نماینده ایلام: قانون تسهیل، «نخبه‌زدایی خاموش» است

پایگاه خبری اختبار- نماینده ایلام با انتقاد از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار گفت: ما نمی‌توانیم برای برطرف کردن یک خطر یک خطر بزرگتر را به جامعه تحمیل کنیم.

به گزارش اختبار به نقل از فارس، سارا فلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی در میزگرد «بعد از تسهیل»که برای بررسی نتایج قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار برگزار شده بود، گفت: من با تصویب و اجرای قانون تسهیل مخالف بودم، اما ما با معضل اشتغال مواجه هستیم برخی از دوستان بر این باورند که با قانون تسهیل می‌توانند معضل اشتغال را برطرف سازند.

وی ادامه داد: بسیاری از تصمیمات غلط ناشی از اطلاعات نادرستی است که بر پایه آن تصمیم‌گیری می‌شود و یا برخی به دنبال انجام کارهای بزرگی در مدت زمان کوتاه هستند که این امر نیز منجر به تصمیم گیری نادرست می شود. ما می توانیم اطلاعات درست را به دست دوستان برسانیم تا تصمیمات اتخاذ شده اصلاح شود. موضوع قانون تسهیل منحصر به جامعه وکلا نیست بلکه تمامی جامعه را شامل می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به قانون تسهیل گفت: این قانون مسیر اشتغال زایی برای جوانان بیکار را تسهیل نمی‌کند ما نمی‌توانیم برای برطرف کردن یک خطر یک خطر بزرگتر را به جامعه تحمیل کنیم.

وی ادامه داد: در برخی از کشورهای همسایه ما دام پهن شده تا افراد ماهر را از سرزمین ما بربایند. اگر محافظت نکنیم و به‌عنوان دیده‌بان عمل نکنیم، متضرر خواهیم شد.

نخبه‌زدایی به صورت خاموش

فلاح گفت: بر اساس اطلاعات دریافت شده، در حال ایجاد یک شرایطی هستند که مغز علمی، سیاسی و اجتماعی و… کشور را با تزریق افرادی که نمی دانند، فلج کنند. نباید به افرادی که نمی دانند در جامعه جایگاه داده شود. متاسفانه امروز شغل‌های حساسی همانند مهندسی، وکالت، پزشکی و حتی نخبگان و… با مالیات های بالا و… مورد هجمه قرار گرفتند.

این نماینده مجلس در رابطه با وجود انحصار در برگزاری آزمون وکالت اظهار کرد:  برای شکستن انحصار نباید مسیرهای بسته را بسته تر کنند. زمانی که فهم درستی از مسائل نداشته باشیم این مسائل را به مشکلات بدون راهکار تبدیل می شود. من مخالف این شرایط نخبه زدایی به صورت خاموش هستم.

در حال فروش نخبگان کشوریم

وی ادامه داد: همسایه های ما به دنبال خرید مغزها و نخبگان هستند. اما متاسفانه ما در حال فروش نخبگان خود هستیم! بن سلمان به عنوان یک فرد ادم کش و دشمن رسانه ها شناخته می شد، این فرد تربیت شد، اقدامات اقتصادی و.. بیانگر این موضوع است. یک شاهزاده جاه طلب تغییر دادند و فضای حاکم بر عربستان را تغییر دادند و امروز سیاست، فرهنگ و دین خود را بر مبنای اقتصادی پایه گذاری می‌کند.

فلاحی با اشاره به امارات گفت: این کشورها به دنبال به چالش کشیدن داشته‌های کشورمان هستند و ما این خطرات را گوش زد کرده‌ایم. من هم همانند جامعه وکلا نگران تبعات این قانون هستم.

حذف شاخصه ها برای داشتن وکلای قدرتمند و باسواد

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که به وکالت ماهیت اقتصادی داده شود، بر خلاف آنچه در قران کریم در این خصوص عنوان شده است. شاخصه های اصلی برای یک وکیل قدرتمند و باسواد حذف شده و حتی اکنون نیز به اهداف قانون تسهیل دست پیدا نکرده ایم، از همین رو باید ما باید قانونی برای اصلاح این قانون مصوب کنیم.

وی افزود: زمانی که ماهیت کسب و کاری به وکالت داده شود، شاخص هایی همانند شرافت دیگر مدنظر نیست و از وجدان کاری چشم پوشی می‌شود.  برخی از وکلا زمانی که یک خانواده برای طلاق مراجعه می‌کنند ابتدا به دنبال حفظ کانون خانواده هستند، اما زمانی که وکالت شغل دیده شود، این وجدان کاری کمتر مدنظر است و با قیمت های پایین تر صرفا پرونده ها از سوی وکلای بی سواد پذیرفته می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط مالی سخت برخی از وکلا گفت: اکنون بسیاری از وکلا با مشکلات مالی مواجه هستند در استان من از ۴۰۰ وکیل، ۱۰۰ وکیل پروانه وکالت خود را تمدید نکردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. انحصارطلبی نخبه زدایی خانوش است و نه قانونوتسهیل که مشابه این قانون بیش از یک قرن پیش در کشورهای پیشرفته تصویب و احرا شده است و تا کنون نیز اجرا می شود… و کمپانی های بزرگی مثل مایکروسافت به استنادش محکوم شده اتد…

  2. مگه ما پزشک بی سواد -مهندس بی سواد ودورجون سرکارخانم فلاحی نماینده بی سواد نداریم اما چون تمام این موارد درانتخاب شماست پس مردم سراغ پزشک باسواد -وکیل باسواد و برند شهر می‌روند. نخبه گرایی در تجربه کاریست. در میزان موفقیت کاریست.

  3. واقعا از چی میترسین شما میخواین برین چشم پزشکی همین جوری پیش هرکسی میرین ؟ خیر اول تحقیق میکنین کدوم پزشک بهتره
    شما نگران جیب خودتون هستین چون وکلا جدید با حداقل مبلغ وکالت و قبول میکنن و هزار یه دلیل دیگه که باعث ترس شما شده
    اگه هم به نظر شمااین افراد بی سواد هستن و فارغ التحصیل شدن باز توهین به خودتون و استاید حقوقی هستش که این همه بی سواد تحصیل کرده با مدارک بالا تحویل جامعه دادن

  4. درودبرنماینده عزیز شما خودت نخبه هستی دم انتخاب مجلس از همین جوانای که اینجور بهشون توهین میفرماییدلابد بعدم خواهش میکنین شرکت کنید لطف میکنی خانم نخبه دست اوردهای مجلستو بفرمایین جز نطق پیش ازدستور که واسه فریب مردم بیرون میدی تولوح فشرده که بگی من اینم چی کردی

  5. شما حرف نزنید بهتره!!!!
    همین انحصارها خیلی ها رو از زندگی در وطن خودشون ناامید کرد.
    وقتی انحصار نباشه، شخص می بینه که یا توان رقابت در بازار انحصاری رو داره یا نداره. اگر جواب منفی باشه، به این نتیجه میذاره که از اون حرفه کناره گیری کنه و وارد حرفه ای بشه که در اون مزیت رقابتی داره و میتونه موفق باشه.
    اتفاقاً شکستاً حصار انحصار باعث شکوفایی بیشتر و رشد جامعه میشه و باعث می شه که در هر رشته بهترین افراد به جامعه خدمت کنند.

  6. عجب. ایشان تعریفشان از نخبگی چیست؟ تا چه حدی نسبت به موضوع وکالت و این حرفه آشنایی دارند که افاضه میفرمایند؟ مگر قرار است تمام وکلا نخبه باشند؟ مگر نخبگی شرط ضروری وکالت است؟! ایشان خود را نخبه می‌داند؟ لابد پذیرفته شدگان دهه هشتاد به قبل همگی نخبه بودند. هیچ گاه مغز علمی کشور با تزریق افراد ناآگاه فلج نشده و نمی‌شود و نخواهد شد. تا بوده همین بوده و تا هست همین است. مردم عقل و شعور و حق انتخاب دارند. کما اینکه همه مدرسین فلان درس در یک سطح نیستند و حتا برخی صلاحیت تدریس نداشتند و در عین حال آسیبی هم به ساحت علم وارد نشد. اگر نصف زمانی را که روی عنوان سازی برای طرح تسهیل گذاشتند صرف خودآزمایی با آزمون اخیر کرده بودند اینطور نمی‌گفتند.

  7. بنام خدا
    سرکار خانم زنده دل بزرگوار
    ضمن تشکر از اطلاع رسانی، در خصوص سخنان خانم نماینده محترم ، لازم است موارد زیر به استحضار رسانیده شود
    ۱- سرکار خانم نماینده، که خوددارای مدرک دکتری علوم سیاسی است، باید به این موضوع توجه نمایند که طرح تسهیل همچون بسیاری از قوانین دیگر دارای نقاط قوت و ضعف می باشد، بنابراین هستند قوانینی که سالهاست در کشور اجرا می شود و همگان بر ضعف قوانین فوق آگاهند لذا عدم تاکید ایشان به این قوانین جای تعجب دارد.
    ۲- برای نظر سرکار خانم نماینده، احترام خاصی قائل هستیم، اما لازم است ایشان یک تحقیقی در خصوص جوانان دختر و پسر حوزه انتخابیه خود بزنند که تا قبل از قانون تسهیل و حتی قبل از اجرای مجدد آزمونهای مرکز وکلای قوه قضائیه، بسیاری از مغزهای متفکر حوزه انتخابیه ایشان به جهت انحصاری که کانون وکلا ایجاد نموده بود در حسرت قبولی بودند و شاید به جزئت می‌توان گفت که برخی از قبولی های ایلام، را افرادی از استانهای دیگر تشکیل می دادند که از امکانات بیشتری نسبت به استان محروم ولی غیرتمند ایلام برخوردار بودند
    ۳- سرکار خانم نماینده باید به این موضوع توجه نمایند. اگر بسیاری از وکلای حاضر کانون وکلای دادگستری که بالای ۱۰ سال سابقه وکالت دارند اگر در آزمون اخیر وکالت که بنا به عقیده یکی از مسئولین کانون، با کاهش عجیب تراز مواجه گردیدند، اگر شرکت می نمودند شاید تا حدود ۴۰ درصد توانایی قبولی در این آزمون را نداشتند .
    ۴- در پایان از خانم نماینده خواستاریم، قبل از بیان هر مطلبی ، ابتدا یک تحقیق از وضعیت پذیرش وکیل تا قبل از اجرای قانون تسهیل و یا برقراری مجدد آزمون های مرکز وکلا، بنمایند تا به عمق فاجعه مربوط به حذف نخبه ها از حرفه وکالت بیشتر آشنا گردند. یادآوری این نکته نیز قابل توجه است که ایا همه آنهایی که در رشته علوم سیاسی در مقطع ارشد و دکتری تحصیل کرده اند، شایستگی علمی برای تصدی وزارت امورخارجه را دارند؟ یا همه آنهایی که امروز سفیر یا سرکنسول در کشورها هستند به لحاظ علمی ، از نخبگان این رشته هستند. بعد از پاسخ به این سئوال، به موضوع وکالت ورود نمایند. ممنون

  8. چه کسی به این خانم اجازه داده به راحتی به کسانی که زحمت کشیدند و در آزمون وکالت قبول شده اند بگوید بی سواد. مردم باید بدانند به کسانی که خودشان را باسواد میدانند و هیچ کاری جز حرف زدن و شعار بلد نیستند رأی ندهند تا مثل این خانم به راحتی نتوانند به جوانان تحصیل کرده این مملکت توهین کنند.

  9. «برای شکستن انحصار نباید مسیرهای بسته را بسته تر کنند. زمانی که فهم درستی از مسائل نداشته باشیم این مسائل را به مشکلات بدون راهکار تبدیل می شود.»
    نماینده محترم ، لطفا این بیانات شریفتان را بیشتر توضیح دهید تا ما هم بفهمیم چه فرموده اید و در کنه این بیانات ناب چه معانی بدیعی نهفته است؟

  10. زلیخا مُرد از این حسرت که یوسف گشت زندانی..چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

  11. عد کی گفته وکیل که از قانون تسهیل قبول شده بی سوادی این وکیل بله خره میاد وارد چرخه میشه آموزش میبینه کارورزی می‌کنه و معالعات خودش ادامه می‌کنه و انشاالله راه میوفته درست مثل وکلا قبل قانون تسهیل
    پس اینقدر حاشیه نبرید خواهشا

  12. خانم فلاحی شما شخصا دارید به افراد توهین میکنید که اینها نمی دانند و به آنها جایگاه نداد شما هر موقع طرز فکر و ادبیات خودتون به عنوان یک نماینده درست کردید اون موقع در مورد قانون تسهیل صحبت کنید خدا می‌دونه کانون وکلا یا همان انحصارگران با شما صحبت کردند این اظهارات شما می‌کنید قانون تسهیل اومده فقط انحصار بشکونه و اینکه امضاهای طلایی تموم کنه مانع زدایی از صدور مجوز همین ما باقی حرف ها هیچ ارزشی ندارد
    خواهشاً اینقدر بی منطق و احساسی صحبت نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا