قول دستیار ویژه رئیسی برای پیگیری موضوع اختلال در خدمات الکترونیک دفاتر اسناد رسمی

پایگاه خبری احتبار- دستیار ویژه رئیس جمهور وعده داد که پیگیر رفع مشکل اخلال خدمات دهی دفاتر اسناد رسمی باشد.

به گزارش احتبار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ماهنامه میدان آزادی، اخلال در خدمات دفاتر اسناد رسمی اعصاب و روان مردم را بهم ریخته و موجب کاهش درآمد دفاتر شده و در پرداخت حقوق کارکنان خود معطل مانده اند.

در همین راستا سکینه سادات پاد مسئول «پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی» ریاست جمهوری از نماینده تمامی دستگاه های مسئول در این رخداد دعوت کرد تا با بیان طرح مساله چالش را برطرف کند. برای همین نمایندگانی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز آمار و فن آوری قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونت فن آوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات، شرکت شاپرک، سازمان امورمالیاتی، کانون سردفتران و دفتریاران و برخی دستگاه های دیگر به جلسه ای فوری دعوت شدند.

نکته قابل تامل آن است که این مرکز درخواست اطلاع رسانی از برگزاری این جلسه را داشت تا مردم در مورد دلایل رخداد این چالش و راهکارها مطلع شوند.

سکینه سادات پاد در ابتدای این جلسه گفت: مردم از ارائه خدمات دفاتر اسناد رسمی به دلیل اخلال در سیستم ها ناراضی هستند و حقوق شهروندی آنها نادیده گرفته شده برای همین این مرکز ورود کرده است تا به فهم مشترک برسیم.

در این جلسه نماینده ثبت احوال کشور اعلام کرد: بسیاری از تجهیزات این سازمان قدیمی است و باید به روز شود. چرا باید دولت بابت خطوط تبادل ارتباطات از من هزینه دریافت کند و من این خدمات را رایگان ارائه کنم؟ اگر پول باشد ما هم می توانیم خود را با تکنولوژی روز دنیا به روز کنیم. با این حال مدیریت کردیم تا مشکل دفاتر برطرف شود. (در این جلسه مواردی مطرح شد که به دلیل مسائل امنیتی قابل انتشار نیست.)

نماینده سازمان امورمالیاتی گفت: وقتی در دو ماه سال فراخوان دریافت اظهارنامه مالیاتی داده می شود قطعا فشار بر سیستم های مالیاتی بسیار است با این حال این سیستم درست کار می کرد. اما قبول داریم اختلالی در ارتباط با دفاتر اسناد رسمی داشتیم که پیش می آید. (در این جلسه موارد محرمانه ای مطرح و قرار شد خانم پاد به رئیس جمهور انتقال دهند)

علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در این جلسه گفت: دفاتر اسناد رسمی باید با بیش از ۱۲ دستگاه و نهاد برای ثبت یک سند از طریق سیستم مرتبط باشند و اگر هریک از این موارد دچار اخلال شود مردم دفاتر را مقصر می دانند چون پیشانی کار هستند. توهین ها، بد و بیراه ها و گاها درگیری های رخ داده در روزهایی که اختلال رخ می دهد برای دفاتر اسناد رسمی خواهد بود. آیا نمی شود برخی دسترسی ها و استعلام ها را آفلاین کرد؟ آیا نمی شود آن لاین و آفلاین را کنار هم داشت؟ چرا دستگاه هایی که دچار به روزرسانی یا تعمیرات و اخلال می شوند به کانون اعلام نمی کنند که ما به مردم و دفاتر اطلاع رسانی کنیم؟ در نهایت صدا و سیما برنامه خبری می گذارد و کارشناس برنامه می گوید به دلیل این اخلال ها بهتر است کار را به بخش دیگری بدهیم و به نوعی دفاتر را حذف کنیم! در حالی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی دارای پیشرفته ترین سیستم های حرفه ای در حوزه آی تی هستند. آقایان محترم، کارسند رسمی چیزی نیست که به فردا موکول کنیم. وقتی معامله ای رخ داده و خریدار و فروشنده در دفتر اسناد رسمی هستند به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه و تورم با یک اخلال و قطعی سیستم امکان برهم زدن معامله و درگیری و ایجاد پرونده قضایی بسیار زیاد است. اگر مجلس محترم قانونی را تصویب می کند باید زیرساخت های آن را هم در قوانین ببیند. امروز دارند خدمات دفاتر اسناد رسمی را زیر سوال می برند.

حسن روحانی نیا رئیس کانون دفاتر پیشخوان قضایی هم گفت: وضعیت دفاتر پیشخوان قضایی به دلیل آنکه همه مردم برای دعوا و شکایت به ما مراجعه می کنند حساس تر است. ما ضرب و شتم و درگیری مراجعه کننده با دفاتر پیشخوان کم نداشتیم. برای همین یک سیستمی به نام سخاپلاس طراحی کردیم تا در صورت قطعی سیستم ها کار مردم پیش برود. امروز مردم به هر دفتر پیشخوان قضایی مراجعه کنند کارشان انجام می شود. برای همین پلتفرم هایی را طراحی کردیم که وابسته به مرکز فن آوری قوه قضائیه نباشد و در این راه موفق بودیم.

در این جلسه عنوان شد که اگر ثبت احوال یا امور مالیاتی مشکلاتی دارند برون سپاری کنند و بخش خصوصی وارد شود و این بخش خصوصی مجبور است خود را به روز کند.

دستیارویژه رئیس جمهور گفت: نارضایتی صنفی و ایجاد تجمعات اعتراضی برای جمهوری اسلامی خوب نیست. شهروند باید وقتش را برای گرفتن خدمات تنظیم کند. یک مادر باید بداند چقدر کارش طول می کشد تا برای مدیریت فرزندش اقدام کند. به نظرم باید مسئولان فن آوری دستگاه های مرتبط با دفاتر اسناد رسمی جلسه ای برگزار شود تا به راهکار فوری برسیم. من این موضوع را به آقای رئیس جمهور گزارش می کنم و پیگیر خواسته مردم خواهم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا