لایحۀ تجارت به مجلس شورای اسلامی عودت داده شد

عضو حقوقدان شورای نگهبان:

لایحۀ تجارت به مجلس شورای اسلامی عودت داده شد

مذاکرات و جلساتی در مورد لایحه تجارت برگزار شد و در نهایت‌ شورای نگهبان به این نتیجه نرسید که اشکالات رفع شده است

در طرح آیین دادرسی نیروهای مسلح ابهامات و اشکالاتی گرفته شد که برای اصلاح به مجلس بر می‌گردد

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اعضای این شورا، طرح بیمه بیکاری را به دلیل اشکال بار مالی مجدد به مجلس شورای اسلامی برگشت دادند.

دکتر ره‌پیک پس از جلسه امروز شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: این هفته شورای نگهبان علاوه بر جلسه عادی خود، جلسه فوق العاده هم تشکیل داد و در مجموع‌ در این دو جلسه به چهار طرح و لایحه رسیدگی کردیم.
وی گفت: لایحه موافقتنامه همکاری های اقتصادی در حوزه قاچاق و تخلفات گمرکی برای کشورهای عضو اکو به تأیید شورای نگهبان رسید.
ره‌پیک افزود: طرح دیگر، طرح بیمه بیکاری بود و این طرح چندین بار میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رد و بدل شده بود و حتی یک بار هم به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.
وی گفت: در نهایت این طرح در جلسه شورای نگهبان بررسی شد و با وجود اصلاحاتی که در مجلس به عمل آمده بود، اما اعضای شورای نگهبان اشکال قبلی خود را که مربوط به بارمالی بود همچنان بر این طرح وارد ‌می‌داند و با توجه به طولانی شدن زمان تصویب طرح ، اشکال و ابهامی هم از جهت زمان اجرای طرح وارد شد که در نهایت طرح به مجلس شورای اسلامی بازگشت.
عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی گفت: این شورا همچنان به لایحه تجارت اشکال دارد و به همین علت این لایحه مجدد به مجلس شورای اسلامی عودت داده شد.
سیامک ره‌پیک افزود: این لایحه، لایحه مهمی است و بیش از دو سال پیش در شورای نگهبان مطرح شده بود و با ایراد شورای نگهبان به مجلس برگشت داده شد و اخیراً‌ مذاکراتی در خصوص این لایحه صورت گرفته بود که در صورت امکان لایحه مجدد در شورای نگهبان بررسی شود.
وی گفت: ایراد شورای نگهبان این بود که کل لایحه تجارت به عنوان مصوبه کمیسیون، قابل قبول نیست و ضرورتی برای تصویب کمیسیونی ندارد.
ره‌پیک افزود: در این فاصله مذاکرات و جلساتی برگزار شد و در نهایت‌ شورای نگهبان به این نتیجه نرسید که اشکالات رفع شده است بنابراین لایحه تجارت به صورت رسمی به شورای نگهبان واصل شد و نتیجه بررسی شورای نگهبان این بود که اشکال قبلی به قوت خود باقی است و به همین علت لایحه مجدد به مجلس شورای اسلامی عودت داده شد.
وی گفت: نظر ما این بود که در حد ضرورت اشکال ندارد برخی موارد در کمیسیون بررسی و تصویب شود اما کل لایحه تجارت فعلاً از نظر شورای نگهبان ضرورتی ندارد که به صورت کمیسیونی تصویب شود.
ره‌پیک افزود: طرح دیگر بررسی شده در جلسه شورای نگهبان،‌ طرح آیین دادرسی نیروهای مسلح و دادرسی الکترونیک بود.
وی گفت: زمانی که لایحه آیین دادرسی کیفری در مجلس به تصویب رسید دو فصل انتهایی به آن اضافه کردند و نظر شورای نگهبان این بود که این دو فصل اضافه، ماهیت روشنی ندارد و نه طرح است و نه لایحه.
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: در نهایت مجلس شورای اسلامی با مقداری تغییر آن را به عنوان طرح اعلام کرد و ما در جلسات دیروز و امروز شورای نگهبان بخش اول این دو فصل را بررسی کردیم و بخشی از آیین دادرسی الکترونیک هم بررسی شد.
ره‌پیک گفت: در بخش نخست طرح آیین دادرسی نیروهای مسلح ابهامات و اشکالاتی گرفته شد که برای اصلاح به مجلس برمی‌گردد اما به طور کلی بخش عمده ای از این ابهامات به صلاحیت های سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادگاه های نظامی مربوط است که از این جهت شورای نگهبان ایرادهایی وارد کرد که باید در مجلس بررسی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا