شرایط و نحوه دریافت پروانه وکالت بدون آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه

پایگاه خبری اختبار آزمون وکالت یکی از دغدغه های جدی فارغ التحصیلان رشته حقوق است، با این حال افرادی هم هستند که بدون آزمون موفق به دریافت پروانه وکالت می شوند.

به گزارش اختبار، در ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه مصوب ۱۳۹۷، برای بعضی از افراد تسهیلاتی در نظر گرفته شده است تا بتوانند بدون شرکت در آزمون از مرکز وکلای قوه قضاییه پروانه وکالت دریافت کنند.

چه کسانی بدون شرکت در آزمون می‌توانند از مرکز وکلای قوه قضاییه پروانه بگیرند؟

به افراد زیر در صورت تأیید صلاحیت اخلاقی و رفتاری آنان بدون شرکت در آزمون به شرط طی دوره کارآموزی حسب مورد پروانه وکالت پایه یک اعطا می‌شود.

۱- اعضاء هیات‌های علمی دانشکده‌های حقوق مورد تأیید آموزش عالی به شرط داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه تدریس با مدرک دکتری در دروس حقوقی یا دروس تخصصی مرتبط؛

۲- داوطلبانی که دارای حداقل دانشنامه لیسانس در یکی از رشته‌های حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی و پنج سال سابقه قضائی بوده و حائز شرایط دیگر مندرج در ماده ۵ باشند از شرکت در آزمون معاف بوده و به آنان پروانه پایه ۱ وکالت اعطا می‌شود.

افراد معاف از کارآموزی وکالت

داوطلبانی که دارای حداقل دانشنامه لیسانس در یکی از رشته‌های حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی و پنج سال سابقه قضائی بوده و حائز شرایط دیگر مندرج در ماده ۵ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ باشند از شرکت در آزمون و کارآموزی معاف بوده و به آنان پروانه پایه ۱ وکالت اعطا می‌شود.

شرایط متقاضیان اخذ مجوز پروانه وکالت

ماده ۵ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه شرایطی را برای افرادی که می‌خواهند پروانه وکالت (اعم از با آزمون یا بدون آزمون) را اخذ کنند تعیین کرده است.

شرایطی مانند: تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران، داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی برای وکلا در زمان صدور پروانه، داشتن حداقل دانشنامه معتبر کارشناسی از دانشکده‌های معتبر داخلی یا خارجی یا معادل حوزی آن، انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان، عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تأیید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق، عدم اشتغال اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی در وزارتخانه‌ها، سازمانها، ادارات و شرکتهای دولتی، نداشتن سوء شهرت، داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی، عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات قضایی یا خدمات دولتی یا وکالت دادگستری.

مراحل ثبت نام دریافت پروانه وکالت بدون آزمون

به منظور ثبت نام، متقاضیان می توانند از طریق ورود به سایت مرکز به آدرس «www.23055.ir» و کلیک بر روی سربرگ «سامانه ها»، مبادرت به انتخاب گزینه «امور هیئت علمی و قضات» نمایند.

در ادامه گزینه مورد نظر جهت ثبت نام را انتخاب نموده و وارد صفحه ورود می شوند. با توجه به شرایط متقاضیان امکان انتخاب دو گزینه «ویژه قضات» و «ویژه اعضا هیئت علمی دانشگاه» برای صدور پروانه بدون آزمون وکالت فراهم است.

پس از ورود به صفحه و تکمیل فرم پیش‌ثبت‌نام، پیامکی حاوی اطلاعات نام کاربری و رمز عبور و آدرس صفحه ورود برای متقاضیان ارسال می‌گردد.

در ادامه وارد صفحه ورود سامانه جذب در آدرس ارسالی «jazb.23055.ir» شده و نام کاربری و رمز عبور را ثبت می‌نمایند.

پس از ورود به محیط کاربری، با کلید بر روی گزینه «فعالیت‌های من»، مراحل ثبت نام را طی نموده و با پرداخت هزینه اولیه درخواست ثبت نام را تکمیل می‌نماید.

در صورت تأیید صلاحیت متقاضیان، در ادامه می‌بایست مابقی هزینه صدور پروانه بدون آزمون را پرداخت نمایند.

ثبت‌نام از طریق درگاه ملی مجوزها

علاوه‌ بر این به تازگی مراحل دریافت پروانه بدون آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه، علاوه بر وب‌سایت این مرکز در درگاه ملی مجوزها نیز درج شده است.

متقاضیان پس از مطالعه کامل آگهی منتشر شده می توانند برای تکمیل ثبت نام خود به سایت g4b.ir مراجعه کرده و مراحل ثبت نام دریافت پروانه وکالت بدون آزمون را تکمیل نمایند.

هزینه ثبت‌ این درخواست اولیه، ۲۰۰ هزار تومان است.

برای ورود به صفحه ثبت‌نام پروانه وکالت بدون آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه کلیک کنید

بیشتر بخوانید:

خرید منابع آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه

منابع آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه از کلیه ناشران و مولفان معتبر در وبسایت کتابفروشی حقوقی دادبازار براحتی تهیه کنید:

کتب منبع حقوق مدنی: قانون مدنی + قوانین خاص حقوق مدنی + تست حقوق مدنی

کتب منبع آیین دادرسی مدنی: قانون آیین دادرسی مدنی + قوانین خاص آیین دادرسی مدنی + تست آیین دادرسی مدنی

کتب منبع حقوق تجارت: قانون تجارت + قوانین خاص حقوق تجارت + تست حقوق تجارت

کتب منبع حقوق جزا: قانون مجازات اسلامی + قوانین خاص حقوق جزا + تست حقوق جزا

کتب منبع آیین دادرسی کیفری: قانون آیین دادرسی کیفری + قوانین خاص آیین دادرسی کیفری + تست آیین دادرسی کیفری

کتب منبع حقوق اساسی: قانون اساسی جمهوری اسلامی به همراه نظریات تفسیری و مشورتی

کتب منبع حقوق ثبت: قوانین خاص حقوق ثبت + تست حقوق ثبت

کتب منبع متون فقه: ابواب پنجگانه تحریرالوسیله امام خمینی

کتاب قوانین خاص آزمون وکالت و مرکز وکلا قوه قضاییه هوشیار
کتاب قوانین خاص آزمون وکالت همراه با آرای وحدت رویه منطبق با منابع اعلامی کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. لطفا در خصوص حذف شرط بازنشستگی قید شده در بند ” د” ماده ۸ قانون استقلال کانون وکلا پیشنهاد داشته باشید

  2. وکالت دیگه مهم نیست سردفتری مهمه لطفا پیگیر بشین چرا تا الا خبری نشده این انحصار نیست چیه؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا