شرایط ثبت نام آزمون سردفتری ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- کسب اطلاع از قوانین و شرایط ثبت‌نام به علاقه‌مندان شرکت در آزمون سردفتری ۱۴۰۳ کمک به سزایی می‌کند.

به گزارش اختبار، سردفتری اسناد رسمی یکی از مشاغل مورد توجه و پر طرفدار فارغ‌التحصیلان حقوق است.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تصویب و لازم‌الاجرا شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، موظف شد تا هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید.

اولین آزمون سردفتری مطابق قانون تسهیل در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.
دفترچه راهنمای آزمون سردفتری ۱۴۰۳ هم روز ۲۲ اسفند منتشر شد. این آزمون قرار است روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برگزار شود.

برای ورود به سامانه ثبت نام آزمون سردفتری ۱۴۰۲ کلیک کنید

کتاب جامع قوانین ثبت سیاوش هوشیار

کتاب محشای منقح دفاتر اسناد رسمی هوشیار

زمان ثبت نام آزمون سردفتری ۱۴۰۳

داوطلبان واجد شرایط می توانند از روز سه شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ لغایت روز یکشنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org اقدام به ثبت نام نمایند.

شرایط متقاضیان آزمون سردفتری ۱۴۰۳

بر طبق دفترچه راهنمای آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۲ که توسط سازمان سنجش منتشر شد، شرایط متقاضیان ثبت نام شامل موارد زیر است:

۱ – تابعیت جمهوری اسلامی ایران

۲- اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

۳- داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون (برای آقایان).

۴- نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.

۵- نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال با تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی.

۶- متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی تندرستی و توانایی های جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روان گردان اعتیاد نداشته باشند.

۷- مطابق ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت وکالت دادگستری عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری ها عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت های تجاری و بانک ها یا مؤسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.

۸- مطابق ماده ۹ قانون دفاتر اسناد رسمی سن سردفتران در بدو اشتغال نباید کمتر از ۲۴ سال و بیشتر از ۵۰ سال باشند. دفتریاران شاغل مادام که به سن بازنشستگی موضوع مواد ۱۰ و ۱۱ قانون دفاتر اسناد نرسیده اند (کد ۶۰۶ مجموعه بخشنامه های ثبتی ) ایثارگران مشمول بند ج ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف هستند.

۹- داشتن مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته حقوق قضائی علوم ثبتی حقوق ثبت اسناد و املاک حقوق سردفتر اسناد رسمی منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

تذکر مهم افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نیستند.

۱۰- وفق بند (۳) ماده (۶) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی کلیه رشته ها با سه سال تمام سابقه دفتریاری وفق بند (۶) ماده (۶) قانون دفتر دفتر یاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه به شرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.

۱۱- داشتن تصدیق اجتهاد موضوع بند ۴ ماده ۶ قانون دفاتر اسناد رسمی تایید شده توسط رئیس محترم قوه قضاییه با مرجع مورد تایید است.

معیار قبولی آزمون سردفتری ۱۴۰۳

بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند.

حد نصاب مذکور برای داوطلبان سهمیه ایثارگری، ۶۰ درصد (۶۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز است.

بیشتر بخوانید:

سفارش منابع آزمون سردفتری ۱۴۰۳

جهت خرید اینترنتی منابع آزمون سردفتری از مولفان و ناشران معتبر براحتی میتوانید از وبسایت کتابفروشی حقوقی دادبازار اقدام کنید. همچنین برای راهنمایی سفارش در ساعات اداری با شماره ۰۲۱۶۶۴۹۲۵۸۱ میتوانید تماس بگیرید.

منابع آزمون سردفتری

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۲۷ دیدگاه ها

  1. ببخشید سقف حق تحریر کدوم شهر تو شیش ماه پر شده؟؟؟؟؟!!!!! تو استان ما هیچ دفترخانه سال قبل سقفش پر نشده …. توکن اجاره کردن یعنی چه؟؟؟؟!! من ۴ سال سردفترم اولین بار اصطلاح توکن اجاره کردن می شنوم….. می شه توضیح بدهید؟؟؟؟

  2. برخی از افرادی که با قانون تسهیل در سردفتری قبول شدند مخالف ورود سردفتران جدید به این حرفه هستند وگرنه ما سردفتران قدیمی هیچ مشکلی با این امر نداریم و کسانی که فکر میکنند نمیتوانند در این حرفه کسب درآمد مطلبو داشته باشند در آینده انصراف میدهند و به حرفه های دیگر مانند وکالت یا قضاوت یا شغل آزاد یا استخدامی سازمان های دولتی و شرکت های دولتی و خصوصی و بانک ها و بیمه و غیره روی خواهند آورد.

  3. سلام دوستانی که می آن در مورد وضعیت عالی سردفترها صحبت می کنند…بر فرص صحت این موصوع … سردفتران قدیمی با وجود انحصار وضعشون خوب بود…. ولی با ورود سالانه ده هزار نفر به شعل سردفتری دیگه، از این شعل چیزی باقی نخواهد ماند… و در حد دفاتر بیمه و دفاتر پیشخوان خواهد شد…. مخصوصا کسانی که به امید و تصور درامد بالا وارد این شعل می شوند زودتر سرخورده خواهند شد. این موصوع در مورد هم دوره های ما صدق می کرد…

  4. درآمد سردفتری به عوامل زیادی بستگی داره
    با تعیین سهمیه مثل کاری که راجب دفاتر ازدواج و طلاق انجام شد تا حدودی مراجعین دفترخانه ها تقسیم شده و عملا سهمیه، به دفاتر کم درآمد و کم مراجعه کمک میکنه

    1. آقا محمد طه حرف شما برای سردبترهای فعلی خوبه…. ولی با ورود سالانه ده هزار سردفتر، سردفتری تبدیل به دفتر پیشخوان خواهد شد‌…

  5. با سلام و احترام خدمت سر دفتر عزیز
    ببخشید من موافقم نه مخالف و نه قصد محکوم کردن کسی رو دارم
    منتها چون این مطلب رو فرمودید
    از سر کنجکاوی میپرسم و میخام بپرسم آیا حاضرید شفاف و صادقانه عنوان کنید
    که روزی که سردفتری رو شروع کردید چقدر مال و اموال(اعم از نقدی و غیرنقدی) داشتید والان بعد از ۲۲ سال سردفتری دارای چه میزان سرمایه هستید(اعم از اموالی که به نام خودتان هست یا به نام دیگران صلح یا انتقال داده اید
    لطفا یا جواب ندید یا صادقانه پاسخ بدید
    با تشکر

  6. دوستان با این کامنت ها که متقاضیان منصرف نمیشن
    شما کارتون بکنید نمیخواد دل بسوزونید
    جای شماهم تنگ نمیشه
    ماهم سردفتر دیدیم
    ماشاءالله اوضاعشون خوبه

  7. چرا جوانان را علاوه بربرچسب بیکار ورشکسته هم میکنید سردفتری هیچ ظرفیتی برای آزمون مجدد نداره اداره ثبت لطفا بررسی کنید اوضاع رو بعدتصمیم بگیرید !!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. آقا بهرام بیزحمت نحوه محاسبه این تعداد سردفتر و فرمولشو برامون بزار ما هم یاد بگیریم.
    اصلا میدونی چرا همه انصراف میدن؟
    تازه فهمیدن با توجه به هزینه هاش خبری نیست
    اخه ملت فکر میکردن دفترخانه وقتی بابت سند ماشین یا ملک ۲ تا ۳ تومن یا بیشتر میگیره همش مال خودشه و بعد از اینکه در کلاسهای توجیحی و آموزشی شرکت کردن و تحقیق کردند و دیدند که همش حقوق دولتی و مالیات و غیره هستش و برای سردفتر با اونهمه هزینه کمتر از ۲۰۰تومن میمونه فهمیدن خبری نیست و رفتن انصراف دادن.
    آقا بهرام شما هزینه افتتاح دفتر رو میدونی چقدره؟
    نکنه فکر کردی همه چیزو مجانی میدن ؟
    میدونی به هر ملکی سازمان ثبت اجازه تاسیس دفتر نمیده و شرایط خاص داره که هزینه پول پیش و قرض الحسنه و اجارش بالا در میاد؟
    میدونی ۱۵درصد درآمد رو باید به دفتریار بدی؟
    میدونی ۱۰درصد درآمد رو باید به کانون سردفتران بدی؟
    میدونی از درآمد باقیمانده دوباره باید ۱۵درصد علاوه بر حقوق به کارنندان بابت پاداش بدی؟
    و همه اینارو که دادی تازه میرسی به مالیات بر درآمد خودت؟
    و ۱۰۰مدل خرج و هزینه دیگه که اگه خواستی میتونم برات بگم.
    در ضمن من قصد ناامید کردن کسیو ندارم ولی لطفا با احساساتی برخورد کردن عمر و مال مردم رو از بین نبرید بزارید با تحقیق وارد این کسب و کار بشن و ببینن میتونن در این کسب و کار چند سال دوام بیارند تا جا بیوفتند یا خیر

  9. ما با ۲۲ سال سابقه از سردفتری استعفا دادیم رفتیم.شماها که باد کله تون زیاده و فکر میکنین تو این شغل حلوا خیرات میکنن و زندگی مرفهی خواهید داشت بیایید

  10. آقا بهرام شما چه کسی هستی ؟؟؟؟ و با چه هدفی کامنت می گذاری؟؟؟ قانون گذار هستید؟؟؟… با این کامنت بعید می دانم تحصیلات حقوق داشته باشی‌.. کشور ما ۸۵۰۰ سردفتر داره… هیجده هزار سردفتر از کجا اوردی؟؟؟!! در ازمون ۱۴۰۱ ، ۹۵۰۰ نفر قبول شدن که تا الان نصفشون انصراف دادن و اگه ازمون ۱۴۰۲ برگزار بشه بقیه شون هم انصراف می دن…

  11. خیلی هادارن انصراف میدن ازینکه تکلیفشون روشن نیست ومیرن وکالت …خبری نیست الکی خوشحال نباش بعدمتوجه میشی

  12. سلام.من رشته ام حقوق هست
    شرایط رو نوشته حقوق قضایی
    یعنی من نمیتونم آزمون سردفتری شرکت کنم؟

  13. طبق قانون تسهیل باید هر سال آزمون سردفتری و وکالت کانون وکلا و وکالت مرکز وکلا برگزار شود و ما منتظر آزمون تعویقی سال ۱۳۹۹ هم هستیم یعنی کانون وکلا باید دو آزمون یکی در تابستان و دیگری در پاییز یا زمستان برگزار کند مملکت ما حداقل به ۶۰ الی ۸۰ هزار سردفتر نیاز دارد در حالی که تعداد سردفتران ما ۱۸ هزار نفر است

    1. سلام دوست عزیز من از قبولی های سردفتری سال ۹۷ هستم که اوایل سال ۹۹ ابلاغ گرفتم و مشغول کارشدم متاسفانه اینقدر اوضاع کاری من در حوزه خودم خراب بود مجبور به استعفا شدم .امیدوارم وضع برای شما متفاوت باشد روزی رسان خداست شما نان کسی رو نمی گیرید ولی یک توصیه برادرانه به دور از احساسات خوب بررسی کنید و از اهلش تحقیق کنید .

  14. سردفترا و کسایی که آزمون قبلی قبول شدن و منتظر لغو کلی ازمون بودن فشار بخورید از این تصمیم شجاعانه سازمان ثبت اسناد و املاک سپاسگذاریم

    1. فکرکنم شمابیشترفشارخوردی میثم جان بعدیکسال ونیم هنوزماهاتگلیفمون روشن نیست هیچ خبری حتی ازکاراموزی نیست شمادلتوخوش نکن هههه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا