قوانین و مقررات مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری

قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری چیست؟

قوانین و مقررات مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری شامل کلیه احکام، آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با کارشناسی رسمی دادگستری می‌باشد. برخی از قوانین و مقررات مانند «قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱/۱/۱۸» مختص کارشناسی رسمی دادگستری تقنین یافته اند. اما احکامی از سایر قوانین و مقررات نیز هستند، که مرتبط به کارشناسی رسمی می‌شوند. بطور مثال در قانون آیین دادرسی کیفری بخشی از مواد مرتبط به موضوع کارشناسی رسمی می‌شوند.

اهمیت قوانین و مقررات کارشناسی رسمی

کارشناسان رسمی دادگستری، کارآموزی و داوطلبان کارشناسی رسمی دادگستری بایستی علاوه بر تخصص خود به این قوانین و مقررات واقف باشند تا در امر نظریه نویسی و رویه قضایی مربوطه اقدامات لازم را مطابق قانون انجام دهند. بنابراین آشنایی با بروزترین قوانین و مقررات مرتبط با کارشناسان رسمی دادگستری اهمیت دارد.

قوانین و مقررات کارشناسی رسمی در آزمون اخذ پروانه

پروانه کارشناسی رسمی دادگستری توسط دو نهاد کانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه صادر می‌شود.

در آزمون مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه مطابق آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه، قوانین و مقررات کارشناسی بخشی از آن هست. بنابراین علاوه بر سوالات تخصصی مربوط به رشته مورد تقاضا، قوانین و مقررات مرتبط به کارشناسی رسمی دادگستری هم مورد نظر قرار می‌گیرد.

البته تا کنون در آزمون کانون کارشناسان دادگستری مستقیم سوالات از قوانین و مقررات کارشناسی رسمی طرح نشده اند، بلکه پس از پذیرش آزمون کتبی در روند جذب و کارآموزی آشنایی متقاضایان پروانه به این قوانین و مقررات مورد ارزیابی قرار گرفته شده است.

قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری منبع آزمون

قوانین و مقررات مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری منبع آزمون متقاضایان پروانه کارشناسی رسمی دادگستری از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به شرح زیر می‌باشد:

  • قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری
  • آیین‌نامه اجرائی قانون کارشناسان رسمی دادگستری
  • ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی
  • آیین نامه اجرائی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی
  • مواد مرتبط از قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری

این مواد امتحانی مشترک بین کلیه رشته های آزمون کارشناسی رسمی دادگستری مرکز کارشناسان قوه قضاییه می‌باشد و بطور عمومی برای همه متقاضایان اخذ پروانه مورد پرسش قرار می‌گیرد. بنابراین همه داوطلبان این آزمون میبایست آشنایی لازم به قوانین و مقررات کارشناسی رسمی داشته باشند.

بیشتر بخوانید

کتاب قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری

همانطور در بالا گفته شد، آشنایی به قوانین و مقررات مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری برای دارندگان پروانه کارشناسی رسمی دادگستری و داوطلبان آزمون اخذ پروانه اهمیت دارد.

این قوانین و مقررات نیز مانند باقی قوانین و مقررات در طی زمان دستخوش تغییرات و اصلاحات قرار می‌گیرند، بنابراین علاوه بر گردآوری این قوانین اعمال آخرین اصلاحات و الحاقات مهم می‌باشد.

کتاب قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری کاری از گروه پایگاه خبری اختبار این قوانین و مقررات مرتبط با کارشناسان رسمی با زیرنویس ارجاعات و توضیحات تکمیلی با آخرین اصلاحات و الحاقات گردآوری کرده است. همچنین به منظور آشنایی با پرسش‌های این قوانین و مقررات، سوالات آزمونی همراه با پاسخ تشریحی در این کتاب گنجانده شده است.

روی جلد قوانین کارشناسی رسمی هوشیار
روی جلد
پشت جلد قوانین کارشناسی رسمی هوشیار
پشت جلد

کتاب حاضر علاوه رویکرد آموزشی با ارجاعات مناسب جنبه کاربردی برای کارشناسان رسمی دادگستری و کارآموزان نیز دارد.

برای مشاهده و تهیه این کتاب مناسب کارشناسان رسمی دادگستری، کارآموزان و داوطلبان آزمون کارشناسی رسمی دادگستری وارد لینک زیر شوید:

کتاب قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا