نحوه اعمال امتیاز «تاهل» و «فرزند داشتن» در آزمون استخدامی فراگیر/ داوطلبان، اطلاعات «محل تولد فرزندان» خود را تکمیل کنند

پایگاه خبری اختبار- هم‌زمان با انتشار کارت شرکت در نهمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی، داوطلبان دارای فرزند این آزمون می‌بایست برای برخورداری از امتیاز مقررشده در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت،‌ اطلاعات مربوط به محل تولد فرزندان خود را در سایت سازمان سنجش آموزش کشور تکمیل کنند.

در ماده ۱۵ این قانون چنین مقرر شده است:

 کلیه دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند:

الف- در به‌کارگیری، جذب و استخدام نیروی جدید به ازای تأهل و نیز داشتن هر فرزند یک سال تا حداکثر پنج سال به سقف محدوده سنی اضافه کنند.

ب- در به‌کارگیری، جذب و استخدام به ازای تأهل و نیز هر فرزند دو درصد (۲%) مجموعاً حداکثر تا ده درصد (۱۰%) به امتیاز هر فرد اضافه می‌شود.

شمول این بند در مورد دستگاه‌هایی که قواعد استخدامی خاص خود را دارند منوط به عدم تعارض با ضوابط آن دستگاه‌ها است.

پ- برای کلیه مستخدمین در دستگاه‌های مذکور در صدر ماده که صاحب فرزند سوم تا پنجم می‌شوند، معادل یک سال به افزایش سنواتی مستخدم به ازای هر فرزند، اعمال نمایند.

بر همین اساس، در اطلاعیه نحوه دریافت و رفع نقص کارت آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی چنین اعلام شده است:

با توجه به اهمیت موضوع شهرستان محل تولد فرزندان داوطلبان جهت اعطای امتیازات پیش بینی شده در ماده (۱۵) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (موضوع مصوبه شماره ۲۷۸/۶۹۳۸۵ مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ مجلس شورای اسلامی) در امتحانات مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور ضروری است داوطلبان با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی این سازمان و با ورود به قسمت ویرایش اطلاعات کارت شرکت در آزمون نسبت به تکمیل بند مربوط به محل تولد فرزندان اقدام نمایند. در صورت عدم تکمیل بعد از برگزاری آزمون هیچ گونه ویرایشی برای بند مذکور انجام نخواهد گرفت.

نحوه محاسبه امتیاز تاهل و فرزند‌داشتن در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

«حسن مروتی» معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شبهه ایجاد شده درخصوص ۲ درصد امتیاز تاهل در آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی و آموزش و پرورش و شیوه تاثیرگذاری آن در نتیجه نهایی توضیح داد: نمره آزمون استخدام حداکثر ۱۰ هزار است و امتیاز مربوط به تاهل و قانون جوانی جمعیت نیز هزار نمره در کل به داوطلب مشمول اضافه می‌کند. حالا این نمره چطور اضافه و محاسبه می‌شود؟ ۲۰۰ نمره به ازای تاهل و ۲۰۰ نمره به ازای هر فرزند به نمره داوطلب مشمول این شرایط اضافه می‌کند البته این قانون برای مناطقی است که رشد جمعیت آن‌ها بیش از ۲.۵ درصد نباشد، بنابراین اگر کسی چهار فرزند داشته باشد، با احتساب تاهل، هزار نمره به هر نمره‌ای که گرفته باشد اضافه می‌شود و این مسئله هیچ ربطی به نمره مکتسبه داوطلب ندارد و فرد پس از احتساب این اعداد، در تراز مربوط به خودش قرار می‌گیرد.

مروتی با ذکر یک مثال توضیح داد: فرض کنید فردی متاهل و بدون فرزند است و در این حالت به ازای تاهل ۲۰۰ نمره به نمره‌ای که در آزمون کتبی کسب کرده اضافه می‌شود. در این مثال فرضا اگر نمره آزمون کتبی فرد ۳۸.۵۲ باشد بعد از کسب آن ۲۰۰ نمره به خاطر تاهل، نمره کل نهایی اول او به ۴۰.۵۲ تبدیل می‌شود، یعنی نمره اول که ۳۸.۵۲ بود را اگر به ۱۰ هزار ببریم می‌شود ۳۸۵۲ و اگر ۲۰۰ امتیاز تاهل این فرد روی ۳۸۵۲ اضافه شود، به عدد نهایی ۴۰۵۲ یا همان ۴۰.۵۲ که در کارنامه فرد ذکر شده می‌رسیم.

او در آخر تاکید کرد: البته این نکته را نیز اضافه می‌کنم که به ازای هر یک فرزند ۲۰۰ امتیاز به فرد داده می‌شود، اما حداکثر امتیاز هزار است و اگر فرد فرزندان بیشتری داشته باشد در این امتیاز تغییری ایجاد نمی‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. منم تا پارسال همین نظر شما رو داشتم. فراگیر نهم هم آزمون دادم و قبول شذم. الان خودم یه بچه ی چند ماهه دارم. ثبت نام کردم ولی متاسفانه نتونستم چون همش درگیرش بودم. حاضر بودم بیان ازم بگیرن ببرنش تو این مدت ازش مواظبت کنن به جاش من ۴ نمره مو میدادم به اون کسی که برده بود ازش مواظبت میکرد . حالا دیگه نتونستم بخونم.

  2. وزیر بهداشت اعلام کرد که نرخ تولد در ایران ۱.۶ درصد کاهش یافته …. اینم از قانون تصویب کردنتون …….. نتیجه معکوس …

  3. قانون گفته حداکثر ۱۰ درصد به نمره مکتسبه فرد اضافه شود .نمره مکتسبه هم میشه میانگین نمرات عمومی و تخصصی. حالا چرا سنجش اومده ۱۰ درصد نمره کل آزمون رو اضافه کرده ؟ که میشه همون ۱۰ نمره . ۲ درصد ۳۸۵۲ میشه ۷۷ نه ۲۰۰

  4. هزینه ثبت نام واریز کردم ، ولی با توجه به اینکه بخاطر شرایط سنی مجاز نیستم آیا هزینه قابل عودت هست ؟؟
    بهتر نیست هزینه آخرین مرحله باشه

  5. من با توجه به تأهل و داشتن سه فرزند ،چرا در تکمیل فرایند ثبت نام بازم هم افزایش سن برام میزنه.
    این قانون واقعاً اجرایی ه؟؟؟

  6. این قانون لغو کنید باعث حذف من در آزمون استخدامی شد چون کسی قبول شد که امتیاز تاهل داشت این قانون من نابود کرد

  7. پس تلاشمون چی میشه؟
    چرا باید علم افراد با بچه ی کس دیگه ایی مقایسه بشه اخه؟
    من توی آموزش و پروش نفر اول شدم اما با لحاظ کردن این امتیاز توی جایی که تک ظرفیتی بود شدم نفر سوم.
    من ۲۶ ساله معدل بالا مترجم زبان انگلیسی و عضو تیم ملی و استعداد درخشان دانشگاه حافظ قرآن با کسی رقابت کردم که سه تا بچه داشت ۳۸ سالش بود و مدرکش دانشکاه علمی کاربردی که خدا شاهده روز تحویل مدارک به مدرکش گیر دادن که بره درستش کنه..
    پس حق من چی میشه؟ این افرادی که این قانون را تصویب کردند حاضرن بچه شون شاگرد کدوم یکی از ما باشه
    منی که توی کتبی ۴نمره از اون خانم بلاتر بودم با کلی مدرک یا یه خانم ۳۸ ساله با سه تا بچه..
    یعنی علم من جلوی ۳تا بچه کم آورد همه زحماتم تلاشام.
    کاش حداقل متاهل ها با هم رقابت می‌کردند و مجردها با هم این منصفانه تر بود .

    1. عزیزم اون خانم با سه تا بچه نمی تونه درس بخونه. . ممن خودم سه تا بچه دارم که یک ساعت هم منو آزاد نمی زارن . تو اگه واقعا توانایی بهتر بود با وقت آزادی که داشتی میتونستی بهتر از یه خانم با سه تا بچه تست بزنی.. امتیاز تاهل با سه تا بچه جمعا ۳۲ امتیاز بود که حدودا میشه ۱۶ تا تست تازه کمتر

  8. این قانون مسخره رو بردارید ،اگه هدفتون زیاد شدن جمعیت باید به مجردا امتیاز بدین،چون اونایی که ازدواج کردن دیگه نیازی به تشویق وامتیاز ندارن ،این مجردا هستن که باید سر کار برن تا تشویق بشن برای ازدواج ،پس با این کار اونایی که متاهل هستن سر کار میرن و مجردا همچنان مجرد و بی کار باقی خواهند ماند .پس بهتر این است که بعد از استخدام طرحهای تشویقی برای کسانی که متاهل میشوند و بچه دار قرار داده شود نه قبل از استخدام که این عین بی عدالتی است و کسانی استخدام میشوند که از نظر علمی شایستگی کمتری دارند.

  9. این قانون هرچه سریعتر لغو کنید آزمون ها باید برحسب عدالت علمی باشه نه زایش بیشتر منه مجرد بیکار چقدر باید بخونم تا ۸نمره رقیب که سه تا بچه داررو جبران کنم این چه آزمون علمی بود آخه
    توانا بود هرکه زایا بود!!!!

  10. با این قانون مسخره سن ازدواج بالا می رود جوانان نابود می کنید انحراف و فساد افزایش پیدا می کند تو را خدا سریع قانون تبعیض مجرد و متاهل باطل کنید تا قبل از اینکه جوانان نابود شوند.

    1. دقیقن باید ۲درصد نمره مکتسبه رو اضافه کنن دیدن ۲ درصد نمره مکتسبه اصن تاثیری نداره در قبولی فرد اومدن کردنش ۲ درصد نمره کل آزمون یعنی ۲ نمره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا