فراخوان جشنواره «نقد برتر» قوه قضاییه

پایگاه خبری اختبار- جشنواره «نقد برتر» در هفته قوه قضاییه سال ۱۴۰۱و  با هدف احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و شناسایی نقدهای برتر و کاربردی در مورد دستگاه قضایی و نیز حمایت از منتقدین قوه قضاییه توسط عدلیه و با مشارکت نهادهای مردمی و تخصصی برگزار می شود.

 در این جشنواره، آثار مختلف رسانه‌ای، علمی، حقوقی و… در قالب‌های مختلف مکتوب و چند رسانه‌ای مورد ارزیابی و تقدیر قرار خواهند گرفت.

موضوعات جشنواره نقد برتر قوه قضاییه

بر اساس اعلام دبیر خانه جشنواره نقد برتر، ۱۰ محور اصلی و ۵۵ محور فرعی برای آثار دریافتی از سوی منتقدین در نظر گرفته شده است.

ردیف عنوان محور اصلی عنوان محور فرعی
۱ رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع اختلافات» قطعیت و حتمیت اجرای احکام
میزان بهره برداری قوه قضائیه از فناوری‌های نوین در فرایند دادرسی و خدمات ثبتی
اتقان آرا
سرعت رسیدگی در مراجع قضایی
بکارگیری روش های حل اختلافات جایگزین رسیدگی قضائی از جمله داوری و میانجیگری
تخصصی بودن شعب و فرایندهای رسیدگی
نحوه دسترسی به خدمات حقوقی
شفافیت در فرایند صدور آرا و تصمیمات قضائی
استفاده قوه قضائیه از ظرفیت های نهادهای مردمی در حل و فصل اختلافات و دعاوی
کیفیت  خدمات حقوقی و قضایی
تناسب وثایق و کفالت های مورد پذیرش در محاکم
۲ پیشگیری از

وقوع جرائم و

دعاوی

 

اقدامات قوه قضائیه در راستای پیشگیری از جرایم و دعاوی
عملکرد قوه قضائیه در حذف عوامل اصلی شکل‌گیری جرائم، دعاوی و اختلافات
موثر و متناسب بودن مجازات ها با نوع جرائم به منظور پیشگیری از تکرار جرم
تقویت روابط حقوقی شخصی
نظام حمایت و مراقبت پس از خروج محکومان از زندان
۳ نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور اصلاح و تنقیح قوانین و رفع خلأهای قانونی مربوط به امور قضائی
نظارت و ارزیابی مستمر بر عملکرد قضات و کارکنان دستگاه قضایی
رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران
استفاده از ظرفیت های مردمی برای نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور
۴ احیاء حقوق

عامه، گسترش

عدل و

آزادیهای

مشروع

حمایت از حقوق گروه های آسیب پذیر (اطفال، نوجوانان، زنان و … )
صیانت از آزادی­ های مشروع و حقوق شهروندی (آزادی مطبوعات، آزادی بیان و … )
صیانت از حقوق متهمان و بزه­ دیدگان
استیفای حقوق ایران در عرصه بین‌المللی
۵ کشف جرم،

تعقیب و

مجازات و تعزیر

مجرمین و

اجرای حدود و

مقررات مدون

جزایی اسلام

هوشمندسازی و استفاده از فناوری های نوین در کشف جرم، تعقیب و مجازات
سرعت عمل مجریان نظام عدالت کیفری در اجرای احکام
اقدامات قوه قضائیه در احیای پلیس قضائی
اجرای حدود الهی
استفاده از ظرفیت های مردمی برای کشف جرم
۶ اصلاح مجرمان

 

بکارگیری شیوه‌های ترمیمی در دادرسی و استفاده از نهادهای ارفاقی(از جمله مجازات‌های جایگزین حبس، تعویق صدور حکم، تعلیق تعقیب و اجرای مجازات و آزادی تحت نظارت الکترونیک و ضمانت‌ اجراهای غیرکیفری مؤثر و…)
فرایند و برنامه­ های اصلاح و تربیت در زندان
اثربخشی اقدامات اصلاحی در زندان
نظام حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان
نظام حمایت و مراقبت پس از خروج محکومان از زندان
مشارکت نهادهای مردمی و مجموعه‌های فرهنگی موفق برای اصلاح مجرمان
۷ نظام مدیریتی قوه قضائیه و سازمان های تابعه

 

بودجه و اعتبارات
برنامه ریزی
جذب و گزینش
ساختار سازمانی
رعایت کرامت ارباب‌رجوع
ارزیابی عملکرد سازمان های وابسته و مر اکز مستقل قوه قضائیه
ارتباطات مردمی
ارتباط و تعامل با سایر دستگاه ­­ها
۸ سایر موضوعات مرتبط

زمان برگزاری جشنواره نقد برتر قوه قضاییه

براساس اعلام دبیرخانه جشنواره «نقد برتر»، این جشنواره که نخستین دوره خود را تجربه می‌کند و قرار است همه ساله برپا شود، در هفته اول تیرماه سال ۱۴۰۱ و به مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور رئیس قوه قضائیه و ضمن دعوت از نقدکنندگان برتر، اصحاب رسانه و مسئولین دستگاه قضایی برگزار می‌شود.

جوایز جشنواره

در هر گروه از جامعه هدف، براساس نظر هیئت‌های داوری، در قالب سه نوع جایزه ازجمله نقدهای طلایی (۴ نقد)، نقدهای نقره‌ای (۴ نقد) و نقدهای برنزی (۴ نقد) از منتقدین تقدیر به عمل می‌آید، همچنین جوایز نفیس دیگری نیز به منتقدین برتر اهدا خواهد شد.

داوران جشنواره نقد برتر قوه قضاییه

بر اساس این گزارش، هیئت داوران جشنواره نقد برتر متشکل از جمعی از افراد دارای تخصص، دانش، تجربه و شهرت در حوزه‌های خاص است (صاحب نظران حقوقی، فعالان اجتماعی و رسانه ای، مراکز دانشگاهی و نهادهای مردمی).

در میان داوران دانشگاهی،‌ اسامی برخی اساتید مطرح دانشگاه شهید بهشتی مانند دکتر باقر شاملو، دکتر امیرحسین نیازپور، دکتر مهناز بیات و دکتر مهدی صبوری‌پور به چشم میخورد.

برای دانلود فهرست کامل اسامی داوران (در قالب فایل اکسل) کلیک کنید

مهلت و شیوه ارسال آثار

منتقدین صاحب اثر می‌توانند آثار خود با محورهای یاد شده را حدفاصل تاریخ ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد سال ۱۴۰۱ با مراجعه به آدرس سایت نقد برتر: https://naghd.eadl.ir و سامانه نقد برتر: naghdebartar.ir ثبت و ارائه کند.

آدرس دبیرخانه جشنواره: خیابان حافظ جنوبی، خیابان جامی، کوچه کسری

شماره تماس دبیرخانه: ۶۶۷۱۱۱۳۹ / ۶۶۷۰۴۶۶۰ / ۶۶۷۱۰۰۲۵

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. ظریفی می گفت : بیشتر این کار جهت شناسایی منتقدین است ، هماره با انتقاد بسیار بد رفتار شده و دمار از روزگار منتقدین درآورده شده ، با اینکه همه به قدرت اصلاحی و بازسازی و توانمندسازی نقد اعتراف و اذعان دارند ولی هیچکس منتقد را دوست ندارد و روسا همیشه دستمال دور قاب چینان را دوست تر می دارند و دوست دارنازشان تعریف وتمجید شود و این همه روبه زوال و اضمحلال است . امید که اینبار صداقت و راستی در کار باشد و بیت المال اینبار هم ، به بهانه نقد برتر هدر نرود .

  2. سلام
    سه نکته قابل بیان دارم وبنوعی میخوام درجشنواره شرکت ‌کنم
    آقایان قضات ورییس محترم قضاییه اگر برای شما مشکلی پیش بیایدوبه ۱۱۰زنگ بزنید پلیس میاد یک برگه میده بعد باید بریددادسرا ووووووووکه درنهایت پشیمان میشوید(مشکلاتی البته ساده) هم جرم کوچک (مثل دعوا)زیاد میشه هم بیپروا
    چرا همان موقع قاضی درکلانتری نیست که بررسی کنه
    دوم چرا معتادان.مجرمان و….پس ازازادی رهاشدن میکنید درصورتیکه میتوانیذ به آنها کاردارد وتخت پوشش مراقبت قراردهید ناینکه دزاجتماع رهایشان کنید
    سوم طرحی را بمجلس ببریدکه اختلاس. احتکارو ….بالای یکمیلیارداعدام ومفسداعلام شود چون همین کارهاباعث وضع موجودشده وخیلی ازمردم ازکارهاانها اسیب و حتی مردن ومفسداعدام میتواندبازدارنده باشد
    باسپاس

  3. با سلام خدمت دوستان عزیز به نظر بنده یکی از مهمترین دلایل گرانیها و تورم در اول هر سال قوه قضائیه میباشد چون قوه قضاییه با بالا بردن نرخ دیه در اول هر سال باعث ایجاد تورم میشه و همه‌ به تبعیت از این کار قوه قضائیه همه چی را افزایش قیمت میدهند
    امیدوارم که بررسی شود

  4. با سلام و خداقوت .این طرح بسیار امیدوار کننده است و در صورتیکه استمرار داشته باشد بی شک موجب رضایتمندی خدا و خلق خدا خواهد شد . از آنجائیکه قوه قضائیه حلقه بازخورد در معماری کلان حکومت و نیز بر مبنای فقه اسلامی میباشد لذا کارآمدی آن می‌تواند بر کل پروژه انقلاب اسلامی و امکان سنجی طراحی جامعه مبتنی بر نهاد دین تاثیر بسزائی داشته باشد.دو عنصر محوری در گسترش یافتن ضعف های قوه شامل بهره وری پائین و عدم اتقان کافی در فرآیند رسیدگی به پرونده ها و عدم اهتمام و توانمندی در کاهش نرخ ورودی پرونده های تکراری و یکتا است که همواره استراتژی محوری قوه ، درخواست افزایش بودجه و نیروی انسانی و سایر منابع است اما بنظر میرسد این راهکارها خیلی موثر نبوده اند ..
    بنده حقیر بعنوان یک ایرانی عاشق مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی که نزدیک به یک دهه از عمرم را صرف پژوهش و تحقیقات علمی نموده ام به حول و قوه الهی و با تلاش شبانه روزی موفق به طراحی فناوری نوین و کارا گشته ام که تاکنون نظیرش در جهان مشاهده نشده است ( طبق مستندات موجود) که بوسیله این تکنولوژی‌ فوق پیشرفته می‌توانیم بسیاری از مسائل لاینحل دستگاه قضا را علاج نمائیم اما متاسفانه تاکنون بستری برای ارائه آن فراهم نبوده است . امید است شاید از این طریق بتوانم این ایده و طرح اصیل و منحصر بفرد را تقدیم کشور عزیزم نمایم . انشالله ‌ یا علی

  5. بانام خداوباسلام خدمت قضات عالی.واین نقد عالی هست.ریشه همه مشکلات درایران وسراسر دنیا مشروب ومواد مخدر هست باهمکاری سازمان ملل میشود این مشکل رادر سراسر دنیا وبویژه ایران حل کرد همانطور که کرونا تقریبا ریشه کن شد خدا خیرتون دهد زوزانه از طریق خانواده مدرسه جامعه ورسانه اطلاع رسانی شود شاید به خوردنسل جدیدمون رود.دوما درایران برای جان آدمها ارزش قائل نیستند شاید درسراسر دنیاهم همینطورباشدکسی که دچارضرب وشتم میشودخیلی راحت با،دیه خیلی ناچیز ردش می کنند ولی برای اشیاءهزینه وجریمه های سرسختی درنظر میگیرند.

  6. کار خوبی هست امیدوارم نقدهای به جا و سازنده جهت رفع ایراد ، اجرایی شوند و کار فقط جنبه تبلیغاتی نباشد

  7. شما را به قرآن قسم می دهم یک انسان عاقلی یک طرحی برای این اداره جذب و گزینش ارسال کند. چه جوان ها که در بوروکراسی این اداره پیر نشدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا