متن نهایی لایحه عفاف و حجاب (مصوبه کمیسیون قضایی مجلس و ارسال شده به شورای نگهبان)

پایگاه خبری اختبار- هم‌زمان با تصویب مدت اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب در صحن علنی مجلس، متن نهایی این لایحه منتشر شد.

برای دانلود متن نهایی لایحه عفاف و حجاب (مصوبه کمیسیون قضایی مجلس و ارسال شده به شورای نگهبان) کلیک کنید

به گزارش اختبار، لایحه مربوط به حجاب اولین بار از سوی قوه قضاییه تهیه و پس از تصویب در هیات دولت در خردادماه سال جاری با نام « لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» برای طی تشریفات بعدی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

با وجود این پس از اعتراضاتی که از سوی گروه‌های حامی حجاب صورت گرفت و این لایحه را سهل‌گیرانه و ناکافی دانستند، دولت تغییراتی در آن ایجاد کرد.

نسخه دوم  لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در ۱۴۰۲/۳/۹ به مجلس شورای اسلامی ارسال و جایگزین نسخه اولیه لایحه شد.

با وجود این کمیسیون حقوقی مجلس تغییرات بسیار زیادی در این لایحه ایجاد کرد به نحوی که متن آن از ۱۵ ماده به ۷۰ ماده افزایش داد. در این مصوبه برای اولین بار ضوابط لباس مردان نیز تعیین و مجازات‌ها و جریمه‌های متعددی برای متخلفان تعیین گردید.

این کمیسیون همچنین نام لایحه را به لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تغییر داد.

متن مصوب کمیسیون قضایی مجلس انتقادات متعددی را در پی داشت با اینحال تهیه‌کنندگان آن تصمیم گرفتند تا در اقدامی عجیب، لایحه را نه در صحن علنی که به شکل مخفیانه در کمیسیون مشترک به تصویب برسانند. در این راستا درخواستی برای تصویب لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی را مطرح کردند که مورد موافقت نمایندگان مجلس نیز قرار گرفت.

نهایتا لایحه یک بار دیگر در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی شد و خروجی این کمیسیون آماده ارسال به شورای نگهبان گردید.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگان با اجرای آزمایشی این قانون برای ۳ سال موافقت کردند تا لایحه‌ای با اهمیت و حاوی مجازات‌ها و جرم‌انگاری‌های متعدد، با کمترین مشارکت «وکلای ملت» نهایی و به شورای نگهبان ارسال شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. بسم الله… این چه تفسیر عجیب غریبیه! شما اول از همه خودت باید بری تحقیق کنی. نتیجه حرف شما که میگید فقط گردن رو بپوشونید، اینه که مابقی بدن از جمله سر و بدن میتونه برهنه باشه! برای خودتون این صحبت عجیب نیست؟! ضمن اینکه این کشف بزرگ رو فقط ایرانی‌ها بهش رسیدند؟ مسلمونای بقیه دنیا چطور؟
    پس بگذارید توضیح بدم: زمان پیامبر زنان چیزی به اسم روسری نبوده، چیزی که باهاش سر رو می پوشوندند، جلباب بوده که شبیه یه شال بزرگ بوده که روی سرشون می انداختند که گردنشون پوشیده نمیشد. آیه نازل شد که جلباب رو نزدیک خودتون کنید تا گردنتون هم پوشیده بشه. چندین روایت معتبر هم داریم که حدود حجاب رو کامل روشن کرده؛ برای خانم‌ها پوشیدگی کامل به جز گردی صورت و دست‌ها تا مچه.

  2. سوره هود آیات ۱۸ و ۱۹:
    … لعنت خدا بر ستمکاران باد، آنان که راه خدا بروى بندگان بسته و سعى کنند که راه حقّ را کج کرده و خلق را به راه باطل کشند …
    سوره نور آیه ۳۱:
    «… ولیضربن بخُمُرهنّ علی جیوبهنّ …»
    … و باید روسرى‌هایشان را بر گریبان خویش (گردن و سینه) بیفکنند …
    KHIMAR is an Arabic term for a veil that covers the hair, neck and shoulders, but not the face. It is a term that is mentioned in the Qur’an.
    سوره احزاب آیه ۵۹:
    «… یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِن ذَٰلِکَ أَدنَىٰٓ أَن یُعرَفنَ فَلَا یُوذَینَ …»
    اى پیغمبر! به همسران و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو که رداهاى خود را جمع وجور بر خویش فروافکنند تا این که (از زنان بى بندوبار و خانمهاى آلوده) دست کم بازشناخته شوند و در نتیجه مورد اذیّت و آزار (اوباش) قرار نگیرند …
    JILBAB is an Arabic term for a long, loose outer garment, which is worn by both men and women. It is a term that is used in the Qur’an. The distinction between jilbab and abaya is not very clear-cut, as both can take many forms, but jilbabs are usually closed at the front, while abayas tend to be open, but can be pulled together.
    به امید آزادی و عدالت

  3. بدحجابی زمینه ساز نفوذ نگاه های آلوده به رابطه زوجین و از بین رفتن خانواده و لذت شیرین مادری است
    خداوند در سوره نور می‌فرماید ای پیامبر به زنان مومن بگو با روسریهایشان گردن خود را بپوشانند

    1. با روسری گردن رو پوشوندن میدونی یعنی چی؟! یعنی نیازی نیست روسری مو و گوش رو هم بپوشونه! کمی فکر کن و تحقیق که ریشه این پوششی که با تمسک به قرآن بر مردم تحمیل میشه کجاست!

      1. داداچ چرا قیمه‌ها رو می‌ریزی توی ماستا😐
        مو رو همه می‌پوشوندن گردنشون معلوم بود آیه اومد گردنتون رو بپوشونید.
        یه سرچ بکن راجع به خمر و جلباب ببین دستمال گردنه یا روسری. چندین و چند روایت داریم که موی سر فلان زن مشخص شد مانند کنیزان.
        حالا خوبه خودتم توی پیامت نوشتی روسری‌های خود را، نه دستمال گردن‌های خود را🙄
        قشنگ داری مردم رو گمراه می‌کنی. پیامت بوی پیام کسی رو می‌ده که سال گذشته از آلبانی متواری شده

  4. اصلا ربطی به پول زور نداره! جرم نکنند مجازات نشوند!
    نظر مردم اینی هست که کف جامعه است و از این افراد ناهنجار و کشف حجاب عصبانی اند.
    بحث این افراد متفاوت فکر کردن نیست، تحمیل سبک زندگی غلط خود به زور و لج بازی به اکثریت جامعه است و قانون دقیقا اینجا برای حمایت از جامعه وارد عمل می شود.

  5. زندگی کلا سخته خداو خوش نمیاد افرادی که جور دیگه فکر میکن با اینوع قوانین سختگیرانه دچار عذاب و مشکل بیشتر کنیم منتهی کیه که نظر مردم بدونه و اهمیت بده
    شدیدا چنین قوانینی ضد توسعه هست
    ایا گرفتن پول زور اینچنینی حرام نیست

  6. اجرای این قانون موجب حجم کار قوه قضاییه و ضابطان قضایی و انتظامی خواهدشد
    دنبال راه حل باشید نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنید…….

    1. این پاک کردن صورت مسئله است؟ این لایحه خودش بخشی از جوابه
      همه چی که کار فرهنگی نیست! گاهی باید تلنگر زد تا طرف حاضر. به گفت و گو با شما بشه تا بتونی کار فرهنگی کنی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا