نماد سایت پایگاه خبری اختبار

متن نهایی لایحه عفاف و حجاب (مصوبه کمیسیون قضایی مجلس و ارسال شده به شورای نگهبان)

متن نهایی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب (مصوب کمیسیون قضایی مجلس)

متن نهایی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب (مصوب کمیسیون قضایی مجلس)

پایگاه خبری اختبار- هم‌زمان با تصویب مدت اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب در صحن علنی مجلس، متن نهایی این لایحه منتشر شد.

برای دانلود متن نهایی لایحه عفاف و حجاب (مصوبه کمیسیون قضایی مجلس و ارسال شده به شورای نگهبان) کلیک کنید

به گزارش اختبار، لایحه مربوط به حجاب اولین بار از سوی قوه قضاییه تهیه و پس از تصویب در هیات دولت در خردادماه سال جاری با نام « لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» برای طی تشریفات بعدی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

با وجود این پس از اعتراضاتی که از سوی گروه‌های حامی حجاب صورت گرفت و این لایحه را سهل‌گیرانه و ناکافی دانستند، دولت تغییراتی در آن ایجاد کرد.

نسخه دوم  لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در ۱۴۰۲/۳/۹ به مجلس شورای اسلامی ارسال و جایگزین نسخه اولیه لایحه شد.

با وجود این کمیسیون حقوقی مجلس تغییرات بسیار زیادی در این لایحه ایجاد کرد به نحوی که متن آن از ۱۵ ماده به ۷۰ ماده افزایش داد. در این مصوبه برای اولین بار ضوابط لباس مردان نیز تعیین و مجازات‌ها و جریمه‌های متعددی برای متخلفان تعیین گردید.

این کمیسیون همچنین نام لایحه را به لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تغییر داد.

متن مصوب کمیسیون قضایی مجلس انتقادات متعددی را در پی داشت با اینحال تهیه‌کنندگان آن تصمیم گرفتند تا در اقدامی عجیب، لایحه را نه در صحن علنی که به شکل مخفیانه در کمیسیون مشترک به تصویب برسانند. در این راستا درخواستی برای تصویب لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی را مطرح کردند که مورد موافقت نمایندگان مجلس نیز قرار گرفت.

نهایتا لایحه یک بار دیگر در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی شد و خروجی این کمیسیون آماده ارسال به شورای نگهبان گردید.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگان با اجرای آزمایشی این قانون برای ۳ سال موافقت کردند تا لایحه‌ای با اهمیت و حاوی مجازات‌ها و جرم‌انگاری‌های متعدد، با کمترین مشارکت «وکلای ملت» نهایی و به شورای نگهبان ارسال شود.

خروج از نسخه موبایل