طرح سنجش و پذیرش نهایی شد: سهم ۸۵ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مجلس نهایی شد، گفت: باید طی ۵ سال سهم تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو به ۸۵ درصد برسد.

محمد مهدی زاهدی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حذف کنکور در سال ۹۳، با یادآوری قانون مصوب سال ۸۶ که از ابتدای برنامه پنجم توسعه، برگزاری کنکور را غیرقانونی اعلام کرد، تصریح کرد: اگر بخواهم خیلی شفاف صحبت کنم باید اعلام کنم کنکور ۹۱ و ۹۲ طبق این قانون کاملاً غیرقانونی است و تنها کنکور سال ۹۰ که نخستین کنکور در نخستین سال برنامه پنجم توسعه به شمار می آمد، اعتبار قانونی داشت.

وی ادامه داد: با وجود این، کمیسیون آموزش به این نتیجه رسید که برگزاری دو کنکور ۹۱ و ۹۲ مشکلی ندارد و دانشجویان و داوطلبان شرکت کننده در این دو آزمون نگران نباشند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به پیگیری تعیین تکلیف کنکور ۹۳، از حذف واژه کنکور در طرح پیشنهادی مجلس خبر داد و افزود: هم اکنون در بررسیها واژه ” کنکور ” حذف و طرح سنجش و پذیرش دانشجو جایگزین شد؛ همچنین باید اعلام کنم  پس از چند ماه اقدامات کارشناسی سه وزارتخانه که متولی آموزش را بر عهده دارند، آخرین جمع بندیها اعلام شد.

زاهدی درباره این جمع بندی اظهار داشت: سابقه تحصیلی بر اساس سه سال آخر دبیرستان لحاظ و اعلام شد طی ۵ سال باید حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی صورت گیرد، علت اینکه پذیرش طبق سوابق ۱۰۰ درصد نشد این بود که پژوهشها و کارشناسیها اجازه این کار را نمی داد چون رشته های پرمتقاضی جدی داریم که امکان پذیرش دانشجو بر اساس سابقه تحصیلی صرف وجود نداشت.

وی با ارائه توضیحات بیشتر در خصوص پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، گفت: سابقه تحصیلی بر اساس آزمونهای استانداردی است که چگونگی آن را باید شورای عالی آموزش و پرورش تعیین کند، هم  اکنون آزمونهای سراسری در سال سوم دبیرستان توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود اما دارای استاندارد مد نظر ما نیست.

به گفته زاهدی پذیرش دانشجو در رشته های کم متقاضی که شامل برخی رشته های دانشگاه آزاد، پیام نور و برخی رشته های کاردانی دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه ای می شود، سابقه تحصیلی بدون کنکور در پذیرش دانشجو تاثیر مستقیم دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا