مجوز وزارت علوم به دانشگاه‌ها برای جایگزینی آزمون جامع دکتری با معدل و مقاله دانشجویان

پایگاه خبری اختبار- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: امسال به دانشگاه‌ها اجازه داده شد از طریق شیوه نامه آموزشی خود امکان جایگزینی آزمون جامع دکتری با معدل و مقاله دانشجویان را داشته باشند.

به گزارش اختبار به نقل از ایلنا، «رضا نقی‌زاده» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در مورد نظارت بر صحت و سنجش کیفیت آزمون جامع که به دانشگاه‌ها واگذار شده، توضیح داد: آزمون جامع دکتری توسط گروه‌های آموزشی در هر دانشگاه برگزار می‌شود نه صرفا توسط یک استاد؛ به این معنا که در برگزاری آزمون جامع ترکیبی از اساتید سوالات آزمون را طراحی می‌کنند، باز هم ترکیبی از اساتید مصاحبه دانشجویان را در رشته‌هایی که آزمون شفاهی هم دارند، انجام می‌دهند. در نتیجه احتمال اینکه صرفا نظر یکی از اساتید در نمره آزمون جامع افراد لحاظ شود، کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: در صورتی که دانشجویی احساس کند حقی از او ضایع شده، می‌تواند در چهارچوب ضوابط دانشگاه موضوع را اطلاع دهد و شکایت خود را هم ثبت کند. مسئولان مربوطه حتما شکایت دانشجویان نسبت به نمره آزمون جامع دکتری تخصصی را بررسی می‌کنند.

نقی زاده در پاسخ به این سوال که آیا استانداری برای تعیین سهل یا سخت بودن آزمون جامع دکتری وجود دارد؟ بیان کرد: معمولا سوالات آزمون‌های جامع از مباحثی که دانشجویان در دوره دکتری گذرانده‌اند طرح می‌شود و در اکثر اوقات به لحاظ سخت یا آسان بودن، مشابه با وضعیت سختی یا آسانی دوره تحصیلی فرد است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: امسال برای ورودی‌های ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در آیین نامه آموزشی شهریورماه مطابق مصوبه جلسه ۹۶۲ شورای عالی؛ برنامه ریزی آموزشی ابلاغ شد و برای اولین بار به دانشگاه‌ها اجازه داده شد از طریق شیوه‌نامه آموزشی خود امکان جایگزینی آزمون جامع با معدل و مقاله دانشجویان را داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم عنوان کرد: در این شیوه‌نامه شرایط جایگزینی کاملا مشخص شده است و بعضی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه شیراز این جایگزینی را اعمال کردند و برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیز قسمت‌هایی از این شیوه جدید را اعمال کردند و تعدادی از دانشگاه‌ها نیز جایگزینی را در شیوه‌نامه آموزشی جای ندادند، ولی به طور کلی این اختیار به دانشگاه‌ها داده شد تا به جای آزمون جامع موارد دیگری را جایگزین کنند که بعضی از دانشگاه‌های بزرگ ما از آن استقبال کردند، اجرایی شدن چنین تحولی اتفاق مهمی است و می‌تواند پاسخگوی مطالبات دانشجویانی باشد که با شیوه‌نامه جدید در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

نقی‌زاده در مورد مزایای اختیاردهی به دانشگاه‌ها برای جایگزینی مقاله و معدل و… به جای آزمون جامع تاکید کرد: این اختیار به دانشگاه‌ها اجازه می‌دهد که با توجه به شرایط و آمایش خود در مورد جایگزینی آزمون جامع تصمیم بگیرد.

نقی زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه رشته‌های تحصیلی از نظر ماهیت، نوع مقاله، معدل و… با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، اختیار جایگزینی را در مواردی که در آیین نامه یکپارچه مقررات آموزشی در کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اعلام شده، به دانشگاه‌ها سپردیم. پس دانشگاه‌ها با توجه به نوع رشته‌ها و شرایطی که دارند، می‌توانند آزمون جامع را با سایر موارد جایگزین کنند.

نقی زاده در پاسخ به این سوال که دانشجویان چطور می‌توانند به نتیجه آزمون جامع اعتراض کنند، اظهار کرد: در هر دانشگاه با توجه به شیوه‌نامه‌ها، راه ثبت اعتراض به نمره آزمون جامع متفاوت است، ولی معمولا باید به گروه آموزشی اعتراض را اعلام کرد و اگر همچنان اعتراضی داشتند این امکان وجود دارد که دانشجویان مراتب را به معاونت آموزشی دانشگاه خود ارجاع دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بله موافقم. الان من مورد بدخواهی یکی از اساتید واقع شدم و حقم تضییع شد، اعتراض زدم، اما مورد تهدید واقع شدم! معدلم بالاست. مقاله دارم. آزمون خود را به بهترین شکل ممکن دادم، اما دفعه قبل مرا مردود اعلام کردند و اعتراض هم نتیجه ای نداشت. الان هم دانشگاه ما میخواد از ورودیهای ۱۴۰۲ به بعد این قانون رو اعمال کنه. تا زمانیکه قانون برای همه دانشگاهها لازم الاجرا و یکسان نباشه و به خود گروهها سپرده بشه، دست برخی اعمال نفوذها و بدخواهی ها و نظرات سلیقه ای اساتید همچنان بازه! وزارت محترم علوم، عدالت را اجرا کنید تا سرنوشت و زندگی ما بازیچه قرار نگیرد!

  2. چرا این قانون رو برای همه‌ی ورودی‌های گذشته اجرا نمی‌کنید. الان کسی که تلاش کرده معدل بالا داره و در شرف آزمون جامع هست تازه از قبل هم این طور قانونی براش نبوده نباید این قانون براش اجرا گردد، اگه عدالتی هست باید برای همه باشه نه صرفا برای عده‌ای. مثلا کسی که ورودی ۱۴۰۰ و الان در شرف آزمون جامع هست. لطفا تبصره بگذارید و به دانشگاه‌ها هرچه سریع‌تر ابلاغ کنید که ورودی‌های گذشته لااقل از این بند استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا