‌قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

مصوب 1368,05,28

‌قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

فصل اول – کلیات و تعاریف

‌ماده ۱ – به موجب این قانون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از ادغام وزارتین دفاع و سپاه پاسداران تشکیل‌می‌شود.

‌ماده ۲ – تعاریف

‌در این قانون عبارات اختصاری زیر جایگزین عناوین کامل آن می‌شوند:

– نیروهای مسلح به جای نیروهای نظامی و انتظامی

– فرماندهی کل به جای فرماندهی کل نیروهای مسلح

– ستاد کل به جای ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح

– وزارت به جای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

– وزیر به جای وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

‌تبصره ۱ – نیروهای نظامی به نیروهای سه‌گانه ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستادهای مربوطه و سازمان های وابسته به آن اطلاق‌ می‌گردد.

‌تبصره ۲ – نیروهای انتظامی به شهربانی و ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران، کمیته انقلاب اسلامی و سازمان پلیس قضایی گفته می‌شود.

‌ماده ۳ – وزارت بخشی از دولت است که مسئولیت پشتیبانی نیروهای مسلح را در قالب قوانین و تدابیر فرماندهی کل بر عهده دارد.

‌فصل دوم – وظایف

‌ماده ۴ – وظایف وزارت به شرح زیر می‌باشد:

‌الف – بررسی، تنظیم و تحصیل بودجه و اعتبارات نیروهای نظامی و وزارت و سازمان‌های وابسته به آنها با هماهنگی ستاد کل و نظارت بر انجام‌هزینه‌ها و بررسی و تأیید بیلان حساب بودجه آنها.

ب – ساخت و تولید اقلام مورد نیاز نیروهای مسلح و انجام تحقیقات صنعتی لازم و افزایش امکانات تکنولوژی صنایع مربوطه برابر تدابیر و خط‌ مشی فرماندهی کل.

ج – نوسازی، بازسازی و تعمیرات اساسی وسایل و تجهیزات خارج از مقدورات نیروهای مسلح برابر دستورالعمل ابلاغی ستاد کل.

‌د – پشتیبانی فنی، آموزشی و تعمیراتی خدمات کامپیوتری نیروهای مسلح.

‌تبصره – نحوه و چگونگی پشتیبانی برابر دستورالعملی است که توسط وزارت تهیه و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد.

هـ – هدایت و هماهنگ نمودن امور تحقیقات صنعتی نیروهای مسلح و سازمان‌های وابسته به وزارت برابر مصوبات و خط مشی فرماندهی کل و‌ بهره‌گیری از امکانات مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و صنعتی کشور.

‌تبصره – مراکز مذکور مکلفند همکاری‌های لازم را در زمینه بهره‌گیری صنعت نظامی از امکانات آنها به عمل آورند. موارد و چگونگی آن بر حسب‌ آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌و – آموزش و تربیت کادر متخصص و مورد نیاز وزارت و سازمان‌های وابسته و سازماندهی عناصر سازمانی تابعه و وابسته.

‌ز – کسب آگاهی از پیشرفت‌های حاصله در زمینه صنایع نظامی و شناخت سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته در جهان.

ح – انجام کلیه خریدهای خارجی مورد نیاز نیروهای نظامی و وزارت و سازمان های وابسته به آنها بر اساس تدابیر فرماندهی کل و سیاست کلی و‌خط مشی دولت جمهوری اسلامی ایران.

‌تبصره – کلیه خریدهای خارجی اقلام دفاعی مورد نیاز نیروهای انتظامی و سایر وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های کشور نیز صرفاً از طریق این‌ وزارت انجام خواهد گرفت.

ط – تهیه، تأمین و خرید داخلی اقلام مشترک مورد نیاز نیروهای نظامی به تشخیص ستاد کل به استثناء سوخت و مواد فاسد شدنی و همچنین‌ انجام کلیه خریدهای داخلی مورد نیاز وزارت.

‌تبصره ۱ – وزارت می‌تواند بخشی از اقلام مشترک داخلی را با حفظ مسئولیت و تعیین خط مشی به نیروهای نظامی تفویض نماید. موارد و‌ چگونگی آن توسط دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت با هماهنگی ستاد کل تهیه و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد.

‌تبصره ۲ – خریدهای داخلی اقلام غیر مشترک (‌خاص) مورد نیاز هر نیرو بر اساس دستورالعمل ستاد کل توسط همان نیرو و همچنین کلیه‌ خریدهای داخلی مورد نیاز سازمان های وابسته به وزارت از طریق سازمان‌های مزبور صورت خواهد گرفت.

ی – تهیه و تنظیم لوایح مورد نیاز نیروهای نظامی و وزارت و سازمان های وابسته به آنها بر اساس تدابیر کلی فرماندهی کل، پیگیری جهت سیر‌ مراحل قانونی، ابلاغ قوانین و مصوبات هیأت وزیران از طریق ستاد کل به نیروهای نظامی و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات.

ک – دفاع از حقوق نیروهای نظامی و وزارت و سازمان‌های وابسته به آنها در مراجع قضایی.

ل – اداره امور املاک نیروهای نظامی و وزارت و سازمان‌های وابسته به آنها از نظر حقوقی و قانونی.

م (اصلاحی ۳۱ˏ۰۳ˏ۱۳۹۰)- تهیه و تأمین زمین مورد نیاز و احداث ساختمان و تأسیسات ساختمانی نیروهای نظامی و وزارت برابر دستورالعمل و خط مشی فرماندهی کل‌در چهارچوب ضوابط و سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه.

‌تبصره – وزارت می‌تواند احداث ساختمانها و تأسیسات نیروهای نظامی و یا برخی از آنها را برابر مصوبات فرماندهی کل، با حفظ مسئولیت و‌نظارت به نیروهای نظامی محول نماید.

ن – تهیه و تأمین نقشه‌های نظامی و مرزی کشور و خدمات جغرافیایی مورد نیاز نیروهای مسلح.

‌تبصره – سایر دستگاه ها که در تهیه خدمات نقشه‌برداری و جغرافیایی غیر نظامی فعالیت دارند در صورتی که این قبیل نقشه‌ها حاوی نقاط نظامی و‌مرزی باشند، بایستی آن گونه امور را با وزارت هماهنگ نمایند. آیین‌نامه اجرایی مربوطه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌ها‌برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

س – تأمین خدمات درمانی پرسنل نیروهای مسلح و وزارت و سازمان‌های وابسته به آنها اعم از کادر ثابت، پیمانی، وظیفه و اعضای ویژه بسیج،‌ بازنشستگان، وظیفه‌بگیران، مستمری‌بگیران و عائله تحت تکفل آنها.

ع – تأمین نیازهای درمانی پرسنل و اداره امور بیمارستان ها و درمانگاه های وزارت و سازمان‌های وابسته.

ف – انجام امور بیمه و بازنشستگی، وظیفه و مستمری پرسنل نیروهای نظامی و وزارت و سازمان‌های وابسته به آنها.

ص – تأمین خدمات تعاونی افراد مذکور در بند س بالا و عائله تحت تکفل آنان.

ق – تأمین و حفاظت فیزیکی اماکن و تأسیسات وزارت و سازمان‌های وابسته.

‌ر – آموزش و آماده‌سازی پرسنل کادر ثابت وزارت و سازمان وابسته در رسته‌های رزمی جهت پذیرش مسئولیت‌های محوله در جنگ با همکاری‌نیروهای مسلح.

‌ماده ۵ – به منظور حفظ و صیانت وزارت و سازمان‌های وابسته در زمینه‌های امنیتی، سازمانی وابسته به وزارت با سلسله مراتب مستقل و متمرکز‌بنام سازمان حفاظت و اطلاعات تشکیل می‌گردد که مأموریت وظایف قانونی سازمان های مشابه در ارتش و سپاه را با همکاری آنها در وزارت بر عهده‌خواهد داشت.

‌تبصره – رئیس این سازمان توسط مقام مقام معظم رهبری منصوب خواهد شد.

‌ماده ۶ – به منظور رسد و گسترش فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در وزارت و سازمان‌های وابسته، سازمانی وابسته با سلسله مراتب مستقل و‌متمرکز بنام سازمان عقیدتی – سیاسی تشکیل می‌گردد که مأموریت و و وظایف قانونی سازمان های مشابه در ارتش و سپاه را با همکاری آنها در وزارت‌بر عهده خواهد داشت.

‌تبصره – رئیس این سازمان توسط مقام معظم رهبری منصوب خواهد شد.

‌ماده ۷ – در اجرای بندهای ب، هـ، و، ز ماده ۴ این قانون وزارت اقدام به تشکیل مؤسسه‌ای بنام مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی دفاعی می‌نماید.

‌تبصره ۱ – اساسنامه مؤسسه مذکور را حداکثر ظرف مد شش ماه توسط وزیر تهیه و به تصویب کمیسیون امور دفاعی مجلس شورای اسلامی‌می‌رسد.

‌تبصره ۲ – کلیه مراکز آموزشی علمی و تحقیقات وزارتین دفاع و سپاه و سازمان‌های وابسته به آنها از طریق این مؤسسه هدایت و اداره می‌شوند.

‌ماده ۸ – در اجرای بند س ماده ۴ این قانون وزارت اقدام به تشکیل سازمان واحدی بنام سازمان تأمین خدمات درمانی پرسنل نیروهای مسلح‌ می‌نماید. اساسنامه این سازمان ظرف مدت شش ماه توسط وزارت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

‌ماده ۹ – در اجرای بند ص ماده ۴ این قانون، وزارت اقدام به تأسیس شرکت تعاونی پرسنل نیروهای مسلح می‌نماید.

‌ماده ۱۰ – در اجرای بند ن ماده ۴ این قانون، وزارت اقدام به تشکیل سازمانی بنام سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح می‌نماید. اساسنامه این‌سازمان ظرف مدت شش ماه توسط وزارت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

‌فصل سوم – چگونگی اجرا

‌ماده ۱۱ – کلیه اعتبارات و دیون و مطالبات و تعهدات وزارتین دفاع و سپاه بعد از تشکیل وزارت به این وزارت منتقل می‌گردد.

‌ماده ۱۲ – کلیه مؤسسات، سازمان ها و شرکتهایی که تابع، وابسته و یا تحت پوشش وزارتین دفاع و سپاه بوده‌اند، حسب مورد به تابعیت وابستگی یا‌تحت پوشش وزارت در می‌آیند.

‌ماده ۱۳ – کلیه پرسنل شاغل در وزارتین دفاع و سپاه به وزارت جدید منتقل می‌گردند این پرسنل تا تصویب قوانین وزارت جدید تابع مقررات قبلی‌خود خواهند بود.

‌تبصره ۱ – پرسنل مازاد بر نیاز وزارت در اختیار ستاد کل قرار خواهند گرفت.

‌تبصره ۲ – پرسنل مأمور به وزارتین دفاع و سپاه تا اجرای تبصره ۱ فوق در مأموریت‌های محوله ابقاء و سپس به واحد سازمانی اولیه مراجعت‌می‌نمایند.

‌ماده ۱۴ – کلیه امکانات موجود وزارتین دفاع و سپاه در اختیار وزارت قرار داده می‌شود امکانات مازاد بر اساس دستورالعمل صادره از طرف‌فرماندهی کل در اختیار نیروهای نظامی قرار می‌گیرد.

‌ماده ۱۵ – کلیه قوانین و مصوبات مربوط به وزارتین دفاع و سپاه و سازمان‌های وابسته به آنها تا تصویب قوانین و مصوبات جدید در مورد این‌وزارت و سازمان‌های وابسته آن حسب مورد مجری خواهد بود.

‌تبصره – وزارت موظف است قوانین و مقررات مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی موضوع این قانون را حداکثر ظرف مدت یک سال تهیه و‌جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

‌ماده ۱۶ – این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا خواهد بود.

‌قانون فوق مشتمل بر شانزده ماده و شانزده تبصره در جلسه علنی روز شنبه مورخ بیست و هشتم مرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و هشت مجلس‌شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۶۸.۵.۳۱ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا