مقررات تبلیغات رمزداراییها
مصوب یکصد و شصتمین جلسه مورخ ۱٤۰۳/۱۱/۲۴ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
با عنایت به مفاد ماده ۶ «نظام نامه رمزارز اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربری رمزارزهای جهان رواء» مصوب یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۹ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور و لزوم تنظیم گری تبلیغات رمز دارایی ها، از آنجا که فقدان ضوابط اختصاصی در سالهای گذشته منجر به سوء استفاده برای اغواگری، کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران شده است، کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور در جلسه ۱۴۰۳/۱۱/۲۴ بر اساس پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضوابط و الزامات تبلیغات رمز دارایی ها را در ۹ ماده و تبصره های مربوط به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱- ارائه دهندگان خدمات رمز دارایی دارای مجوز از تنظیم گران بخشی موضوع ماده ۴ نظام نامه، مجازند در درگاه های اینترنتی رسمی خود، به شرط رعایت الزامات مندرج در این سند نسبت به معرفی، تبلیغ و پیشنهاد سرمایه گذاری رمز دارایی ها اقدام نمایند. همچنین این سکوها مجازند آگهی رمزدارایی با کاربرد اوراق بهادار و تأمین مالی تولید را که مجوز انتشار آن از سوی تنظیم گر بخشی تعیین شده در ماده پیش گفته صادر شده است منوط به رعایت شرایط تعیین شده توسط تنظیم گر بخشی، تبلیغ نمایند؛
تبصره ۱- هر گونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد به سرمایه گذاری خرید یا فروش رمز دارایی ها، خارج از موارد ماده ۱، در فضای مجازی و انواع رسانه ها تا ابلاغ موضوع ماده ۸ این سند ممنوع است؛
تبصره ۲- تا زمان صدور مجوز توسط تنظیم گر بخشی سکوهای مورد تایید نهادهای خود تنظیم گر (موضوع بند ۸ ماده ۵ نظام نامه) مشمول موضوع ماده خواهند بود؛
تبصره ۳- ارائه دهندگان خدمات رمز دارایی باید مخاطرات سرمایه گذاری در رمز دارایی، ویژگی های بازار آن و فرصت های این فناوری برای سرمایه گذاری های مفید را در صفحه اصلی بسترهای کسب و کار خود به صورت شفاف و برجسته به مخاطبین اطلاع رسانی نموده و از آگاهی کاربران خود نسبت به این موارد اطمینان حاصل نمایند.
ماده ۲- تنظیم گران بخشی در ضوابط فعالیت ارائه دهندگان خدمات تحت نظارت خود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ضوابط فعالیت انتشار دهندگان آگهی، موظف به رعایت و نظارت بر اجرای الزامات زیر هستند:
الف) استفاده از بیان قابل فهم برای عموم و پرهیز از به کاربردن اصطلاحات پیچیده؛
ب) ارائه پیوند مربوط به اطلاعات کامل رمزدارایی (مانند سفید نامه) در آگهی؛
پ) درج مخاطرات سرمایه گذاری از جمله نوسانات قیمت و احتمال از دست رفتن سرمایه به صورت برجسته و شفاف؛
ت) پرهیز از مقایسه بازار رمز دارایی ها با سایر بازارهای مالی؛
ث) پرهیز از وعده پرداخت سود ثابت یا وعده رشد قیمتی رمز دارایی؛
ج) قرار نداشتن رمز دارایی در فهرست هشدار اعلامی از سوی نهادهای خود تنظیم گر؛
چ) پرهیز از تبلیغ کلیه معاملات اهرمی و توکن های اهرم دار؛
ح) پرهیز از تبلیغ کاربرد رمز دارایی به عنوان ابزار پرداخت؛
خ) الزام به انتشار از طریق نهاد مجوزدار (کانون تبلیغاتی)؛
د) ممنوعیت تبلیغ رمز دارایی به عنوان جایزه جز در مورد بند (الف) ماده (۲) نظام نامه موضوع این سند.
ماده ۳- تبلیغ ارائه دهندگان خدمات رمز دارایی در رسانه های محیطی و مجازی از جمله مطبوعات و خبرگزاری های رسمی، رسانه ملی رسانه های نمایش خانگی و ابرسکوها ممنوع است؛
تبصره: تبلیغات برای ارائه دهندگان خدمات رمز دارایی در صورت اخذ مجوز از تنظیم گر بخشی در چهارچوب مجوز بلامانع است.
ماده ۴- سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند برای آگاهی بخشی عمومی درباره مخاطرات رمز دارایی ها و منافع رمز دارایی های مفید برای تأمین مالی تولید، حداکثر تا ۳ ماه پس از ابلاغ این سند برنامه ریزی لازم را تمهید و اجرا نمایند؛
ماده ۵- تنظیم گران بخشی موظفند اسامی و رتبه اعتباری سکوهای مجاز ارائه خدمات رمز دارایی ها را به اطلاع عموم برسانند؛
ماده ۶- تبلیغ هرگونه فعالیت توسعه و مدیریت کسب و کارهای مرتبط با رمز دارایی مانند کار در منزل کار در صرافی ارز دیجیتال خرید و فروش و اجاره حساب کاربری صرافی، ممنوع است؛
تبصره: آگهی جذب و استخدام برای سکوهای موضوع ماده ۱ مشروط به احراز هویت کسب و کار، توسط ارائه دهندگان خدمات کاریابی مجاز است.
ماده ۷- هرگونه تبلیغ تشویق و پیشنهاد به سرمایه گذاری در استخراج رمز دارایی (شامل استخراج ابری)، خرید و فروش، نصب و خدمات پس از فروش دستگاه های استخراج رمز دارایی و متعلقات آن در فضای مجازی و انواع رسانه ها ممنوع است؛
ماده ۸- با توجه به پویایی فضای کسب و کار کمیته تخصصی رمز دارایی ها (موضوع ماده ۳ نظام نامه)، موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه با توجه به بازخوردهای دریافتی از نهادهای قانونی، نظارتی و نهادهای خود تنظیم گر به روز رسانی این سند را انجام و پس از نهایی سازی در کمیته نسخه جدید را پس از تصویب در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ابلاغ نماید؛
ماده ۹- تنظیم گران بخشی موظفند مقررات محرومیت اشخاص و سکوهای متخلف از مقررات تبلیغات رمز دارایی ها را مدون و قبل از صدور مجوز با کنترل متقاضیان و مدیران آن از صدور یا تمدید مجوز برای اشخاص و سکوهای متخلف مطابق مقررات تعیین شده خودداری نمایند؛
تبصره: تنظیم گران بخشی موظفند با بکارگیری سامانه های سوت زنی مردمی گزارش تخلفات از این سند را دریافت و تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.