شرایط و نحوه دریافت پروانه بدون آزمون داوری و میانجیگری قوه قضاییه

پایگاه خبری اختبار- پروانه داوری و میانجی‌گر به دو شیوه با آزمون و بدون آزمون به متقاضیان ارائه می‌شود.

به گزارش اختبار، اداره کل توسعه امور میانجی گری و داوری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از متقاضیان واجد شرایط دریافت پروانه داوری و پروانه میانجی گری بدون نیاز به شرکت در آزمون دعوت به همکاری می نماید.

زمان ثبت نام در فراخوان مذکور از روز دوشنبه ۲۰ شهریور  ۲۰/۰۶/۱۴۰۲ لغایت روز جمعه ۳۱ شهریور خواهد بود.

اطلاعیه جذب همکاری داوری و میانجی‌گری بدون آزمون سال ۱۴۰۲ در سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس www.hrtc.ir برای ثبت‌نام متقاضیان نیز بارگذاری خواهد شد.

تاکنون دفترچه راهنمای داوری و میانجی گری سال ۱۴۰۲ منتشر نشده است، اما پیش بینی می شود شرایط اعطا پروانه مطابق سال ۱۴۰۱ باشد.

بر طبق دفترچه سال گذشته، داوطلبان در دو بخش داوری و میانجی‌گری بدون نیاز به شرکت در آزمون می توانستند براساس سوابق تحصیلی و سوابق شغلی و حرفه ای اعلام تقاضا نمایند.

در دفترچه راهنمای جذب همکار داوری و میانجی‌گری سال گذشته شرایط این دو معیار مطابق زیر بوده است:

بر اساس سوابق تحصیلی

داشتن یکی از شرایط زیر:

– مدرک سطح ۴ حوزه برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجی گری؛

– مدرک دکترا در یکی از رشته های حقوق (همه گرایش ها)، الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنبلی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق زیدی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مالکی و فقه و حقوق مذاهب اسلامی برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجی گری؛

-مدرک دکترا در یکی از رشته های علوم تربیتی (همه گرایش ها) روان شناسی (همه گرایش ها)، مشاوره و راهنمایی، مددکاری اجتماعی، مددکاری قضایی، مطالعات خانواده، مطالعات زنان گرایش زن و خانواده، مطالعات زنان و خانواده گرایش حقوق خانواده و جامعه شناسی همه گرایش ها برای داوری تخصصی خانواده و میانجی گری

ملاک فارغ التحصیلان مقطع دکترا

بر اساس دفترچه جذب داور و میانجی‌گر منتشر شده در سال ۱۴۰۱، فارغ التحصیلان مقطع دکترا باید دارای گواهی موقت پایان تحصیلات یا دانشنامه دکترا باشند.

بر اساس سوابق شغلی و حرفه ای

داشتن یکی از شرایط زیر:

– حداقل ۵ سال سابقه اشتغال در مناصب قضایی برای داوری عمومی داوری تخصصی خانواده و میانجی گری

– حداقل ۱۰ سال سابقه برای اعضای هیأت علمی دانشگاه در یکی از رشته های حقوق (کلیه گرایش ها)، الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنبلی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق زیدی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مالکی و فقه و حقوق مذاهب اسلامی برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجی گری و حداقل ۱۰ سال سابقه برای اعضای هیأت علمی دانشگاه در یکی از رشته های علوم تربیتی (همه گرایش ها) روان شناسی (همه گرایش ها) مشاوره و راهنمایی مددکاری اجتماعی مددکاری قضایی مطالعات خانواده مطالعات زنان گرایش زن و خانواده مطالعات زنان و خانواده گرایش حقوق خانواده و جامعه شناسی همه گرایش ها برای داوری تخصصی خانواده و میانجی گری؛

– حداقل ۱۰ سال سابقه برای وکلا، کارکنان اداری دادسراها و محاکم، اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف سردفتران اسناد رسمی در یکی از رشته های حقوق (همه گرایش ها)، الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنبلیف فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق زیدی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مالکی و فقه و حقوق مذاهب اسلامی برای داوری عمومی داوری تخصصی خانواده و میانجی گری و یا رشته های علوم تربیتی (همه گرایش ها)، روان شناسی کلیه گرایش ها مشاوره و راهنمایی مددکاری اجتماعی مطالعات خانواده و جامعه شناسی برای داوری تخصصی خانواده و میانجی گری

-حداقل ۱۰ سال سابقه برای نمایندگان حقوقی ادارات برای داوری عمومی و داوری تخصصی خانواده بر اساس مقررات ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ وزارتخانه ها مؤسسات دولتی و وابسته به دولت شرکت های، دولتی نهادهای انقلاب اسلامی و مؤسسات عمومی، غیردولتی شهرداری ها و بانک ها می توانند علاوه بر استفاده از وکلای دادگستری برای طرح هرگونه دعوی یا دفاع و تعقیب دعاوی مربوط از اداره حقوقی خود یا کارمندان رسمی خود با داشتن یکی از شرایط زیر به عنوان نماینده حقوقی استفاده نمایند

۱- دارا بودن لیسانس در رشته حقوق با دو سال سابقه کارآموزی در دفاتر حقوقی دستگاه های مربوط

۲- دو سال سابقه کار قضایی یا وکالت به شرط عدم محرومیت از اشتغال به مشاغل قضاوت یا وکالت تشخیص احراز شرایط یاد شده به عهده بالاترین مقام اجرایی سازمان یا قائم مقام قانونی وی خواهد بود ارائه معرفی نامه نمایندگی حقوقی به مراجع قضایی الزامی است؛

– حداقل ۱۰ سال سابقه اشتغال به روان شناسی یا مشاوره منوط به ارائه پروانه تخصصی از سوی نظام روان شناسی و مشاوره یا سازمان بهزیستی برای داوری تخصصی خانواده و میانجی گری

تبصره ۱: ملاک عمل برای محاسبه سابقه اشتغال سابقه ابلاغ تا اولین روز ثبت نام می باشد.

کتاب قانون شوراهای حل اختلاف جدید سیاوش هوشیار

شرایط ویژه قضات و کارکنان اداری دادگستری برای دریافت پروانه

 قضات و کارکنان اداری دادگستری دارای ۲۹ سال سابقه که تمایل برای دریافت پروانه داوری عمومی تخصصی خانواده و یا میانجی گری را داشتند، می توانستند پس از ثبت نام در سامانه در فرایند احراز صلاحیت قرار گرفته و پس از بازنشستگی پروانه خود را دریافت نمایند.

شرایط دریافت پروانه داوری و میانجی گری برای کارکنان و اعضای شورای حل اختلاف

 کارکنان و اعضای شورای حل اختلاف براساس ماده ۳۶ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال ۱۳۹۵ در صورتیکه تخلفات بند پ، ت و ث را نداشتند، می توانستند در فراخوان جذب همکاری داوری بدون آزمون ۱۴۰۱ ثبت نام نمایند.

چه کسانی از مصاحبه و شرکت در دوره آموزشی معاف هستند؟

بر طبق دفترچه راهنمای سال ۱۴۰۱، قضات دارای حداقل ۱۰ سال سابقه قضایی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها دارای درجه دانشیاری و بالاتر با ۱۰ سال سابقه تدریس و تحقیق وکلای با حداقل ۱۵ سال سابقه وکالت از ارزیابی و مصاحبه و شرکت در دوره آموزشی بدو خدمت معافند همچنین استادان سطوح عالی و درس خارج حوزه های علمیه پایه ۷ به بالا از ارزیابی و مصاحبه معافند.

بیشتر بخوانید:

آزمون داوری و میانجی گری سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. چرا از افراد باتجربه مثل افسران ناجا که هم سابقه کار انتظامی ودارای تحصیلات رشته حقوق هستند برای میانجیگری استفاده نمیشود زیراتجارب زیادی دراین زمینه دارند.

  2. سلام
    اگر سردفتر بازنشسته با ۴۲ سال سابقه باشد و مدرکش دیپلم باشه امکان ثبت نام دارد؟؟؟

  3. با درود
    درج شده بدون آزمون، پس آیا نیاز به پرداخت هزینه است و دیگر اینکه چرا در بخش پرداخت مربع مربوط را باید تیک زده مبنی بر…. اینجانب تمام شرایط شرکت در *آزمون *را دارم ؟!!

  4. با سلام چرااز افسران ارشد بازنشسته نیروی انتظامی دارای تحصیلات رشته حقوق که سالها تجربه کار انتظامی وقضایی بالایی دارند استفاده نمیشود.بنده بازنشسته انتظامی ودارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق هستم ودر رابطه باداوری وصلح وسازش تجربه دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا