مسئولیت تبلیغ‌‌کنندگان کوروش کمپانی چیست؟

پایگاه خبری اختبار- رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز به بررسی موضوع کوروش کمپانی از منظر «مسئولیت مدنی» پرداخت.

به گزارش اختبار، عیسی امینی در مطلبی در این باره نوشت:

در مساله کوروش کمپانی و صدمه مالی به مردم از طریق ترفند پانزی و تبلیغات وسیع در محیط مجازی توجه به دو نکته حائز اهمیت است:

۱ – عده خاصی از هنرمندان و ورزشکاران به ویژه برخی از فوتبالیست‌ها تنها گروه مشخصی هستند که تمایل جدی به تبلیغ برای کسب منافع مادی حداکثری دارند و اصولا تمایلی برای آموزش‌های حرفه‌ای و همگانی به صورت مجانی هم ندارند. در این راستا، بعضا به تبلیغاتی نیز می‌پردازند که لااقل همگی به عدم اطمینان آنها به درستی موضوع تبلیغ وتصدیق اعتبارات، اطمینان داریم آنها نمی‌توانند بعضی از تبلیغ‌های نادرست و فریب دهنده خود را بدون مسئولیت مدنی قلمداد کنند.

۲- نهادهای دولتی و عمومی مسئول و مرتبط، ملزم بودند با توجه به حجم تبلیغ و میزان بالای مبادلات اقتصادی و به ویژه مداخلات معمول در اینگونه امور بر آن نظارت نمایند و عدم نظارت موجب مسئولیت است.

به نظر می‌رسد موضوع «کوروش کمپانی» و اضرار به مردم با سه پایه صورت گرفت؛

ا – وعده سود و عایدهای دروغین از سوی این بنگاه برای اغواء مردم عادی جهت سرمایه گذاری (ترفند پانزی)

۲- تبلیغات فراگیر و فریب دهنده در محیط مجازی

۳- تبلیغ برخی از اشخاص شناخته شده در محیط اجتماعی یا همان سلبریتی برای تایید اعتبار این بنگاه جهت جلب اعتماد مشتری به جای تبلیغ کیفیت کالا یا خدمت.

لذا از آنجا که برای تحقق مسئولیت مدنی نیازی به اثبات «سوء نیت» و «تبانی» تبلیغ کننده با بنگاه اقتصادی نیست و حداکثر، تقصیر تبلیغ کننده در اعتماد سازی ناروا برای اثبات ناصحیح اعتبار آن شخص کافی است، این امر ممکن است مصداق بحث مسئولیت مدنی و تکلیف به جبران خسارت به اندازه مداخله در ایجاد زیان قرار گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. مردمان ایران تنها مردمان کل دنیا هستن که زمانی که سود میکنن اون سود رو نتیجه تلاش و پشت کار خودشون و مغز متفکر خودشون میدونن ولی زمانی که کوچکترین ضرری بکنن فورا گارد میگیرن و میگن تمام ارگانها مقصر هستن جز خودشون !! الان سوالاتی که پیش میاد از متضررهایی کوروش کمپانی اینه
    همشن میگن فلان بازیگر فلان خاننده جمع کنید این بساط رو یک جوری یک عده حرف میزنن انگار خودشون عقل و شعور ندارن
    الان اگه یک نفر معروف بیاد بگه قرص ب ر ن ج بخور شما به واسطه اینکه طرف ادم معروف هست میخوری !! مطمعنن نمی خوری چون میمیری
    یکی از مردمان ما کار رو به جایی کشیدن که انگار مغزشون تعطیل هست و حکومت باید یک نفرو معمور کنه بفرسته دنبال اینا که یک وقت اشتباه نکنن و طمع و بی فکری خودشون رو بندازن گردن حکوت
    یک مثال میزنم سایت قمار!! شما برید یک سرچ بکنید ببنید این همه ادم از کشورهایی اورپایی که تمام زندگیشون از بین رفته اصلا رفتن شکایت کنن مطمعنن نه !! چون مسئولیتش با خودشونه طرف ۵۰ سالشه توی ایران رفته توی سایت طمع کرده یک شبه پولدار بشه بعد تا پولش از دست میره دیوار کوتاتر از حکومت پیدا نمی کنه

  2. چطور برای بی حجابی تونستید زود برید رسیدگی کنین و پلمبشون کنید منتها برای برای شناسایی یه طرح کاملا واضح پانزی عقب وایستادید تا پول مردم از بین بره که چیو ثابت کنین ؟اینکه مثلا میدونستید و خواستید مردم به خودشون بیان!؟

  3. چرا همیشه توپ رو میندازن تو زمین مردم طفلکی؟!
    مردم همه جای دنیا به دنبال جنس خوب و ارزون هستن. این چه ربطی به طمع داره؟!
    مردم اعتماد کردن. به چی اعتماد کردن؟ به سیستم مدیریتی کشور.
    کوروش کمپانی حداقل ۵۰۰ تا موبایل برای تبلیغات به سلبریتی ها داده و البته به تعدادی هم به خریداران داده تا اعتماد مردم رو جلب کنه. خب آیا من و شما امکان ورود این تعداد موبایل از گمرک کشور رو داریم؟ این تعداد موبایل از گمرک با چه مجوزی ترخیص شده؟!
    این تعداد موبایل باید بیمه می شده، چه جوری بیمه شده؟
    موسس شرکت، یه سربازی فراریه. یعنی سوء پیشینه داره. یعنی نمی تونه شرکت تاسیس کنه. پس چطور از سامانه ملی صدور مجوزهای کسب و کار، مجوز تاسیس شرکت گرفته؟
    چه جوری این فرد تو بانک، حساب تجاری باز کرده؟ اگه حساب تجاری بوده یا نبوده، چطور به این حجم از تراکنش مالی، مشکوک نشدن؟ چرا حساب بانکی مسدود نشده؟ چطور این حجم پول منتقل شده؟
    چرا سازمان مبارزه با پولشویی ورود نکرده؟ مگه این حجم از پول نیاز به بررسی از منظر پولشویی و قاچاق و کلاهبرداری نداره؟
    سازمان مالیات چقدر از این شرکت، مالیات گرفته؟ اصلا بازرس های مالیات به این شرکت سر زدن؟ سازمان مالیاتی فقط بلده مالیات راحت از حقوق ماهانه کارمندان دولت و کارگران برداره؟ یا به اینجور پرونده های مالیاتی مثل مالیات سلبریتی ها ورود نمی کنه؟

  4. اگر سلبریتی های معروف تبلیغ نکرده بودند، گروه کثیری از مال باختگان فعلی هرگز پیش خرید نمیکردند، لذا کلیه سلبریتهای مذکور، دارای مسئولیت تضامنی با شرکت کوروش و مدیران مجموعه در جبران خسارت مال باختگان میباشند، حداقل انتظار مردم، توقیف دارایی هر سلبریتی به میزان کل خسارات زیاندیده گان تا اجرای حکم قطعی، جبران کل خسارات تمامی مال باختگان میباشد…

    مسئولین قضایی هم مکلفند، از طریق ابزارهای نظارتی از کلاهبرداریهایی که مغایر با نظم عمومی جامعه است پیشگیری کنند…

  5. این متن شامل مغالطه میباشد زیرا اولا عرفا تبلیغ توسط یک شخص به معنای ابلاغ اهداف و رویکردهای یک منبع به عموم میباشد فلذا از این جهت توسط سلبریتی انجام میشود برای جذب مخاطب اما هیچ ضمانتی بابت انجام تعهدات وجود نداره مثل دلال در قانون تجارت ولی شما جوری موضوع را تفسیر کردید که گویی شخص سلبریتی ضامن تعهدات کورش کمپانی بوده به علاوه اینکه کورش کمپانی یک شرکت ثبت شده بوده و این یک مبنای کاملا موثق برای اعتماد و تبلیغ توسط سلبریتی میباشد مثل محصول خوراکی که توسط اداره بهداشت تایید شده

    1. مسئولیت تبلیغ کنندگان از باب تسبیب و تقصیر تبلیغ کنندگان بابت اهمال است. البته بجز تبلیغ کنندگان عوامل دیگری هم در این امر مقصرند از جمله نهادهای نظارتی، سازمان صنعت و معدن و تجارت و..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا