شوراهای حل اختلاف در مسیر تحول

در راستای اجرای سند تحول قضایی؛

شوراهای حل اختلاف صرفاً به مصالحه مشغول خواهند شد

پایگاه خبری اختبار- رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف با بیان اینکه یکی از بندهای سند تحول، تحول در شوراهای حل اختلاف است، گفت:‌ اگر صد درصد فضای شوراهای حل اختلاف در اختیار صلح و سازش قرار گیرد طبعا این امکان به وجود خواهد آمد که تعداد بیشتری از پرونده‌ها به مصالحه ختم شود بنابراین از این جهت در لایحه پیش بینی شده که شوراهای حل اختلاف در آینده و بازه زمانی تعیین شده این کار را انجام دهند.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، حکمتعلی مظفری در رابطه با صلاحیت شورا و اینکه آیا قرار است این صلاحیت‌ها افزایش پیدا کند و یا تغییری در قانون شوراهای حل اختلاف ایجاد شود، اظهار کرد: یکی از بندهای سند تحول، تحول در شوراهای حل اختلاف بود که مورد توجه مقام معظم رهبری هم قرار گرفت و ایشان هم علی الظاهر نظرشان بر این است که شوراهای حل اختلاف در ماموریت اصلی خود که صلح و سازش است بتوانند فعالیت داشته باشند.

وی افزود: اصولا باید به این نکته توجه کنیم که شوراهای حل اختلاف که به آنها صلاحیت قضایی داده‌ایم و به پرونده‌های مردم رسیدگی کرده و رای می‌دهند به دنبال چه هدفی هستند؟ اگر قرار است با ایجاد این شوراها دادگستری در کنار دادگستری دیگری ایجاد کنیم ولی اسم آن را شورای حل اختلاف بگذاریم، این مزیت خاصی ندارد.

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف ادامه داد: نظر بر این است که این سیستم عوض شود. اگر قرار باشد نام آن را عوض کنیم همان مجموعه را در کنار دادگستری می‌آوریم و به جای اینکه مثلا ۵ شعبه باشد ۱۰ شعبه ایجاد کرده و در ‌آنجا کارمند اضافه می‌کنیم در صورتی که هدف از ایجاد شوراها این نبوده بلکه این بوده است که این شوراها با انجام مصالحه از ورود پرونده‌ها به سیستم قضایی و دادگستری جلوگیری کرده و در واقع موضوع به مصالحه ختم شود نه به رسیدگی قضایی و صدور حکم.

مظفری با بیان اینکه صدور حکم را خود دادگستری هم می‌توانست انجام دهد، گفت: بهترین فرصت دوران تحول است که شوراهای حل اختلاف از این زاویه انحرافی که احیانا اتفاق افتاده، دوباره به سیستم اصلی خود که همان بحث صلح و سازش و توسعه آن است برگردد.

وی ادامه داد: اگر صد درصد فضای شوراهای حل اختلاف در اختیار صلح و سازش قرار گیرد طبعا امکان بسیار گسترده‌ای برای این خواهد بود که بتواند بیشترین تعداد از پرونده‌ها را به مصالحه ختم کند،‌ بنابراین از این جهت در لایحه پیش بینی شده که شوراهای حل اختلاف در آینده و بازه زمانی تعیین شده این کار را انجام دهند چون یک باره نمی‌شود صلاحیت‌های قضایی را گرفت و به شوراهای دادگستری ارسال کرد.

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف با اشاره به اینکه قریب به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده با توجه به ماده ۹ وجود دارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم این تعداد پرونده را ظرف یک ماه بعد از اصلاح قانون به دادگستری بفرستیم واقعا دادگستری آمادگی لازم را ندارد چون شعب آنها در حال حاضر متراکم است، بلکه باید در بازه زمانی دو یا سه ساله به تدریج این پرونده‌ها به دادگستری‌ها برود و شوراهای حل اختلاف متمرکز بر مصالحه شوند که این موضوع در لایحه پیش بینی شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. من با تجربه ۶ ساله در شورای های حل اختلاف و تحصیلات عالیه، با اطمینان کامل عرض می کنم که بالای ۹۰ درصد دعاوی در دادگستری ها بی مورد است و با این تصمیم شاید اکثر آنها به صلح و سازش ختم شود، به شرطی که مدیریت این شورا به نوعی باشد که اعضاء، خود را در مقام مصلح بدانند نه درمقام قضاوت، متاسفانه در بعضی از شعب این شورا اعضا بخیال اینکه قاضی هستند حتی با مراجعه کننده ها بدرفتاری هم می کنند، که این ادعا با کنترل نامحسوس قابل بررسی است.

  2. با رویه فعلی فقط یک تشکیلات عریض و طویل به دستگاه قضایی اضافه و بابی شد برای یک سری جذب افراد دارای رانت و رابطه آخه کسی که خانواده خودش حرفشو نمی‌خونه چطوری رابطه دیگری رو سازش میده شوراهای حل اختلاف در عمل حتی با اسمشون هم مرتبط نیست گفتم میدونی شده برای جولان بعضی بعید است که اصلاح شود

  3. با سلام و پوزش تایپی ، منظورم در انتهای خط دوم عدم مصالحه است و منظورم از کلمه” آنان” ، اعضای شورا می باشد اصلاح می گردد.

  4. با سلام افراد حقوقدان شورا که گرایش به رای دارند باید قاضی شورا شوند یعنی پس از مصالحه آنان رسیدگی قضایی نمایند و این حق زحمتانه اعضای حقوقدان شوراست و الا این بخشنامه اگر تعبیه کرده باشد پرونده با عدم سازش به دادگاه رود باید قاضی بسیاری استخدام شود و اعضای حقوقدان شورا که انگیزه و توان سازش ندارند تضییع خواهد شد

  5. سلام
    دو تا سوال ک فرستادم ذیل خبر انتشار کارت ورود ب آزمون تشریحی سوالات تشریحی جزا قضاوت ۹۸ بود لطفا خبر برگزاری آزمون را اعلام کنید در سایت تا ذیل اون دوستان نظر بدن .
    ممنونم

  6. با سلام و خشته نباشید
    موضوع و مسئله دیگری که وجود داره در مورد دریافتی های ش.ح.ا هست که این موضوع قرار است چگونه مورد بحث قرار بگیرد و آیادریافتی ایشان تغییری میکند واصلا تا چه میزان مشخصی میخواهد مورد تحول قرار بگیرد.
    باتشکر .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا