سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران
سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران
مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی
مصوبه «سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران» که در جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر اساس مصوبه مورخ ۲۷/۱۱/۱۳۹۴ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
ماده۱ـ براساس قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در راستای اجرای بند ۷۸ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه کشور، بندهای ۲ و ۵ سیاستهای کلی نظام علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و بهمنظور تحقق شاخصهای چشماندازی نقشه جامع علمی کشور مرتبط با آمایش آموزش عالی و راهبردهای کلان «نقشه جامع علمی کشور» و سیاستهای اجرایی مصوب ذیل آن و همچنین توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصتهای برابر، توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، استفاده از مزیتهای منطقهای، کاهش تمرکز و جلوگیری از تجمع امکانات، مشارکت دانشگاهها در تصمیمگیری و موضوعات ملی و فرااستانی؛ نظام آموزش عالی کشور از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ کلان منطقه به شرح زیر تقسیم میشود:
۱. منطقه۱ـ تهران و البرز: شامل دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، الزهرا(س)، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، هنر، خوارزمی.
۲. منطقه۲ـ گیلان، مازندران و گلستان: شامل دانشگاههای گلستان، گنبدکاووس، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مازندران، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، تخصصی فناوریهای نوین آمل، صنعتی بابل، علم و فناوری مازندران، گیلان، دانشکده آزادشهر.
۳. منطقه۳ـ اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان: شامل دانشگاههای تبریز، بناب، مراغه، شهید مدنی آذربایجان، صنعتی سهند، هنر اسلامی تبریز، ارومیه، صنعتی ارومیه، زنجان، محقق اردبیلی، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان.
۴. منطقه۴ـ همدان، مرکزی، قزوین و قم: شامل دانشگاههای بینالمللی امام خمینی(ره)، بوعلی سینا، ملایر، سید جمالالدین اسدآبادی، صنعتی همدان، اراک، تفرش، صنعتی اراک، حضرت معصومه (س)، صنعتی قم، قم.
۵ . منطقه۵ ـ کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام: شامل دانشگاههای کردستان، رازی، صنعتی کرمانشاه، ایلام، لرستان، آیتاللهالعظمی بروجردی.
۶ . منطقه۶ ـ یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری: شامل دانشگاههای یزد، صنعتی اصفهان، اصفهان، هنر اصفهان، کاشان، شهرکرد، آیتالله حائری، اردکان، دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان، دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار.
۷. منطقه۷ ـ بوشهر، فارس و کهکیلویه و بویراحمد: شامل دانشگاههای شیراز، سلمان فارسی، صنعتی شیراز، هنر شیراز، فسا، جهرم، یاسوج، دانشکده فنی و مهندسی لار، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب (انفکاک).
۸ . منطقه۸ ـ هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان: شامل دانشگاههای شهید باهنر کرمان، صنعتی سیرجان، تحصیلات تکمیلی صنعتی و تکنولوژی پیشرفته، جیرفت، ولیعصر رفسنجان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، زابل، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، ولایت ایرانشهر، مجتمع آموزش عالی بم، دانشکده علوم انسانی در دانشگاه (اصولی) نرجس رفسنجان.
۹. منطقه۹: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان: شامل دانشگاههای دامغان، شاهرود، گرمسار، سمنان، بجنورد، فردوسی مشهد، نیشابور، فنی و مهندسی فناوریهای نوین قوچان، تربت حیدریه، حکیم سبزواری، بیرجند، صنعتی بیرجند، کوثر بجنورد، بزرگمهر قائنات، دانشکده فنی و مهندسی گلبهار، دانشکده کشاورزی و دامپروری تربت جام، دانشکده کشاورزی شیروان، فرزانگان سمنان (ویژه دختران)، دانشکده فنی و مهندسی (فناوریهای نوین) سبزوار.
۱۰. منطقه۱۰ ـ خوزستان: شامل دانشگاههای شهید چمران اهواز، صنعتی جندی شاپور دزفول، خلیج فارس، صنعتی خاتمالانبیاء بهبهان، صنعتی شهدای هویزه، علوم و فنون دریایی خرمشهر، کشاورزی و منابع طبیعی رامین.
تبصره۱: وضعیت دانشگاههای پیام نور، علمی ـ کاربردی و فرهنگیان متناسب با سیاستهای این مصوبه، حسب مورد با پیشنهاد وزارت ذیربط تعیین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.
تبصره۲: تغییر در حوزه و تعداد مناطق با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.
ماده۲ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است بهمنظور بهبود ساختار مدیریت و تصمیمگیری در نظام آموزش عالی و تقویت اختیارات مؤسسات آموزش عالی مناطق مذکور در ماده ۱، طرح مدیریت هر منطقه را در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا نماید.
ماده۳ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهمنظور ساماندهی به واحدهای آموزش عالی، میتواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقه ای و منجر به کاهش هزینههای سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.
ماده۴ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است بهمنظور ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی، پاسخگویی به نیازهای منطقه ای و ملی و حمایت ویژه از مؤسسات برتر، طرح رتبه بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی کشور را تهیه و پس از تصویب در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به اجرا درآورد و نتایج اجرای آن را به اطلاع عموم برساند.
ماده ۵ ـ وزارت علـوم، تحقیقات و فناوری موظف است بهمنظور پاسخگویی به نیازهای گوناگون کشور در بخشهای مختلف، طرح مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی را با توجه به سطوح عملکردی بینالمللی، ملی، منطقهای و خاص تدوین کند و پس از تصویب به اجرا درآورد.
ماده۶ ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهمنظور هماهنگی و ایجاد روند یکسان جذب دانشجو در مؤسسات آموزش عالی، طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی را در کلیه زیرنظامهای آموزشی تدوین کند و به تصویب مرجع ذیربط میرساند.
ماده۷ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهمنظور توجه ویژه به آموزشهای مهارتی و تأمین و تجهیز زیرساختهای مورد نیاز، با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاههای اجرایی، نظام جامع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی را تدوین و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور میرساند.
ماده۸ ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است بهمنظور ارتقای سطح اشتغالپذیری، ایجاد تناسب میان تحصیل و نیازهای جامعه و تطبیق محتوای دروس دورههای آموزش عالی با نیازهای شغلی، از دانشگاههای پیگیر وضعیت اشتغال و کارآفرین دانشآموختگان حمایت ویژه به عمل آورد.
ماده۹ـ هماهنگی و نظارت بر برنامهریزی و اجرای این مصوبه همانند اسناد آمایش آموزش عالی مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، بر عهده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است.
تبصره: ستاد موظف است بطور سالانه گزارشی از آخرین وضعیت اجرای آمایش آموزش عالی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
ماده۱۰ـ این مصوبه مشتمل بر ۱۰ ماده و ۳ تبصره در جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
با سلام و درود
دانشگاه علمی کاربری علم را زیر سوال برده .
آخه مگر ممکن است دانشجوی علمی کاربردی نمره ممتاز کسب کند در صورتی که نمیداند در جلسه ای که حضور یافته مربوط به کدام واحد درسی و مدرس درس مذبور کدامین استاد است .؟
همین بود زگهواره تا گور دانش بجوی ؟
تورا بخدا قسمتون میدم کمی به فکر آینده این مملکت باشید .چرا دانشگاه ها را رها کرده آید
قرار بود دانشگاه آزاد باشد نه رها باشد .
دانشگاه های آزاد که فقط کافیست اسم و نام خانوادگی را بنویسی قطعا رشته ی دلخواه قبول خواهی شد .
و اما دانشگاه پیام نور ..تا کمی مقبول تر از علمی کاربردی است .
لذا دانشگاه دولتی سراسری که جای هر بیسواد ی نیست و هر که از راه برسد نمیتواند وارد این مجموعه شود لذا با ایمنی بالا و شرایط ویژه میتوان وارد این دانشگاه شد
هر چند که باید هزینه کتاب و همچنین ایاب و ذهاب را درنظر گرفت .
مسوولان نباید از حقیقت چشم بردارند
دانشگاه های ما بار علمی منتقل نمیکنند و شایدم هم ندارند .
دانشگاه های معتبر دنیا به ما خواهند خندید .
در پایان پوزش نیاز نیست چرا که حقیقت خجالت ندارد .