقل ۱۶ماه سابقه جبهه طبق تاریخ های فوق الاشاره می باشند(با رعایت خدمت ۴/۳ داوطلبانه) در مناطق تعیین شده جنگی برای دریافت کد ایثارگری(۱۲رقمی) و بهره مندی از سهمیه بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ۵ساله ششم توسعه، پس از اخذ تاییدیه خدمت در مناطق جنگی از یگان ترخیص کننده( سرباز)، به معاونت نیروی انسانی ناجا مراجعه و کد مذکور را دریافت نمایند.

رزمندگان داوطلب بسیجی که دارای حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه از تاریخ ۳۱/۰۶/۱۳۵۹ تا ۳۱/۰۶/۱۳۶۷ می باشند، همچنین فرزند رزمندگان داوطلب بسیجی که پدرشان دارای حداقل ۱۲ ماه سابقه جبهه طبق تاریخهای فوق الاشاره می باشند برای دریافت کد ایثارگری (۱۲ رقمی) و بهره مندی از سهمیه ی بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه در خصوص ثبت نام در آزمون وکالت سال ۱۳۹۸ منحصرا به محل نگهداری پرونده ی جبهه در نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور (شهرستان محل سکونت) مراجعه و کد مذکور را دریافت نمایند. همچنین کسانی هم که دارای سابقه حضور درجبهه با عضویت های رسمی یا سربازی هستند جهت دریافت کد رهگیری برابر ضوابط به کارگزینی رده خدمتی مراجعه نمایند.

جامعه هدف ایثارگر تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرزندان و همسران شهدا، جانبازان ۱۰% و بالاتر، آزادگان دارای ۳ماه سابقه اسارت و بالاتر، فرزندان و همسران جانبازان ۲۵% و بالاتر و همسران و فرزندان آزادگان که زیر نظر بنیادشهید و امور ایثارگران می باشند نیازی به دریافت کد رهگیری ۱۲ رقمی ندارند و فقط گزینه مربوط به سهمیه خود را در سامانه ثبت نامی انتخاب کنند و رزمندگان با سابقه حداقل ۶ماه سابقه حضور در جبهه و فرزندان رزمندگان با سابقه ۱۲ماه حضور داوطلبانه در جبهه باید از نهاد اعزام کننده کد رهگیری ۱۲ رقمی دریافت و در سامانه ثبت نامی وارد کنند.

جامعه هدف ایثارگران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به منظور دریافت کد ۱۲رقمی ایثارگری(کد رهگیری) جهت بهره مندی از سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت سال۹۸ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه خود به کارگزینی یگان خدمتی یا اعزام کننده مراجعه نمایند.

ایثارگرانی که دارای سابقه حضور در جبهه با عضویت های رسمی یا سربازی زیر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند ، جهت دریافت کد رهگیری برابر ضوابط به کارگزینی رده خدمتی مراجعه نمایند.

ایثارگرانی که جامعه هدف ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشند میتوانند به وب سایت ir مراجعه و از بخش دریافت کد ایثارگری نسبت به اخذ کد ۱۲رقمی خود اقدام نمایند و کسانیکه نتوانستند از طریق سایت کد مربوطه را دریافت کنند منحصرا به ستاد کل ارتش واقع در خ شریعتی بالاتر از چهارراه قصر مراجعه نمایند.

با توجه به مفاد بند چ مادهه ۸۸ الحاقی به ماده ۸۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، پدر و مادر شهدا مشمول سهمیه ایثارگری نمی باشند.

تذکرات مهم:

۱- مناطق عملیاتی براساس مصوبه شورای عالی دفاع تعیین می شود.

۲- همسران رزمندگان(داوطلبانی که همسران آنان فقط دارای شرط مدت حضور در جبهه می باشند) مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی باشند.

۳- کد پیگیری ۱۲ رقمی ارگان استفاده کننده از سهمیه رزمندگان( حسب مورد سپاه پاسداران و یا نیروهای مسلح)، برای هر آزمون و هرسال متفاوت است. لذا داوطلبان می بایست برای این آزمون، کدپیگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت دارند.

۴- شرط برخورداری از مزایای ایثارگران و رزمندگان «واجد شرایط بودن» آنان است که در قسمت اخیر ماده ۵۹ الحاقی همانند ماده ۵۹ قبلی تصریح شده است. بنابراین وضعیت داوطلبان محترم باید بر ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و سایر شرایط قانونی ایجایی و سلبی لازم برای ورود به کارآموزی منطبق باشد و نصاب نمره قبولی نیز در مورد ایشان رعایت خواهد شد.

۶- به موجب الحاق بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه به ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، مشمولین استفاده از سهمیه ایثارگران فقط موارد شش گانه فوق هستند.

۷- چنانچه داوطلب در سهمیه آزاد شرکت کرده باشد، اعلام بعدی او در مورد ایثارگری مسموع نخواهد بود.

۹- نظر به اینکه پذیرش داوطلبان در سهمیه انتخابی آنان صورت می گیرد، ضروری است داوطلبان ارجمند هنگام ثبت نام در انتخاب گزینه سهمیه عادی یا ایثارگران دقت نمایند.

منبع: سایت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۱۷۹ دیدگاه ها

  1. سلام من پارسال در ازمون وکالت کد رهگیری گرفتم و شرکت کردم امسال هم میتونم با همون کد ثبت نام کنم چون پدرم خارج از کشور هستن و از پایگاهی ک پرونده داریم دکر هستم میشه حواب بدید ممنونم

  2. سلام خانم زنده دل عزیز
    ممنون بابت سایت خوب و پاسخ گویی تون.
    پدر من ۲۴ ماه جبهه داره که سرباز بود و غیرداوطلبانه محسوب میشه. با توجه به اینکه سه چهارم جبهه غیر داوطلبانه، داوطلبانه محسوب میشه، من فقط از یگان مربوطه کد ایثارگری بگیرم کافیه؟ یا باید اول گواهی داوطلبانه محسوب شدن رو بگیرم؟ نیاز به ارائه دلیل داره؟ یا خودشون لحاظ میکنن؟ مرسی

  3. با درود
    اینجانب در سال ۹۷ کد ایثارگری خود را از ناحیه نیروی انتظامی خوزستان دریافت نمودم ودر طی این دو سال در چندین ازمون شرکت نموده ام وبا همین کد دیروز که در ثبت نام ازمون وکلای قوه شرکت کردم در قسمت کد ایثار گری قید شده که باید کد هر ساله تغییر کند (کدی که طی این دوسال مورد تایید ستاد کل نیروهای مسلح بوده است )امروز به معاونت انسانی نیروی انتظامی مراجعه کرده وپس از چندین ساعت وقت تلف شدن ودر محیطی کاملا غیر بهداشتی که هیچگونه اصول کرونایی رعایت نمیشد(فقط دستور العمل با پوستر تا دلتان بخواهد اویزان بود) این جواب را دادند که مگر یک شخص میشود چند کد داشته باشد وهمین کد شماست به انها گفتم حداقل یک نامه تایید بدهید که گفتند خود کانون وکلا قوه طی لیستی اسامی را بما اعلام وما جواب استعلام را طی نامه به انها اعلام مینماییم ونامه ای بشما اراِئه نخواهیم کرد لطفا به دست اندر کاران اعلام نمایید که دراین دوران که بیماری وبیکاری امان مردم بریده درد دیگری با بخشنامه های که هیچگونه توجیه منطقی ندارد به دیگر دردها اضافه ننموده وحرمت کسانی را که در جنگ هشت ساله از اب وخاک خود نموده اند نگه دارند

  4. با سلام
    ببخشید اینکه میگن در آزمون وکالت سهمیه ۵ درصدی و ۲۵ درصدی وجود نداره و همه شامل ۳۰ درصد سهمیه میشن یعنی اونی که ۵ درصد سهمیه داره با اونی که ۲۵ درصد سهمیه داره، از نطر سهمیه برابر هستن؟

  5. سلام خانم زنده دل گرامی
    پدر من ۲۰ ماه جبهه دارن که غیر داوطلبانه بوده. سرباز بودن، میخواستم بپرسم سهمیه چند درصدی شامل من میشه؟ ۵ درصد؟
    در آزمون ارشد و قضاوت هم ۵ درصد؟
    ممنون

    1. سلام در آزمون مرکز وکلای قوه و آزمون وکالت کانونها ۲۵ درصد و ۵ درصد وجود نداره و همه داوطلبهای سهمیه مشمول همون ۳۰ درصد هستند.
      تقسیم‌بندی ۵ و ۲۵ درصد برای آزمونهای استخدامی و دانشگاهیه از جمله قضاوت و کارشناسی ارشد.
      شما میتونین گواهی داوطلبی دریافت کنین که سه چهارم مدت خدمت رو داوطلبانه محسوب میکنن.

    2. سلام دوباره
      حتماً باید گواهی داوطلبی دریافت کنم؟ من از سپاه کد ایثارگری ۱۲ رقمی گرفتم. پدر هم ۲۰ ماه جبهه دارند. همین کدر رو وارد کنم لحاظ نمیشه؟ ممنون

        1. ببینید من کد ایثارگری ۱۲ رقمی دارم. برای ثبت نام هم همین رو وارد کردم و بردم یگان مربوطه هم در سیستم تایید کرد و برگه تاییدیه بهم داد. فقط دریافت گواهیداوطلبی رو متوجه نشدم؟ ممنون

  6. سلام خسته نباشید ببخشید پدر بنده مدت ۶سال تو جبهه و مناطق عملیاتی بودن تو فیش حقوقی شون هم فوق العاده ایثارگر نوشته شده کد ایثارگری هم دارن ولی اون مناطق عملیاتی که مشخص شده جز مناطقی که پدرم خدمت کردن نیست الان من نمیتونم از سهمیه استفاده کنم؟

  7. عذرمجدد
    از بابت این عرض کردم که در دفترچه مرکز مشاوران ٩٩ اشاره به سهیمه ایثارگران که در جبهه غیر داوطلبانه شرکت کردند نشده است
    اشاره به داوطلبانه شده تنها
    مجدد تشکر

  8. سلام خانم زنده دل بزرگوار خداقوت
    ببخشید میخواستم بدونم کجا میتونیم سوالات تخصصی خودمونو درخصوص چگونگی اعمال کردن سهمیه های ایثارگری بپرسیم
    ممنون میشم راهنماییم بفرمایید

  9. با سلام
    مصادیق ایثارگری در دفترچهً مرکز مشاوران ٩٩
    شامل فرزندان ایثارگران که به صورت غیر داوطلبانه در جبهه حضور داشتند مشخص نشده!!
    پدربنده سابقه ۵ سال حضور در جبهه را به صورت وظیفه و کادری داشتند! آیا سهمیه شامل بنده می شود؟
    ممنون

  10. خواهرگرامی خانم زنده دل عزیز وبزرگوارسلام وقتتون بخیر
    سوالی ازحضورتون داشتم ممنون میشم راهنماییم بفرمایید
    پدربنده بمدت۹ماه و۹روزسابقه حضوردرجبهه دارن،اما بعدازخاتمه جنگ،بقیه خدمت سربازی رو در همون منطقه جنگی سپری کردن.مستحضرهستیدکه فرزندان رزمندگانی که ۱۲ماه سابقه حضورداشته باشندفقط میتوانندازسهمیه ایثارگری استفاده کنندکه متاسفانه به دلیل کمبود بمدت۲ماه و۲۱روز،بنده نمیتوانم ازسهمیه استفاده کنم.لذا این سوال رو میخواستم ازحضورتون داشته باشم که آیامیتوان دورانِ خدمت بعداززمان جنگ را هم به مدت ایثارگری افزودیاخیر؟
    چون باارگان مربوطه تماس گرفتیم وبه ماگفتندکه درخواستی بنویسید ومااین درخواست شما رو تاییدمیکنیم وارسال میکنیم برای نهاد ذیربط.
    خواهرگرامی میخواستم بدونم آیا چنین چیزی واقعاً صحت داره یاخیر؟
    پیشاپیش ممنون ازلطف وبزرگواری شما

  11. سلام ممنون میشم اگر جواب بدین من سهمیه دارم میتونم هم تو آزمون کانون وکلا و هم تو آزمون مرکز وکلا و هم تو آزمون قضاوت اعمال کنم. لطفا جواب بدین

  12. سلام خانم زنده دل.من پدرم ۲۵ ماه سابقه جبهه داره ولی سرباز بوده آیا منم مشمول سهمیه میشم یا باید داوطلب بوده باشه؟؟

  13. در خصوص رزمندگان با حضور بالای ١۶ ماه به صورت غیر داوطلبانه
    برای فرزندان رزمنده اعمال می شود؟

  14. سلام میشه سهمیه رو هم در مرکز وکلا اعمال کرد و هم در کانون وکلا سوال بعدیم اینه که میشه هم تو دو آزمون وکالت مرکز و کانون اعمال کرد هم تو آزمون قضاوت و مشگلی پیش نمیاد؟؟؟! ممنون میشم اگر جواب بدین

  15. پدرم ۲۰ درصد جانبازی و ۱۲ ماه خدمت سربازی (۹ماه داوطلبانه) دارن. سهمیه دارم. یا تجمیع میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا