نماد سایت پایگاه خبری اختبار

نحوه اعمال امتیاز «تاهل» و «فرزند داشتن» در آزمون استخدامی فراگیر/ داوطلبان، اطلاعات «محل تولد فرزندان» خود را تکمیل کنند

نحوه اعمال امتیاز «تاهل» و «فرزند داشتن» در آزمون استخدامی فراگیر/ داوطلبان، اطلاعات «محل تولد فرزندان» خود را تکمیل کنند

نحوه اعمال امتیاز «تاهل» و «فرزند داشتن» در آزمون استخدامی فراگیر/ داوطلبان، اطلاعات «محل تولد فرزندان» خود را تکمیل کنند

پایگاه خبری اختبار- هم‌زمان با انتشار کارت شرکت در نهمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی، داوطلبان دارای فرزند این آزمون می‌بایست برای برخورداری از امتیاز مقررشده در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت،‌ اطلاعات مربوط به محل تولد فرزندان خود را در سایت سازمان سنجش آموزش کشور تکمیل کنند.

در ماده ۱۵ این قانون چنین مقرر شده است:

 کلیه دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند:

الف- در به‌کارگیری، جذب و استخدام نیروی جدید به ازای تأهل و نیز داشتن هر فرزند یک سال تا حداکثر پنج سال به سقف محدوده سنی اضافه کنند.

ب- در به‌کارگیری، جذب و استخدام به ازای تأهل و نیز هر فرزند دو درصد (۲%) مجموعاً حداکثر تا ده درصد (۱۰%) به امتیاز هر فرد اضافه می‌شود.

شمول این بند در مورد دستگاه‌هایی که قواعد استخدامی خاص خود را دارند منوط به عدم تعارض با ضوابط آن دستگاه‌ها است.

پ- برای کلیه مستخدمین در دستگاه‌های مذکور در صدر ماده که صاحب فرزند سوم تا پنجم می‌شوند، معادل یک سال به افزایش سنواتی مستخدم به ازای هر فرزند، اعمال نمایند.

بر همین اساس، در اطلاعیه نحوه دریافت و رفع نقص کارت آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی چنین اعلام شده است:

با توجه به اهمیت موضوع شهرستان محل تولد فرزندان داوطلبان جهت اعطای امتیازات پیش بینی شده در ماده (۱۵) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (موضوع مصوبه شماره ۲۷۸/۶۹۳۸۵ مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ مجلس شورای اسلامی) در امتحانات مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور ضروری است داوطلبان با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی این سازمان و با ورود به قسمت ویرایش اطلاعات کارت شرکت در آزمون نسبت به تکمیل بند مربوط به محل تولد فرزندان اقدام نمایند. در صورت عدم تکمیل بعد از برگزاری آزمون هیچ گونه ویرایشی برای بند مذکور انجام نخواهد گرفت.

نحوه محاسبه امتیاز تاهل و فرزند‌داشتن در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

«حسن مروتی» معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شبهه ایجاد شده درخصوص ۲ درصد امتیاز تاهل در آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی و آموزش و پرورش و شیوه تاثیرگذاری آن در نتیجه نهایی توضیح داد: نمره آزمون استخدام حداکثر ۱۰ هزار است و امتیاز مربوط به تاهل و قانون جوانی جمعیت نیز هزار نمره در کل به داوطلب مشمول اضافه می‌کند. حالا این نمره چطور اضافه و محاسبه می‌شود؟ ۲۰۰ نمره به ازای تاهل و ۲۰۰ نمره به ازای هر فرزند به نمره داوطلب مشمول این شرایط اضافه می‌کند البته این قانون برای مناطقی است که رشد جمعیت آن‌ها بیش از ۲.۵ درصد نباشد، بنابراین اگر کسی چهار فرزند داشته باشد، با احتساب تاهل، هزار نمره به هر نمره‌ای که گرفته باشد اضافه می‌شود و این مسئله هیچ ربطی به نمره مکتسبه داوطلب ندارد و فرد پس از احتساب این اعداد، در تراز مربوط به خودش قرار می‌گیرد.

مروتی با ذکر یک مثال توضیح داد: فرض کنید فردی متاهل و بدون فرزند است و در این حالت به ازای تاهل ۲۰۰ نمره به نمره‌ای که در آزمون کتبی کسب کرده اضافه می‌شود. در این مثال فرضا اگر نمره آزمون کتبی فرد ۳۸.۵۲ باشد بعد از کسب آن ۲۰۰ نمره به خاطر تاهل، نمره کل نهایی اول او به ۴۰.۵۲ تبدیل می‌شود، یعنی نمره اول که ۳۸.۵۲ بود را اگر به ۱۰ هزار ببریم می‌شود ۳۸۵۲ و اگر ۲۰۰ امتیاز تاهل این فرد روی ۳۸۵۲ اضافه شود، به عدد نهایی ۴۰۵۲ یا همان ۴۰.۵۲ که در کارنامه فرد ذکر شده می‌رسیم.

او در آخر تاکید کرد: البته این نکته را نیز اضافه می‌کنم که به ازای هر یک فرزند ۲۰۰ امتیاز به فرد داده می‌شود، اما حداکثر امتیاز هزار است و اگر فرد فرزندان بیشتری داشته باشد در این امتیاز تغییری ایجاد نمی‌شود.

خروج از نسخه موبایل